rippijuhlat ja kertakäyttöastiat
Eli onko noloa jos rippijuhlissa on kertakäyttöastioita osa. Juomille sellaiset lasinnäköiset kovamuoviset, ruoille isot kertakäyttölautaset ( ei perusvalkoset) kahvit ja kakut ihan oikeista kupeista ja lautasilta. Ruokailuvälineet oikeat, ei kertsit
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:56"]
Nuo lehtiastiat eivät ole puuta.
Arvokkaalle juhlalle arvoisensa puitteet. Ap tietää omsan tyylinsä ja tasonsa ja jos siihen on kertsit ok, niin sitten on. Useimmat haluavat kuitenkin laittaa esille posliiniastiat ja kankaiset pöytäliinat.
[/quote]
lehtiastiat siis, hyvä että korjasit. kankaiset pöytäliinat? meillä pitää olla pellavaa , silkkiä tai egyptinpuuvillaa.
ja astioiksikaan en kelpuuta perus-arabiaa , vaan minimissään wedgewoodin astiat.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:56"]
Nuo lehtiastiat eivät ole puuta.
Arvokkaalle juhlalle arvoisensa puitteet. Ap tietää omsan tyylinsä ja tasonsa ja jos siihen on kertsit ok, niin sitten on. Useimmat haluavat kuitenkin laittaa esille posliiniastiat ja kankaiset pöytäliinat.
[/quote]
lehtiastiat siis, hyvä että korjasit. kankaiset pöytäliinat? meillä pitää olla pellavaa , silkkiä tai egyptinpuuvillaa.
ja astioiksikaan en kelpuuta perus-arabiaa , vaan minimissään wedgewoodin astiat.
[/quote]
Sinä et tunnistaisi egyptinpuuvillaa vaikka sen ojentaisi faarao.
Esim nämä käy mielestäni hienosti
http://www.juhlax.fi/milan_nelio_muovilautanen_musta_24kplpkt_17x17cm__
Tarkoitinkin nimenomaan tuon tyyppisiä lautasia, en mitään pahvilöröjä.
t ap
Meille tulee siis katos pihalle ja sinne niitä pöytiä ja tuoleja. Osa sitten syö sisällä. Kaikki ruoka ja juoma katetaan sisälle puffet tyyliin. Kahvit juodaan sitten jälkkäriksi kakkujen yms. makean kera.
Ja miehen siskolta pyydetty lautasia lainaan, mutta juomalasit on ne kertakäyttöiset lasinnäköiset.
Sisälle pöytiin tulee oikeat pöytäliinat, ulos ne sellaiset paksut kosteutta kestävät kerttisliinat.
Pöytiin jotkut kukkakimput koristeiksi, samoin ulkokukkaruukut ajattelin nostaa katoksen reunoihin koristeeksi.
Takapihalla muksuille keinut, tramppa yms. touhua ja sinne ajattelin kuitenkin ne muovilautasetkin ettei tuu sirpaleita.
Miltäs nyt kuulostaa?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:22"]Meille tulee siis katos pihalle ja sinne niitä pöytiä ja tuoleja. Osa sitten syö sisällä. Kaikki ruoka ja juoma katetaan sisälle puffet tyyliin. Kahvit juodaan sitten jälkkäriksi kakkujen yms. makean kera.
Ja miehen siskolta pyydetty lautasia lainaan, mutta juomalasit on ne kertakäyttöiset lasinnäköiset.
Sisälle pöytiin tulee oikeat pöytäliinat, ulos ne sellaiset paksut kosteutta kestävät kerttisliinat.
Pöytiin jotkut kukkakimput koristeiksi, samoin ulkokukkaruukut ajattelin nostaa katoksen reunoihin koristeeksi.
Takapihalla muksuille keinut, tramppa yms. touhua ja sinne ajattelin kuitenkin ne muovilautasetkin ettei tuu sirpaleita.
Miltäs nyt kuulostaa?
[/quote]
Ja tämä viesti siis AP:ltä
Tärkeintä on juhlia ripille päässyttä nuorta, tarjoilut ja astiat on sivuseikka. En muista koskaan juhlien tarjouksia, mutta fiiliksen muistan. Kireät äidit, mummot ja morsiammet ovat kyllä jääneet mieleeni, mutta kattauksista ei ole hajuakaan. Mikäli kertakäyttöastiat helpottavat päivää ja edesauttavat päivästä nauttimista, ketikset ovat erittäin hyvä vaihoehto.
Riippuu ihan siitä, millaisia ihmisiä on vieraana. Useimpia tuskin haittaa.
Mua haittaisi.
En laittaisi omien lasten juhliin. Ja vieraana kyllä vähän ihmettelisin....
No eii, poikkeuksena vaikka mökillä järjestettävät juhlat. Vuokraa, lainaa tutuilta , osta ikeasta halpoja.
Ei mua haittais. On noita nähty yo-juhlissakin, salaateille ja suolapaloille oli katettu kertsit, kakkukahville sitten posliiniastiat. Fine.
Osoittaisi todellista välinpitämättömyyttä ja laiskuutta.
Junttia ja omituista olisi.
Eikös ruoka ihan samalta maistu kertiksistäkin? Ei ainakaan mua haittaisi, varsinkaan jos vieraita olisi huomattava määrä eikä kellään olisi esim. samanlaisia laseja tarpeeksi eikä myöhemmin tarvetta, eli ei kannattaisi ostaa.
Jos ne kertakäyttölautaset on sellaiset parempilaatuiset "kovamuoviset", niin ne ovat ihan ok kauniisti katetussa pöydässä. Tosin oi olla, että jotkut halvat ruokalautaset Ikeasta tms. maksavat saman verran.
Minua ei haittaisi. Olen ollut kerran 50-vuotispäivilläkin, jossa oli kertakäyttöastiat. Juntti arvostelee, fiksu nauttii itse juhlasta.
Kertsit ok. Jos jollekin kermaperseelle ei kertakäyttölautanen kelpaa, niin kaiva kaapista joku lasten muumilautanen sille =D
Mutta siis, mitä järkeä ostaa mitään kovamuovisia lautasia tai ikean halpoja, joilla ei ole mitään käyttöä juhlien jälkeen?
kertakäyttöastiatkin luontoystävällisempiä.
No se oli tässä yks pointti, että mulla ei ole juhlan jälkeen säilytystilaa 40-50 ylimääräisellle lasille tai lautaselle. Lautaset saan varmaan kyllä lainaan, mutta nuo kertsilasit olis niin paljon helpommat kun oikeet lasit.
Kertikset eivät ole koskaan ok juhlissa. Ovat äärimmäisen nolot ja inhottava syödä hienoissa vaatteissa. Aivan sama vaikka olisivat Marimekon ja kovaa muovia, eivät käy.
Eri asia, jos on jotkut rennot 50 v. juhlat tai mökkibileet. Mihinkään rippijuhliin, ylppäreihin yms. ei käy.
Minä päädyin ostamaan esikoisen rippijuhliin Ikeasta astiat ja aterimet. Käytetään niitä sitten myös nuorempien lasten rippijuhlissa ja aikanaan lakkiaisissa. Meillä tosin on hyvin varastintitilaa, joten ei tarvitse laittaa keittiönkaappiin niitä pyörimään. Ja aikanaan kun tenavat muuttaa kotoa, siinä on valmiita astioita vaikka ensimmäiseen kotiin.