Vegaaninen karjalanpaisti. Kukaan täällä tehnyt?
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneilla ei ole edes sen vertaa kreatiivisuutta, ettà keksisivàt omille pòperòilleen omat nimensà.
Mitä urputat, sen nimi on karjaton paisti.
Paisti sanana on tarkoittanut kokonaisena kypsennettyä naudan takaosan lihakimpaletta. Karjalanpaisti ei näin ollen ole oikea sana kuvaamaan ko. ruokaa. Karjalainen lihanpaloja sisältävä liemimäinen kastike.
Anteeks mitä.. vegaaninen karjalanpaisti? Himoitset lihaa, muttet syö periaatteen takia?
Minkä takia karjalanpaistia pitäisi tehdä vegaanisena? Se on liharuoka. Opetelkaa syömään lihaa niin teistä tulee mukavampia. Ei mene lihansyöjällä niin helposti herneitä nenään tai hiekkaa vaginaan.
Vegaaninen karjalanpaisti = Kallion lukion hippien ilmastoahdistusmössö (pahanmakuinen, pierettävä)
Voi tehdä mitä lystää, mutta ei se Karjalanpaistia ole.
Itse paistan kasvissyöjäsian kinkun kunnolla kypsäksi, se on eettistä.
Soijapapuja ja vettä pataan ja pata uuniin kypsymään. Siinä se on.
Ja ruokarajoitteisten sesonkiaika on taas alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Voiko läskisoosin valmistaa positiivissoosina kun minä kehopositiivisena pahoitan läski sanasta mieleni?
Ei tarttis sunkaan mieltäs pahoittaa, jos olisit sitä läskiä syönyt. Olisit hoikka ja hyväkuntoinen, nyt sen sijaan olet kehopositiivinen sokerin syönnin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei ole olemassakaan. Korvikepaisti ei pidä kutsua karjalanpaistiksi
Jos minkä, niin karjalanpaistin raaka-aineet voidaan korvata millä tahansa ja ennen paisti tehtiin mitä raaka-aineita sattuu olemaan tai saamaan esim. juuresten käyttö lihan jatkeena, samoin sisäelimiem, kun lihaa oli vähän ja se oli kallista.
Syököön kukin mitä huvittaa . Mitä se kenellekkään kuuluu? Kunhan ei mainosta omaa ruokavaliotaan ja paheksu muiden ruokavaliota. Jokainen pitäköön huolta vaan omista asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä en käsitä että vegaanit haluaa kieltäytyä eläinperäisestä, eikä kasvisruoat kuitenkaan kelpaa, vaan pitää väsätä säälittäviä lihajäljitelmiä.
Onhan herkullisia kasvisruokiakin pilvin pimein. No jaa, tietysti se ruokavalio ON pitemmän päälle ankea ilman maitoa, juustoa, munia ym.
Mutta itsepähän valitset.Samaa miettinyt. Jos söisin pelkkää eläinperäistä, en kyllä alkaisi muikusta värjätä ja muokata porkkanaa tönkkösuolaamalla, tekisi sianpotkasta bataatin näköistä,
keitetystä munankeltuaisesta värjätyllä broilerinnahkalla ja luutikulla persikkaa tai yrittäisi muotoilla maksaklönttiä munakoisoksi.Miksi hitossa pitää olla soijanakki? Miksi ei vaan sellainen kökkö? Tai siisti pallo? Miksi pitää tehdä tiesmistä tofumössöstä sian persuksen mallinen möhkäle, jos liha ei kiinnosta? En vaan tajua.
Kokeile pistää se siisti pallo hodarisämpylän väliin niin saat vastauksen.
Soijakinkut taas eivät ole the kinkun muotoisia vaan semmoisia möhkäleitä, niinkuin pikkukinkut ja kinkkurullat, jotka taas eivät ole myöskään kinkun muotoisia. Möhkälemuoto taas on helppo toteuttaa massassa ja esim hyvä paistaa ja leikata.
Eikö vegaani osaa käyttää veistä? Siis jos pitäisi koko pallo työntää hodarisämpylään?
Toisekseen, minkä hiton takia pitää syödä hodaria?? Eikö mielikuvitus taas riitä muuhun, kuin siihen, että kuola suupielessä kytätään lihansyöjien murkinaa ja yritetään epätoivon rajamailla rakentaa samaa tuotetta vegaanisesti?
Outoa jengiä.
Vierailija kirjoitti:
Ketju oli näköjään viime vuodelta. Seinäjoen päiväkoteihin ja kouluihin saatiin tänä vuonna monen vuoden väännön jälkeen vegaaniruoka tarjolle. Kukaan ei vain ilmoittautunut sen syöjäksi sen kummemmin päiväkodeissa kuin kouluissakaan. Koko veganismi alkaa olla menneen talven lumia.
Planetaarinen ruokavalio tekee tuloaan.
Vierailija kirjoitti:
Millä korvataan liemi? Eikö vegaaneille enää vesikään kelpaa? En ainakaan itse laita karjalanpaistin liemeen kuin vettä suolaa ja pippuria, maku tulee lihoista.
Voin kyllä kuvitella että joku seitan ei syötäväksi muutu vaikka sitä hautoo suolavedessä matalalla lämmöllä sen saman 3h kuin paistiakin ;D
Pikapaistia teet jos kolmeen tuntiin kypsennät.
Ei karjalanpaisti voi olla vegaaninen.
Kauhea kun hiertää ihmisillä liharuokien veganisointi. Itsellä ainakin kyse siitä, että haluan kokeilla, mitä kaikkea vegaanisena voi tehdä niin, että myös maistuisi asialliselta. Olen myös kasvanut sekasyöjä perheessä, jolloin lapsuuden maut koostuvat sekaruosta. Mitä pahaa siinä on, että haluaa toisinaan kokeilla valmistaa niitä vegenä? Jos resepti onnistuu niin se on mukava lisätä silloin tällöin ruokalistaan jos ei niin tulipahan kokeiltua. Itseä ei ainakaan hierrä ruokien tekeminen vähähiilarisena tai gluteenittomana.
Senkus jättää lihat ja lihaliemen pois ja tadaa, sinulla on vegaaninen karjalanpaisti. Helppoa ja halpaa; kasvisliemi, porkkana ja sipuli ei paljoa maksa.
Ttg2w kirjoitti:
Kauhea kun hiertää ihmisillä liharuokien veganisointi. Itsellä ainakin kyse siitä, että haluan kokeilla, mitä kaikkea vegaanisena voi tehdä niin, että myös maistuisi asialliselta. Olen myös kasvanut sekasyöjä perheessä, jolloin lapsuuden maut koostuvat sekaruosta. Mitä pahaa siinä on, että haluaa toisinaan kokeilla valmistaa niitä vegenä? Jos resepti onnistuu niin se on mukava lisätä silloin tällöin ruokalistaan jos ei niin tulipahan kokeiltua. Itseä ei ainakaan hierrä ruokien tekeminen vähähiilarisena tai gluteenittomana.
Itselleni ihan se ja sama mitä kukin kokkaa. Itse olen sekasyöjä, mutta ruokavalio on kasvispainotteinen, punaista lihaa syön hädintuskin koskaan. Monista ruuista varmasti saakin onnistuneen kasvisversiona, mutta kieltämättä vegaaninen karjalanpaisti kuulostaa vähän huvittavalta. Porkkanaa ja sipulia kasvisliemessä?
Olen huomannut, että montaa ärsyttää lähinnä se, että vegaanisia versioita tietyistä ruuista kutsutaan silti alkuperäisellä nimellä laittamalla termi "vegaaninen" siihen eteen. Olen nähnyt ihmisten raivostuvan kun joku puhuu esim. vegaanisesta makkarasta. :D
Jätät vaan lihat pois eli porkkanaa, lanttua ja sipulia. Keität perunat siihen kylkeen.
Voiko läskisoosin valmistaa positiivissoosina kun minä kehopositiivisena pahoitan läski sanasta mieleni?