Jätin 3-vuotiaan ilman iltapalaa...
... koska heitti puuroastian heti lattialle kun käsiinsä sai. Se oli kerrasta poikki. En jaksanut enää iltapalalla samaa kuin kaikilla muilla aterioilla. Sai itkeä ihan rauhassa, että haluaa puuroa. Sanoin, että et sinä mitään puuroa halua, kun heitit sen lattialle.
Välipalasmoothienkin kanssa töpeksi niin että kaatoi ainakin puolet lattialle. Päivällistä söi tunnin ajan. Puoli tuntia tapeltiin aterian aloittamisesta, mutta söi melkein kaiken.
Olinko kohtuuton? Lopetti päivällisen klo 18. Seuraavan kerran saa ruokaa huomenna aamupalalla, jos kelpaa.
Kommentit (35)
mielestäni et ollut kohtuuton, itse toimisin samoin. miten se lapsi muka muuten voi oppia? ainakin nyt tietää, että tuollaisella käytöksellä on seurauksia. kyllä se lapsi aamuun pärjää, älä huoli :)
Jos ei syö niin sit on ilman. Kyllä se sit nälkäänsä syö aamulla ja eipä se nälkään kuole tässä jos huomenna ruokaa saa...
Lasten kanssa on hyvin riskialtista lähteä rankaisemaan millään mikä liittyy ruokaan tai ruoattomuuteen. Saat vain enemmän ongelmia aikaiseksi. Jos tuo nyt oli yksi ainoa kerta niin ok mutta ihan kaikkien järjen säilyttämiseksi, älä tee uudelleen.
Joutuuko lapsi kantamaan itse ruoan pöytään? Liikaa vaadittu ilmeisesti tältä lapselta!
Mun tyttö ois pystynyt tuohon jo pienempänä mutta en usko että poika tulee pystymään ennen kuin on viisi. Toiset lapset vaan sählää, se täytyy ottaa huomioon.
Meillä ruoka jää saamatta kolmannesta varoituksesta niin lapsi tietää mitä tuleman pitää. Mielestäni on kohtuutonta ottaa yhdestä virheestä/vahingosta ruoka pois...
Muiden aterioiden suhteen samaa mieltä, koska tulevat noin 3-4 tunnin päästä, mutta iltapalan suhteen en. Puuroa en olisi minäkään enää antanut, kun sehän meni lattialle ja kerran muuten annoin lapselle lusikan ja käskin syödä sieltä lattialta (juu, olin inhottava), mutta jotain muuta iltapalaa olisin hetken itkun jälkeen antanut esim. hedelmän. En halua lapsen heräävän yöllä nälkäänsä. Meillä on sellaisia suursyömäreitä, että jos iltapala jää kevyeksi, saattavat neljän viiden aikaan herätä kurnivaan mahaan. Ei ole kiva sekään.
3-vuotias on kyllä todella pieni, itse en ikimaailmassa rankaisisi noin pientä noin. Syöttäisin sen puuron vaikka.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 21:14"]Lasten kanssa on hyvin riskialtista lähteä rankaisemaan millään mikä liittyy ruokaan tai ruoattomuuteen. Saat vain enemmän ongelmia aikaiseksi. Jos tuo nyt oli yksi ainoa kerta niin ok mutta ihan kaikkien järjen säilyttämiseksi, älä tee uudelleen.
[/quote]
Ap ei ajattele että mahdollisesti lisää huonoa käytöstä omalla teollaan. Ja selitetään nyt vielä;
lapsi nälässä> protestointi ja paha olo.
Äiti taas rientää "opettamaan" .
Lapselle jää paha mieli ja mites seuraavalla kerralla?
Ja jos aika on ongelma niin laita munakello päälle. 30min.on ihan riittävä aika syömiseen. Kellon käydwssä muistutat "10 minuuttia mennyt, 20 jäljellä", 20min mennyt, 10 jäljellä. Nyt tulee hoppu jos meinaat syödä masun täyteen", 5min jäljellä, aika loppuu ihan kohta". Havainnoillista kellosta missä kohtaa se soi niin lapsi oppii sitä katsomaan.
Meillä ollut vastaavia ongelmia ja on vielä välillä.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 21:14"]Lasten kanssa on hyvin riskialtista lähteä rankaisemaan millään mikä liittyy ruokaan tai ruoattomuuteen. Saat vain enemmän ongelmia aikaiseksi. Jos tuo nyt oli yksi ainoa kerta niin ok mutta ihan kaikkien järjen säilyttämiseksi, älä tee uudelleen.
[/quote]
Ap ei ajattele että mahdollisesti lisää huonoa käytöstä omalla teollaan. Ja selitetään nyt vielä;
lapsi nälässä> protestointi ja paha olo.
Äiti taas rientää "opettamaan" .
Lapselle jää paha mieli ja mites seuraavalla kerralla?
[/quote]
Ilmeisesti syöminen on jo vähän showta kun aiemmillakin aterioilla on "töpeksitty" ja tapeltu puoli tuntia ruoan aloittamisesta.
-5-
MInusta lapset kannattaa opettaa olemaan koko ajan nälässä. Halvempaahan se on, jos ei lapset syö eli anna aamulla jotain pahaa ruokaa ja kun sitä ei syödä niin ilmoita, että se oli tässä sitten, tänään et saa ruokaa.
Äidit voivat käyttää lapsiinsa monenlaista sairasta valtaa. Yksi kidutuksen muoto on jättää ilman ruokaa, koska äiti kokee itseään loukatun. Oikeastihan se 3v haluaa kuolla? Jos ei vielä niin aika pian, jos kokemukset jatkuvat tuollaisina.
Hmm.... Itseni on tehnyt mieli joskus toimia tuolla tavalla, mutta yritän aina olla toimimatta niin että en sotke ruokaa mihinkään rankaisuun. Se saattaa johtaa monituisiin ongelmiin ruoan/syömisen kanssa vaikka myöhemmällä iälläkin. Ja näin minulle on sanonut ravitsemusterapeutti.
Meilläkin on kyllä kovasti uhmaava lapsi. Mutta iltapala on se minkä sitten vaikka syötän. Ja nyt kun taloon on tullut vauva niin on jouduttukin enemmän syöttämään. Mutta päivisin teen selväksi että ruokapöydässä joko syödään tai mennään pois. Muutaman kerran olen komentanut tiukasti pois jos on mennyt pelleilyksi. Aika äkkiä lapsi on oppinut tulemaan takaisin syömään,kun on huomannut, että ei saa muuta huomiota.
Mutta älä huoli. Ei lapsi kerrasta mene rikki. Itse olen kerran unohtanut totaalisesti antaa lapselle iltapalan. En tajua miten se unohtui. Lapsi meni kiltisti nukkumaan ja joskus tunnin päästä muistin etten antanut iltapalaa. Tuli ihan todella paska olo!! Kyseessä ei edes ollut mikään normaalista poikkeava tilanne esim. uhmaaminen tms.
Jos et saa itseäsi, lasta ja tilannetta rauhoitettua ja ruokailua muutettua myönteiseksi tapahtumaksi, kannattaa jutella asiasta 4-vuotisneuvolassa viimeistään. Miksi tunnelma on taisteleva? Mitä aikuisena ja vanhempana teet luodasesi myönteisen ilmapiirin?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 21:21"]
Ja jos aika on ongelma niin laita munakello päälle. 30min.on ihan riittävä aika syömiseen. Kellon käydwssä muistutat "10 minuuttia mennyt, 20 jäljellä", 20min mennyt, 10 jäljellä. Nyt tulee hoppu jos meinaat syödä masun täyteen", 5min jäljellä, aika loppuu ihan kohta". Havainnoillista kellosta missä kohtaa se soi niin lapsi oppii sitä katsomaan.
Meillä ollut vastaavia ongelmia ja on vielä välillä.
[/quote]
Ihan kuin 3-vuotias ymmärtäisi kellon päälle noin paljon.
Kai pistit lapsen siivoamaan jäljet. Siitä olisin itse ollut ehdottomampi kuin siitä että ei enää saa iltapalaa. Sen jälkeen olisin lapselle antanut pari vaihtoehtoa minkä voi syödä iltapalaksi, mutta jos ei kelpaa niin sitten ilman iltapalaa nukkumaan. Tuon ikäistä ei todellakaan kuulu enää alkaa syöttämään varsinkin jos käyttäytyy huonosti. Tiukat rajat ja paljon rakkautta, niin kyllä se uhmakin siitä taittuu.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 21:15"]Joutuuko lapsi kantamaan itse ruoan pöytään? Liikaa vaadittu ilmeisesti tältä lapselta!
Mun tyttö ois pystynyt tuohon jo pienempänä mutta en usko että poika tulee pystymään ennen kuin on viisi. Toiset lapset vaan sählää, se täytyy ottaa huomioon.
Meillä ruoka jää saamatta kolmannesta varoituksesta niin lapsi tietää mitä tuleman pitää. Mielestäni on kohtuutonta ottaa yhdestä virheestä/vahingosta ruoka pois...
[/quote]
Jos lautanen heitetään lattialle, niin ei siinä enää varoituksia tarvita.
En ymmärrä näitä ruuan kanssa tappelijoita, yleensä lapset ovat kuitenkin normaaleja lapsia eivät sairaita, jotka kuolevat jos yksi ateria jää väliin, eiköhän tässä maassakin ole tarpeeksi eri lajin syömishäiriöisiä.
Miksi ihmeessä ruuasta tehdään valtataistelu? Ruokaa eteen, se syödään, jos ei, ruoka laitetaan pois, jos tunnin päästä on nälkä annetaan ruokaa, jossain vaiheessa lapsi kyllä oppii syömään silloin kuin muukin perhe.
Tuo kellotemppu on huippu, tosi välkkyjä 3-vuotiaita, jos ymmärtävät että nyt sinulla on aikaa 10minuuttia syödä puurosi.
Lapseni aloittaa nuo itkupotkuraivarit lähes tulkoon joka aterialla ja joka aterian alussa saan olla skarppina että heittääkö lautasen, aloittaako ruoan arvostelun ja huudon. Hyi sitä ja tätä, syljeskelee ja irvistelee ruoalle. Olen kyllästynyt tuohon lapsen huonoon asenteeseen ruokailutilanteissa. Usein komennan hänet ihan ensimmäiseksi ruokapöytään ennen kuin edes laitan ruoan eteen. Nyt olin viemässä puuron pöytään ja lapsi oli menossa myös sinne mutta tuolin vieressä paiskasi puurokulhon lattiaan. Siis joku ihmeen pakkomielle vaan heittää ja katsoa mitä tapahtuu ja sitten heti huutaa että hei minä haluan sen. En tiedä aina että uskaltaako sille antaa edes maitokuppia käteen vai lentääkö sekin. Jos on vähänkin kiukkua ilmassa niin sanon, että saa ruokaa vasta kun lopettaa itkemisen ja raivoamisen ja istuu pöydän ääreen odottamaan.
Ap
Olet väärin toimiva.