Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylppäriremontti, pitääkö sellainen tehdä tietyin väliajoin vaikka mitään ns. ongelmaa ei olisi?

Vierailija
08.07.2021 |

Meillä on kylpyhuone tehty noin v.2003. Pitääkö kohta uusia vaikka mitään vesivahinkoja tms ei ole käynyt? Suihkukaappi on ollut koko ajan. Välillä pitkiä aikoja käyttämättömänä kun on vapaa-ajan asunto.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjää ja toimivaa ei tarvitse korjata. Luulenpa, että vanhoja kylppäreitä uusitaan lähinnä kosmeettisista syistä (halutaan nätimmät kaakelit tms).

Vierailija
2/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Joissain etuoven asuntomyynti-ilmoituksissa on että "kylpytilat uusittu taloyhtiön toimesta", vaikka on siis omistusasunto myynnissä. Mitä se tarkoittaa? Ymmärrän, jos on uusittu "putkiremontin yhteydessä", mutta tämä on kai eri juttu.

Me odotellaan putkiremppaa 70-luvun rivarissa. Mitäs jos sukitetaan vain, ja tämä "ihana vihreys" jää jäljelle? Kalusteet ne uusii, pytyt ja lavuaarit siis, näin on kerrottu.  Kai tämän voi itse remppauttaa samalla? On varmaan useita vuosia aikaa, kun edellinen on laitattanut.

Ostaessa ajateltiin, että kyllähän se nyt automaattisesti laitetaan kun putket uusitaan, mutta uskon kyllä että vain sukitetaan. Asia on mietinnässä hallituksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että noissa vanhemmissa, joissa uusittu taloyhtiön toimesta, on ollut niin vanhat kylppärit, että esim. vesieristeet eivät ole olleet nykystandardien mukaisia. Ja kyllähän kaikki kuluu - silikonit, saumat, kalusteet, laatat. Mitä vanhemmat esim. vesikalusteet, sitä suurempi todennäköisyys, että jokin päsee vuotamaan. Jos sitten vielä silikonit on hapertuneet ja vesieristys vähän sinne päin, voi olla äkkiä isotkin vauriot siellä pintojen alla piilossa.

Vierailija
4/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Joissain etuoven asuntomyynti-ilmoituksissa on että "kylpytilat uusittu taloyhtiön toimesta", vaikka on siis omistusasunto myynnissä. Mitä se tarkoittaa? Ymmärrän, jos on uusittu "putkiremontin yhteydessä", mutta tämä on kai eri juttu.

Me odotellaan putkiremppaa 70-luvun rivarissa. Mitäs jos sukitetaan vain, ja tämä "ihana vihreys" jää jäljelle? Kalusteet ne uusii, pytyt ja lavuaarit siis, näin on kerrottu.  Kai tämän voi itse remppauttaa samalla? On varmaan useita vuosia aikaa, kun edellinen on laitattanut.

Ostaessa ajateltiin, että kyllähän se nyt automaattisesti laitetaan kun putket uusitaan, mutta uskon kyllä että vain sukitetaan. Asia on mietinnässä hallituksessa.

No saathan sinä sen oman kylppärisi rempata ihan koska tahansa, kunhan teet muutostyöilmoituksen ja hoidat valvonnan. Toki tässä vaiheessa kannattaa odottaa sitä varmuutta, että ei tehdä putkirempan yhteydessä, jotta ei tee turhaa työtä. Mutta muuten tosiaan voit tehdä sukituksen yhteydessä tai koska tahansa muulloin. Taloyhtiön vastuulla ei ole kuin vesieristys ja vesikalusteet, muu on vapaasti asukkaan tehtävissä omalla kustannuksella ja ihan silloin kuin itse haluaa. 

Vierailija
5/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos taloyhtiöllä rahaa niin voitu uusia vaikka kosteuseristysten takia muiden töiden yhteydessä. Mikään pakko ei ole uusia vanhaa. Muista, että taloyhtiö vastaa jos sen tekemään vanhaan kylppäriin tulee vika, laatat irtoavat ym. mutta jos itse remppailet maksat itse vahingot. Omaan remppaan yhtiö maksaa yleensä kosteuseristeet.

Vierailija
6/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silikonit pitäisi vaihtaa muistaakseni viiden vuoden välein. Muuta ei tarvitse... remppailla.

Vierailija
7/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysymystä alapeukutetaan, siksi että kylppäriä ei tarvitse uusia vai siksi että kph pitää uusia jos on tarpeeksi vanha? Ap

Vierailija
8/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyhuone samoin kuin keittiö tulisi uusia 15 vuoden välein enempien vahinkojen välttämiseksi.

Vierailija
9/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meidän taloyhtiössä (valmistunut vuonna 2000) on paljastunut kosteusvaurioita useissa kylpyhuoneissa, syynä rakennusaikainen virhe. Kylpyhuoneet on tarkoitus remontoida taloyhtiön kustannuksella. Putkiremontti on sitten joskus kaukana tulevaisuudessa.

Vierailija
10/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on suihkukaappi niin vesieristeiden kunnolla tai vaikka totaalisella puuttumisella ei ole mitään merkitystä. Eihän tuolla koskaan tule vettä lattialle.

Esim. Ranskassa suihkukaappeja on kuivissakin tiloissa.

Putketkin ovat vielä OK kymmeniä vuosia.

Vierailija
11/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meilläkin on suihkukaappi ja lattia ei kastu kuin satunnaisista roiskeista. Alkuperäistä kylppäriä ei luojan kiitos ole, vaan suht nykyaikainen ja seuraavan kerran remontoidaan putkiremontin yhteydessä. En näe syytä miksi hyvää pitäisi vaihtaa vuosienkaan jälkeen ellei siinä ole jotain vikaa.

Vierailija
12/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa että on ollut alkuperäisessä kylppärissä otain vesivahinkoa, kopolaattoja tms. ja yhtiö korjannut perustasoon.

Tai

Yhtiössä on ollut jonkin verran vahinkoja / iän tuomaa haperoa muissa asunnoissa ja loput on päätetty uusia tyyliin muutama per vuosi, jotta kustannuspaukku jakautuu tasaisemmin.

Vierailija
13/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylpyhuone samoin kuin keittiö tulisi uusia 15 vuoden välein enempien vahinkojen välttämiseksi.

Siis mitä ihmettä, keittiö 15v välein uusiksi? Minkä vahinkojen? Tarkoitatko vesi- ja viemäriputkia, astianpesukonetta yms? Ei kai putkiakaan kukaan 15v välein vaihda? Me teetettiin puusepällä keittiö eikä ajateltu sitä enää meidän elinaikana vaihtaa.

Vierailija
14/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla on suihkukaappi niin vesieristeiden kunnolla tai vaikka totaalisella puuttumisella ei ole mitään merkitystä. Eihän tuolla koskaan tule vettä lattialle.

Esim. Ranskassa suihkukaappeja on kuivissakin tiloissa.

Putketkin ovat vielä OK kymmeniä vuosia.

No noin minäkin ajattelin asiaa. Tuon aikaiset vesieristeet sinne on toki laitettu, ajattelin että josko ne jotenkin vanhenevat tms. Ap

Vierailija
15/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaa, että taloyhtiö on joko tehnyt talossa märkätilaremontin ehkäistääkseen lisääntyviä vesivahinkoja - niitä alkaa jossakin vaiheessa tulla enemmän, meilläkin 1989 valmistuneessa kerrostalossa tehtiin märkätilaremppa muutama vuosi sitten, vesieristeet olivat 80-luvun säännösten mukaiset eli nykytilanteeseen verrattuna auttamattoman puutteelliset (esimerkiksi vesieriste oli kylppärissä muovimattoa ja se ei ylety kattoon asti kuten nykyään). Kaikki märkätilaremontit eivät siis todellakaan liity putkiremppaan, joka talossamme on tulossa arviolta 15-20 vuoden päästä.

Tai sitten kyseisessä kämpässä on ollut vesivahinko, joka on korjattu.

Vaikka teillä vain sukitettaisiin viemärit, te voitte hyvin samassa yhteydessä tilata omalla kustannuksella seinien uusimisen. Siinäkin tapauksessa taloyhtiö vastaa ainakin vesieristeiden uusimisesta!

Jos teillä on kylppärissä seinät 60-70-luvuilta, ne olisi kyllä taloyhtiön ehdottomasti järkevää ja lienee jopa pakko saattaa nykyolosuhteisiin koko talossa samalla eli päivittää puutteelliset vesieristeet.

Vierailija
16/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vuokrakämpässä on ainakin suihkutilan muovimatto jo ihan reikiä täynnä, sitä ei tiedä mikä siellä alla muhii. Vaan eipä ketään tunnu kiinnostavan.

Vierailija
17/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään rakennusmateriaali ei ole ikuinen eli ne kuluvat ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin tavara jne. Märkätilan käyttöikä on n. 20-30 vuotta eli tällöin kylpyhuone pitäisi uusia vedeneristystä myöten. Tällä ehkäistään isompien vahinkojen syntyä eli on paljon kalliimpaa korjata jo rikki mennyttä.

Vierailija
18/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
19/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sijoitusasunto n. 20 vuotta vanhasta kerrostalosta, ja siellä pitäisi kuulemma tehdä kylppäriremontti kaikkiin asuntoihin "koska niin pitää tehdä". Asun saman ikäisessä omakotitalossa, eikä ole kyllä käynyt mielen vieressäkään, että uusisimme hyväkuntoista kylppäriä. Myös se sijoitusasunnon kylppäri on ok. En ymmärrä. Vesieristeet ovat kuitenkin silloin olleet samat kuin nykyään. Tulee sellainen mielikuva, että tässä nyt vaan rahastetaan turhilla remonteilla.

Vierailija
20/27 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talon rakenteet ovat yleensä taloyhtiön vastuulla (ja omistuksessa), siksi omistusasunnoissa remontit tehdään taloyhtiön "toimesta". Vanhoissa, 70-luvun asunnoissa ei takuuvarmasti ole kunnollisia vesieristeitä kaakelien ja muovimaton alla, 90-luvun alussa rempatuistakin ne ovat voineet kustannussyistä "unohtua".

Yhtiössä, josta huoneiston omistan tehtiin linjasaneeraus (="putkiremppa") niin, että viemärit sukitettiin ja käyttövesiputket uusittiin. Kaikki wc-kylppäriyhdistelmät purettiin betonipintaan asti. Lattioihin ja seinille tuli vesieriste ja kaakelit sun muut tilpehöörit siihen päälle.

Omien muutosten teettäminen linjasaneerauksen yhteydessä on hyvä keino saada perustasoa paremmat tilat. Maksat vain perustason varusteista (ja työstä) yli menevän osuuden. Työn valvonnan ja dokumentoinnin hoitavat taloyhtiön palkkaamat valvojat. Omia urakoitsijoitakin voit käyttää, jos pääurakoitsija ne työmaalleen hyväksyy, mutta yleensä on sinullekin edullisempaa teettää lisä- ja muutostyöt putkirempan pää- ja aliurakoitsijoilla. Itse valitsin paremmat vesikalusteet ja standardivaihtoehtoja paremmat kaakelit sekä uusitutin koko asunnon sähköjohdotukset ja pistorasiat. Pistorasioiden määrä tuplaantui eli enää ei rasiat lopu kesken, eikä sulakkeet pala.