Selkävaivaiset; vinkkejä?
Selkäkipu alkoi yllättäen taas. Pari vuotta sitten se oli noidannuoli/issias/diskusprolapsi, sitten kun tuli ortopedille aika niin kivut hävisi (omt fys.terapian avulla kai).. Oikea polvi leikattiin myös pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen tehnyt kaiken työn aina selällä kun ei pysty kyykistämään polvea. n. neljä viikkoa sitten alkoi tajuton kipu alaselässä, kipu säteili oikeeseen jalkaan, varpaisiin asti.ajattelin että noidannuoli tai hermopinne taas,kipulääkkeitä ja kyynärsauvat. Muistan että kipu oli silloin ennen ihan kamala,silloin en näköjään tiennyt kivusta mitään. Säteilee oikeeseen jalkaan jatkuvasti (hermo) ja kipu ei hellitä missään asennossa. Iso polvituki auttaa paljon, mutta silti särkee nivusia. Kävin lääkärissa, laittoin ortopedille alkuviikosta, ja sairaanhoitajalle menin vielä perjantaina kun jalka ns.halvaantui. Se tekee sitä vähän väliä, menee ihan tunnottomaksi, ennen oli sillain että jos on kipua niin silloin ei puudu, ja jos puutuu niin ei ole kipua. mutta nyt on kaikki samaan aikaan. Tämä sh antoi minulle kelataksia varten lapun että heti akutaan. turvauduin kuitenkin kipulääkkeisiin ja raahauduin kotiin tunnottoman jalkani kanssa.Jos tulee virtsaumpi tai jotain muita suolistoon liittyviä oireita niin se on hälyttävä merkki. Mistä erotan että johtuuko alapään vaivat helteestä vai pinteestä. Onko jollain mennyt selkä todella pahaksi kun ei ole hakeutunut ajoissa hoitoon? Lääkäri sanoi myös että taitaa olla välilevyn pullistuma, mutta eihän sitä tiedä, enkä haluaisi turhaan lähteä päivystykseen,huomiseksi on turha varata aikaa kun ohjasivat jo sairaalaan. Neljä viikkoa olen jo konkannut, puutuminen on välillä hellittänyt sekä kipu, silloin se ei kai voi olla mitään vakavaa? Sekalaista tekstiä mutta vaikea selittää kaikkea. Monilla on varmasti kokemusta selkävaivoista?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 21:10"]
Samanlaisia oireita kun minulla ennen kuin todettiin välilevyn pullistuma. Yli 15-vuotta selkäkivuista olen kärsinyt.
Alkuun kävin sairaalassa opettelemassa minulle tehty selkäjumppa. Tämä on auttanut minua parhaiten. Pari kertaa kun jumppaa viikossa, niin liikkuvuus pysyy ja kivutkin ovat siedettäviä.
[/quote]
Se on sama selän ja polven jne. kanssa. Jouduin ennen polvileikkausta käymään puoli vuotta fysioterapiassa ja jos se ei auta niin sitten leikataan.. leikattiin sitten. selän kanssa fvarmaan sama homma, kun vaan pystyisi jumppaamaan. lääkäri sanoikin että et sinä voi mennä mihinkään fysioterapiaan, sitten vasta kun kivut loppuvat. sanoi että kahden viikon päästä..? hienoa kun on tollainen selvännäkijä, neljä viikkoa kestänyt, olisi paljon muutakin menoa kun seistä keppien kanssa. mitäköhän huomenna sitten sille v..n ortopedille sanon..röntgenkuvissa pullistumat ei näy, nikamamuutokset voi näkyä, joten se ei ole varma keino todeta mitään.jos sanovat että ei oteta muita kuvia ja taas lisää kipulääkkeitä niin sitten yksityiselle. kävin alaselän magneettikuvassa tasan vuosi sitten, siinä ei näkynyt mitään. oli 3kk sitä ennen loppunut selkäkivut. ohimennyt prolapsi oli. mutta mutta..tää puutuminen ja ankkamainen kävelytyyli on jo tuttua, kävelen nyt kuin ankkazombi. :)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 18:07"]
Mene muualle kitisemään, kun ei kelpaa diagnoois, ei hoito, ei lääkäri, ei leikkaus, ei mikään. Vingu siellä himassas keskenäs. Onko tämä se kuuluisa IKIVALITTAJA?!
[/quote]
Voisitteko vielä vähän paremmin pahentaa iltaani ja mieltäni. Helppo on aukoa päätänsä anonyyminä.Tämä on ensimmäinen kerta kun täällä käyn.. t.ikivalittaja
Olen nyt kahden vaiheilla, en löudä terveyskirjastosta tai mistään neuvoa tähän puutumiseen. Ymmärrän että jos jalka puutuu/lähtee tunto niin päivystykseen, mutta tunto välillä palaa, onko se silloin yhtä vakavaa? Jos puutuminen ei olisi loppunut välillä, olisin lähtenyt aikaa sitten jo lääkäriin.Jos puutuminen on kestänyt tunnin niin jalka menee aika kylmäksi (liittyy verenkiertoon kun sitä ei käytä?), on se kyllä aika tyhmää sitten odottaa että koivesta lähteekin tunto kokonaan. viimeksi kun päivystyksessä kävin, kaksi viikkoa sitten, sanoivat että on hermo pinteessä ettei auta muuta kuin jumpata, ja silloin raahasin jalkaa perässäni. on tämä kuitenkin kestänyt jo aika monta viikkoa...
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 21:11"]
Ikäs ?
[/quote]
24v.