Nyt mammat viljelijöiden ja kauppojen avuksi kesäkurpitsaa syömään!
"S-ryhmästä kerrotaan, että helteet ovat siivittämässä myös Suomessa kasvatetun kesäkurpitsan ennätyssatoon. Valitettavasti nopeasti kypsyvää satoa näyttäisi pian tulevan enemmän kuin kesäkurpitsaa meillä yleensä kulutetaan. S-ryhmä kannustaakin nyt kaikki mukaan talkoisiin ostamaan ja syömään kesäkurpitsaa.
– Viime viikkojen helteet ovat olleet kovin mieluisia Välimeren ilmastosta Suomeenkin kotiutuneelle kesäkurpitsalle. Viljelijät ovat saamassa siitä ennätyssadon, jonka täysimittaiseen hyödyntämiseen ei kesäkurpitsan tavallinen kulutus mitenkään riitä, myyntipäällikkö Minna Mikkilä S-ryhmän marketkaupan ketjuohjauksesta kertoo.
– Nyt toivomme kovasti, että kuluttajat tulisivat viljelijöiden ja kaupan avuksi, ja lisäisivät talkoohengessä kesäkurpitsan syömistä, Mikkilä vetoaa."
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/halpa-kotimainen-herkku-uhka…
Kommentit (43)
Espanjalaista meillä vain myynnissä K-kaupassa, S- kaupassa kotimainen 2,50€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko sen hinta on tippunut?
1.29€/kg Helsingissä Prismassa.
Sama Tampereella Kalevan Prismassa.
Kesäkurpitsaa tulee syötyä aika usein. Joten teen jo ihan oman osani, thanksies.
Tykkään ja ostan, kun hinta laskee euroon per kilo. Omat kurpitsat valmistuvat vasta myöhemmin.
Voiko kesäkurpitsasta tehtyjä piirakoita ja pitsoja pakastaa?
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsaa tulee syötyä aika usein. Joten teen jo ihan oman osani, thanksies.
Thanksies 😂
No tietämättä tätä uutista, tein eilen kesäkurpitsakeittoa. Oli hyvää. Myös kurpitsaa käytän spagettina - höylään juustohöylällä siivuja.
Olen syönyt jo 2-3 kiloa varmaan. Lidlissä on ollut 1,29e/kg melkein koko kesän. Tällä viikolla en ole käynyt.
minäkään en pidä kesäkurpitsan mausta. En pidä siitä raakana (kurkku menee heittämällä maussa ohi), enkä pidä kypsennettynä. Ehkä en ole löytänyt sitten vielä sellaista reseptiä, jossa kesäkurpitsa saisi oikeutta itselleen, enkä tiedä jaksanko etsiä. Yleensä kaikissa kokeilemissani resepteissä niistä tulee limaista löllömöllöä ja keitoissa en pidä kesäkurpitsan mausta, enkä halua toisaalta keittoihin lisätä maun peitteeksi kermaa tai voita tai juusota. KEsäkurpitsa vain ei ole minun juttuni, vaikka muista kurpitsoista tykkäänkin. Ehkä niistä voisi tehdä jotain hyvää pikkelsiä kuten kurkuista tehdään, mutta se voisi olla enemmänkin jonkun elintarvikefirman hommia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta krsäkurpitsa vetistyy pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*kEsäkurpitsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsa toimii hyvin myös leivonnassa, eli voi leipoa esim. kakun porkkanakakun ohjeella, mutta korvaa porkkanan kesäkurpitsalla.
Tai suklaakakkua.
Olen näitä kesäkurpitsa-suklaakakkuvinkkejä lukenut, ja jotenkin epäilyttää, että millaisia ne on koostumukseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*kEsäkurpitsa
Kärsäkurpitsa oli hauskempi.
Kesäkurpitsa sopii kasviskulhoihin tai viljan välttelijöille spagetin sijasta, siitä saa kivaa spagettimaista luirua.
Kesäkurpitsa-omenahillo kanelilla maustettuna todella hyvää. Itse kasvatan kesäkurpitsaa ja pakastan kuutioina talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsa toimii hyvin myös leivonnassa, eli voi leipoa esim. kakun porkkanakakun ohjeella, mutta korvaa porkkanan kesäkurpitsalla.
Tai suklaakakkua.
Olen näitä kesäkurpitsa-suklaakakkuvinkkejä lukenut, ja jotenkin epäilyttää, että millaisia ne on koostumukseltaan.
Erittäin mehevä, kesäkurpitsa ei maistu yhtään sieltä läpi eikä suutuntuma ole mitenkään erikoinen.
Säilön kesäkurpitsaa kuivaamalla viipaleina. Kuivat viipaleet käy hyvin lasagnelevyn korvikkeena. Imevät hyvin lasagnen kastikkeiden kosteutta, ihan kuin oikeat lasagnelevyt.
Vierailija kirjoitti:
Säilön kesäkurpitsaa kuivaamalla viipaleina. Kuivat viipaleet käy hyvin lasagnelevyn korvikkeena. Imevät hyvin lasagnen kastikkeiden kosteutta, ihan kuin oikeat lasagnelevyt.
miten kuivaat ne ja kauako säilyy? Miten säilytät?
Ei ole vielä näkynyt Prismoissa, kuin jotain muhkuraista C-luokan tavaraa.
Minä kuorin ne yleensä ennen käyttöä.