Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärin yhteydenotto omaisiin?

Vierailija
13.07.2014 |

Osaako kukaan vastata? Ystäväni väitti kivenkovaa, että lääkäreillä on OIKEUS vastoin asiakkaan tahtoa harkintansa perusteella ottaa yhteys lähiomaisiin, mikäli asiakas on vakavasti sairas, loukkaantunut ja tajuton?

Onko tosiaan näin? Vaikka minulla on HUS etc kaikissa järjestelmissä tieto, että mitään terveydentilaani liittyviä tietoja ei missään tilanteessa (pois lukien kuolema) saa luovuttaa lähiomaisille. Alkoi pelottaa tämä mielivalta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään tapausta että täysi-ikäisestä olisi soitettu omaisille vastoin tahtoa. Potilaan läsnäoloa ei ilmaista mitenkään, jos omaiset soittavat sairaalaan, puhelimessa vastaus on: Valitettavasti en voi antaa tietoja siitä keitä täällä on potilaana, Teidän pitää itse tavoitella suoraan omaisianne.

sh, HUS

Vierailija
2/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 09:31"]

En tiedä yhtään tapausta että täysi-ikäisestä olisi soitettu omaisille vastoin tahtoa. Potilaan läsnäoloa ei ilmaista mitenkään, jos omaiset soittavat sairaalaan, puhelimessa vastaus on: Valitettavasti en voi antaa tietoja siitä keitä täällä on potilaana, Teidän pitää itse tavoitella suoraan omaisianne.

sh, HUS

[/quote]

Kiitos asiallisesta vastauksesta :) Näin olen itsekin täysi-ikäisten osalta ymmärtänyt, mutta tuo ystäväni "satavarma asenne" herätti kysymyksen. Mukavaa kesää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on ehkä hieman sekoittanut asioita: täysi-ikäisen ihmisen potilastietoja ei saa antaa omaisille ilman ihmisen omaa suostumusta. Jos ihminen on kuitenkin tajuton, hän ei pysty itse lupaa antamaan, joten lääkäri voi antaa tiedon omaisille, jos ei ole syytä olettaa, että ihminen itse asian kieltää. 

Vierailija
4/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla sitten joku muu henkilö kenelle soittavat jos olet esim tajuttomana sairaalassa? 

En ole koskaan kuullut minäkään että lääkäri olisi lähtenyt soittamaan potilaan perheelle vaikka tämä olisi vakavasti sairas mutta minulle on soitettu kun velipuoleni oli viety tajuttomana sairaalaan. Emme olleet nähneet vuosiin enkä oikein vieläkään tiedä miten minulle päädyttiin soittamaan asiasta. 

En usko että hänellä siellä kuitenkaan mitään kieltoa oli että omaisille ei saa ilmoittaa, sikäli siis eri tilanne kuin sinulla. 

Vierailija
5/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokysymys aiheeseen:

- Pidättekö näitä kieltoja hoitotyössä ongelmallisina ja jos pidätte, niin miksi?

Vierailija
6/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ongelmallisena. Ihmisen terveys- ja sairausasiat ovat mitä suurimmassa määrin yksityisasioita ja siitä lähtöoletuksesta aina lähdetään. Ihan nuorena ja vastavalmistuneena kesti jonkin aikaa löytää luontevasti oikeat sanat, joilla ilmaista ettei minulta heru mitään tietoja, myöhemmin siitä tuli automaatio.

Tähän samaan asiaan liittyy myös velvollisuus muuhun vaitioloon: kotioloissakaan en ilmaise millaisia potilaista olen hoitanut. Se on helppoa, koska päätin tiukasta linjasta ihan heti valmistuttuani. Suojaan siten parhaiten myös oman "persaukseni", en  tee laittomuuksia edes vahingossa, kun suu on aina supussa.

sama Hussilainen

Vierailija
7/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt. Siis todella. Asiallista keskustelua tällä palstalla. Lisää tällaisia ketjuja :)

Vierailija
8/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lienee ihmisen motiivi kieltää kaiken tiedon antamisen omaisille? Tuntuisi tosi pahalta, jos en saisi lainkaan tietää tai kuulisin jostain mutkien kautta, että lähiomaiseni makaa heikossa kunnossa sairaalassa. Olen yrittänyt miettiä syytä enkä muuta keksi kuin että asianomainen henkilö on syystä tai toisesta katkaissut välinsä omaisiin. Surulliselta tuntuu. Ymmärrän toki hoitohenkilökunnan toiminnan. Hehän noudattavat lakia.

Vierailija
9/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin muistelemaan tapauksia, joissa omaisia olisi ollut pakko löytää vaikka kissojen ja koirien kanssa... Ihan saletti en ole, mutta muistaakseni joskus on pyydetty poliisilta apua omaisen etsimiseen. Muutenkin poliisin kanssa on todella miellyttävää tehdä yhtestyötä. Olen vastannut lukuisiin puheluihin ja käynyt lukemattomat keskustelut siitä missä kunnossa esim. liikenneturman uhri on.

Poliisi tiedustelee milloin on sopivaa tulla haastattelemaan jossakin rikosasiassa tai kirjaamaan uhrin lausunto vaikkapa kolarista. He kunnioittavat ennenkaikkea lääkärin tai hoitajan näkemystä siitä jaksaako vammautunut vielä tavata poliisia. Usein heitä näkee myös istumassa osastolla siviilivaatteissa ja vahtimassa, että vanki ei karkaa kesken hoidon.

Vierailija
10/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 10:50"]

Mikä lienee ihmisen motiivi kieltää kaiken tiedon antamisen omaisille? Tuntuisi tosi pahalta, jos en saisi lainkaan tietää tai kuulisin jostain mutkien kautta, että lähiomaiseni makaa heikossa kunnossa sairaalassa. Olen yrittänyt miettiä syytä enkä muuta keksi kuin että asianomainen henkilö on syystä tai toisesta katkaissut välinsä omaisiin. Surulliselta tuntuu. Ymmärrän toki hoitohenkilökunnan toiminnan. Hehän noudattavat lakia.

[/quote]

Itselläni syynä yksityisyyden suoja. On asioita, joista läheisteni kanssa keskustelen ja sitten on asioita jotka kuuluvat vain itselleni. Toki omat läheiseni tietävät jo etukäteen, että minulla on tietojenluovutuskielto. Eli ei tule heille yllätyksenä :)

Vierailija
11/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tilanteessa, jos potilaan tahtoa ei voida kysyä, voi lääkäri ottaa yhteyttä omaisiin. Jos olet jo tahtosi kirjallisesti ilmaissut, ei sitä voi ohittaa. Yksinkertaista.

sh

Vierailija
12/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jäin muistelemaan tapauksia, joissa omaisia olisi ollut pakko löytää vaikka kissojen ja koirien kanssa... Ihan saletti en ole, mutta muistaakseni joskus on pyydetty poliisilta apua omaisen etsimiseen. "

Mitä muuten tapahtuisi seuraavassa skenaariossa? Henkilö loukkaantuu vakavasti ja on tajutun. Tietoja ei saa luovuttaa. Läheiset ottavat yhteyttä poliisiin. Poliisi saa varmasti tiedon potilaista? Koskeeko vaitiolovelvollisuus tämän jälkeen poliisia eli mitä he kenties sanovat omaisille? "Tallessa on!" vai voiko tuota kautta tieto vuotaa eteenpäin...

Vierailija
13/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei poliisikaan saa sanoa mitään. Eivät he saa ilmaista sitäkään vaikka oma aviomiehesi olisi viettänyt yön putkassa ja soittelisit perään huolestuneena. He eivät kerro sitäkään, jos vaikka havaitset rattijuopon ja ilmoitata siitä ja myöhemmin tiedustelisit saivatko kiinni. Ei tul vestausta. Oikeasti en tiedä onko siellä hölösuita, mutta tuskinpa.

Vierailija
14/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähipiirini miehet ovat ekan lapsen halunneet (mukaanlukien oma), toiseen ovat suostuneet vaimon mielipiteiden takia ja sillä ajatuksella että sittenhän on alta pois.

Me jätettiin yhteen. En tee kompromissilapsia.

Vierailija
15/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaanpa oma kokemus. Pari vuotta sitten isoäitini meni huonoon kuntoon, oli tehollakin pariin otteeseen, mutta selvisi. Sitten lakkasi syömästä ja kunto romahti. Taas sairaalaan. Oli siellä muutaman päivän, kun aamuyöllä oli sairaalasta (Helsingissä) soitettu enolleni, että äitinne on huonossa kunnossa, ei elä kauaa.

Eli ainakin tuossa tilanteessa soittivat omaisille. En tiedä minkälaisia papereita oli tietojen luovutuksen suhteen tehty, mutta elvytyksestä oli kysytty enolta ja äidiltäni, ja he olivat kieltäneet, oli elvytetty jo muutaman kerran ennen kieltoa.

Eno ja äiti muuten ehtivät nähdä tajuttoman äitinsä (400km ajoivat läpi yön), mutta isoäiti menehtyi pian. Tätä olisi kuitenkin täällä kysytty, joten kerroin jo etukäteen :)

Vierailija
16/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, kyllä silloin soitellaan, jos nimenomaista kieltoa ei ole. Ja varsinkin kun tulee tarpeen tehdä päätös elyttämättä jättämisestä. Siihen tarvitaan suostumus omaisita, lääkräi ei yksin ala sellaisia päättämään.

Vierailija
17/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkäri voi lääketieteellisin perustein tehdä ei elvytetä päätöksen. 

Vierailija
18/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa on siis mahdollista, että ihminen voi vakavasti loukkaantuneena maata sairaalassa pari viikkoa ja omaisille ei kerrota eikä heillä ole mahdollisuutta edes hyvästellä ennen kuolemaa :(

Vierailija
19/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papereihin on merkitty vain yksi lähiomainen, johon voi ottaa yhteyttä esim. silloin, kun tilanne on toivoton ja jonkun pitää päättää, jatketaanko hoitoa ja saako elimiä luovuttaa siirrettäväksi.

Vierailija
20/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:19"]

Periaatteessa on siis mahdollista, että ihminen voi vakavasti loukkaantuneena maata sairaalassa pari viikkoa ja omaisille ei kerrota eikä heillä ole mahdollisuutta edes hyvästellä ennen kuolemaa :(

[/quote]

Näin on, jos potilas sen yhteydenoton on itse kieltänyt. Ei kuolinvuoteelleen ole pakko kustua ketään haaskalle ja perintöä kärkkymään.