Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin yhteydenotto omaisiin?

Vierailija
13.07.2014 |

Osaako kukaan vastata? Ystäväni väitti kivenkovaa, että lääkäreillä on OIKEUS vastoin asiakkaan tahtoa harkintansa perusteella ottaa yhteys lähiomaisiin, mikäli asiakas on vakavasti sairas, loukkaantunut ja tajuton?

Onko tosiaan näin? Vaikka minulla on HUS etc kaikissa järjestelmissä tieto, että mitään terveydentilaani liittyviä tietoja ei missään tilanteessa (pois lukien kuolema) saa luovuttaa lähiomaisille. Alkoi pelottaa tämä mielivalta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:12"]

16, kyllä silloin soitellaan, jos nimenomaista kieltoa ei ole. Ja varsinkin kun tulee tarpeen tehdä päätös elyttämättä jättämisestä. Siihen tarvitaan suostumus omaisita, lääkräi ei yksin ala sellaisia päättämään.

[/quote]

Arvelinkin niin.

16

Vierailija
22/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tietojenluovutuskielto sen takia että en halua läheisten tietävän hiv-positiivisuudestani, ja pelkään että Se tulisi kuitenkin jollain tavalla esille. Infoan itse jos pystyn, ja jos olen siinä kunnossa etten pysty, niin sitten jää infoamatta. Eipä sille mitään mahda

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:19"]

Periaatteessa on siis mahdollista, että ihminen voi vakavasti loukkaantuneena maata sairaalassa pari viikkoa ja omaisille ei kerrota eikä heillä ole mahdollisuutta edes hyvästellä ennen kuolemaa :(

[/quote]

Näin on, jos potilas sen yhteydenoton on itse kieltänyt. Ei kuolinvuoteelleen ole pakko kustua ketään haaskalle ja perintöä kärkkymään.

[/quote]

Voihan sitä kai kylmästi vaan kävellä sairaalaan ja ilmoittaa, että on X lähiomainen (näkynee jostain ja voi tarkistaa) ja pyytää päästä katsomaan (vaikka ei tietäisi onko sairaalassa)... sitä tuskin voi estää! 

Vierailija
24/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 11:19"]

Periaatteessa on siis mahdollista, että ihminen voi vakavasti loukkaantuneena maata sairaalassa pari viikkoa ja omaisille ei kerrota eikä heillä ole mahdollisuutta edes hyvästellä ennen kuolemaa :(

[/quote]

Näin on, jos potilas sen yhteydenoton on itse kieltänyt. Ei kuolinvuoteelleen ole pakko kustua ketään haaskalle ja perintöä kärkkymään.

[/quote]

Voihan sitä kai kylmästi vaan kävellä sairaalaan ja ilmoittaa, että on X lähiomainen (näkynee jostain ja voi tarkistaa) ja pyytää päästä katsomaan (vaikka ei tietäisi onko sairaalassa)... sitä tuskin voi estää! 

[/quote]

Mistäs tiedät, että on sairaalassa, jos sulle ei ole ilmoitettu? Ja kyllä., huoneeseen menon voi lääkäri kieltää.

Vierailija
25/25 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä onnistu tuollainen sairaalan marssiminen. Potilashuoneisiin ei päästetä ketään noin vain. Tai jos tulet ilmoittaen, että olet tullut tapaamaan omaistasi se-ja-se, sinulle vastatataan: "pieni hetki, odottakaapa tässä käytävällä". Ja sitten potilaalta käydään kysymässä tahtooko hän sinut vieraakseen. Jos vastaus on kieltävä, sinulle tullaan sanomaan, että etsimänne henkilö ei ole tavattavissa tällä osastolta.

Edelleenkään ei kerrota onko hän siellä vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä