Onkohan koskaan tutkittu, miksi hirvi juoksee auton eteen?
Olisi ihmishenkiä säästävää ymmärtää hirven aivotoimintaa sen verran, että tiedettäisiin miksi se juoksee niin usein auton eteen. Pimeällä metsän ympäröimällä tiellä se elikko odottaa puskassa pahaa-aavistamatonta autoilijaa ja auton tullessa lähelle - pum. Miks ne ei pelkää autoja? Miksei ne juokse tien yli auton mentyä ohi? Ihan kuin ne oikein odottaisivat autoa, että pääsevät ylittämään tien. Vai olenko minä väärässä oletuksieni kanssa? Muutaman kerran olen ajaessa (meinasin kirjoittaa, että hirveen törmännyt, mutta ei) hirven nähnyt ja ehtinyt jarruttaa kaukaa ja antanut tietä. Kerran olen ollut kyytiläisenä, kun oli todella täpärä tilanne. Onneksi ei osunut.
Kommentit (40)
Hirvet jolkottelee pitkiä matkoja eikä niillä oo karttaa mukana joten eivät tiedä missä tiet kulkee. Ei ne viitsi pysähtyä.
Mun käsityksen mukaan tulevat autin valoja kohti. Ratkaisuna siis ajaa pimeällä autolla eiku....
Minä oon miettiny samaa. Eikö ne kuule sitä auton ääntä ja säiky karkuun? Vai eikö ne paikallista sitä ääntä ja paniikissa juoksevat eteen? En tiiä :D
Minä olen miettinyt samaa. Tässä taannoin ajelin kasitiellä ja oli kuoviperhe tulossa tien yli. Ehdin hiljentääkin vähän, koska vaikka ei pitäisi vasikkaa pientä väistää, onhan kuoviperheen näkeminen jotain mitä ei joka päivä näe ja olisin vihannut itseäni, jos olisin ajanut päälle. Kuitenkinm kun ne näkivät autoja, ne jopa hiukan peruuttivat. Onko linnut älykkäämpiä kuin hirvet tai yleensä nisäkkäät? Lintuja jää paljon vähemmän autojen alle kuin nisäkkäitä. Kissan, oravan ja pupun olen nähnyt kyllä myös "peruuttavan" kun autoja tulee. Sen sijaan keskellä tietä seisova hirvi on jäänyt vain siihen toljottamaan, onneksi on ollut tässä hyvä näkyväisyys ja on ehditty hiljentää.
Juu, mutta miettikääs todennäköisyyden kannalta. Kilometritolkulla tietä, auto noin 4m. Miten se aina osuukin siihen autoon? Sitä minä ihmettelen.. Että jokin kai sitä vetää ylittämään tien juuri auton kohdalla. Valot voivat olla yksi syy.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:42"]Hirvi ylittää tietä reviirillään ---> auto ajaa päälle. Eikai se hirvi osaa ennustaa? Eihän ne ymmärrä että "ahaa, tässäpä onkin autotie! Katsompa tarkasti ensin kummallekkin sivulle ja jos reitti on vapaa niin ylitän tien."
[/quote]
Sä et nyt ymmärtäny ap:n pointtia. Vai onko sulla tutkimustietoa siitä että hirvi lähtee pisteestä A kohti pistettä B ja kulkee tasaista vauhtia ja matkalla vastaan tulee auto joka osuu hirveen täysin ennakoimatta vai houkutteleeko auton valot hirveä jotenkin ja hirvi suorastaan tähtää siihen? Ihan mielenkiintoinen avaus ap:ltä. Ei tarvii kaikkea ottaa niin vakavasti. :)
En hirvistä tiedä, mutta rusakot ainakin jäävät auton valokeilaan hyppimään. Eivät uskalla poistua, vaan pakenevat valokeilaa "pitkin". Rusakon saa juoksemaan siksakkia, kun välkyttelee valoja. Oliskohan hirvissä vähän samaa vikaa?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:46"]Juu, mutta miettikääs todennäköisyyden kannalta. Kilometritolkulla tietä, auto noin 4m. Miten se aina osuukin siihen autoon? Sitä minä ihmettelen.. Että jokin kai sitä vetää ylittämään tien juuri auton kohdalla. Valot voivat olla yksi syy.
ap
[/quote]
no ei ne nyt joka kerta osu autoon. Eiköhän useemmin pääse tien yli jatkamaan matkaansa. Niitä juoksentelee tien yli monesti, harvemmin ne autoon osuu.
Hirvi jolkottelee menemään siellä missä lystää ihan millon haluaa. Ei se tien ylitystä lähestyessä mieti että tuleeko tuolta auto vai ei. Joskus sit sattuu auto kohalle.
Eikä se siinä puskassa kyttää että millon tulee auto ja sit lähtis..se vaan joskus sattuu kulkemaan tien yli just sillo ku auto menee.
Suurin osa hirvikolareista sattuu pimeään tai hämärään aikaan, joten joku juttu siinä on. Toki ne on liikkeelläkin ilmeisesti iltaisin eniten.
Pienemmät eläimet jää kohdattaessa auton alle, hirvi ei.
Eläimet vaan kulkevat omalla reviirillään ja sitten tapahtuu onnettomuuksia. Eläimethän ei ajattele. Yleensä vilkkaiden teiden alta kulkee riistasilta, osa oppii äkkiä ne. Hirven vasahan se useimmin kolaroi autojen kanssa kuin täysikasvuinen.
MUTTA: Meilläpäin on vuosia ollut fasaani pariskunta ja poikueita, jotka käyttävät suojateitä!
Onkohan koskaan tutkittu, miksi ihmiset ajavat autoa sellaisilla alueilla, joilla hirvet liikkuvat? Metsät ja niiden varrelle rakennetut tiet ovat hirvien paikkoja. Eivät niinkään ihmisten.
Jos ihmisillä olisi enemmän järkeä päässä, niin kukaan ei ajaisi riskiaikoina.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:50"]
koska se on eläin
[/quote]
Yksi syy voi olla se, että hirvi on iso eläin. Sillä ei ole luonnossa kovin paljon vihollisia, toisin kuin noilla oravilla ja pupuilla, jotka joku mainitsi. Eli hirvi ei ehkä koe autoa kovin pelottavana, ehkä ne eivät pelkää juuri mitään. Mutta silti, joskus olen nähnyt, että hirvet möllöttävät pitkiäkin aikoja pellon/ metsän reunassa ja kun auto tulee, ne lähtevät liikkeelle.
Olen jostain kuullut / lukenut, että hirvi ei pysty näkemään yli 100 km/h liikkuvaa esinettä. Ei varmaan jotenkin ole kykyä hahmottaaa, koska eihän luonnossa mikään liiku niin kovaa.
Ehkä hirvi säikähtää auton valoja ja vauhkoontuu, ryntäilee minne sattuu?
Olen myös nähnyt hirven kääntyvän kannoillaan takaisin metsään kun auto ajoi ohi, eli eivät ne aina juokse suoraan auton eteen.
Hirvillä ja poroilla ei ole mitään auton tapaista luontaista vihollista, siksi ne eivät välitä autoista mitään. Eivät ne tieten tahtoen halua auton alle, auto ei vain aiheuta niille minkäännäköista reaktiota.
Hirvi ylittää tietä reviirillään ---> auto ajaa päälle. Eikai se hirvi osaa ennustaa? Eihän ne ymmärrä että "ahaa, tässäpä onkin autotie! Katsompa tarkasti ensin kummallekkin sivulle ja jos reitti on vapaa niin ylitän tien."