Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5v. haluaa erikoista ruokaa - ehdotuksia?

Vierailija
07.07.2021 |

Syö siis kaikkea, mutta pyytää erikoista ruokaa, jolla on myös erikoinen nimi.

Äitinä ällistelen, että mitä voi siis tarjota? Vahvat mausteet sopii lapselle, pitää esim. chilistä ja syö mielellään oliiveja, vaikka ihan tavallisia ihmisiä ollaan.

Yleensä ei pidä kotiruoasta tyyliin; muusi ja lihapullat, nakit ja ranskalaiset, riisi ja kanakastike...lihakeitto...
kalakeitto.....italianpata....

Montaa tavallista on tarjottu ja syö näitä kyllä aina, mutta haluaisi mielellään erikoisempaa....mutta mitä? Vimkkejä??

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korealaiseen tyyliin katkarapuwok ja kylkeen itse tehty kimchi (tämä vaatii parin viikon fermentoitumisen jääkaapissa).

Vierailija
42/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että tuollainen lapsi, tosin plussaa jos tykkää myös normaalistakin ruuasta.

Mielestäni ruuasta noin kiinnostunut lapsi voisi olla ok viedä vaikkapa johonkin ihan fine diningiin JOS osaa käyttäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka :)

Ajattelin ehdottaa japanilaista currya. Suht mausteinen, mutta samalla mieto ja tuttu maku. Keitetty riisiä laitetaan kulhon keskelle ja siitä rakennetaan pato, curry sit vain toiselle puolelle ja toiselle puolelle sitten salaattia tai kasviksia. Varmasti 5v. tykkää.

Eli sipulit kuutioiksi ja possu/kana/nauta suikaleina pannuun. Sitten perunat, porkkanat leikataan suun palan sopiviksi myös samaan pannuun. Valmiita curry kuutioita saa aasialaisesta ruokakaupassa, kuutio vaan sekaan ja vähän vettä. Helppoa kuin mikä. Maistuu varmasti koko perheelle jos ootte tottuneet syömään tavallista kotiruokaa, mutta haluatte vain vähän makua lisää.

Vierailija
44/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samanlainen maistelija pienenä, ja minusta tuli aikuisena taitava kotikokki ja nautiskelija. Ihana äiti olet, kun autat lasta tässä! Olen kiitollinen, että oma äitini oli hyvä ruuanlaittaja ja kokeileva keittiössä. Muistan jo pienenä olleeni suorastaan järkyttynyt, kun jossakin tarjottiin huonon makuista ruokaa. Vieläkin mun suurin ilo ja nautinto on maistella ruokia.

Idea ramen-keitosta edellä oli mielestäni hyvä, tai miten olisi jotain korealaista? Kimchiä ja bibimbabia. Onko hän jo tutustunut juustojen maailmaan? Saat lapsesta varmasti hyvän kokin kotiin.

Vierailija
45/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Quornia.

Valmistusohjeet?

Google

Vierailija
46/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten pad thai

Valmiita suikale porkkana/kaali/purjo, Pad thai kastike, nuudelia, broilerijauheliha, murskattuja maapähkinöitä ja limekuutioita. Kaikki löytyy tavallisesta ruokakaupasta.

Vierailija
47/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on omat makumieltymyksensä, mutta meillä toimi:

Sushi (kaupasta ostettu, wasabi pois)

Blinit, mäti, smetana

Keitetyt ravut

Juustolautanen: vuohenjuusto, sinihome, lihaleikkeleitä, oliiveja, chiabatta leipää jota dipata oliiviöljyyn missä balsamietikkaa

Chicken Katsu

Egg fried rice

Valkosipulissa paistetut (ohuet) sienenviipaleet

Lammas paahtopaistista rapeat palat

Rice and peas (karibialainen resepti jossa mausteet, riisi, papuja, kookosmaitoa)

Ja sitten pakolliset anteeksi pyynnöt

1. Suomi ei ole mun äidinkieli, ja se näkyy

2. Osa ruuista on hintavia, tiedän. Anteeksi.

Älä nyt hyvä ihminen anteeksipyytele, kirjoitat melkein täydellisesti! Ihailtavaa osaamista.

Ehdotus paistetusta riisistä on hyvä ja myös nuudeleita voi paistaa, kts. singapore nuudels.

Lähi-idän keittiö on monipuolinen ja siihen kuuluu erilaisia kastikkeita, hummusta ja muuta pientä suuhunpantavaa, uskon, että lapsesi tykkäisi.

Vierailija
48/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten pad thai

Valmiita suikale porkkana/kaali/purjo, Pad thai kastike, nuudelia, broilerijauheliha, murskattuja maapähkinöitä ja limekuutioita. Kaikki löytyy tavallisesta ruokakaupasta.

Lapsi kuulostaa niin kulinaristilta, että unohtaisin pakastevihannekset.

Vierailija
49/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fasaanipaistosta

hirvenlihakeittoa, itse metsästetty hirvi, itse kasvatettuja perunoita, porkkanaa ja sipulia, ei kaupasta

Jänispaisti, mielellään itse käynyt metsästämässä sen jäniksen

Sorsaa ja perunoita, salaattia

Lohipitsaa itse ongitusta lohesta

Maksakastiketta ja itse poimittuja puolukoita

Hortasalaattia, itse keräiltyä

Vierailija
50/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan tuoreita suikaloituja kasveja jos ei jaksa itse suikaloida. Ajattelin vaan jos äiti on tottunut tekemään vain perusruokaa niin on parempi aloittaa jostain helposta. Jos tykkää niin voi viilata reseptiä sit itse. Unohtui kananmunia reseptiin

Vierailija
51/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pad thaita voi varioida, ja tehdä vaikka rapuversion. Meillä curryt ym. perusruokaa ja lapsi opetteli 5-6v. syömään puikoilla milloin mitäkin. :D

Vierailija
52/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tänään baby octopuseja Cittarin kalatiskiltä 5-vuotiaan toiveesta! Tykkään noista itsekin ja kun lapsi ihastui viime kerralla, niin nyt taas käytiin hakemassa. Toki tarjolla oli tänään muutakin merellistä.

Vierailija
53/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosia

Vierailija
54/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääskysenpesiä

Vierailija
55/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä ettei syö nakkeja, ei ole kunnon ravintoa. Saat syömään hyvää ja terveellistä ruokaa kun leikkaat vihannekset jännän malliseksi tai asettelet erikoisesti tai spesiaali lautanen (kalakeittoon vene jne, on kukan ja perhosen mallisia astioita) ja keksit erikoisen kiinnostavan nimen, kalakeittoon lohta, tilliä, selleritikkuja, muita vihanneksia.. nimeksi vaikka Atlantiksen fishsoup (kyllä, yhdistä englantia niin siinä erikoisuutta lapsellesi ja oppii kieliä) ja ruokaillessa voit kertoa tarun atlantiksesta.

Keitetystä parsakaalista voi tehdä metsän, alle maastoksi jauhelihaa tms, lisäksi vihannestikkuja ja sille myös nimeksi jotain erikoista, green magig jne

Jos et näistä saa ideoita ”erikoiseen” ja terveelliseen ruokaan viisivuotiaalle jotka maistuvat niin kehoitan kääntymään lääkärin puoleen

Aika nopeasti tulee sinun mielikuvituksesi ja kokkaustaitojesi raja vastaan. Oletko ikinä edes käynyt missään etnisessä ravintolassa tai ulkomailla...? Lohi, tilli, selleritikut, jauheliha ja parsakaali on käsityksesi erikoisesta ruoasta? Seuraavaksi ehdotat varmaan makaronilaatikkoa ja kutsut sitä macaroon laadigo ja kosmopoliittinen ruokaihme on syntynyt. Kuvauksesta ymmärsin kyllä että lapsi pitää mausteista ja eri mauista.

En pidä ap:tä tyhmänä (kuten sinä minua) niin en laittanut kokonaisia ohjeita vaan annoin ideoita miten saa ”erikoista” 5vuotiaalle. Eiköhän ap ymmärrä laittaa itse curria chiliä cayennea lapsensa maun mukaan.

Kiitos analyysistä, pieleen meni, olen asunut kohta 20v ulkomailla ja syödään paljon myös etnisissä ravintoloissa.

Vierailija
56/61 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä penska meille, meillä laitetaan monipuolista ruokaa ja usein aasialaista ja lähi-idän keittiötä. Hyviä reseptejä löytyy chef Johnilta, googleta foodwishes/YouTube.

Vierailija
57/61 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyllä. Valta kuuluu lapsille.

Hyvät vanhemmat ruokkivat lapsen kiinnostusta maailmaan. Tuosta voi poikia hyvä ruuanlaittotaito ja hieno harrastus, jopa ammatti, olettaen että lasta kannustetaan oppimaan.

Vierailija
58/61 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin tuonkaltaisen ihastuttavan lapsen kanssa erilaisia pasta-, wokki-, pitsaruokia.

Vierailija
59/61 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä viisivuotias on tullut tuntemaan erikoisuuksia? Kokeilepa kampsuja. Oma lapseni piti niistä pienenä, isompana ei niinkään. Jos ei ole riittävän erikoista, koparakeittoa seuraavaksi.

Vierailija
60/61 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fasaanipaistosta

hirvenlihakeittoa, itse metsästetty hirvi, itse kasvatettuja perunoita, porkkanaa ja sipulia, ei kaupasta

Jänispaisti, mielellään itse käynyt metsästämässä sen jäniksen

Sorsaa ja perunoita, salaattia

Lohipitsaa itse ongitusta lohesta

Maksakastiketta ja itse poimittuja puolukoita

Hortasalaattia, itse keräiltyä

Otetaan nyt huomioon vuodenaika ja muutkin olosuhteet ja sovelletaan noita ohjeita vähän. Mieluummin lohen sijasta haukea, ahventa ja särkeä. Nämä rannalla nuotiolla paistettuna. Tai meneehän ne kalapottuinakin.

Riistaa on aika huonosti saatavilla juuri nyt, mutta kengurunlihaa on paikallisessa osuuskaupassa, varmaan teilläkin.  Kaninliha voisi saada jäniksen sijasta.

Sisäelimistä saa paljon muutakin kuin maksakastiketta: sydänkäristystä, keitettyä kieltä , munuaisrisottoa. Äläkä unohda veriruokia.