Mitä tekisit, jos puolisosi kieltäisi sinua tapaamasta ystäviäsi?
Kyseessä on enemmän ja vähemmän tiivis kaveriporukka. Vietetään usein aikaa yhdessä ja ne tulee ketkä tulee, osa useammin osa harvemmin. Porukkaan kuuluu niin sinkkuja kuin pariskuntiakin. Nyt yksi porukan aktiivisimmista jäsenistä on alkanut seurustella ja seurustelukumppani on esitelty kaveriporukalle. Tämä kaveri ei kuitenkaan enää käy illanistujaisissa ja muutenkin pitää yhteyttä vain muutamaan porukan jäseneen. Syy tähän on se ettei seurustelukumppani pidä yhdestä porukan jäsenestä ja on kieltänyt kaveria osallistumasta kaveriporukan yhteisiin juttuihin. Hassua jotenkin että yli 20 vuotta kestäneet ystävyyssuhteet jää kakkoseksi puolen vuoden seurustelun takia. Mitä sinä tekisit?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää jos puoliso on muslimi. Hänen vaimolleen ei ole soveliasta tapailla kavereitaan ilman miestä.
Kumpikaan osapuoli ei tietääkseni ole muslimi
-ap
Keskustelisin vakavasti seurustelukumppanini kanssa.
Sanoisin, että saat ihan rauhassa inhota ketä haluat, ei sinun tarvitse heitä tavata. Mutta minä tapaan ketä haluan. Ja sama toisinpäin, minulla ei ole mitään asiaa estää sinua tapaamasta tuttujasi ja ystäviäsi, vaikka en jostakusta heistä pitäisi.
Asiassa on varmasti kaksi puolta: myös kaverillasi on oma tahto? Seurustelun alussa yhdessäolo uuden kumppanin kanssa on tiivistä monelta saralta tarkasteltuna, ei silloin ole aikaa eikä energiaa samalla tavalla kavereille. Ei uusi kumppani välttämättä kiellä toisen menoja, vaan kaverisi haluaa myös miellyttää uutta kumppaniaan ja ihan itse tekee tietoiset päätöksensä lähteäkö tapaamisiin, vai ei.
Kunhan suhde vakiintuu, niin kaverisi varmaan tapaa ystäväjoukkoaan kuten ennenkin. Pelkille kavereille tai hyvänpäiväntutuille tuskin riittää aikaa silloinkaan. Taustalla kun saattaa nykyiseen hiljaisuuteen olla muitakin pinnan alla olevia syitä, kuin pelkkä kaverin uuden seurustelukumppanin mielipide.
Puolison syyksi on helppo laittaa myös niitä asioita jotka on kuitenkin lopulta ihan omia päätöksiä. Ystävyyssuhteet eivät ole ikuisia. Elämänmuutoksissa niihinkin tulee muutoksia.
Keskustelisin ensin asiasta ja kertoisin, että minulla on oikeus tavata ystäviäni ja puoliso kontrolloi liikaa. Jos ei mene perille niin eroan. Tämä siis jos minulla olisi ystäviä...
Lisään vielä jos sillä on jotain merkitystä. Porukkaan kuuluva kaveri on mies ja hän seurustelee naisen kanssa
-ap
Juu, puolisolla ei ole mitään sanomista siihen että saanko tavata pitkäaikaisia ystäviäni. Tosin jotkut ovat niin uuden suhteen lumoissa että suostuvat tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Puolison syyksi on helppo laittaa myös niitä asioita jotka on kuitenkin lopulta ihan omia päätöksiä. Ystävyyssuhteet eivät ole ikuisia. Elämänmuutoksissa niihinkin tulee muutoksia.
Samaa ajattelin. Ja onko nainen sitten lörpötellyt kaikille syyn ja osoittanut ystävän, josta mies ei tykkää? Tuskin.
Tuollaiset kaveriporukat ja heidän illanviettonsa voivat alkaa tympimään aikanaan ketä vain. Kun porukka on mitä on ja joka ikinen kerta kalkatetaan samoja jonnin joutavia asioita, niin miesystävän kanssa oleminen on mukavaa ja raikasta.
Riippuu vähän siitäkin mistä syystä kumppani ei pidä kaverista. Keskustelisin asiasta kumppanin kanssa mutta en antaisi määräillä ketä saan tavata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin. Ja onko nainen sitten lörpötellyt kaikille syyn ja osoittanut ystävän, josta mies ei tykkää? Tuskin.
Tuollaiset kaveriporukat ja heidän illanviettonsa voivat alkaa tympimään aikanaan ketä vain. Kun porukka on mitä on ja joka ikinen kerta kalkatetaan samoja jonnin joutavia asioita, niin miesystävän kanssa oleminen on mukavaa ja raikasta.
Tämä vastaus siis toimii, oli tyyppi mies tai nainen.
Onko tuolla tyypillä rikos/huumetaustaa? Tai onko loukannu kaverisi seurustelukumppania? Ne ovat oikeastaan ainoat syyt, minkä takia itse en haluaisi kumppanini viettävän aikaa jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ajattelin myös minä. Kaveriporukat ovat kivoja oman aikansa, mutta muitakin elämää voi olla ja pitää olla.
Omaan tuttavapiiriin kuuluva nainen alkoi seurustella. Alkuun kaikki meni hyvin, mutta sitten uusi mies alkoi sanella, ketä nainen saa tavata ja ketä ei. Minä kuuluin siihen ryhmään, jonka kanssa ystäväni pääsi baariin. Suhde ei onneksi montaa vuotta jatkunut, ei noin mustasukkaisen kanssa olisi voinut seurustella.
Oma mies ystävystyi tuo miehen kanssa ja heistä tuli hyvät ystävät. Eron jälkeen mies löysi uuden naisen ja kas, tämä uusi nainen oli myös mustasukkainen. Mies joutui katkomaan suhteet entisiin kavereihinsa. Oma mies oli pitkään pahoillaan tilanteesta.
Narsistinen kumppani. Heti irti, kun vielä pääsee.
Jaahas, taas tämä tarina. Ap, keksi parempi.
Huolestuisin, itsestäni.
Tuossa tapauksessa on kuitenkin kaveri tehnyt oman valintansa. Älkää sekaantuko asiaan, sillä muuten kaverinne katkaisee välit teihin kaikkiin miellyttääkseen puolisoaan. Tämä on nähty niin monta kertaa, että hyvää tarkoittavat kaverit on hylätty ja jääty väkivaltaiseen parisuhteeseen. Jotenkin se oma tahto voi osoittautua hyvinkin kohtalokkaaksi, eli pahimmassa tapauksessa menee henki sen ihanan puolison käsissä, kun kaveriporukassa olisi voinut olla kivaa elämää hyvinkin pitkään.
Ei pelkoa.
Ei mulla ole ystäviä.