Voiko näin syömällä laihtua
Ja onko terveellistä?
Aamulla kaurapuuro raejuustolla
välipala hrdelmä
lounas kasvissosekeitto, leipä, margariini,rasvaton maito
välipala hedelmä
päivällinen kanafilepihvi, riisiä, salaattia
iltapala leipää, margariinia,kalkkunaleikkelettä, tomaattia
Kommentit (71)
Olen laihtunut ihan vain leipiä syömällä. Syön taikaruista tai sitten tavallista vaaleaa maalaisviipaletta. Syön aamulla pari viipaletta ja lounaaksi pari. Laitan väliin/päälle tonnikalaa/kinkkua ja avokadoa tai joskus juustoa, kurkkua ja kinkkua.
Minusta kokonaiskuvan kannalta ei ole niin merkitystä, syökö leipää vai ei. Tärkeintä on kiinnittää huomiota annoskokoon sekä herkkujen, (itse syön vain max 120g karkkia/vko), kasvisten ja proteiinin määrään.
Oleellisinta on täyttää jääkaappi siten, että mitä tahansa sieltä otatkin, sitä saa syödä ja se on vähintäänkin melko terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta leivän ja hedelmien mussutus jos oikeasti haluat laihtua. Välipalaksi rasvatonta rahkaa sokerittomalla mehukeitolla. Kaikki mahd. Vähärasvaista ja kalorista niin johan alkaa kilot tippumaan,mutta tämänkin oltava pitkäaikainen muutos. Ei ole pikaratkaisuja.
Kyllä on pikaratkaisu: ketodieetti! Olen normaalipainoinen ja ketoa takana 3 viikkoa, tulos: -5,5 kg ja vyötärö -11 cm! Todella hyvä ja energinen olo. Syön Kabanossia, munakkaita reilulla määrällä juustoja, kuohukermaa kahviin, pekonia ym. herkkua. Just tein perheelle mansikkatäytekakun, eikä itsellä tehnyt edes mieli sitä, vaikka entisenä sokerihiirenä oli suurinta herkkua. Toimii! 👍
Veljeni sai sydäninfarktin tuollaisen seurauksena. Jäi onneksi henkiin ja syö nyt sydänlääkärin ohjeistuksella vähärasvaisia tuotteita
Vierailija kirjoitti:
Margariinin tilalle voita ja rasvattoman maidon tilalle
kevyt/täysmaitoa.
Älä nyt hölmöjä kirjoittele. Hyvä luoja sentään!
Voi. Määrä ratkaisee, ja se, kuinka paljon kulutat.
Terveellinen syöminen on aika vierasta monelle vastaajalle, mitä runsaasti alapeukutetut viestit todistavat.
Laiduntaminen on oikein hyvä tapa laihduttaa, sillä silloin elimistön ei tarvitse varastoida ravintoa = lihoa, eikä tule niin kiljuva nälkä aterioiden välillä, että tulisi ahmittua liikaa kerralla.
Tarkistin oman aamiaileipäni: vehnää, ruista, kauraa, perunahiutaleita, rapsiöly, psyllium, siirappi ym. 317KJ=76kcal / leipäpala. Ehkä ei huipputerveellinen, mutta paras tarjolla olevista.
Laihtuminen tapahtuu syömällä vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Kohtuullisesti ja monipuolisesti. Annoskoko ratkaisee. Esimerkkiruokalistallasi voi laihtua, jos aamupuuron, lounaan, päivällisen ja iltapäiväleivän (leipien?) annoskoko pysyy kohtuullisena. Toisaalta samalla päivittäisellä menuulla voi myös lihoa, jos kaikilla aterioilla, aamu- ja iltapalalla syö enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Leipä- ja riisihyllyllä voi tehdä hiukan terveellisempiä valintoja, kuten olet jo leikkelehyllyllä tehnyt. Myöskään liian niukasti syömällä ei laihdu. Me syömme, jotta jaksamme elää, ajatella ja liikkua. Liian niukasti syömälle kurjistaa itsensä nälänhätätilaan, jossa ei enää jaksa ajatella eikä liikkua, eikä aineenvaihdunta toimi enää normaalista ja elimistö pitää kiinni jokaisesta kalorista henkensä hädässä.
Kaikki höpöhöpö jutut, että jätä pois ne ja nämä ja syö vaan tätä kannattaa sivuuttaa dieettiuskovaisten omana dogmana, johon he itse ja heidän dieettigurunsa hartaasti uskovat, mutta joka ei tee siitä totta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n syömiset ei ole terveellistä nähnytkään eikä noilla painoa hallita.
Miten niin? Perustele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Margariinin tilalle voita ja rasvattoman maidon tilalle kevyt/täysmaitoa.
Voita ei kannata käyttää joka päivä. Kasvismargariini käy levitteeksi.
Maitoa ei itseasiassa aikuinen ihminen ei edes tarvitse, mutta monet pitävät maidosta ja käyttävät.
Ehdottomasti rasvaton maito ja rasvattomat muutkin maitotuotteet.
Uunissaa tehdyt kanafileet ovat hyvää laihduttajan ruokaa.
Ja kyllä saa syödä useamman kerran päivässä mutta vähän kerrallaan.
Se, että syö usein mutta vähän, säästää siltä, ettei koskaan tule laihdutuksen alussa sellaista suurta nälkää, että täytyis alkaa ahmia välillä ruokaa.
Useat hyvin pienet ateriat, pitävät nälän loitolla.
Ja siten myös tottuu syömään kerralla vähemmän, elimistö tottuu vähempään ruokamäärään ja vatsa täyttyy pienemällä ruokamäärällä jatkossa.
Nämä ohjeet pätivät ainakin itselläni. Mutta kaikilla on omat konstinsa ja tapansa laihduttaa.
Noilla neuvoilla on insuliinit koko ajan koholla ja se ei todellakaan ole terveellistä. Mutta jos tavoitteena on saada diabetes, niin mikäs siinä...
Sinulla ei ole kyllä mitään käsitystä diabeteksestä.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan laihdu, bmi 27 edelleen. Olen lyhyt ja keski-ikäinen. Paino pysynyt kk samana, syömiset: aamulla kuppi mustaa kahvia. Lounaalla kaksi paahtoleivän palaa, kaksi leikkettä. Välipala banaani + musta kahvia. Iltaruoka taas kaksi leipää tai rahkaa ja maustamatonta jugua, sokeritonta mehukeittoa. Tai kahden munan munakas ja herkkusieniä tms., en jaksa kokata kuumalla. Iltapala hedelmä. Herkkupäivä kahdesti viikossa: 6 kpl irtokarkkeja tai yksi ns. normaalikokoinen jäätelötuutti (about 180 kcal).
Ongelma on se, ettet syö oikeastaan mitään. Etkä varmaan jaksa liikkuakaan tuollaisella ravinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan laihdu, bmi 27 edelleen. Olen lyhyt ja keski-ikäinen. Paino pysynyt kk samana, syömiset: aamulla kuppi mustaa kahvia. Lounaalla kaksi paahtoleivän palaa, kaksi leikkettä. Välipala banaani + musta kahvia. Iltaruoka taas kaksi leipää tai rahkaa ja maustamatonta jugua, sokeritonta mehukeittoa. Tai kahden munan munakas ja herkkusieniä tms., en jaksa kokata kuumalla. Iltapala hedelmä. Herkkupäivä kahdesti viikossa: 6 kpl irtokarkkeja tai yksi ns. normaalikokoinen jäätelötuutti (about 180 kcal).
Ongelma on se, ettet syö oikeastaan mitään. Etkä varmaan jaksa liikkuakaan tuollaisella ravinnolla.
Ja veriarvot ovat karmaisevat! Olet mitä syöt, ja tuollaisella muka-syömisellä elimistö - luut, nivelet, lihakset aivot - ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita pysyäkseen kunnossa.
Kyllä vehnätön täysjyvä kaura tai ruisleipä on parempi.