Mitä kirkollisverolla saa?
Juuri hautajaisia järjestelleenä ihmettelen mitä hyötyä siitä kirkollisverosta siis on, kun hautajaisetkin tulee maksamaan huomattavia summia silti.
Kommentit (29)
Lapsille ja nuorille kerhotoimintaa, samoinvanhuksille. Lisäksi aikuisille esim. sururyhmiä, keskustelupiirejä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä on enemmän ja vähemmän paikallista. Tiedän oman seurakuntani jakaneen taloudellisesti heikommassa asemassa oleville kyselemättä jäsenkorttia (eli riippumatta siitä kuuluko avun tarvitsija kirkkoon vai ei) mm. ruokakasseja ja lahjakortteja paikallisiin päivittäistavarakauppoiihin ja ruokapaikkoihin. Lisäksi ova tarjonneet verraten edullisia harrastusmahdollisuuksia, leirejä ja retkiä eri ikäsille. jonkin verran se lahjoittaa vuosittain rahoja myös kirkon ulkomaan apuun.
Joku tietysti voi arvostella ja huomauttaa, että kaiken takana on pohjimmiltaan vain kirkon pyrkimys saada itselleen jäseniä ja ihmisiä pysymään kirkon jäseninä.
Mutta toisaalta voi kysyä, että voiko pyyteetöntä avunantoa vailla, minkäänlaisia taka-ajatuksia edes olla, jos tai kun sitä hautaan toteutettaa laajalla mittakaavalla ympärivuotisesti vuodesta toiseen.
Toki varmasti kirkollakan on parannettavaa toiminanssaan. ja jotkin sen (tai sen yksittäisten toimijoiden) kannanotot ova saaneet kysymään, että haluanko oikeasti jatkaa kirkollisveroni maksamista, koska muitakin tapoja tehdä hyväntekeväisyyttä on ja hieaman sitä olen yrittäny tehdä. Mieluummin itse osallistuen ja tehden kuin antamalla suoraa rahaa. - Joskus olen aatellut, että kirkollisverononi olkoon tuo minimi raha määrä, jonka vuodessa annan ns. hyväntekeväisyyteen.
Kummisetä
Jokaisesta eurosta jonka kirkolle maksat menee 90 senttiä kaikkeen muuhun kuin hyväntekeväisyyteen. Diakoniatyön osuus on viime vuosina pyörinyt siellä kymmenen prosentin paikkeilla. Oikeisiin hyväntekeväisyysjärjestöihin verrattuna tämä on todella vähän.
Valtaosa rahoista menee hallinnollisiin kuluihin, palkkoihin ja kiinteistöihin ym, ja vain murto-osa hyväntekeväisyyteen. Sama juttu SPR:llä, Veteraaniliitolla ym vastaavilla.
Maksaisin kirkollisveroa muistaakseni n. 450 € vuodessa jos kuuluisin kirkkoon. Tuo summa on sellainen, jolle todellakin keksin muutakin käyttöä ja vuosien mittaan tuosta kertyy iso summa. Itse en käytä kirkon palveluita yhtään mihinkään enkä usko Jumalaan, niin olisi jotenkin järjetöntä kuulua kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin saa äänestää kirkollisvaaleissa. Äänestän aina sellaisia jotka ei hyväksyä homojen vihkimistä kirkossa. Mielestäni kirkkohäät menettää merkityksensä jos kenen tai minkä tahansa kanssa voi alkaa mennä naimisiin kirkossa.
Kirkko on kuitnkin eri asia kuin valtio ja nämä tuleekin pitää erillään. Valtio voi kyllä minun puolesta hyväksyä homoliitot mutta luterilaisen kirkon ei mielestäni tulisi hyväksyä, meillä kuitenkin uskonnonvapaus.
Kiva tietää, että kirkkohääsi menivät pilalle, koska Pekka ja Paavo astuivat kirkossa avioliiton satamaan. :D omaan elämääni ei muiden avioliitot vaikuta, surullista että sinun kirkkohääsi menevät pilalle joidenkin toisten rakkauden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikan kunnon alueella eikä jossakin syrjässä kuten kirkosta eronneiden.
Setäni oli kirkosta eronnut, mutta haudattiin sukuhautaan, johon oli aiemmin haudattu kirkkoon kuuluneita sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikan kunnon alueella eikä jossakin syrjässä kuten kirkosta eronneiden.
Ihan samalla tavalla samoille hautausmaille pääsee lepoon riippumatta jäsenyydestä. Se on ihan lakiin kirjoitettu asia. Kirkko ei voi sillä tavalla kiristää jäseneksi. Eikä se olisi kovin eettistä toimintaa muutenkaan.
Isoissa kaupungeissa ei pääse ollenkaan hautausmaalle kun ovat täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä on enemmän ja vähemmän paikallista. Tiedän oman seurakuntani jakaneen taloudellisesti heikommassa asemassa oleville kyselemättä jäsenkorttia (eli riippumatta siitä kuuluko avun tarvitsija kirkkoon vai ei) mm. ruokakasseja ja lahjakortteja paikallisiin päivittäistavarakauppoiihin ja ruokapaikkoihin. Lisäksi ova tarjonneet verraten edullisia harrastusmahdollisuuksia, leirejä ja retkiä eri ikäsille. jonkin verran se lahjoittaa vuosittain rahoja myös kirkon ulkomaan apuun.
Joku tietysti voi arvostella ja huomauttaa, että kaiken takana on pohjimmiltaan vain kirkon pyrkimys saada itselleen jäseniä ja ihmisiä pysymään kirkon jäseninä.
Mutta toisaalta voi kysyä, että voiko pyyteetöntä avunantoa vailla, minkäänlaisia taka-ajatuksia edes olla, jos tai kun sitä hautaan toteutettaa laajalla mittakaavalla ympärivuotisesti vuodesta toiseen.
Toki varmasti kirkollakan on parannettavaa toiminanssaan. ja jotkin sen (tai sen yksittäisten toimijoiden) kannanotot ova saaneet kysymään, että haluanko oikeasti jatkaa kirkollisveroni maksamista, koska muitakin tapoja tehdä hyväntekeväisyyttä on ja hieaman sitä olen yrittäny tehdä. Mieluummin itse osallistuen ja tehden kuin antamalla suoraa rahaa. - Joskus olen aatellut, että kirkollisverononi olkoon tuo minimi raha määrä, jonka vuodessa annan ns. hyväntekeväisyyteen.
Kummisetä
En ole kirkon jäsen, mutta arvostan paljon kirkon nykyistä toimintaa. Jopa niin paljn, että olen harkinnut takaisin kirkkoon liittymistä.
Kirkko auttaa pyyteettömästi, kaikkia avuntarvitsijoita, erittelemättä heitä. Auttamista on myös keskustelu, jota tekevät ostaripapit, nuorisopapit jne. Monilla ihmisillä ei ole ketään muuta kuuntelijaa.
Kirkko on aiempaa vahvemmin rantautunut sinne, missä ihmisetkin ovat, mikä on hieno asia.
Sinä jo luettelitkin monia aioita, joita kirkollisverolla kustannetaan. Mitättömin niistä ei suinkaan ole lapsille suunnattu toiminta leireineen.
Ruokajakelu pitää monet ravinnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummisetä
En ole kirkon jäsen, mutta arvostan paljon kirkon nykyistä toimintaa. Jopa niin paljn, että olen harkinnut takaisin kirkkoon liittymistä.
Kirkko auttaa pyyteettömästi, kaikkia avuntarvitsijoita, erittelemättä heitä. Auttamista on myös keskustelu, jota tekevät ostaripapit, nuorisopapit jne. Monilla ihmisillä ei ole ketään muuta kuuntelijaa.
Kirkko on aiempaa vahvemmin rantautunut sinne, missä ihmisetkin ovat, mikä on hieno asia.
Sinä jo luettelitkin monia aioita, joita kirkollisverolla kustannetaan. Mitättömin niistä ei suinkaan ole lapsille suunnattu toiminta leireineen.
Ruokajakelu pitää monet ravinnossa.
Kiitos. - Paljon olen kanssasi samaa mieltä. Mutta en halua pitää kirkkoa "yli maallisena" instituutiona, joka tekee vain kaikkea hyvää ja parasta. Kyllä kirkon toiminnassa on ja on ollut myös asioita, joita voi (ja minusta myös pitää) voida arvostella ja kyetä kyseenalaistamaan.
Kirkollisveron maksaminen ei myöskään ole minusta merkki siitä, että olisi ns. uskovainen. - Uskovainen voi olla kuulumalla kirkkoon mutta yhtälailla olla siihen kuulumatta.
Mutta, jotta kirkko voisi toteuttaa nykysien laajuista hyväntekeväisyyttä verraten hyvin laajasti (huomioiden mm. eri ikäryhmät) ja universaalisti eli myös heitä kohtaan, jotka eivät maksa (tai ole maksaneet) kirkollisveroa, niin se tarvitsee vastakin heitä, jotka ovat valmiita maksamaan kirkollisveroa.
Kummisetä
Hyvän mielen ehkä. En ole asiaa joutanut miettimään.