Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos teillä olisi 7000 euroa käytettävissä per kuukausi

Vierailija
07.07.2021 |

Olen laskenut, että mikäli meillä jäisi palkasta verojen jälkeen käteen yhteensä 7000 euroa, niin se mahdollistaisi aika mukavan elämän. Summa ei ole kohtuuton, mutta lopulta kuitenkin aika muhkea. Sillä voisi vähentää asuntolainaa tarvittaessa hyvinkin isosti, ei tarvitsisi juurikaan katsoa kaupassa mitä ostaa, voisi tehdä hulppeita lomamatkoja ja sijoittamiseenkin voisi laittaa nelinumeroisen määrän joka kuukausi.

7000 euroa kahdelta ihmiseltä ei kuitenkaan ole mikään mahdottomuus. Mikäli tulot jakaantuisivat tasan, se tarkottaisi molemmilta noin 5500 euron kuukausipalkkaa. Meille tämä ei tule olemaan mahdollista, hyvä kun kun yhteensä tienataan tällä hetkellä kuukaudessa 5500 euroa bruttona. Mutta aina saa suunnitella. :)

Miten teillä käytettäisiin kuukaudessa 7000 euron euron nettopalkka, vai olisiko se liikaa/liian vähän?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäisin työntekoa. Vapaasta ajasta on enemmän iloa kuin rahasta.

Vierailija
2/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettopalkat yhteensä vähän päälle tuon. Ihan normaalia elämää eletään. Maksetaan asuntolainaa ja autolainaa, kaupasta ostetaan ruuaksi mitä tekee mieli, toki tarjoukset katsotaan. Ennen koronaa matkusteltiin jonkun verran, nyt on ehkä enemmän tehty kotona remonttia yms. En koe että oltaisiin jotenkin rikkaita näillä tuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nettopalkat yhteensä tuon verran (mulla 3000 ja miehellä 4000) mutta ei me eletä mitenkään erityisen yltäkylläisesti. Asuntolaina on maksettu jo vuosia sitten ja autot pystytään ostamaan uusina ilman velkaa. Muuten eletään ihan normielämää, suurin osa tuloista menee säästöön ja sijoituksiin ja tavoitteena on joskus hypätä pois oravanpyörästä.

Vierailija
4/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin "jos"?

Vierailija
5/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin varmaan muistisairaalle äidilleni yksityisen hoitajan niillä rahoilla. Se helpottaisi elämääni suunnattomasti. Itse pärjään vähällä rahalla enkä koe kiinnostusta tuhlailuun.

Vierailija
6/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti elän 6000 euron nettotuloilla. Siirrän kuitenkin tietyn summan sisareni lapsille kuukausittain, kun itsellä ei ole lapsia. Summa on sellainen, ettei just mene lahjaveroa. 

Vierailija
7/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin munkkeja.

Vierailija
8/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot himpun vajaa 7t. Toki säästöön jää mutta muuten eletään ihan normaalisti..

Vierailija
9/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi maksaisin auton loppurahoituksen pois. Sen jälkeen maksaisin asuntolainaa kuukausittain isomman erän kuin mitä nyt, ehkä tonnin verran per kuukausi. Jättäisin tuhannen euroa käyttörahaa kuukaudelle, jolla maksaisin laskut, bensat ja ruuat. Loput mitä jää jakaisin säästötilille ja rahastoon, ehkä 50/50. 

Vierailija
10/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallista elämää vietetään vaikka tuon verran tuleekin. Palkkapäivänä maksetaan lyhennykset ja isot laskut pois, sijoituksiin parisen tonnia, laitetaan sivuun pienempiä laskuja varten muutama satanen ja sitten jääkin noin 1000 "elämiseen". Ei tulla tonnilla nyt kovin hulppeaa elämää vietetä.

Noita isompia laskuja ovat:

-yhtiövastike (n 350)

-polttoaineet (n 400)

-luottokortit (n 400)

-lainat (n 2000) (asunto- ja sijoituslainat)

Vierailija
11/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähentäisin työntekoa. Vapaasta ajasta on enemmän iloa kuin rahasta.

Sama, ja näin olen jo tehnytkin. Elämäntasoksi riittää se, että ruokakaupasta voi ostaa mitä tekee mieli, auto sellainen ettei ole välitöntä vaaraa jäädä tien päälle, on varaa harrastaa, voi asua omassa rauhassa sekä reissata jos tekee mieli. Säästöt ja tulot on edelleen sellaiset, että voisin elää hyvinkin pröystäilevää elämää, mutta en tunne siihen tai turhaan kuluttamiseen mitään tarvetta.

Vierailija
12/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP oli naiivi ja ei tiennyt, että AV-mammojen pariskunnista 9/10 tienaa vähintään 7000 euroa nettona kuukaudessa.

Vierailija
13/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ja miehen nettopalkat on yhteensä vähän yli tuon 7000e. Rahat menee asuntolainaan sun muihin elämisen kuluihin ja ruokaan, säästöön & sijoituksiin, musiikkiin (vinyylit sekä keikat) satunnaisiin ravintolakäynteihin, matkusteluun jne.

Parasta on se että ei tarvitse stressata rahasta. Sitä on riittävästi eikä yllättävätkään menot saa taloutta sekaisin.

Vierailija
14/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuukausinettotulot reilusti yli 10te,taitaa tulla lähemmäs 14te kun laskee vuosituloista. Pakollisiin kuluihin menee noin 3000e, josta vuokra ja muut asumiskustannukset vie noin 2000e (ei asuta suomessa).

Itse tienaan reilusti enemmän kuin puoliso, ja puoliksi maksettuja yhteisiä menoja lukuun ottamatta (tuo 3000e) omat rahat on omia. Säästöön eli sijoituksiin laitan kuukaudessa noin 5000-7000 euroa, koska tavoitteena on mahdollisuus lopettaa työnteko viimeistään 45v.

Jäljelle jäävillä rahoilla elän aika lailla normaalisti, koska en kaipaa luksusta. Esim meillä ei ole autoa koska täällä on mahtava julkinen liikenne. En käy kampaajalla koska olen aina vihannut moisia "hoitoja", puoliso tasaa latvat pari kertaa vuodessa. En juuri Shoppaile koska olen minimalisti enkä halua paljoa tavaraa - mutta se mitä ostan, on useimmiten laadukasta. Esim halusin uggin kotitohvelit ja maksoin niistä 70e (odotin että olivat tarjouksessa!) vaikka tiedän että tekokuituhalpis-kopiot olisivat maksaneet kympin. Kuuntelen paljon musiikkia joten vastamelukuulokkeeni maksoivat noin 300e. Jne.

Yleensä pienituloiset haaveilevat kuinka he tuhlaisivat rahaa kaikkeen mahdolliseen jos sitä olisi. Ne joilla rahaa on, elävät sitten oikeasti paljon vaatimattomammin. Olen ollut 25 vuotta elämästäni oikeasti köyhä (esim elänyt vuosia toimeentulotuella), mutta aina haaveillut vain rahan tuomasta turvasta ja valinnanvapaudesta, en koskaan niinkään materiasta. Materia tuo velvollisuuksia ja rajoittaa - säästöt ja sijoitukset tuovat valinnanvapauden ja turvan. Esim voi lopettaa töissä jos ei viihdy, tai ostaa parempia lääkärinpalveluja jos sairastuu. Ne ovat paljon arvokkaampia.

Vierailija
15/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin tehdä puolipäiväduunia. Olen sinkku, lapset aikuisia, asuntolaina maksettu jo aikoja sitten. 

Vierailija
16/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on netot yvteensä 4800 ja elellään suunnilleen kuten ap luetteli. Koti on jo velaton, kakkosasunnosta on kymppitonni lainaa jäljellä.

Ei reissata kovin hulppeasti, mutta muuten kyllä vapaa-aikaankin menee rahaa.

Avainsana on pienet pakolliset kulut. Okt oli päälle 100000, itse rempattu ja autot on kohtuuhintaiset. Ei pks, mutta iso kaupunki.

Vierailija
17/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika lailla 7000 e netto.

Ei katsella hintoja, syödään monta kertaa viikossa ulkona, pari lomamatkaa vuodessa. Autoa lyhennetään 800 e kk. Asuminen maksaa 800 e vastikket + 800 e laina. Molemmilla omia lapsia, joihin menee joitain satasia kuussa.

Mutta eipä tuosta jää enää mitään sijoitettavaa… juu tiedän, että oma vika, mutta haluan vain sanoa, että ei tuo kummoinen tulotaso ole.

Vierailija
18/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin remonttia, paljon remonttia. Osa säästöön. Ei tarvitse hoitajan palkoilla noista tuloista haaveilla. On täällä aikamoisia kroisoksia palstalla, vai onko. Eikä se rahna aina tuo onnea.

Vierailija
19/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kuukausinettotulot reilusti yli 10te,taitaa tulla lähemmäs 14te kun laskee vuosituloista. -- Itse tienaan reilusti enemmän kuin puoliso -- tavoitteena on mahdollisuus lopettaa työnteko viimeistään 45v. -- Olen ollut 25 vuotta elämästäni oikeasti köyhä (esim elänyt vuosia toimeentulotuella).

Mun mielestä tämä kuulostaa todella upealta, kirjaimellisesti eliniän kestäneestä köyhyydestä nousu kovimpaan tuloluokkaan. Miten pääsit vuosien toimeentulolla elämisestä reilusti yli kymppitonnin kuukausipalkoille?

(Viestini ei ollut siis sarkasmia, vaan olen oikeasti sitä mieltä, että tästä kannattaisi monen kuunnella tarkalla korvalla. Olen aidosti iloinen puolestasi!)

Vierailija
20/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kuukausinettotulot reilusti yli 10te,taitaa tulla lähemmäs 14te kun laskee vuosituloista. -- Itse tienaan reilusti enemmän kuin puoliso -- tavoitteena on mahdollisuus lopettaa työnteko viimeistään 45v. -- Olen ollut 25 vuotta elämästäni oikeasti köyhä (esim elänyt vuosia toimeentulotuella).

Mun mielestä tämä kuulostaa todella upealta, kirjaimellisesti eliniän kestäneestä köyhyydestä nousu kovimpaan tuloluokkaan. Miten pääsit vuosien toimeentulolla elämisestä reilusti yli kymppitonnin kuukausipalkoille?

(Viestini ei ollut siis sarkasmia, vaan olen oikeasti sitä mieltä, että tästä kannattaisi monen kuunnella tarkalla korvalla. Olen aidosti iloinen puolestasi!)

Kiitos 🙂. Opiskelin lainalla, valitsin alan mahdollisimman työllistäväksi (it). Olen hakenut satoja työpaikkoja, vaihtanut monta kertaa kaupunkia ja maata, opiskellut uudestaan.

Ehkä tiivistäen en ole antanut periksi esim työttömyyden uhatessa vaan tehnyt kaiken löytääkseni uuden työn. Myös siis jättänyt suvun, ystävät, tutut ympäristöt taakse, ottanut riskejä paremman mahdollisuuden edessä.

Köyhänä osallistuin myös lukuisiin ilmaisharjoitteluihin ja työkkärin kursseille, joista myöhemmin oli hyötyä cvssä ja jopa oman alan työpaikan saamisessa.

Mikään ei ole tullut helpolla, olen mm kohdannut rankkaa työpaikkakiusaamista useankin kerran mutta kääntänyt sen lopulta sisuksi etsiä uusi parempi työ. Nykyisen työn löysin kun edellisen esimies kohteli minua todella epäreilusti. Pari viikkoa itkettyäni aloitin LinkedIn spammäyksen muihin firmoihin ja löysin kuukaudessa (taas satojen yhteydenottojen jälkeen) työn josta maksetaan tuplasti edelliseen nähden. Riskinä se että nyt olen alihankkijana joka voidaan käytännössä laittaa pihalle milloin vain, mutta hyödyt korvaavat taas riskin.