Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos teillä olisi 7000 euroa käytettävissä per kuukausi

Vierailija
07.07.2021 |

Olen laskenut, että mikäli meillä jäisi palkasta verojen jälkeen käteen yhteensä 7000 euroa, niin se mahdollistaisi aika mukavan elämän. Summa ei ole kohtuuton, mutta lopulta kuitenkin aika muhkea. Sillä voisi vähentää asuntolainaa tarvittaessa hyvinkin isosti, ei tarvitsisi juurikaan katsoa kaupassa mitä ostaa, voisi tehdä hulppeita lomamatkoja ja sijoittamiseenkin voisi laittaa nelinumeroisen määrän joka kuukausi.

7000 euroa kahdelta ihmiseltä ei kuitenkaan ole mikään mahdottomuus. Mikäli tulot jakaantuisivat tasan, se tarkottaisi molemmilta noin 5500 euron kuukausipalkkaa. Meille tämä ei tule olemaan mahdollista, hyvä kun kun yhteensä tienataan tällä hetkellä kuukaudessa 5500 euroa bruttona. Mutta aina saa suunnitella. :)

Miten teillä käytettäisiin kuukaudessa 7000 euron euron nettopalkka, vai olisiko se liikaa/liian vähän?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaisin ylijäävät rahat ja lopettaisin työnteon, kun rahaa olisi tarpeeksi. Tavoittelen nytkin taloudellista riippumattomuutta ja noilla tuloilla se koittaisi huomattavasti nopeammin kuin 2 500 euron nettotuloilla. Elämäntapani on minimalistinen.

Vierailija
22/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa mulla ei ole joten siihen ei menisi yhtään.

Vuokraan menisi 700 per kuukausi(vesi ja sähkö sisältyy)

Sitten tietty laskut ja ruoka.

Aika paljon tosta jäisi käteen ns. pakollisten juttujen jälkeen.

Tienaan jotain 1800 paikkeilla per kuukausi, joten tuo 7000 per kuu olisi mahtava nousu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnilleen tollaset nettotulot mutta ei näillä kyllä rikastumaan pääse.

Asumiseen ja ruokaan sekä muihin perheen menoihin (asuntolaina, 2 lasta) menee about 3k kuukaudessa. Loput on omia rahoja, joita miehellä jää säästöön enemmän ja mulla vähän vähemmän, koska keksin enemmän ostettavaa.

Toki sijoituksissa ja puskuritilillä on jotain.

Vierailija
24/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelisin vain 1/4 ajasta ja jatkaisin nykyistä elämistä

Vierailija
25/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää kuukaudessa käteen 4000€ ja vaimolle 1500€. Lisäksi saadaan pääomatuloja 1500€. Yhteensä siis tuo 7000€.

Asuntolaina loppui, mutta sijoituslainoihin menee vielä 1400€/kk. Mukavasti silti eletään, kun ollaan nuukua. Matkailu on ainoa rahaa vievä harrastus ja sekin on viime aikoina ollut jäissä.

Vierailija
26/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tienaisin 7000 e/kk, niin vähentäessäni työntekoa tulotkin pienenevät.

Vierailija
27/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän, koska tarkoittaisi palkan alennusta nykyiseen.

Tiedän millaista on olla köyhä ja käydä sossun luukulla sekä varastaa saadakseen ruokaa.

Siksi nykyään nautin tuloistamme, on niiden eteen tehty töitäkin.

Vierailija
28/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kuukausinettotulot reilusti yli 10te,taitaa tulla lähemmäs 14te kun laskee vuosituloista. -- Itse tienaan reilusti enemmän kuin puoliso -- tavoitteena on mahdollisuus lopettaa työnteko viimeistään 45v. -- Olen ollut 25 vuotta elämästäni oikeasti köyhä (esim elänyt vuosia toimeentulotuella).

Mun mielestä tämä kuulostaa todella upealta, kirjaimellisesti eliniän kestäneestä köyhyydestä nousu kovimpaan tuloluokkaan. Miten pääsit vuosien toimeentulolla elämisestä reilusti yli kymppitonnin kuukausipalkoille?

(Viestini ei ollut siis sarkasmia, vaan olen oikeasti sitä mieltä, että tästä kannattaisi monen kuunnella tarkalla korvalla. Olen aidosti iloinen puolestasi!)

Minä en ole tehnyt yhtä kovaa nousua kuin se, jolta kysyttiin, mutta kuitenkin lähtenyt perheestä, jossa kuusihenkinen perhe asui vuokrakolmiossa ja normaali arkipäivän ruoka oli perunat ja ruskea kastike. Vanhemmilta ei ollut mitään mahdollisuutta saada taloudellista tukea, kun lähdin opiskelemaan, koska heillä ei ollut sellaista rahaa, jota olisi voinut antaa. Nykyisin oma nettopalkkani on vähän päälle 3500 euroa ja mieheni muutaman satasen parempi (eli ylitämme ap:n asettaman tulorajan). Omistan puolet velattomasta omakotitalosta pk-seudulla, ja minulla on omia sijoituksia kuusinumeroinen summa, jonka ensimmäinen numero ei ole ykkönen.

Miten pääsin tähän tilanteeseen? Yksinkertaisesti siten, että lähdin opiskelemaan DI:ksi. Opiskelin 1980-luvulla, jolloin opintotuki oli selvästi nykyistä alempi, joten nostin täysimääräisen opintolainan. Asuin koko opiskeluaikani kuuden hengen solussa, siitä ensimmäiset 2,5 vuotta kahden hengen huoneessa. Valmistuin 5 vuodessa ja sen jälkeen olen ollut koko ajan täysipäiväisesti työssä kolmea äitiyslomaa lukuunottamatta.

En kuitenkaan sano, että menestykseni olisi ollut pelkästään omaa ansiotani. Vaikka en saanut kotoa mukaani rahaa, sain sieltä opiskelumyönteisen ilmapiirin ja lisäksi geeneissä erinomaisen matematiikkapään.

Vierailija
29/35 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 jatkaa. Taloudellinen tilanteemme ei näy ulospäin kovinkaan hyvin. Asumme kyllä tilavasti (varsinkin nyt, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa), mutta sisustus on 1980-90-luvun tyyliä, ja näyttää varmasti vieraista kuluneelta ja vanhanaikaiselta. Uudistamisen esteenä ei ole raha, vaan enemmän se, että ei kiinnosta ruveta hommaan sekä vaikeus löytää luotettavia tekijöitä.

Meille ei tulisi mieleenkään käyttää kymmeniä tuhansia euroja autoon. Myös vaatteemme ovat korkeintaan keskiluokan tyyliä, vaikka yritänkin nykyisin ostaa ennemmin kestävää kuin mahdollisimman halpaa.

Ruokakaupassa emme katso hintoja, vaan ostamme sitä, mitä mieli tekee sieltä, mistä se on kätevintä. Periaatteessa nautimme myös hyvistä aterioista kalliissa ravintoloissa, mutta käytännössä emme viitsi kovin usein lähteä, joten ennen koronaakin nämä nautiskelut jäivät muutamaan kertaan vuodessa.

Matkusteluun (ennen koronaa) käytämme kyllä rahaa emmekä silloin etsi halvimpia vaihtoehtoja. Saman vuoden aikana saatamme käydä talvilomalla Lapissa, parin viikon lomalla esim. USAssa tai Alpeilla sekä kaksi pidennettyä viikonloppua jossain Euroopassa. Matkustaisimme varmaan enemmänkin, jos työt eivät veisi niin paljon aikaa.

Vierailija
30/35 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikiven lähiajan tärkeät päivämäärät:

- 9.7.-8.8.2021 Asuntomessut Lohjalla. Messuilla on tapana nostaa kiinnostusta Tulikiveä kohtaan

- 30.7.2021 mennessä valmistuu ja julkaistaan Tulikiven Suomussalmen talkkiesiintymän YVA-lausunto (ympäristövaikutusten arviointi), mikä varmasti tulee näkymään osakekurssissa (www.nordictalc.fi/suomussalmen-talkkiesiintyma)

Tulikiven

* Q1/2021 liikevaihto kasvoi 12,7 % (5,7 -> 6,5 m€)

* Q1/2021 tilausvirta kasvoi 21 % (7,3m€ -> 8,8m€)

* Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2-liikevaihdoksi historia ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).

- 5.5.2021 posarissa luvattiin liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13%, joten seuraava posari tullee ennen Q2/2021-raporttia.

- 20.8.2021 Tulikiven Q2/2021-osavuosikatsaus. Tulikiven positiivinen kierre ei voi olla näkymättä osakekurssissa

Mitä luulette Tulikiven osakekurssille käyvän siinä vaiheessa, kun Inderes alkaa analysoimaan Tulikiveä?

Vierailija
31/35 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvian markkina-arvo on 957 m€:a ja Tulikiven markkina-arvo on vain 23 m€:a, joten suuren yleisön löytäessä vihdoin Tulikiven osakkeen, se tulee lähtemään kuin hauki rannasta.

Vierailija
32/35 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mukavaa elämää voi ostaa. Luuletko että Kurt Cobainilla oli rahasta pulaa?

Vierailija
33/35 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi miettiä mistä menoista nipistetään noin 4.000 e/kk. Ei mitenkään mahdotonta, mutta sijoitusvarallisuus ei karttuisi samaa tahtia.

Vierailija
34/35 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteenlasketut kuukausinettoansiot noin 10 000. Lisäksi vuosibonukset.

Joka kuukausi lyhennetään lainoja noin 2000 euroa (mökki ja asunto). Molemmilla on uudet autot. Tehdään remontteja mökillä ja kotona. Käytännössä ruokakaupassa ei hintoja tarvitse katsoa ja halutessa voi matkustella. Säästöön jää, ja lapsille on annettu sen mitä verovapaana voi antaa.

Tehdään tosin myös kovasti töitä, ja välillä ollaan aika väsyneitä töiden vuoksi.

Vierailija
35/35 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettaisiin varmaan 5 000 € sijoituksiin niin, että 80% menee osakeindeksirahastoihin, 10% "pelisalkkuun" ja 10% johonkin pienen riskin sijoituskohteeseen. 500 € voisi laittaa säästötilille ja loput 1 500 € käyttää elämiseen.