Vanhoillislestadiolaisten ongelmat?
Miksi monet niistä on niin kireitä? Lapsuuden traumojako? Ja todella helposti ollaan joko puolustus- tai syyttelykannalla, riippuen asian laadusta.
Kommentit (42)
Luin otsikon sivusilmällä "Vanhoillislestadiolaisten orgiat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa uusio- tai nykyaikaislestadiolaisuutta, vai onko se aina vanhoillis?
On olemassa. Lisäksi löytyy esikoislestadiolaisuus jossa ollaan vieläkin tiukempia kuin vanhoilliset. Esimerkiksi ikkunaverhoja ei sallita.
No, mitäs syntiä ikkunaverhoissa on?
No sitä että naapuri ei voi kytätä mitä talon sisällä tapahtuu. Kaiken pitää olla kaikien näkyvillä!
Onko näin että nimenomaan esikoislestadiiolaiset kiletävät verhot?
Juha Sipilä oli muuten esikoislestadiolainen.
mä sekoaisin tommoses uskon liikkees
Aikas ovela systeemi että lahkon jäsenten täytyy tehdä mahdollisimman paljon muksuja eli uusia maksavia jäseniä lahkolle. Sillon systeemi toimii ikuisesti.
Kun on ne kymmenykset maksettavina. Ilmeisesti eivät pakollisia, mutta ERITTÄIN suositeltavia. Sama esim. hellareiden kohdalla. TV7:llakin yksi evankelista sanoi, että kyllä ne on kuule, kultaseni, maksettava, vaikka eläketulo olisi kuinka pieni ja tiukkaa tekisi laskujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa uusio- tai nykyaikaislestadiolaisuutta, vai onko se aina vanhoillis?
On olemassa. Lisäksi löytyy esikoislestadiolaisuus jossa ollaan vieläkin tiukempia kuin vanhoilliset. Esimerkiksi ikkunaverhoja ei sallita.
No sitä että naapuri ei voi kytätä mitä talon sisällä tapahtuu. Kaiken pitää olla kaikien näkyvillä!
Onko näin että nimenomaan esikoislestadiiolaiset kiletävät verhot?
Juha Sipilä oli muuten esikoislestadiolainen.
Sipilä on kylläkin rauhansanalainen.
Vierailija kirjoitti:
Kun on ne kymmenykset maksettavina. Ilmeisesti eivät pakollisia, mutta ERITTÄIN suositeltavia. Sama esim. hellareiden kohdalla. TV7:llakin yksi evankelista sanoi, että kyllä ne on kuule, kultaseni, maksettava, vaikka eläketulo olisi kuinka pieni ja tiukkaa tekisi laskujen kanssa.
En ole lestadiolainen, mutta olen Jeesuksen seuraaja ja annan nettotulostani n. 10 % erilaisiin kristillisiin kohteisiin. Kyse on siitä, että saan nimenomaan antaa omastani eteenpäin, mitään pakkoa ei ole. Olen kuitenkin saanut Jumalalta niin paljon, niin annan mielelläni osan siitä takaisin Hänelle. Jos antamisen kokee pakkona, niin näen itse, että silloin henkilö on missannut koko pointin ja unohtaa erityisesti sen, että mitä itse on saanut. En ymmärrä, miksi kukaan Jeesuksen seuraaja ei antaisi varoistaan riippumatta siitä, miten suuret/pienet hänen tuloistaan ovat. Jumala kyllä pitää huolen omistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lestadiolainen, mutta olen Jeesuksen seuraaja ja annan nettotulostani n. 10 % erilaisiin kristillisiin kohteisiin. Kyse on siitä, että saan nimenomaan antaa omastani eteenpäin, mitään pakkoa ei ole. Olen kuitenkin saanut Jumalalta niin paljon, niin annan mielelläni osan siitä takaisin Hänelle. Jos antamisen kokee pakkona, niin näen itse, että silloin henkilö on missannut koko pointin ja unohtaa erityisesti sen, että mitä itse on saanut. En ymmärrä, miksi kukaan Jeesuksen seuraaja ei antaisi varoistaan riippumatta siitä, miten suuret/pienet hänen tuloistaan ovat. Jumala kyllä pitää huolen omistaan.
Ymmärtääköhän ne vesi- tai sähkölaitoksella jos niille sanoo että valitettavasti en voi tällä kertaa maksaa koko laskua kun rahat riittäisivät kyllä muuten ihan jetsulleen mutta kun haluan antaa kymmenykset uskonyhteisölleni.
Vierailija kirjoitti:
mä sekoaisin tommoses uskon liikkees
Sekaisin ne ovatkin kuin seinäkellot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaisin, että suljetut verhot viittaavat salattuun syntiin?
Mulla on enemmän sellainen käsitys, että ovat turhaa ylellisyyttä. Mutta en ole mitenkään varma tästä.
Ajatella, siinä jää oikeastaan koko oma, henkilökohtainen elämä elämättä, kun se vietetään palvomalla ylen määrin Jumalaa ja Jeesusta. Kyllä terve itsekkyys on sallittua, "arvon" lahkolaiset!
Täytyy kyllä tunnustaa, että olin tikahtua nauruun, kun luin Wikipediasta, että lestadiolaispiireissä oli yhdessä vaiheessa yritetty saattaa Kokoomuksen äänestäminen synniksi.
Lestajohto ei oikein vieläkään tykkää siitä, jos lesta menee äänestämään esim. Vasemmistoa.
Suorastaan rakastan pysymistä kaukana kaikista lestadiolaisista!!! Eipä silti, tuskinpa ne huolisivat näin syntistä ihmistä joukkoihinsa, vaikka siellä kuulemma annetaan päivän synnit anteeksi aina iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Lestajohto ei oikein vieläkään tykkää siitä, jos lesta menee äänestämään esim. Vasemmistoa.
Keskusta se olla pitää. On Sipilät, Töllit, Lohet, Lintilät yms.
Se Levi Laestadius olisi saanut jäädä syntymättä. Sai niin paljon pahaa aikaan jo eläessään.
No se on sellainen hengellisen väkivallan ryvettämä sakki, jossa iskee paniikki tavallisesta ihmisyydestä. Syntejä (eli aika tavallisia, inhimillisiä piirteitä) pyydetään jatkuvasti anteeksi, mutta se ei ole aitoa anteeksipyytämistä. Se on paniikinomaista selviytymistä.
Että se suurin ongelma näillä ihmisillä on loputon kokemus omasta huonoudesta, jota yritetään peitellä lukuisilla tavoilla. Raskas taakka.
Arvaisin, että suljetut verhot viittaavat salattuun syntiin?