Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolaisten ongelmat?

Vierailija
06.07.2021 |

Miksi monet niistä on niin kireitä? Lapsuuden traumojako? Ja todella helposti ollaan joko puolustus- tai syyttelykannalla, riippuen asian laadusta.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa uusio- tai nykyaikaislestadiolaisuutta, vai onko se aina vanhoillis?

Vierailija
2/42 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se 14 lapsen vanhemmuus ja 13 omaa sisarusta aiheuttaa stressiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka se miten kaikilla on ennakkokäsityksiä heistä.

Vierailija
4/42 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kateutta ainakin löytyy. Tuossa vähän matkan päässä asuu eräs nainen, jolla oli "vain" 7 sisarusta. Hän oli ollut lapsena aika ujo ja arka ja koki, ettei ankara isä ollut huomioinut häntä tarpeeksi. Nyt aikuisena ollaan sitten kitkerän kateellisia muille vähän joka asiasta.

Vierailija
5/42 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni ruotsalainen on homo? Miten ne ei kuole sukupuuttoon?

Vierailija
6/42 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jossain vaiheessa eräs lestatuttu. (Oltiin tutustuttu yhdessä työpaikassa, en tosin tiennyt vielä silloin että se on lesta koska se salasi jutun viimeiseen saakka.) Tympäännyin kuitenkin ajan oloon sen syyttelyihin ja syyllistämisiin. Se yritti tehdä musta aina syntipukin monissa asioissa. Sillä oli ongelmia taloudenpidon kanssa. Aluksi lainasin sille rahaa mutta sitten kun ilmoitin sille kerran että nyt en lainaa, yritetään sen sijaan saada sut pois vippikierteestä niin se suuttui mulle ja väitti että olen sydämetön ihminen kun en lainaa sille rahaa vaikka olisi mahdollisuuksiakin siihen. Lisäksi se syyllisti mua siitä kun se tuli raskaaksi eräälle yhdenillantutulle, mun olisi pitänyt kuulemma pelastaa se ja tehdä aloite ennen kuin sille kävi niin kuin kävi. Mutta en mä voi kuvitella olevani parisuhteessa jonkun sellaisen ihmisen kanssa jota en rakasta, pidin siitä ihan vaan ystävänä. No nyt ei olla tosiaan oltu tekemisissä enää vuosikausiin. Meni niin vaikeaksi.

Vierailija
7/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellasii reppanoitahan ne oikeestaan on,lahkon uhrei

Vierailija
8/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa uusio- tai nykyaikaislestadiolaisuutta, vai onko se aina vanhoillis?

Esikoislestadiolaisuus ja Rauhan sana tulevat mieleen myös.

Esikoislestadiolaisuus on itseasisssa vanhoillisin ja jyrkin suuntaus.

Vierailija
9/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisten ongelmat kiteytyy siihen, että heille on tärkeää perinnesääntöjen ja traditioiden noudattaminen kuin Jeesuksen seuraaminen.

Vierailija
10/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli jossain vaiheessa eräs lestatuttu. (Oltiin tutustuttu yhdessä työpaikassa, en tosin tiennyt vielä silloin että se on lesta koska se salasi jutun viimeiseen saakka.) Tympäännyin kuitenkin ajan oloon sen syyttelyihin ja syyllistämisiin. Se yritti tehdä musta aina syntipukin monissa asioissa. Sillä oli ongelmia taloudenpidon kanssa. Aluksi lainasin sille rahaa mutta sitten kun ilmoitin sille kerran että nyt en lainaa, yritetään sen sijaan saada sut pois vippikierteestä niin se suuttui mulle ja väitti että olen sydämetön ihminen kun en lainaa sille rahaa vaikka olisi mahdollisuuksiakin siihen. Lisäksi se syyllisti mua siitä kun se tuli raskaaksi eräälle yhdenillantutulle, mun olisi pitänyt kuulemma pelastaa se ja tehdä aloite ennen kuin sille kävi niin kuin kävi. Mutta en mä voi kuvitella olevani parisuhteessa jonkun sellaisen ihmisen kanssa jota en rakasta, pidin siitä ihan vaan ystävänä. No nyt ei olla tosiaan oltu tekemisissä enää vuosikausiin. Meni niin vaikeaksi.

Tässäkin tarinassa on myös lestatutun tarina. 

Vierailija
11/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisia ja katkeria ovat minunkin kokemusten perusteella.

Vierailija
12/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisten miesten soveltumattomuus perhe-elämään. Usko menee kaiken edelle, ja se geeniperimässä kulkeva kykenemättömyys hillitä seksuaalisia halujaan.

Tumputtaa ei saa. Vaimo on aina raskaana. Jos ei vaimo anna, mies alkaa katselemaan lähisukulaisiaan sillä silmällä. Ja niitä valitettavasti riittää, potentiaalisia uhreja...

Vierailija
13/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestisäitejä uupuu isoon lapsimäärään, sitten niitä otetaan huostaan.

Vierailija
14/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu lahko.

Vierailija
15/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa. Lisäksi löytyy esikoislestadiolaisuus jossa ollaan vieläkin tiukempia kuin vanhoilliset. Esimerkiksi ikkunaverhoja ei sallita.

Vierailija
16/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä vaiheessa lestoilla oli ne televisionsärjentätalkoot.

Vierailija
17/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa. Lisäksi löytyy esikoislestadiolaisuus jossa ollaan vieläkin tiukempia kuin vanhoilliset. Esimerkiksi ikkunaverhoja ei sallita.

No, mitäs syntiä ikkunaverhoissa on?

Vierailija
18/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen vain entisiä lestadiolaisia, jotka ovat leppoisia, avuliaita ja herttaisia ihmisiä traumaattisista kokemuksistaan ja suurista perheistään huolimatta. En sitten tiedä, ovatko ennen liikkeestä lähtöä olleet toisenlaisia luonteita.

Vierailija
19/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hankala vastata vanhoillislestadiolaisena kysymykseesi. Jos yritän selitellä, olen helposti joko puolustelu- tai syyttelykannalla. Vaikka kyseiseen herätysliikkeeseen kuuluvilla on lähtökohtaisesti yhteinen arvopohja, kymmentuhatpäiseen joukkoon kuuluu erittäin monenlaisia ihmisiä. Itse tunnen satoja liikkeeseen kuuluvia ja yhtälailla satoja sellaisia, jotka eivät kuulu. Yleistykset ovat aina hankalia - en tekisi yleistyksiä minkään muunkaan ihmisryhmän yksilöistä kovin laajasti.

Tunnen kireitä, rentoja, hauskoja, totisia, ahdistuneita, tasapainoisia, rikkaita, köyhiä, lihavia, laihoja, tavallisia, epätavallisia, kunnollisia, rötöstelijöitä, puheliaita, hiljaisia, nuukia, tuhlailevia, kauniita, rumia, ahkeria, laiskoja ja miltei millä tahansa adjektiivilla kuvailtavia lestadiolaisia. Lähipiirissäni oleviss en tunnista kireitä, mutta sehän voi johtua yksinomaan siitä, että saatan itse olla kireä tunnistamatta sitä. 

Vierailija
20/42 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisten miesten soveltumattomuus perhe-elämään. Usko menee kaiken edelle, ja se geeniperimässä kulkeva kykenemättömyys hillitä seksuaalisia halujaan.

Tumputtaa ei saa. Vaimo on aina raskaana. Jos ei vaimo anna, mies alkaa katselemaan lähisukulaisiaan sillä silmällä. Ja niitä valitettavasti riittää, potentiaalisia uhreja...

Oletko itse siis lestadiolaismies vai lestadiolaismiesten geeniperimää tutkiva? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi