Oon seurannut tuttujen teinejä- toinen tyttö ja toinen poika,
molemmat eri perheiden, mutta suurinpiirtein saman ikäisiä. Noin 14v.
Poika on tosi hauska, nauravainen, rento.
Tyttö taas kauhea meikkibimbo, kauheesti ripsaria, korkkarit jalassa yms ulkonäkökeskeistä. Ja kulkee nenä pystyssä.
Niin heitä seuratessani oon ollu entistä kiitollisempi, että meille on suotu poika eikä tyttöä.
Tytön murrosikää en varmaan jaksaisikaan...
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 02:18"]
Just tota mä oon pelänny tytön saamisessa. No eiköhän siitäkin selvitä..
[/quote]
Tottakai olet pelännyt.se kun on sellaista, jota kuuluu pelätä ja suorastaan halveksia. Sitä, että tytöstä tulee nainen. Ei tää maailma sen asian suhteen ole kovin moderni. Normaali kehitysvaihe ihmisen elämässä ja kaikki naiset sen käy läpi, mutta miksi siitäkin tehty niin suuri ongelma? Ette kai te nuorten äidit viestitä noita ajatuksia lapsillenne?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 02:58"]
Asenteesi ollessa tuollainen on ihan hyvä, ettei sulla ole tyttöä. Murrosikä olisi varmaan ollut vielä rankempaa hänelle, jos kotona leimataan 14-vuotiaitakin bimboiksi.
[/quote]
No kyllähän ap tietysti näyttää mallia kuinka nuoriin tyttöihin suhtaudutaan. Sitten vielä ihmetellään kun maailmassa on näitä "lassukoita". Näin se sukupuoliviha syntyy.
Olipa ikävästi kirjotettu. Aikuinen ihminen arvostelee ja haukkuu 14-vuotiasta.. Ja sitten se nuori on tässä muka nolo ja pissis. Pahempi pissis olet ap itse kun huutelet toista bimboksi ja koet tarvetta haukkua muiden tyyliä.
Odotellaan pari vuotta - pojathan kypsyvät tyttöjä hitaammin. Siinä missä 17v tyttö on jo fiksu nuori nainen, on 17v poika testosteronipaukku. Voi olla, että hauska ja rento hän on edelleenkin, mutta potenssiin sata.
Nimenomaan. Aikuiset alentavat jatkuvasti teini-ikäisiä tyttöjä, olivat nämä millaisia vaan. Tytöt kaipaisivat rohkaisua, eivät nimittelyä.
No jaa, on minullakin kuvankaunis ulkonäkökeskeinen tytär mutta hän on myös yhteiskuntakriittinen, avulias, empaattinen ja kiinnostunut politiikasta. Iloinen ja hymyilevä joten kuuntele sitä lasta, älä vain katso.
No minä oon nuorisotyössä ja voin sanoa, että nuoria on joka lähtöön. Ja useimmiten sen suojamaaalikerroksen alta löytyy todella ihania, ajattelevia ja herkkiä nuoria. Jos nyt saa sanoa, että työssään jonkunlaiset ihmiset hieman rasittaa, niin kyllä ne on enemmän näitä merkkivaatteet päällä ja tukka täydellisesti kammattuna olevia nuoria miehiä, hyvin ylimielisiä leveilijöitä, pappa betalar. Nämä on niitä pahimpia kiusaajia. Ja näiden kuoren alle on vaikein päästä, joskus mahdotonkin. Mutta onneksi näitä on vähemmän, ihan voin kokemuksen perusteella sanoa, että 90% nuorista on tavallisia, ajattelevia, huumorintajuisia ja mukavia ihmisenalkuja. Sitten on nämä ...noh, kusipäät joita on se 1% ja sitten on ne 9% joilla kuohuu enemmän kun normaalisti, jotka pitää ääntä ja näkyvät ja kuuluvat, jotka huutavat että huomatkaa minut, ymmärtäkää, auttakaa. Ja kun näin tekee niin useimmiten helpottaa.
Musta ne lapset on kyllä kasvatuksen tulos...kyllä sen tyttären voi kasvattaa vähemmän pinnalliseksikin. Tietenkin jokaisella on omat mielipiteet ja persoona, mutta kyllä se kasvatus ja ympäristö vaikuttaa eniten.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 09:52"]
No minä oon nuorisotyössä ja voin sanoa, että nuoria on joka lähtöön. Ja useimmiten sen suojamaaalikerroksen alta löytyy todella ihania, ajattelevia ja herkkiä nuoria. Jos nyt saa sanoa, että työssään jonkunlaiset ihmiset hieman rasittaa, niin kyllä ne on enemmän näitä merkkivaatteet päällä ja tukka täydellisesti kammattuna olevia nuoria miehiä, hyvin ylimielisiä leveilijöitä, pappa betalar. Nämä on niitä pahimpia kiusaajia. Ja näiden kuoren alle on vaikein päästä, joskus mahdotonkin. Mutta onneksi näitä on vähemmän, ihan voin kokemuksen perusteella sanoa, että 90% nuorista on tavallisia, ajattelevia, huumorintajuisia ja mukavia ihmisenalkuja. Sitten on nämä ...noh, kusipäät joita on se 1% ja sitten on ne 9% joilla kuohuu enemmän kun normaalisti, jotka pitää ääntä ja näkyvät ja kuuluvat, jotka huutavat että huomatkaa minut, ymmärtäkää, auttakaa. Ja kun näin tekee niin useimmiten helpottaa.
[/quote]
Hienosti kirjoitettu
[/quote]
Hienosti kirjoitettu
[/quote]
Hienosti kirjoitettu
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:08"]
Kolmen pojan (joista nuorin nyt 15) äitinä voin vain todeta, että kyllä ne pojatkin keskenään voivat olla hyvinkin erilaisia. Löytyy niin jöröjukkaa kuin kuoliaaksinaurattajaa. Pissistä sentään ei.
[/quote]Samoin tytötkin ovat keskenään erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 09:53"]Musta ne lapset on kyllä kasvatuksen tulos...kyllä sen tyttären voi kasvattaa vähemmän pinnalliseksikin. Tietenkin jokaisella on omat mielipiteet ja persoona, mutta kyllä se kasvatus ja ympäristö vaikuttaa eniten.
[/quote]Minä olen hyvin ekologinen jalat maassa oleva meikkaamaton äiti ja niin vain kaksi tyttäristäni on kasvanut muotitietoiseksi meikki-laukku-korkkari-teiniksi. Toki perusarvoni on istutettu lujasti ja he kyllä tietävät esimerkiksi vaatetuotannon eettiset epäkohdat mutta elävät ainakin tällä hetkellä tuota elämäää. Kolme muuta lasta eivät ole niin kiinnostuneita ulkonäöstään. Ainakin minun teinini tapaavat myös kavereitaan ja saavat myös mediasta vaikutteita, en ole ainoa mielipidevaikuttaja heidän elämässään.
Yläasteen opettaja näen kyllä niin ylimeikattuja ja ulkonäkökeskeisiä tyttöjä kuin näitä pappa betalar kiusaaja-poikiakin, mutta molemmat ovat onneksi vähemmistössä ja molemmilla on oikeasti taipumusta kiusata muita. Yleensä todella meikatutkaan tytöt eivät ole pelkästään meikeistä ja vaatteista puhuvia vaan heillä on monenlaisia muitakin intressejä, harrastuksia jne. Ainoastaan ne, jotka eivät pärjää koulussa eivätkä ole kiinnostuneita esim. harrastuksista tai menestyvät koulussa vain, koska kotona on sellainen odotus, korostavat ulkonäköään ainoana tärkeänä asiana, kun mikään muu ei tunnu omalta. Sekin on omalla tavallan surullista.
Myönnän, että sellainen pissis-käytös valtaa välillä tietyn tyttöryhmän, ja joskus siitä ei vain äkkiseltään erota, että kyse on selviytymiskäytöksestä vieraassa tilanteessa vaan itsekin ärsyyntyy "tyhmistä" jutuista (iiiiik, ope, nyt pitää päästä vessaan, kun kynsi katkesi ja ihan sama vaikka olisi koe), mutta jos vähänkään vaivautuu katsomaan sen pintakäytöksen alle, niin sieltä voi löytyä se fiksu tyttö, joka yrittää selviytyä joskus aika pelottavastakin yläasteajasta. Pojat harvemmin yrittävät selviytyä tuolla pappa betalar -asenteella, ja tällaiset pojat ovat muuten aina todella ärsyttäviä, vaikka kuinka yrittäisi nähdä pinnan alle. Mukavan keskustelun aikanakin toinen vähättelee sinun taitojasi opettajana ja heittää ainakin kaksi kertaa minuutin aikana sen, miten isä haastaa oikeuteen, jos ope ei tee hänen haluamallaan tavalla. Ja keskustelu voi siis olla puolin ja toisin leppoisaa, öykkärimäisyyttä pitää vain koko ajan korostaa lisää. Kai siellä taustalla on se pelokas ja heikkoitsetuntoinen poika, mutta sinne sisälle ei pääse, kun uhkailuja tulee jatkuvalla syötöllä, kaiken aikaa yritetään kiristää ja vanhemmilta tulee aivan samantyylistä, öykkärimäistä tekstiä siitä, miten omaa lasta kohdellaan koko ajan epäreilusti, vaikka poika tönii, haukkuu ja vähättelee koko ajan muita.
Vaikka oikein paha pissis-tyttö ja oikein paha öykkäripoika voivat olla hyvinkin samankaltaisia, niin harvemmin sen pahan pissis-tytön vanhemmat ovat aivan samanlaisia kuin lapsensa mutta sen öykkäripojan vanhemmat taas ovat kuin keskenkasvuisia murrosikäisiä öykkäreitä. Pissis-tytön kasvattamiseen saa paremmin kotoota tukea, ja monesti kun murrosikä on ohi, tytöstä on tullut oikein upea nainen. Öykkäripojasta tulee öykkäri, joka kasvattaa öykkäreitä.
Odotahan ap kun reippaat poikasi tuovat näytille ne "meikkibimbo"-tyttöystävät. Vai ajattelitko, että poikasi olisi homoja niin ei tarvi katsella ärsyttäviä pissistyttöjä.
29 kirjoittaa juuri niin kuin asiat ovat ja hienoa että on opettajia, jotka ymmärtävät nuoria.
Hieman tulee avauksestasi kuva, että ehkä yrität vaan peittää omaa katkeruuttasi, kun et saanut sitä tyttöä.
terv. Onnellinen 4:n ihanan tytön äiti, joista jo 3 murrosiässä :)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:46"]Itse olen nuori ja minulle riippuu et meikkaanko niin ihan kaveriporukasta. Jos en olisi tutustunu näihin vanhempiin kavereihin niin tuskin olisin meikannut ja värjäilly hiuksia, mutta kehotan teitä kaikkia kahtomaan lapsen kaverit ennnenku niihi tutustuu paremmin koska itse ainaki menin aivan väärään porukkaan ja tällähetkellä kavereitani on laitoksessa ja välillä putkassa. Ei sillä että ette tietäisi vaa sanon kuitenkin.
[/quote]
Mulla taas meikkaaminen väheni rajusti ku tutustuin itteäni vanhempiin kavereihin :) Nää on mua 6-10v vanhempia, ja jos yhtä ex-narkkia ei lasketa nii minä se meistä "pahin" olen laitosnuorena.
t. teini
Pitäisi kai selvittää mitä pissis tarkoittaa. Mun huomioni mukaan siinä on kyse asenteesta. Häiriköivät rikoksiin taipuvaiset tytöt on sellainen aihe josta ei haluta puhua. Heidän koulunkäyntinsä ei kiinnosta opettajia koska opettajat eivät kykene saamaan heihin minkäänlaista kontaktia. Tytöt eivät avaudu joten kouluissa ei ole mitään käsitystä missä oikeasti mennään. Siis ei yhtään minkäänlaista. Tytöillä on erinomainen kyky peittää kaikki. Poliisit muuten suhtautuu heille päätä aukoviin tyttöihin huomattavasti pahemmin mitä poikiin ja kai siinä on kyse kunniasta kun en oikein muuten tajua tollasta asennetta ja raivoamista.
2. Koko "pissismi" taitaa olla aikuisten keksintö. Nuoret hämmentyneet tytöt saaneet alentavan haukkumanimen joidenkin mitä luultavimmin aikuisten keksimänä. Ainakin aikuiset sitä levittää surutta. En ymmärrä miksi. En pidä sellaista aikuista kovin fiksuna.
Pojat kehittyy myös tyttöjä myöhemmin, joten voi senkin vuoksi näkyä samanikäisillä erilaisia kehitysvaiheita meneillään. Kovin pätevä tuo ap.n tutkimus ei ollut, kun on tuttavat kyseessä ja lapset eri perheestäkin. Annettako lasten ja nuorten olla lapsia ja nuoria ihan rauhassa?