En halua olla vegaani - haluan pitää kykyni syödä huolettomasti ilman ylimääräistä säätöä
Monet ajattelevat nykyään, enemmän nuoremman polven edustajat, että vegaanius on ainoa oikea tapa elää. Vaikka yhdyn ajatukseen, että veganismi voi tehdä maailmasta paremman, se vaatii omanlaisensa ihmisen joka pystyy perehtymään siihen. Mutta itse näen veganismin omaa vapauttani rajoittavana tekijänä. Minulla olisi vähemmän aikaa tehdä asioita, joita haluaisin tehdä. Kuten veljeni, joka on ollut vegaani jo kymmenen vuotta, sanoo: "Terveellinen ja monipuolinen vegaaniruokavalio vaatii suurta suunnittelua." Onneksi en ole parisuhteessa vegaanin kanssa.
Eräs ihminen jonka tapasin aikoinaan sanoi näin: "Syöminen on kivaa niin kauan, kun se ei täytä koko elämää."
Harmin vuoksi ilmapiiri asian suhteen on pahentunut. Mielestäni on myös epäreilua, että ihmiset kokevat asiakseen arvostella ja kiusata muita heidän syömisiensä perusteella. Ne ihmiset, jotka eivät halua käyttää eläinkunnan tuotteita, se heille suotakoon. Ne ihmiset, jotka haluavat, ovat myös oikeutettuja elämään ja syömään oman halunsa mukaisesti.
Ajatteleeko joku teistä samalla vai eri tavalla? Keskustellaan.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenäkkäistä vastauksista päätellen aloitus kolahti.
"Kaikki vegaanit on nenäkkäitä ja ylimielisiä ja suuri uhka egolleni".
Noin, korjasin pienen kirjoitusvihreesi. Onneksi huomasin sen!
T. Sekasyöjä, joka veti juuri aitoa juuuustoa naamaansa ja jonka ego ei saa osumia toisten ihmisten ruokailutottumusten vuoksi
Tuo, jota korjasit ( Sitä se mielikuvitus teettää...), syö kyllä lihatonta kasvisruokaa, mutta paheksuu nenäkkyyttä.
En huomasnnut että olisit paheksunut ketjussa lihansyöjien nenäkkyyttä. Koita siis ryhdistäytyä.
Niinpä. Paheksun juurikin nenäkkyyttä aiheessa, kuin aiheessa.
Miksi et siis paheksu tähän ketjuun? Vai oletko sitä mieltä että sekasyöjät eivät ole nenäkkäitä? Juu, aivan.
Ketkä antavat nenäkkäät vastineet?
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävistä noin puolet on vegaaneja. Itse olen ihan vaan sekaani. Yhden asian olen huomannut, syön noin 100% enemmän kasviksia, vihanneksia ja juureksia kuin yksikään vegaaniystävistäni. He elävät suurin piirtein riisillä (epäeettistä, kaukaa Suomeen rahdattua) ja proteiinilla (yleensä soijalla). Melkein kaikki heistä kärsivätkin vatsan toimintaongelmista, vitamiinien ja raudan puutteesta.
No mun ystävistä noin 90% on vegaaneja tai ainakin hyvin lähellä ja vihannekset ja palkokasvit on kyllä ruokavalion kulmakivet suurimmalla osalla. Soija tuntuu olevan vähän menneen talven lumia, kyllä sitä silloin tällöin käytetään pastakastikkeissa tai muissa, mutta aika marginaalinen osa se tuntuu olevan suurimman osan ruokavaliota. Ja edelleen: suurin osa viljellystä soijasta menee eläinten rehuksi. Turha siis syyllistää vegaaneja siitä, että käyttävät soijaa.
Itsekin olen vegaani enkä käytä riisiä muuta kuin muutaman kerran vuodessa kun teen sushia, muuten käytössä ohra tai tattari tai muu ekologisempi ja terveellisempi vaihtoehto. Tosin riisiäkin saa ihan Euroopasta, esim. Lidlistä saa italialaista luomuriisiä, että ei sitä tarvitse välttämättä Kiinasta rahdata, mutta vaatii sen kasvatus silti paljon vettä, joten ei ole siltikään niin ekologinen vaihtoehto. En ole hirveän montaa sekasyöjää tavannut, joka käyttäisi ohraa tai olisi edes miettinyt jotain riisin viljelyn ympäristöhaittoja, että en nyt lähtisi vegaaneja syyllistämään jos käyttävät riisiä. Ei se, että ei halua syödä eläimiä tarkoita, että olisi velvollinen tekemään ruokavaliostaan 100% eettisen ja ympäristöystävällisen. Yhä on myös niitäkin, jotka luopuvat eläintuotteista puhtaasti eettisistä syistä eivätkä edes mieti ekologiaa niin paljon. Ihan niin kuin sekaanitkaan eivät mieti jokaisen haarukallisen hiilijalanjälkeä.
Soijaa käytän itse lähinnä tofun muodossa ja aika usein, melkein päivittäin, mutta sallin tämän itselleni kun muutoin syön aika pitkälti kotimaisista aineksista tehtyä ruokaa ja tofusta saa eritoten luustolle hyviä ainesosia. Onneksi saa suht. edullisesti jopa Suomessa eurooppalaisesta soijasta tehtyä (luomu)tofua. On silti vähemmän ympäristölle haitallista kuin pihvi.
En ole koskaan kokenut vegaanista ruokavaliota mitenkään vaikeaksi muodostaa. Tunnen kyllä pari henkilöä, jotka ovat luopuneet vegaanisesta ruokavaliosta epämääräisten vatsaongelmien takana joiden takana on todennäköisesti ibs tai vastaava suolistosairaus. Heille sopivan ruokavalion muodostaminen oli niin vaikeaa, että kokivat helpommaksi alkaa syödä lihaa ja se heille sallittakoon. Terveelle ihmiselle vegaaniruokavalion ei varsinkaan nykyaikana pitäisi tuottaa ongelmia, ainoa mitä pitää ottaa purkista on b12 ja d-vitamiini (jota muidenkin pitäisi ainakin talvikautena ottaa). Suomihan on vegaanille suoranainen paratiisi, niin paljon on erilaisia kasvipohjaisia tuotteita eri tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sekasyöjä, joka veti juuri aitoa juuuustoa naamaansa ja jonka ego ei saa osumia toisten ihmisten ruokailutottumusten vuoksi
Tuo, jota korjasit ( Sitä se mielikuvitus teettää...), syö kyllä lihatonta kasvisruokaa, mutta paheksuu nenäkkyyttä.
En huomasnnut että olisit paheksunut ketjussa lihansyöjien nenäkkyyttä. Koita siis ryhdistäytyä.
Miksi et siis paheksu tähän ketjuun? Vai oletko sitä mieltä että sekasyöjät eivät ole nenäkkäitä? Juu, aivan.
Paheksun nenäkkäitä.
Olet pelkuri joka ei uskalla edes anonyyminä netissä puuttua nenäkkyyteen.
Olen juuri sitä mitä ajattelet mielessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä antavat nenäkkäät vastineet?
Miksi et ole palstalla muissa ketjuissa paheksumassa? Kyllä kaikki tietävät jo vastauksen siihen.
Jaa mun huono provo ottikin jälkikäteen tuulta alleen. Kyllähän tuosta näkee, että on kieli poskella kirjoitettu. Tää oli vain vastaveto sille velalle, jolla oli joku sairaalloinen tarve kailottaa koko maailmalle olevansa vela.
Hyvä Riikka!
PS:llä naispuheenjohtaja ennen Kokkareita.
Ihmettelen myös ihmisten käsitystä vegaaniudesta. Paras ystäväni on vegaani, mutta syö lihaa matkustellessaan esim. Japanissa. Syömättäkö hänen pitäisi olla? Japanissa kasvisruoka on aika tuntematon käsite.
Ystäväni ei myöskään pidä kokkaamisesta, joten syö usein vegaania pääkallopataa eli proteiinia ja riisiä.
Vegaani ei ole mikään pyhimys,
joka ei koskaan söisi lihaa tai tekisi aina tai edes joskus monipuolista ruokaa. Vegaani on ihan tavallinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös ihmisten käsitystä vegaaniudesta. Paras ystäväni on vegaani, mutta syö lihaa matkustellessaan esim. Japanissa. Syömättäkö hänen pitäisi olla? Japanissa kasvisruoka on aika tuntematon käsite.
Ystäväni ei myöskään pidä kokkaamisesta, joten syö usein vegaania pääkallopataa eli proteiinia ja riisiä.
joka ei koskaan söisi lihaa tai tekisi aina tai edes joskus monipuolista ruokaa. Vegaani on ihan tavallinen ihminen.
Olet väärässä. Jos vegaani ei ole 110% vegaani niin hän ei ole yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävistä noin puolet on vegaaneja. Itse olen ihan vaan sekaani. Yhden asian olen huomannut, syön noin 100% enemmän kasviksia, vihanneksia ja juureksia kuin yksikään vegaaniystävistäni. He elävät suurin piirtein riisillä (epäeettistä, kaukaa Suomeen rahdattua) ja proteiinilla (yleensä soijalla). Melkein kaikki heistä kärsivätkin vatsan toimintaongelmista, vitamiinien ja raudan puutteesta.
Etenkin just vegaaniksi alkaneet. Juurekset ei oo hyviä, kasvikset liian tavallisia, marjoja ei syödä.
Lehmä tekee ruohosta ruokaa ja juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai sieltä Japanista löytyy sen verran tofua ettei nälkäkuolema uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaatiihan se aluksi vähän vaivannäköä, mutta samalla tavalla vegaaneilla on ne vakioruuat ja jutut mitä ostaa kaupasta. Eipä koko asiaa tarvi näin vuosien jälkeen ajatella. Eikä vegaaniksi ole pakko ryhtyä yhdessä yössä, voi rauhassa kokeilla uusia juttuja silloin kun siihen on aikaa.
Mun mielestä tämä on just hyvä neuvo, että aloittaa ihan pikkuhiljaa kokeilemaan niitä vegaanivaihtoehtoja ruokavalioon. Tosiaan vaatii jonkin verran perehtymistä siihen miten saada kaikki tarvittavat ravintoaineet, mutta täytyyhän sekaaninkin olla perillä siitä miten syödä terveellisesti aivan yhtä lailla. Itse olen kasvissyöjä, mutta suosin paljon vegaanituotteita, joskus (esim. ulkomailla matkatessa) vegaanituotteita on vaikea saada käsiinsä, niin silloin valitsen sitten vaihtoehdon missä on kananmunaa tai maitotuotteita.
Kaupasta voi valita mieltystensä mukaan .Entä jos ei voi valita kun aika koittaa.
Ei ole edes vettä saatavilla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joka ei koskaan söisi lihaa tai tekisi aina tai edes joskus monipuolista ruokaa. Vegaani on ihan tavallinen ihminen.Kai sieltä Japanista löytyy sen verran tofua ettei nälkäkuolema uhkaa.
Tokiosta ja isoista kaupungeista aivan varmasti löytyy, mutta jos matkustaa esim. Japanin maaseudulla voi olla jo vaikeampaa. Mutta ei henkilöä kyllä silloin voi kutsua vegaaniksi, jos silloin tällöin kuitenkin syö lihaa. Vegaanista ruokaa on myös todella helppo ja nopea kokata jos yhtään viitsii ottaa asioista selvää - ihan googlaamalla 'easy vegan recipes' löytyy vaikka kuinka paljon reseptejä. Huonosti kypsennetystä liha- tai kalaruuasta on paljon helpompi saada myös ruokamyrkytys kuin vegaanisapuskasta.
Vierailija kirjoitti:
Pah. Olen asunut Japanissa 3 vuotta ja kyllä pystyi helposti olla vegaani siellä asuessa..
Eipä ole tullut 30 vuoden aikana tilannetta eteen, että pitäisi lihaa syödä kun ei muuta ruokaa ole. Ei pystyisi!!! Ainakaan minä.
Olen asunut 7 eri maassa ja matkustellut PALJON, omatoimimatkoja vähän joka kolkassa ympäri maailmaa eikä vielä sellaista maata tai paikkaa ole vastaan tullut etteikö sieltä mitään vegaanista saisi. Ei ehkä aina vegaaniravintoympyrän mukaisia aterioita, mutta välillä voi elää päivän hedelmillä ja pähkinöillä, jos matkustusolosuhteet vaikkapa ovat haasteellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvinkin helppoa syödä monipuolista sekaruokaa lihaa vähentäen ja jopa ihan kasvisruokaa, mutta jotta vegaanina saisi kaiken tarvittavan, vaatii se jo työtä eikä sovi ihan kaikille. Koko maailma ei myöskään voisi ruveta vegaaniksi ja syödä monipuolisesti. Monomaanviljely on ongelma tuotettiinpa se rehu ihmisille tai karjalle.
Tätyy muistaa myös mitä karjasta luopuminen vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia kuin Helsingissä istuen vaikuttaisi.
Miten se navetassa pönöttävä karja vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen? Rehevöittää?
Ennen kaikkea ylläpitävät laiduntamalla yllä perinnebiotooppeja. Toki rehevöittävätkin, jos laiduntavat rantaniityillä suunnittelemattomasti.
Rehevöityminen liittyy kuitenkin ennen kaikkea peltoviljelyyn. Kasveille lisättävän typen, torjunta ym muiden aineiden pääsystä vesistöihin ja lopulta Itämereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joka ei koskaan söisi lihaa tai tekisi aina tai edes joskus monipuolista ruokaa. Vegaani on ihan tavallinen ihminen.Kai sieltä Japanista löytyy sen verran tofua ettei nälkäkuolema uhkaa.
Kyllä, ongelmana on se, että kaikki tofu on uitettu kalaliemessä tai siihen on lisätty kalahiutaleita. Japanilaiset rakastavat kalaa ja lihaa. Ja kinkkua lisätään pieninä hiutaleita jopa vihreään salaattin.
Jos haluat Japanissa matkustaessa kokata itse saat takuuvarmasti vegeä. Mutta missä aiot kokata, millä välineillä ja siihenkö käytät aikasi Japanissa? Ja pelkkää kaupan tofuako syöt viikon, pari? Monipuolista?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, en ole vielä eläissäni tavannut vegaania, joka ei joskus olisi syönyt lihaa vegaaniutta harrastetaan. Tähän en siis laske vauvana joutua äidinmaitoa tai lapsuusajan liha/maito tuotteita tai vegaanina käytettyjä nahkahyödykkeitä tai ruuan mukana vahingossa saatuna eläinperäistä syötävää, kuten liivatetta.
Vegaanihaasteen sivuilla on asiallista tietoa vegaaniudesta ja siitä, miten vegaanius ei kaadu vahingossa tai tahallisessa mieliteossa syötyyn lihaan.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Ei ole väärin syödä lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita ravinnoksi.
Eläinten huono kohtelu tuotannossa sen sijaan on väärin.
Ihanteellista olisi, jos tulevaisuudessa eläintuotannossa olisi sallittua vain luomutilat ja riista. Eläinkunnan tuotteiden hinta nousisi, ja se olisi ok.
Tämän pitäisi mielestäni olla tavoite eikä sen, että ihmiset siirtyisivät vegaaniruokavalioon, kuten jotkut esittävät.
Ei ole väärin kun Raamattu nönnönnöö nönnöö antakaa kun minä kerron ilman perusteluita mikä on oikein.
Mikä on sinun ideologiasi?
Olet pelkuri joka ei uskalla edes anonyyminä netissä puuttua nenäkkyyteen.