Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua olla vegaani - haluan pitää kykyni syödä huolettomasti ilman ylimääräistä säätöä

Vierailija
06.07.2021 |

Monet ajattelevat nykyään, enemmän nuoremman polven edustajat, että vegaanius on ainoa oikea tapa elää. Vaikka yhdyn ajatukseen, että veganismi voi tehdä maailmasta paremman, se vaatii omanlaisensa ihmisen joka pystyy perehtymään siihen. Mutta itse näen veganismin omaa vapauttani rajoittavana tekijänä. Minulla olisi vähemmän aikaa tehdä asioita, joita haluaisin tehdä. Kuten veljeni, joka on ollut vegaani jo kymmenen vuotta, sanoo: "Terveellinen ja monipuolinen vegaaniruokavalio vaatii suurta suunnittelua." Onneksi en ole parisuhteessa vegaanin kanssa.
Eräs ihminen jonka tapasin aikoinaan sanoi näin: "Syöminen on kivaa niin kauan, kun se ei täytä koko elämää."

Harmin vuoksi ilmapiiri asian suhteen on pahentunut. Mielestäni on myös epäreilua, että ihmiset kokevat asiakseen arvostella ja kiusata muita heidän syömisiensä perusteella. Ne ihmiset, jotka eivät halua käyttää eläinkunnan tuotteita, se heille suotakoon. Ne ihmiset, jotka haluavat, ovat myös oikeutettuja elämään ja syömään oman halunsa mukaisesti.

Ajatteleeko joku teistä samalla vai eri tavalla? Keskustellaan.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvinkin helppoa syödä monipuolista sekaruokaa lihaa vähentäen ja jopa ihan kasvisruokaa, mutta jotta vegaanina saisi kaiken tarvittavan, vaatii se jo työtä eikä sovi ihan kaikille. Koko maailma ei myöskään voisi ruveta vegaaniksi ja syödä monipuolisesti. Monomaanviljely on ongelma tuotettiinpa se rehu ihmisille tai karjalle.

Tätyy muistaa myös mitä karjasta luopuminen vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia kuin Helsingissä istuen vaikuttaisi.

Totta. Se on oikeasti surullista, kun Helsingissäkään ei näy enää villikarjaa missään. Kuulin, että Vantaalla oli nähty viime kesänä pari villivuohta lypsämässä paikallisia metsälehmiä, mutta ei se paljon lämmitä. Ja viimeinen villinä elänyt kuusimetsäbroileriyhteisökin on ilmeisesti nähty Loviisassa vuonna -83. :'( 

Vierailija
62/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nenäkkäistä vastauksista päätellen aloitus kolahti.

"Kaikki vegaanit on nenäkkäitä ja ylimielisiä ja suuri uhka egolleni".

Noin, korjasin pienen kirjoitusvihreesi. Onneksi huomasin sen!

T. Sekasyöjä, joka veti juuri aitoa juuuustoa naamaansa ja jonka ego ei saa osumia toisten ihmisten ruokailutottumusten vuoksi

Tuo, jota korjasit ( Sitä se mielikuvitus teettää...), syö kyllä lihatonta kasvisruokaa, mutta paheksuu nenäkkyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin syödä lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita ravinnoksi. 

Eläinten huono kohtelu tuotannossa sen sijaan on väärin. 

Ihanteellista olisi, jos tulevaisuudessa eläintuotannossa olisi sallittua vain luomutilat ja riista. Eläinkunnan tuotteiden hinta nousisi, ja se olisi ok.

Tämän pitäisi mielestäni olla tavoite eikä sen, että ihmiset siirtyisivät vegaaniruokavalioon, kuten jotkut esittävät.

Vierailija
64/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sekasyöjä, joka veti juuri aitoa juuuustoa naamaansa ja jonka ego ei saa osumia toisten ihmisten ruokailutottumusten vuoksi

Tuo, jota korjasit ( Sitä se mielikuvitus teettää...), syö kyllä lihatonta kasvisruokaa, mutta paheksuu nenäkkyyttä.

En huomasnnut että olisit paheksunut ketjussa lihansyöjien nenäkkyyttä. Koita siis ryhdistäytyä.

Vierailija
65/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegaani yli 30 vuotta.

Se oli vaivalloista, vaati paljon suunnittelua vielä 20v sitten.

Nykyään Helsingissä ainakin vegaanius on ihan arkipäivää, ravintoloista saa vegaaniruokaa, jätskikiskalta saa vegaanitötterön, kaupat pursuaa vegaaniruokia.

Nykypäivänä vegaanina olo on helppoa, vaivatonta, edullista.

Terveellisen ja monipuolisen ruokavalion saa koostettua helposti.

Vierailija
66/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ei ole väärin syödä lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita ravinnoksi. 

Eläinten huono kohtelu tuotannossa sen sijaan on väärin. 

Ihanteellista olisi, jos tulevaisuudessa eläintuotannossa olisi sallittua vain luomutilat ja riista. Eläinkunnan tuotteiden hinta nousisi, ja se olisi ok.

Tämän pitäisi mielestäni olla tavoite eikä sen, että ihmiset siirtyisivät vegaaniruokavalioon, kuten jotkut esittävät.

Ei ole väärin kun Raamattu nönnönnöö nönnöö antakaa kun minä kerron ilman perusteluita mikä on oikein.

Vierailija
67/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus toivoisi lihansyöjiltä vähän parempia perusteluja kuin että syön lihaa koska haluan 🤷

http://www.kysy.fi/kysymys/onko-ihminen-kaikkiruokainen-saalistaja-vai-…

Ihminen on sekasyöjä, jonka ravintoon on kuulunut sekä lihaa että kasviksia. Elimistömme ei ole puhtaasti kasvissyöjä - tai lihansyöjäeläimille tyypillinen vaan pikemminkin kaikkiruokaisten eläinten elimistö. Ihmiseltä puuttuu mm. lihansyöjäeläimille kehittyneet hampaat. Petoeläinten sahanterämäiset hampaat eivät sovellu ruohon syömiseen, mutta sekaravintoa syövien nisäkkäiden, kuten ihmisen ja sian, hampailla voi pilkkoa helposti kasvisravintoa, koska hampaiden pinta on täynnä nystermiä.

Ruuansulatuskanavamme rakenne kertoo ravinnon laadusta. Kasvinsyöjien ruuansulatuskanava on monimutkaisempi kuin lihansyöjien. Ihmisen ruuansulatuskanava on "yhdistelmä" yksinkertaista lihansyöjien mahaa ja pitkää kasvissyöjien suolta eli se soveltuu hyvin sekaravinnon pilkkomiseen.

Kasvissyönti on ihmiselle henkilökohtainen elämäntapaan liittyvä valinta yleensä terveydellisistä tai ekologisista syistä. Ihminen ei tule sairaaksi liharuuista sen enempää kuin kasvisruuistakaan, jos ruokavalio kokonaisuutena on riittävän terveellinen. Lihasta saa hyvin proteiinia ja rautaa, mutta myös liiallisena haitallista tyydyttynyttä rasvaa.

Lundin yliopiston tutkijat väittävät jopa, että lihansyönti mahdollisti ihmisen menestyksen evoluutiossa. Lihansyönti mahdollisti rintaruokinnan, joka taas lyhensi synnytysten välistä aikaa oleellisesti. Tällä on ollut ratkaiseva vaikutus ihmislajin menestyksekkääseen leviämiseen ympäri maailman, toteaa kehityspsykologi Elia Psouni.

Kun oikein lihavoit tuon kohdan ”lihansyönti mahdollisti rintaruokinnan”, niin kertoisitko vielä että tuttipullollako apinaserkut ja puput poikasensa ruokkivat?

Montako apinaa tai pupua on ryhtynyt politiikkaan tai opiskellut.

Eli kerrataan logiikkasi. Apinat ja puput ja kaikki muut nisäkkäät ruokkivat lapsensa tuttipullolla, mutta ihminen keksi lihansyönnin myötä työntää nisän vauvan suuhun, ja siitä alkoi kulttuurin voittokulku?

Vierailija
68/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten syötte kun palataan aikaan  70v sitten elintarviketasoon.

Kyllä se nälänhätä on tulossa,eikä kaupasta voi ostaa.

Vegaani kieltäytyy siitä kerran viikossa tarjotusta lihapalasta ja maitolasista, muuten kaikki syö samaa ruokaa.

Vegaani syö lihaa matkustaessaan maissa, joissa ei tarjolla kasvisruokaa. Sellaista.

Mikähän maita nämä mahtavat olla?

No ainakin:

- Lihalandia 

- Eteläiset Burgersaaret ja

- Sianlihalo

Vierailija
69/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani vegaanit syö väärin ja vielä hattu päässä ruokapöydässä. Eivätkö olekin oikea vitsaus?

Vierailija
70/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mielenkiinnosta: mitäs sinä sitten syöt?

Kaikkea syötävää,ei ole varaa nirsoilla tai valikoida.

Ei ole varaa moraaliin. Kyllä on köyhää.

Moraali oli Andien elonjääneillä sellainen että söivät pakastettua ihmilihaa kun ei ollut muuta mahdollisuutta elää.( Lento-onnettomuus Andeilla).

Vierailija
71/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävistä noin puolet on vegaaneja. Itse olen ihan vaan sekaani. Yhden asian olen huomannut, syön noin 100% enemmän kasviksia, vihanneksia ja juureksia kuin yksikään vegaaniystävistäni. He elävät suurin piirtein riisillä (epäeettistä, kaukaa Suomeen rahdattua) ja proteiinilla (yleensä soijalla). Melkein kaikki heistä kärsivätkin vatsan toimintaongelmista, vitamiinien ja raudan puutteesta. 

Mun vegaaniystävät elävät lähestulkoon hiilareilla ja matalaproteiinisilla vegaanikorvikkeilla. Tuoreita kasviksia käytetään ihan liian vähän. Proteiiniakin saavat hyvässä lykyssä kolmasosan saantisuosituksesta. Ja lähes joka päivä vedetään sipsiä tms. Ovat ylipainoisia ja monisairaita.

Vierailija
72/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää ihmiset jääkaapillenne syömään ihan mitä haluatte ja jättäkää muut rauhaan ruokavalioineen. Ja jos nyt tekee mieli sanoa, kuinka vegaanit tuputtavat ruoka-valiotaan, niin: eivät tuputa. Se on omassa päässäsi.

Se, että sekasyöjät (tai mikä se termi ikinä onkaan) jaksavat jauhaa vegaaneista, on lähinnä noloa ja surullista. Jos vegaanius kiinnostaa ja se purkautuu tällaisena vihjailevina aloituksina ja vegaaneja lyttäävinä vastauksina, niin kokeilkaa kyseistä ruokavaliota. Aina voi halutessaan palata syömään lihaa ja muita eläinkunnan tuottamia ruoka-aineita, jos niikseen tulee.

Vierailija
73/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mielenkiinnosta: mitäs sinä sitten syöt?

Kaikkea syötävää,ei ole varaa nirsoilla tai valikoida.

Ei ole varaa moraaliin. Kyllä on köyhää.

Moraali oli Andien elonjääneillä sellainen että söivät pakastettua ihmilihaa kun ei ollut muuta mahdollisuutta elää.( Lento-onnettomuus Andeilla).

Terveiset sinne Andeille missä syötte toisianne.

Vierailija
74/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävistä noin puolet on vegaaneja. Itse olen ihan vaan sekaani. Yhden asian olen huomannut, syön noin 100% enemmän kasviksia, vihanneksia ja juureksia kuin yksikään vegaaniystävistäni. He elävät suurin piirtein riisillä (epäeettistä, kaukaa Suomeen rahdattua) ja proteiinilla (yleensä soijalla). Melkein kaikki heistä kärsivätkin vatsan toimintaongelmista, vitamiinien ja raudan puutteesta. 

Mun vegaaniystävät elävät lähestulkoon hiilareilla ja matalaproteiinisilla vegaanikorvikkeilla. Tuoreita kasviksia käytetään ihan liian vähän. Proteiiniakin saavat hyvässä lykyssä kolmasosan saantisuosituksesta. Ja lähes joka päivä vedetään sipsiä tms. Ovat ylipainoisia ja monisairaita.

Kylläpäs teillä onkin yhtäkkiä paljon vegaaniystäviä. Vegaanejahan on niin vähän, että tunnette samat ihmiset.

Vierailija
75/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En huomasnnut että olisit paheksunut ketjussa lihansyöjien nenäkkyyttä. Koita siis ryhdistäytyä.

Niinpä. Paheksun juurikin nenäkkyyttä aiheessa, kuin aiheessa.

Vierailija
76/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et siis paheksu tähän ketjuun? Vai oletko sitä mieltä että sekasyöjät eivät ole nenäkkäitä? Juu, aivan.

Vierailija
77/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs teillä onkin yhtäkkiä paljon vegaaniystäviä. Vegaanejahan on niin vähän, että tunnette samat ihmiset.

Vegaaneja on nykyään hyvin paljon. Jos on parikymppinen helsinkiläinen nainen, niin olisi todella outoa jos ei tunne yhtäkään vegaania.

Vierailija
78/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin sataa taas persujen laariin!

Kiitos! Hyvä Riikka!!!

Vierailija
79/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et siis paheksu tähän ketjuun? Vai oletko sitä mieltä että sekasyöjät eivät ole nenäkkäitä? Juu, aivan.

Paheksun nenäkkäitä.

Vierailija
80/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneja on nykyään hyvin paljon. Jos on parikymppinen helsinkiläinen nainen, niin olisi todella outoa jos ei tunne yhtäkään vegaania.

Ja kaikki ne tuntemasi vegaanit syövät väärin. :)))))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan