En halua olla vegaani - haluan pitää kykyni syödä huolettomasti ilman ylimääräistä säätöä
Monet ajattelevat nykyään, enemmän nuoremman polven edustajat, että vegaanius on ainoa oikea tapa elää. Vaikka yhdyn ajatukseen, että veganismi voi tehdä maailmasta paremman, se vaatii omanlaisensa ihmisen joka pystyy perehtymään siihen. Mutta itse näen veganismin omaa vapauttani rajoittavana tekijänä. Minulla olisi vähemmän aikaa tehdä asioita, joita haluaisin tehdä. Kuten veljeni, joka on ollut vegaani jo kymmenen vuotta, sanoo: "Terveellinen ja monipuolinen vegaaniruokavalio vaatii suurta suunnittelua." Onneksi en ole parisuhteessa vegaanin kanssa.
Eräs ihminen jonka tapasin aikoinaan sanoi näin: "Syöminen on kivaa niin kauan, kun se ei täytä koko elämää."
Harmin vuoksi ilmapiiri asian suhteen on pahentunut. Mielestäni on myös epäreilua, että ihmiset kokevat asiakseen arvostella ja kiusata muita heidän syömisiensä perusteella. Ne ihmiset, jotka eivät halua käyttää eläinkunnan tuotteita, se heille suotakoon. Ne ihmiset, jotka haluavat, ovat myös oikeutettuja elämään ja syömään oman halunsa mukaisesti.
Ajatteleeko joku teistä samalla vai eri tavalla? Keskustellaan.
Kommentit (114)
Vaatiihan se aluksi vähän vaivannäköä, mutta samalla tavalla vegaaneilla on ne vakioruuat ja jutut mitä ostaa kaupasta. Eipä koko asiaa tarvi näin vuosien jälkeen ajatella. Eikä vegaaniksi ole pakko ryhtyä yhdessä yössä, voi rauhassa kokeilla uusia juttuja silloin kun siihen on aikaa.
Jos et halua olla vegaani, niin sitten et ole. Hyvin yksinkertaista.
En ole vegaani, vaan kasvissyöjä. Itse en ole koskaan tavannut vegaania tai kasvissyöjää, joka toisi ruokavaliotaan jotenkin esille, tai pitäisi valintaansa parempana kuin muiden, vaikka täällä voimakkaasti niin väitetään. Kasvisruokavalio ei vaadi juurikaan vaivannäköä, mutta kyllä minusta vegaaniruokavalio vaatii. Ainakin siinä tapauksessa, että haluaa syödä edullisesti, eikä ostaa kalliita eineksiä tai kovin prosessoituja elintarvikkeita.
Siis mikä se sinun ongelmasi nyt on? Syö mitä haluat, ja anna muidenkin syödä.
Mun ystävistä noin puolet on vegaaneja. Itse olen ihan vaan sekaani. Yhden asian olen huomannut, syön noin 100% enemmän kasviksia, vihanneksia ja juureksia kuin yksikään vegaaniystävistäni. He elävät suurin piirtein riisillä (epäeettistä, kaukaa Suomeen rahdattua) ja proteiinilla (yleensä soijalla). Melkein kaikki heistä kärsivätkin vatsan toimintaongelmista, vitamiinien ja raudan puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävistä noin puolet on vegaaneja. Itse olen ihan vaan sekaani. Yhden asian olen huomannut, syön noin 100% enemmän kasviksia, vihanneksia ja juureksia kuin yksikään vegaaniystävistäni. He elävät suurin piirtein riisillä (epäeettistä, kaukaa Suomeen rahdattua) ja proteiinilla (yleensä soijalla). Melkein kaikki heistä kärsivätkin vatsan toimintaongelmista, vitamiinien ja raudan puutteesta.
Kai sitä vegaanijoukkoonkin tuolla tavoin syöviä mahtuu, niinhän iso joukko sekasyöjistäkin tekee. Jotenkin sitä vain kuvittelee, että vegaani olisi kiinnostunut siitä, mitä suuhunsa laittaa.
Syöt ihan miten haluat. Et kutsu itseäsi vegaaniksi. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä vegaanijoukkoonkin tuolla tavoin syöviä mahtuu, niinhän iso joukko sekasyöjistäkin tekee. Jotenkin sitä vain kuvittelee, että vegaani olisi kiinnostunut siitä, mitä suuhunsa laittaa.
Totta, vegaanit ovat kiinnostuneita siitä mitä suuhunsa laittavat, ainakin proteiineista. Vegaanituttuni muistavat aina huomioida sen, että sisältääkö vegaaniruoka proteiinia. Kukaan heistä ei ole koskaan maininnut kuituja. Eikä kukaan heistä ole kaipaillut kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, vegaanit ovat kiinnostuneita siitä mitä suuhunsa laittavat, ainakin proteiineista. Vegaanituttuni muistavat aina huomioida sen, että sisältääkö vegaaniruoka proteiinia. Kukaan heistä ei ole koskaan maininnut kuituja. Eikä kukaan heistä ole kaipaillut kasviksia.
Mulla on taas toisinpäin. Kasvissyöjätutut ja vegaanikaverit syövät, mitä eteen laittaa, eivät nirsoile, kunhan se siis sopii omaan ruokavalioon. Mutta ne lihavouhkaajat. Kun ei yhden ainoaa ruokailukertaa voi syödä kasvisruokaa, kun vouhotetaan koko ajan siitä proteiinista. Ja kyllä sitä tuleekin, kun sitä lihaa syödään niin hirveästi. En tiedä, onko sekään terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Eläimillekään ei mielellään syötetä soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa- ja metsätalousministeri täsmensi avustajansa lausuntoa: Suomesta täysin soijaton rehukäytössä vuoteen 2025 mennessä. (https://yle.fi/uutiset/3-10940292)
Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio vaatii AINA suunnittelua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa- ja metsätalousministeri täsmensi avustajansa lausuntoa: Suomesta täysin soijaton rehukäytössä vuoteen 2025 mennessä. (https://yle.fi/uutiset/3-10940292)
https://areena.yle.fi/1-50693428: Soijantuotanto pahentaa Brasilian metsäkatoa
Joskus toivoisi lihansyöjiltä vähän parempia perusteluja kuin että syön lihaa koska haluan 🤷
Terveyttä edistävä ruokavalio koostuu mahdollisimman lähellä tuotetusta ja mahdollisimman käsittelemättömästä ruuasta: kasviksista, hedelmistä, marjoista, perunoista, viljavalmisteista, maitovalmisteista, kalasta, lihasta, palkokasveista, kasviöljystä, pähkinöistä, siemenistä jne.
Suomessa tuotettu lähiruoka on myös maailman puhtainta sekä eettisin valinta kaukaa tuotettujen riisin, avokadon ym sijasta. Suomalainen kala ja riista on puhdasta, samoin myös palkokasvit.
Vierailija kirjoitti:
Joskus toivoisi lihansyöjiltä vähän parempia perusteluja kuin että syön lihaa koska haluan 🤷
http://www.kysy.fi/kysymys/onko-ihminen-kaikkiruokainen-saalistaja-vai-…
Ihminen on sekasyöjä, jonka ravintoon on kuulunut sekä lihaa että kasviksia. Elimistömme ei ole puhtaasti kasvissyöjä - tai lihansyöjäeläimille tyypillinen vaan pikemminkin kaikkiruokaisten eläinten elimistö. Ihmiseltä puuttuu mm. lihansyöjäeläimille kehittyneet hampaat. Petoeläinten sahanterämäiset hampaat eivät sovellu ruohon syömiseen, mutta sekaravintoa syövien nisäkkäiden, kuten ihmisen ja sian, hampailla voi pilkkoa helposti kasvisravintoa, koska hampaiden pinta on täynnä nystermiä.
Ruuansulatuskanavamme rakenne kertoo ravinnon laadusta. Kasvinsyöjien ruuansulatuskanava on monimutkaisempi kuin lihansyöjien. Ihmisen ruuansulatuskanava on "yhdistelmä" yksinkertaista lihansyöjien mahaa ja pitkää kasvissyöjien suolta eli se soveltuu hyvin sekaravinnon pilkkomiseen.
Kasvissyönti on ihmiselle henkilökohtainen elämäntapaan liittyvä valinta yleensä terveydellisistä tai ekologisista syistä. Ihminen ei tule sairaaksi liharuuista sen enempää kuin kasvisruuistakaan, jos ruokavalio kokonaisuutena on riittävän terveellinen. Lihasta saa hyvin proteiinia ja rautaa, mutta myös liiallisena haitallista tyydyttynyttä rasvaa.
Lundin yliopiston tutkijat väittävät jopa, että lihansyönti mahdollisti ihmisen menestyksen evoluutiossa. Lihansyönti mahdollisti rintaruokinnan, joka taas lyhensi synnytysten välistä aikaa oleellisesti. Tällä on ollut ratkaiseva vaikutus ihmislajin menestyksekkääseen leviämiseen ympäri maailman, toteaa kehityspsykologi Elia Psouni.
https://yle.fi/uutiset/3-8737851
Liha on kynnyskysymys
Luulöydöt kertovat, että asukkaina oli kaksi varhaista ihmislajia. Toinen oli roteva ja melko pieniaivoinen Paranthropus boisei, ja toinen kevytrakenteisempi ja aivojensa koolta ihmisen sukupuuhun osuvampi Homo habilis, Ashley kertoo. Molemmat olivat 1,35–1,65 metrin mittaisia ja elivät todennäköisesti 30–40-vuotiaiksi.
Eläinten luita löytyi tuhansittain, mistä tutkijat päättelevät, ettei kyseessä ollut satunnainen leiri. Varsinaisia pysyviä asuinpaikkoja ihmiskunnalla ei tuohon aikaan ollut, mutta lähteen vuoksi alueella luultavasti käytiin taajaan.
Myös puusto oli eduksi. Asukkaat luultavasti raahasivat saaliinsa tai löytämänsä raadot metsän suojiin, sillä lihan perään olivat myös leijonat, leopardit ja hyeenat. Varastelu lienee toiminut myös toisin päin: ihmiset kävivät nappaamassa raatoja, joiden syöminen oli jäänyt pedoilta osin kesken.
– Lihansyönti on keskeinen kysymys ihmisen kehityksessä. Oletamme, että aivojen koon kasvu ja koko evoluutio olivat sidoksissa siihen, että proteiinia saatiin entistä enemmän, Ashley sanoo.
Vierailija kirjoitti:
häh ei veeganiiruoka mitään suunnittelua sen enempää¨vaadi etsit vain kaupasta vegaanit versiota korvaamaan asioita ruokaan esim vaikka makaroonilaatikkoon lihantilalle nyhtökauraa valitset vegaanise juuston ja kerman sitten jätät kananmuna kokonaan pois
Onko tämä mielestäsi esimerkki monipuolisesta ruokavaliosta?
On hyvinkin helppoa syödä monipuolista sekaruokaa lihaa vähentäen ja jopa ihan kasvisruokaa, mutta jotta vegaanina saisi kaiken tarvittavan, vaatii se jo työtä eikä sovi ihan kaikille. Koko maailma ei myöskään voisi ruveta vegaaniksi ja syödä monipuolisesti. Monomaanviljely on ongelma tuotettiinpa se rehu ihmisille tai karjalle.
häh ei veeganiiruoka mitään suunnittelua sen enempää¨vaadi etsit vain kaupasta vegaanit versiota korvaamaan asioita ruokaan esim vaikka makaroonilaatikkoon lihantilalle nyhtökauraa valitset vegaanise juuston ja kerman sitten jätät kananmuna kokonaan pois