Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua olla vegaani - haluan pitää kykyni syödä huolettomasti ilman ylimääräistä säätöä

Vierailija
06.07.2021 |

Monet ajattelevat nykyään, enemmän nuoremman polven edustajat, että vegaanius on ainoa oikea tapa elää. Vaikka yhdyn ajatukseen, että veganismi voi tehdä maailmasta paremman, se vaatii omanlaisensa ihmisen joka pystyy perehtymään siihen. Mutta itse näen veganismin omaa vapauttani rajoittavana tekijänä. Minulla olisi vähemmän aikaa tehdä asioita, joita haluaisin tehdä. Kuten veljeni, joka on ollut vegaani jo kymmenen vuotta, sanoo: "Terveellinen ja monipuolinen vegaaniruokavalio vaatii suurta suunnittelua." Onneksi en ole parisuhteessa vegaanin kanssa.
Eräs ihminen jonka tapasin aikoinaan sanoi näin: "Syöminen on kivaa niin kauan, kun se ei täytä koko elämää."

Harmin vuoksi ilmapiiri asian suhteen on pahentunut. Mielestäni on myös epäreilua, että ihmiset kokevat asiakseen arvostella ja kiusata muita heidän syömisiensä perusteella. Ne ihmiset, jotka eivät halua käyttää eläinkunnan tuotteita, se heille suotakoon. Ne ihmiset, jotka haluavat, ovat myös oikeutettuja elämään ja syömään oman halunsa mukaisesti.

Ajatteleeko joku teistä samalla vai eri tavalla? Keskustellaan.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös ihmisten käsitystä vegaaniudesta. Paras ystäväni on vegaani, mutta syö lihaa matkustellessaan esim. Japanissa. Syömättäkö hänen pitäisi olla? Japanissa kasvisruoka on aika tuntematon käsite.

Ystäväni ei myöskään pidä kokkaamisesta, joten syö usein vegaania pääkallopataa eli proteiinia ja riisiä.

Vegaani ei ole mikään pyhimys,

joka ei koskaan söisi lihaa tai tekisi aina tai edes joskus monipuolista ruokaa. Vegaani on ihan tavallinen ihminen.

Kai sieltä Japanista löytyy sen verran tofua ettei nälkäkuolema uhkaa.

Kyllä, ongelmana on se, että kaikki tofu on uitettu kalaliemessä tai siihen on lisätty kalahiutaleita. Japanilaiset rakastavat kalaa ja lihaa. Ja kinkkua lisätään pieninä hiutaleita jopa vihreään salaattin.

Jos haluat Japanissa matkustaessa kokata itse saat takuuvarmasti vegeä. Mutta missä aiot kokata, millä välineillä ja siihenkö käytät aikasi Japanissa? Ja pelkkää kaupan tofuako syöt viikon, pari? Monipuolista?

Tämä oli mulle yllätys, kuvitttelin Japanista löytyvän kasvisruokaa helpolla. Jouduin jättämään vegaaniuteni Japanin matkan ajaksi ja tein niin joka kerta siellä matkustaessani. Kyllähän sieltä sitä "kasvis"ruokaa löytää, mutta ongelma on juurikin toi japanilainen tapa laittaa kalalientä ja lihaa joka ruokaan. Ehkä jossain Tokiossa saa kasvisruokaa, mutta etsi nyt niinä muutamina Tokiossa vietettyinä päivinä se vegeravintola kaksi kertaa päivässä kolmen tunnin metromatkan päästä!

Vierailija
102/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös ihmisten käsitystä vegaaniudesta. Paras ystäväni on vegaani, mutta syö lihaa matkustellessaan esim. Japanissa. Syömättäkö hänen pitäisi olla? Japanissa kasvisruoka on aika tuntematon käsite.

Ystäväni ei myöskään pidä kokkaamisesta, joten syö usein vegaania pääkallopataa eli proteiinia ja riisiä.

joka ei koskaan söisi lihaa tai tekisi aina tai edes joskus monipuolista ruokaa. Vegaani on ihan tavallinen ihminen.

Ihan ku kertoisit minusta. Oon vegaani, mutten tykkää laittaa sapuskaa. En tykkää juureksista ja vihanneksistakin syön vain yleisimpiä ja vain jos joku tekee niistä mulle jotain. Mun päivittäinen ruoka on juurikin toi riisi + soija. Köyhää, tiedän. Lihaa syövä perheeni syö kasviksia enemmän kuin mä. Olen silti vegaani ja tavoitteena on oppia, joskus, tekee kunnon monipuolista vegaanisapuskaa. Siihen asti meen näin + vitamiinipillereillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on hyvää

Vierailija
104/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteltuja lihansyönnille. Hyvä maku, hemirauta (tukee muun raudan imeytymistä ja hyötyä keholle, aivoille) oikea b12 vitamiini (ei mitään ihmeellistä kemiallista suihketta, mitä aivot eivät loppujen pysty hyödyntämään) A-vitamiini (beetakaroteeni ei ole sama asia) B6 vitamin (pyridoxal, pyridoxamine) D, F, K2 vitamiinit, niiden oikeassa imeytyvässä muodossa. Näitä ei kasveista saa. Aminohapot, kreatiini, kollageeni, karnitiini, tauriini, CoQ10 myös välttämättömiä ravinaineita mitä ei kasveissa ole. Ja hyvälaatuinen kolesteroli on aivojen toiminnalle välttämätöntä. Näistä mitään ei kasvikunnan tuotteista saa, vaikka kuinka haluais niin väittää/uskoa. Ellei käytä jtn todella feikkiä "ravintolisää" missä sitä ei kuitenkaan ole oikeassa muodossa.

Veganismi=ravintoaineiden vakava puutostila. T. Ex- wholefoods vegan

Vierailija
105/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin totta edellinen kommentti. Kasviproteiinien aminohappo ketju on myös puutteellinen ja omega3 rasvahappo, vaikka sitä kasviöljyistä saisikin

. Niin sen tueksi tarvitsee myös kalaa omega 3 ja 6,joiden ketju on täydellisessä muodossa. Vegaanisesta ruokavaliosta puuttu täysin myös DHA, mikä on varsinkin vauvan ja lapsen kehitykselle välttämätön. Niinkuin myös aikuiselle. Katsoin youtubesta sellaista kanavaa kuin the vegan cuople, tästä pariskunnasta varsinkin nainen näytti puutostiloista ja aliravitsemuksesta kärsivältä ja hänen naamansa oli vinksahtanut, kun katsoi joitakin vuosia sitten kuvattuja videoita vs nykyään. Oli selvästi naaman muoto muuttunut. :( Näin voi kuulemma käydä jos on esim. syömishäiriö, että luusto alkaa jotenkin "romahtaa" /mennä vinksalleen ja lihakset. Todella surullista, kun olivat ihan kulttinsa orjia vaikka terveys menee.. Tätä ruokavaliota ei todellakaan voi suositella "terveyssyistä". Kyllä vähintään pitäisi kananmunaa syödä (mikä on kunnon super food). Ja näille kasvissyöjille myös kerma ja vanhan ajan luomutäysmaito tekis hyvää. 🤘

Vierailija
106/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla vegaani - haluan pitää kykyni tuhota luonnonvaroja ja saastuttaa huolettomasti ilman ylimääräistä säätöä

Vierailija
107/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa kaveripiiriä sulla. Kyllä meidän perheessä ja ystäväpiirissä kaikki syö kalaa ja lihaa siinä missä salaattiakin. Mikä onkaan hienompaa kuin kesäiltana pistää pihviä ja makkaraa grilliin, ja tietty siihen kylkeen itsetehty perunasalaatti. Nams. Unohda tommoset vegaaniöyhötykset ja kivaa grillauskesää!

Vierailija
108/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japani-kohta ei kyllä pidä paikkaansa. Mun faija jo 1980-luvulla kun kävi usein siellä työmatkoilla ilmoitti olevansa kasvissyöjä, koska ei tykkää kalasta eikä merenelävistä. Asia ymmärrettiin siellä hyvin, sen oletettiin liittyvän uskonnolliseen vakaumukseen ja sitä kunnioitettiin. 

Vierailija
109/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävistä noin puolet on vegaaneja. Itse olen ihan vaan sekaani. Yhden asian olen huomannut, syön noin 100% enemmän kasviksia, vihanneksia ja juureksia kuin yksikään vegaaniystävistäni. He elävät suurin piirtein riisillä (epäeettistä, kaukaa Suomeen rahdattua) ja proteiinilla (yleensä soijalla). Melkein kaikki heistä kärsivätkin vatsan toimintaongelmista, vitamiinien ja raudan puutteesta. 

Mä en tiedä onko mun kroppa jotenkin erityisen kestävä, mutta mä oon aina voinut hyvin vaikka ajoittain mun vegaaniruokavalio on ollut tosi puutteellinen. Aloin vegaaniksi 16-vuotiaana, ja vanhempani ei hyväksyneet sitä. Koulussakaan ei siihen aikaan saanut vegaaniruokaa. Joten kotona söin lähiinnä perunaa, tomaattia, kurkkua ja hedelmiä, koulussa näkkileipää, salaatteja ja joskus kun oli erikseen perunoita tai pastaa tai riisiä niin niitä. Kun lähdin opiskelemaan, ruokavalio oli karkit, leipä kasvirasvalevitteellä, alkoholijuomat, vegaanipurilaiset ja -pizzat, hedelmät, cokis. En syönyt mitään lisäravinteita. Olin kuitenkin hoikka, terve ja voin hyvin. 

Opintojen jälkeen vähitellen aloin opetella ruoanlaittoa ja ottaa selvää ravitsemuksesta ja aloin syödä proteiinijuttuja kuten papuja ja "lihankorvikkeita", ottaa B12 purkista ja syödä myös enemmän vihanneksia. Ennen mun kasvikset oli ollut lähinnä appelsiini, banaani, omena, kurkku ja tomaatti, koska lapsuudenkodissani ei muita syöty. Nyt olen 47 v ja edelleen hoikkka ja terve ja ihmisten kommenttien mukaan nuoren näköinen. Eli olen ilmeisesti onnistunut riittävän hyvin, vaikken ole koskaan ollut terveysintoiliija ja kyllä nykyäänkin syön paljon hiilariruokia (riisi, cous-cous, bulgur, peruna, pasta) ja myös

lihankorviketuotteita. Kasvisten lisäksi.

Vierailija
110/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin olla vegaani ja olinkin sellaiset 2v. Sen jälkeen se vain loppui.

Miksi?

Yksinkertaisesti en jaksanut jatkuvasti etsiä uusia reseptejä ja kokeilla uusia ruokia. Ja useasti tuntui siltä, että kokkaamiseen meni huomattavasti enemmän aikaa, kuin aiemmin.

Toisekseen haluan kokata mahdollisimman paljon tuoreita aineksista ja välttää yliprosessoitua moskaa, eli mahdollisimman vähän eineksiä.

Eli kaikki tuollaiset valmis einekset vegaanisuudessa ei minulle lopulta sopinut. Myöskään en hirveästi pysty syömään papuja tai herneitä, niin sinällään yksipuoliseksi tahtoi ruoka mennä, kun proteiinin lähteinä oli tyyliin jatkuvasti vaan linssejä, kikherneitä tai tofua (kyllä yhä syön näitä, mutta nyt vaihtelu on laajempaa). 

En kuitenkaan muuttunut täysin "lihansyöjäksi" vaan syön yhä todella paljon ruokia, mitä vegaaniaikanani opin syömään. Syön myös kasviksia, juureksia ja hedelmiä paljon enemmän kuin aikaisemmin.. Mutta olen ottanut kylkeen lihaa ja välillä, tosin harvoin syön maitotuotteita. 

Mulla ei kuitenkaan mitään vegaaneja vastaan ole ja mielestäni on typerää joidenkin mollata vegaaneja sen takia, koska eivät itse tahdo olla vegaaneja.

Vierailija
111/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkiinsä tullut nykyään terve. kirjoitti:

Perusteltuja lihansyönnille. Hyvä maku, hemirauta (tukee muun raudan imeytymistä ja hyötyä keholle, aivoille) oikea b12 vitamiini (ei mitään ihmeellistä kemiallista suihketta, mitä aivot eivät loppujen pysty hyödyntämään) A-vitamiini (beetakaroteeni ei ole sama asia) B6 vitamin (pyridoxal, pyridoxamine) D, F, K2 vitamiinit, niiden oikeassa imeytyvässä muodossa. Näitä ei kasveista saa. Aminohapot, kreatiini, kollageeni, karnitiini, tauriini, CoQ10 myös välttämättömiä ravinaineita mitä ei kasveissa ole. Ja hyvälaatuinen kolesteroli on aivojen toiminnalle välttämätöntä. Näistä mitään ei kasvikunnan tuotteista saa, vaikka kuinka haluais niin väittää/uskoa. Ellei käytä jtn todella feikkiä "ravintolisää" missä sitä ei kuitenkaan ole oikeassa muodossa.

Veganismi=ravintoaineiden vakava puutostila. T. Ex- wholefoods vegan

Mistä luulet, että se b12 päätyy lihaan? Ja aika kovia väittämiä, jotka ei liity mihinkään tutkittuun tietoon, vaan omaan mutuiluusi ja provoyritykseesi.

Vierailija
112/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itänaapuri tätä Suomen vegaanikeskustelua ylläpitää. Normaalia ihmistä ei kiinnosta vähääkään toisten ruokavalio.

Joten lopettakaa ja keskittykää omaan elämäänne. Älkää ruokkiko Putinin trolleja.

Vierailija
113/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no enpäs ole montakaan ihmistä nähnyt syömässä heinää ja muutamassa sitä itse omassa elimistössään b12, lehmällä tai hevosella ja kalalla (kalat yleensä syövät pienempiä kaloja jne) nyt onnistuu sellainen, kun ovat siihen tarkoitukseen elimistö. Ja niin ei ole kollageenia eikä hemirautaa jne kasvikunnassa. Se ei ole väittämä vaan fakta. Sanopa itse mikä kasvi sisältää esim. Kollageenia tai kreatiinia? Tai D vitamiinia joka on eläinhormoni ja tarvitsee kolesterolia moudostuakseen auringon avulla? Ja ei D2 ei ole sama asia ja sekin tarvitse tuekseen tuota.

Vierailija
114/114 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkiinsä tullut nykyään terve. kirjoitti:

Niin no enpäs ole montakaan ihmistä nähnyt syömässä heinää ja muutamassa sitä itse omassa elimistössään b12, lehmällä tai hevosella ja kalalla (kalat yleensä syövät pienempiä kaloja jne) nyt onnistuu sellainen, kun ovat siihen tarkoitukseen elimistö. Ja niin ei ole kollageenia eikä hemirautaa jne kasvikunnassa. Se ei ole väittämä vaan fakta. Sanopa itse mikä kasvi sisältää esim. Kollageenia tai kreatiinia? Tai D vitamiinia joka on eläinhormoni ja tarvitsee kolesterolia moudostuakseen auringon avulla? Ja ei D2 ei ole sama asia ja sekin tarvitse tuekseen tuota.

Tarkoitin eläinperäinen D3 vahingossa tuli hormoni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi