Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitoalalla on yhden päivän vapaita?

Vierailija
06.07.2021 |

Niin miksi? Olen kysynyt tätä vaikka keneltä mutta aina tulee epämääräisiä vastauksia. Tänään viimeksi lähiesimiehen kanssa tästä väittelin eikä hänen mielestään listoja voi tehdä toisin. Pyysin häntä perustelemaan, että miten se ,että Sirpa on vapaalla ti-ke ja Pauli to-pe on vaikeampi toteuttaa kuin se, että Sirpa on vapaalla ke ja pe ja Pauli ti ja to.. hänellä tuli kiire palaveriin eikä ehtinyt vastaamaan..
Muutenkin raskas ja huono palkkainen työ eikä tälläistä asiaa saada kuntoon.
Täällä tiedetään kaikki joten?

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi olla 5 yövuoroa, 2 vapaata, 5 aamuvuoroa, 2 vapaata, 5 iltavuoroa, 2 vapaata. Kuten muillakin aloilla? Ja tietenkin työntekijät kulkevat eri rytmissä, jotta vapaapäivät eivät osu kaikille samaan aikaan.

Koska sitten suurin osa hoitajista ei saa koskaan viikonloppua vapaaksi, ei sekään oikein ole reilua.

Entä tämä mikä on joissakin firmoissa eli 12h työpäiviä 4 päivää ja sitten vapaata 4 päivää. Tai sitten tämä 2 aamuvuoroa, 2 iltavuoroa, 2 yövuoroa ja 4 vapaata?

Miehellä on 12h työvuorot eli 2x12h aamuvuoroa, välissä vapaa, 2x12h yövuoroa ja 5 vapaata. On tykännyt kuten suurin osa hänen työpaikallaan.

Onko hän toissä samassa paikassa kuin minun tyttäreni? Muitakin työvuorovaihtoehtoja on kokeiltu, mutta tuo todettu toimivimmaksi ja siitä pitävän kiinni kynsin hampain. Se on parempi verrattuna moniin muihin paikkoihin, joissa voi olla jopa 5-7 samaa vuoroa peräkkäin, ja varsinkin yövuorot käyvät raskaiksi. 

Ammatin tai työpaikan vaihto on sitten edessä, jos sairastuu niin että ei voi tehdä yövuoroja.

Vierailija
142/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset työvuorot on Norjassa, jonne pakenee suomalaisia hoitajia  paremman palkan perässä?

Entä Englannissa ja Ruotsissa, tai Espanjassa ja Filippiineillä? Veikkaan, että ainakin näiden kahden viimeksimainitun hoitajat ovat tottuneempia "suomalaisvuoroihin" kuin edelliset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Tänään viimeksi lähiesimiehen kanssa tästä väittelin eikä hänen mielestään listoja voi tehdä toisin. Pyysin häntä perustelemaan,”

Ensinnäkin, kukas sinä olet väittelemään esimiehellesi? Kysymyksiä ja ehdotuksia toki voi esittää..

Olen huomannut esimiesasemassa, että Suomessa työssäoleva luulee olevansa esimiehen arvoine ja yseenalaistaa esimiehen tekemiset. Ehkä pitäisi palata vanhaan kunnon ”herra, rouva tai arvoisa esinkilö” jjelmän jottei tavallinen työssäkäyvä kuvittele sanelevansa sitä, mitä työt hoidetaan työpaikalla.

Jos on tällaisia kuvitelmia, kannattaa hakeutua sinne esimiestehtäviin!

Tässä esimerkki, miksi hoitoalalla on niin huono työilmapiiri. Kaikenlaiset kouluttamattomat, vallanjanoiset tolvanat ovat esimiehinä.

Yleensä ne ovat niitä sairaanhoitajan asemasta esimiehiksi pyrkineitä, joilla ei ole riiittäviä taitoja eikä edellytyksiä siihen tehtävään. Valta nousee päähän ja se myös näytetään. Sitten ihmetellään miksi henkilökunnassa vaihtuvuus on suuri.

Vierailija
144/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda eri työhön, itse tein näin ja voin nyt paljon paremmin, arkipäivät aamuvuproja aina.

Vierailija
145/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaiset työvuorot on aivan työehtosopimuksissa sovittu.

Ei esimies voi tehdä laittomia työvuorolistoja, vastoin työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia.

Tälläisiä työvuorolistoja kaikissa terveydenhuollon ykiköissä ja kaupan alalla.

Turha syyttää esimiehiä.  Hänellä on vain tietty määrä työntekijöitä käytettävissä osastollaan, ja pohjalla on koko säännöt, minkä koulutuksen saaneita ihmisiä on oltava joka vuorossa.

Tehtaiden työvuorojen pohja ei sellaisenaan sovellu sairaaloihin ja kauppoihin.

Koska sairaaloissa on  potilaita ja koulutusvaatimuksia heidän hoitamiseesna, ja kaupoissa ja asiakkaita joita on palveltava.

Laki ja TES ei estä tekemästä työvuorolistoja, joissa on pääsääntöisesti 2 päivää vapaata. Ei estä tekemästä myöskään listoja vuodeksi eteenpäin. Listassa voi olla vaikka 1. sairaanhoitaja, 2. sairaanhoitaja  jne, ja Maija on se 1.  hoitaja joko vuoden, Sirkka 2. hoitaja jne. Niinpä he osaisivat katsoa omat vapaat yhtä pitkäksi aikaa kuin kaivosmies Niilo, joka katsoo oman vuoronsa työt.

Muuan tuttu hoitaja oli kovasti kiusaantunut siitä, että hän omassa työpaikassa noudatettiin erityisesti suosikkien toiveita niin hyvin, että esimerkiksi yövuoroihin eri riittänyt sairaanhoitajia vaan ... niin, kertokaa te, miten silloin toimitaan, kun kaikki sairaanhoitajat ovat toivoneen tiettyyn aikaan päivävuorot?

Vierailija
146/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kolmen viikon listassa on kuusi vapaapäivää ja 15 työpäivää niin kerro esimerkki miten saat aina kaksi vapaata putkeen ILMAN pitkiä, epäinhimillisiä työputkia, kun käytettävissä on seuraavat speksit:

- vähintään yksi viikonloppuvapaa

- 10 aamuvuoroa

- 5 iltavuoroa

Sitten otat huomioon työpisteen erityisvaatimukset, esim että 22 hoitajasta 4 on sairaanhoitajia, loput lähihoitajia. Joka päivä on oltava sh töissä, arkisin yksi vähintään aamuvuorossa.

Minäpä kerron ratkaisun:

Tehdään 3 viikon sijasta lista 6 viikoksi,tai vaikka 30 viikoksi. On helpompi tasata vuoroja ja saada riittävästi pitempiä vapaita, myös viikonloppuja. Kai tämän ymmärtää viitosen matematiikallakin, että ei millään riitä tarpeeksi työntekijöitä, jos jokaisen toiveetkin pitää huomioida. Ensin suunnitellaan 4 sairaanhoitajan vuorot ja sen jälkeen ne 18 muuta.

Miksi tämä ratkaisu ei kelpaa?

Vierailija
147/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin yksinkertainen tapa olisi kiertävä lista, jossa ei olisi edes ihmisten nimiä vaan tunnukset A, B, C jne.

Etukäteen toivottuja vapaita olisi vain erikseen TES:ssa mainitut, jotka hyväksytään. Muut sitten vaihtakoon keskenään.

Hoitoalalla "näin on käynyt" eli valitetaan työntekijöiden puutetta juuri siksi, kun työvuorot ovat näin sivusta katsoen suorastaan epäinhimillisiä. Olisiko hoitoalalla työvoimapulaa 1960-luvulla, kun oli selkeät työvuorot ja silloin sairaalassa työssä olleet odottivat niitä useamman päivän yökkövapaita? Mistä löytyisi laitos, jossa kokeiltaisi 1960-luvun työvuorolistoja?

Naisia vain tuossa tapauksessa olisi työelämässä entistä vähemmän. Yhteiskunta ei ole millään muotoa tasa-arvoinen. Nainen hoitaa edelleen kodin, lapset ja läheiset oli hän töissä tai ei. Jos työ ei jousta useimmat valitsevat työn sijasta nuo muut. Työelämän joustavuudella voi molemmat onnistua. Edelleen on myös yhteiskunnallisesti sallitumpaa naisen olla pois työelämästä kuin miehen.

Väitätkö sinä, että hoitoalan työvoimapulaan ei millään tavalla vaikuta se, että työvuorot ovat epäinhimilliset ja "joustot" kohdistuvat pääasiassa esimiesten suosikeille? Tähänkin ketjuun on kirjoittanut moni alanvaihtaja, nimenomaan pois hoitoalalta. Opettajat vaihtavat alaa siksi, että ei ole töitä (ks. työttömien opettajien vertaistukiketju).

1960-70 luvuilla ei minun käsittääkseni ollut työvoimapulaa hoitoalalla, vaikka ei ollut nykyiseen tapaan vuoropäivähoitoa lapsille. Varma tieto, ainoan työpäiväni lastenhoitajana tein vuonna 1975 sairaalatyöntekijän kotona. Miksi ei siis voida palata silloisiin työvuoroihin.

Onko se sinun mielestäsi perheen kannalta hyvää ja joustavaa, jos ei ole säännönmukaisia vapaita? Teollisuusliiton jäsen voi tulevan joulun yövuorojen ajaksi suunnitella jo heinäkuussa oman toimintansa. Kenenkään ei tarvitse tulla sijaiseksi, jos ottaa silloin vapaata. Jos ei ota, vaihtoehtoja on kuitenkin paljon enemmän kuin sillä Tehyn tai Superin jäsenellä, joka saa joulun yövuorot tietoon vasta joulukuun puolivälissä.

Yksi sopii toiselle toinen toiselle. Mä olen ollut useammassa hoitoalan työpaikassa ja kyllä eniten tulijoita on niihin joissa työvuoroihin voi vaikuttaa. On tuosta olemassa ihan tutkimuksiakin. Joustoja tulee toki myös siitä että väkeä on tarpeeksi, voi pitää palkattoman vapaan jos siihen on tarvetta jne. Toki joustot edellyttää sitä että uskaltaa sanoa mikä se oma tarve on.

Vierailija
148/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kolmen viikon listassa on kuusi vapaapäivää ja 15 työpäivää niin kerro esimerkki miten saat aina kaksi vapaata putkeen ILMAN pitkiä, epäinhimillisiä työputkia, kun käytettävissä on seuraavat speksit:

- 10 aamuvuoroa

- 5 iltavuoroa

Sitten otat huomioon työpisteen erityisvaatimukset, esim että 22 hoitajasta 4 on sairaanhoitajia, loput lähihoitajia. Joka päivä on oltava sh töissä, arkisin yksi vähintään aamuvuorossa.

Minäpä kerron ratkaisun:

Tehdään 3 viikon sijasta lista 6 viikoksi,tai vaikka 30 viikoksi. On helpompi tasata vuoroja ja saada riittävästi pitempiä vapaita, myös viikonloppuja. Kai tämän ymmärtää viitosen matematiikallakin, että ei millään riitä tarpeeksi työntekijöitä, jos jokaisen toiveetkin pitää huomioida. Ensin suunnitellaan 4 sairaanhoitajan vuorot ja sen jälkeen ne 18 muuta.

Mulle kelpaa oikein hyvin, mutta mulla on mies jonka työ joustaa tarvittaessa silloin kun lasta on vietävä lääkäriin tai on tulossa lasten kavereita yökylään jne. Aika harvalla työkaverilla kuitenkaan tilanne ei ole sama.

Vierailija
149/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi olla 5 yövuoroa, 2 vapaata, 5 aamuvuoroa, 2 vapaata, 5 iltavuoroa, 2 vapaata. Kuten muillakin aloilla? Ja tietenkin työntekijät kulkevat eri rytmissä, jotta vapaapäivät eivät osu kaikille samaan aikaan.

Koska sitten suurin osa hoitajista ei saa koskaan viikonloppua vapaaksi, ei sekään oikein ole reilua.

Miten niin ei saa? Sehän osuu jokaiselle vuorollaan.

Vierailija
150/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin yksinkertainen tapa olisi kiertävä lista, jossa ei olisi edes ihmisten nimiä vaan tunnukset A, B, C jne.

Etukäteen toivottuja vapaita olisi vain erikseen TES:ssa mainitut, jotka hyväksytään. Muut sitten vaihtakoon keskenään.

Hoitoalalla "näin on käynyt" eli valitetaan työntekijöiden puutetta juuri siksi, kun työvuorot ovat näin sivusta katsoen suorastaan epäinhimillisiä. Olisiko hoitoalalla työvoimapulaa 1960-luvulla, kun oli selkeät työvuorot ja silloin sairaalassa työssä olleet odottivat niitä useamman päivän yökkövapaita? Mistä löytyisi laitos, jossa kokeiltaisi 1960-luvun työvuorolistoja?

Naisia vain tuossa tapauksessa olisi työelämässä entistä vähemmän. Yhteiskunta ei ole millään muotoa tasa-arvoinen. Nainen hoitaa edelleen kodin, lapset ja läheiset oli hän töissä tai ei. Jos työ ei jousta useimmat valitsevat työn sijasta nuo muut. Työelämän joustavuudella voi molemmat onnistua. Edelleen on myös yhteiskunnallisesti sallitumpaa naisen olla pois työelämästä kuin miehen.

Väitätkö sinä, että hoitoalan työvoimapulaan ei millään tavalla vaikuta se, että työvuorot ovat epäinhimilliset ja "joustot" kohdistuvat pääasiassa esimiesten suosikeille? Tähänkin ketjuun on kirjoittanut moni alanvaihtaja, nimenomaan pois hoitoalalta. Opettajat vaihtavat alaa siksi, että ei ole töitä (ks. työttömien opettajien vertaistukiketju).

1960-70 luvuilla ei minun käsittääkseni ollut työvoimapulaa hoitoalalla, vaikka ei ollut nykyiseen tapaan vuoropäivähoitoa lapsille. Varma tieto, ainoan työpäiväni lastenhoitajana tein vuonna 1975 sairaalatyöntekijän kotona. Miksi ei siis voida palata silloisiin työvuoroihin.

Onko se sinun mielestäsi perheen kannalta hyvää ja joustavaa, jos ei ole säännönmukaisia vapaita? Teollisuusliiton jäsen voi tulevan joulun yövuorojen ajaksi suunnitella jo heinäkuussa oman toimintansa. Kenenkään ei tarvitse tulla sijaiseksi, jos ottaa silloin vapaata. Jos ei ota, vaihtoehtoja on kuitenkin paljon enemmän kuin sillä Tehyn tai Superin jäsenellä, joka saa joulun yövuorot tietoon vasta joulukuun puolivälissä.

Yksi sopii toiselle toinen toiselle. Mä olen ollut useammassa hoitoalan työpaikassa ja kyllä eniten tulijoita on niihin joissa työvuoroihin voi vaikuttaa. On tuosta olemassa ihan tutkimuksiakin. Joustoja tulee toki myös siitä että väkeä on tarpeeksi, voi pitää palkattoman vapaan jos siihen on tarvetta jne. Toki joustot edellyttää sitä että uskaltaa sanoa mikä se oma tarve on.

Se on lähes joka hoitoalan työpaikassa niin, että itse voi vaikuttaa - itse saa suunnitella. Sitten alkaa poru, kun ei ihan mennyt suunnitelmien mukaan ja tulee kiukku ja katkeruus miksi Marketta saa taas olla jouluaaton vapaalla, miksi Leena sai tuon lauantain vapaaksi ja minä en, vaikka toivoin siihen myös jne. Ihan kuraa! Joskus saat pari toivetta läpi, jipii. Loput on sitten pelkkää joustoa ja vedotaan työntekijäpulaan.

Vierailija
151/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt kesällä käynyt muutaman kerran niin, etten ole saanut toivomaani vapaata. Ja silloin tosiaan on ollut menoa. Kukaan ei myöskään ole vaihtanut. Jostain syystä kaikilla on samat ympyröidyt toiveet osuneet samalle päivälle ja listantekijä on joutunut ARPOMAAN kuka saa ja kuka joustaa. Kuulemma minä saan seuraavaksi vapaan, koska "arpaonni" ei ole suosinut. Ymmärrän kyllä listantekijääkin, kuinka vaikeaa hänen on koota järkevä lista muiden tekemästä pohjasta! Pohjasta, jossa ei olla YHTÄÄN katsottu miten muut ovat ja miten työvoima riittää joka vuorolle. Tämä aiheuttaa kyllä loppuunpalamista hyvin pian. Porukkaa on irtisanoutunut eikä ole tarpeeksi sijaisia kesälomien aikaan.

Vierailija
152/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on lähes joka hoitoalan työpaikassa niin, että itse voi vaikuttaa - itse saa suunnitella. Sitten alkaa poru, kun ei ihan mennyt suunnitelmien mukaan ja tulee kiukku ja katkeruus miksi Marketta saa taas olla jouluaaton vapaalla, miksi Leena sai tuon lauantain vapaaksi ja minä en, vaikka toivoin siihen myös jne. Ihan kuraa! Joskus saat pari toivetta läpi, jipii. Loput on sitten pelkkää joustoa ja vedotaan työntekijäpulaan.

Ilman sääntöjä työvuorojen suunnittelu ei tietenkään missään onnistuu, mutta on tuossa huomattavia eroja miten ne joustot onnistuu. Ja kuten sanottu yksi sopii toiselle toinen toiselle. On varmasti niitäkin työntekijöitä jotka eivät halua tehdä tai vaikuttaa omiin työvuoroihinsa vaan muiden pitäisi osata suunnitella heille työvuorot jotka ovat heidän mieleisiään.

Vierailija
153/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 10 aamuvuoroa

- 5 iltavuoroa

Minäpä kerron ratkaisun:

Kyllä kelpaisi. Mutta kun työnantaja säästää ja tehdään mahd pienellä resurssilla, ei saada kuin ne kolmen viikon listat koska näin kuulemma varaudutaan paremmin poissaoloihin - eli sairaslomiin. Ja niitä tulee, milloin kenenkin selkä rikki jne.

Kuulemma lomatkin aina yllättää.

Vierailija
154/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt kesällä käynyt muutaman kerran niin, etten ole saanut toivomaani vapaata. Ja silloin tosiaan on ollut menoa. Kukaan ei myöskään ole vaihtanut. Jostain syystä kaikilla on samat ympyröidyt toiveet osuneet samalle päivälle ja listantekijä on joutunut ARPOMAAN kuka saa ja kuka joustaa. Kuulemma minä saan seuraavaksi vapaan, koska "arpaonni" ei ole suosinut. Ymmärrän kyllä listantekijääkin, kuinka vaikeaa hänen on koota järkevä lista muiden tekemästä pohjasta! Pohjasta, jossa ei olla YHTÄÄN katsottu miten muut ovat ja miten työvoima riittää joka vuorolle. Tämä aiheuttaa kyllä loppuunpalamista hyvin pian. Porukkaa on irtisanoutunut eikä ole tarpeeksi sijaisia kesälomien aikaan.

Sijaispulaa on tällähetkellä vähän jokapaikassa, enkä usko että se vähään aikaan tulee edes helpottamaan. Eniten joustoja tällähetkellä saisi sijaisena enkä itse pidä ollenkaan huonona vaihtoehtona vakipaikasta irtisanoutumista ja keikkailua sen jälkeen.

Vierailija
155/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä jännä, kun miesvaltaisilla vuorotyöaloilla tämäkin toimii paljon paremmin! Se tehdään mitä listassa lukee ja tarvittaessa saa kyllä vaihtaa työkavereiden kanssa tai sitten sopia esimiehen kanssa, jos jotain on. Faktahan se on, että naisille tulee kaikkia "pakollisia" kampaamomenoja, joihin on päästävä ja siksi täytyy suunnitella. Hohhoijaa

Vierailija
156/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä, kun miesvaltaisilla vuorotyöaloilla tämäkin toimii paljon paremmin! Se tehdään mitä listassa lukee ja tarvittaessa saa kyllä vaihtaa työkavereiden kanssa tai sitten sopia esimiehen kanssa, jos jotain on. Faktahan se on, että naisille tulee kaikkia "pakollisia" kampaamomenoja, joihin on päästävä ja siksi täytyy suunnitella. Hohhoijaa

Naisilla tulee pakollisia menoja kun lasta on vietävä neuvolaan, kun äiti tai isää on vietävä lääkäriin jne. miehillä harvoin (valitettavasti) edelleenkään tuollaisia menoja on.

Vierailija
157/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko hoitoalasta tehdä miesvaltainen ala?

Vierailija
158/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä listojen teko mitään rakettitiedettä ole. Listat tehdään ja toiveita kuunnellaan mikäli mahdollista. Työvuoronsa voi vaihtaa tai ottaa palkatonta vapaata jos on oikeasti pakollinen meno jota ei ole voitu huomioida . Kahden päivän vapaat onnistuu ihan hyvin joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Aina on rutisijoita eikä koskaan voi miellyttää kaikkia eikä edes tarvitse.

Hoitoalalla käy niin suuri kato että jos näitä perusasioita ei saada kuntoon niin ollaan kuspissassa. Työvuorot ovat niitä joista muutos voidaan aloittaa ilman kustannuksia.

Vierailija
159/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalla sama. Jäät ti iltana klo 23 vapaalle ja to aamuna töihin klo 06. Kauheen palauttavaa.

Myöskään lomaa ei saa pitää koskaan 4 viikkoa putkeen!

Tämä! Oon aika loppu..

Vierailija
160/169 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä listojen teko mitään rakettitiedettä ole. Listat tehdään ja toiveita kuunnellaan mikäli mahdollista. Työvuoronsa voi vaihtaa tai ottaa palkatonta vapaata jos on oikeasti pakollinen meno jota ei ole voitu huomioida . Kahden päivän vapaat onnistuu ihan hyvin joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Aina on rutisijoita eikä koskaan voi miellyttää kaikkia eikä edes tarvitse.

Hoitoalalla käy niin suuri kato että jos näitä perusasioita ei saada kuntoon niin ollaan kuspissassa. Työvuorot ovat niitä joista muutos voidaan aloittaa ilman kustannuksia.

Ainut vaan että hoitoalalla ollaan jo tuossa tilanteessa. Palkattomia ei saa kun ei ole työntekijöitä, eikä sen myötä joustojakaan. Ihmiset irtisanoutuu, ehkä tekevät keikkoja silloin kun heille sopii tai vaihtaa alaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi