30 000 yliopisto-opiskelijaa ei opiskele lainkaan
lukuvuoden aikana, tai hyvin vähän. Kaikista yliopisto-opiskelijoista se on liki neljännes. Sen lisäksi poissaolevaksi ilmoittautuu 15 000 opiskelijaa joka vuosi.
Ammattikorkeakoulun opiskelijoista joka kymmenes on kirjoilla koulussa opiskelematta ollenkaan.
Suomessa korkeakoulututkinnon suorittaa vain 70% opiskelun aloittaneista.
Miten tälläinen voi olla sallittua?
Usein vielä nämä jotka varaavat itselleen paikkaa koulussa, käyvät töissä, eli vievät joltain työttömältä työpaikan. Jos haluavat olla töissä, niin antaisivat sen opiskelupaikan jollekin joka sitä tosissaan haluaa. Ja raha ei ole mikään selitys, lainalla pärjää kun opiskelee nopeassa tahdissa, ja sitten menee tienaamaan rahaa, eikös sitä koulutusta sitä varten hommata?Monet vielä tekevät kakaratkin siinä "samalla". Todella ärsyttävää rahantuhlausta!
Kommentit (27)
Minä olen yksi paikan viejä myös. En tunne siitä pätkääkään huonoa omaatuntoa. Olen opiskellut yhden maisterin tutkinnon ja nyt teen toista. Aloitin jo 2003 ja vielä on 1/3 tekemättä. Tahti on hidas, mutta olen ehtinyt tässä 10 edellisenä vuotena tehdä hyvää uraa, rakentaa omakotitalon, asua ulkomailla, sairastua vakavasti jne. Työ- ja opiskelupaikkakuntieni välissä on 200 kilsaa, joten suurimman osan opinnoistani olen tehnyt avoimessa yliopistossa ja maksanut niistä = yliopistolle en ole tullut kalliiksi.
Opintoasiaintoimistossa minuun suhtaudutaan aina oikein mukavasti, koska he näkevät papereistaan että etenen kuitenkin koko ajan ja jossain vaiheessa vielä valmistunkin. Pois mua ei sieltä voida potkia, koska olen aloittanut opiskelemaan ennen opintouudistusta.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:00"]
Mitä se maksaa? Yliopistolla suurin osa opetuksesta on luento-opetusta, joka maksaa suurin piirtein saman verran vaikka sieltä joku opiskelija olisi poissa. Myöskin yliopiston opettajat tekee muutakin kuin opettaa ja kursseille otetaan tietty määrä opiskelijoita (eikä ne kunnolla poissaolevat ilmoittaudu niille kursseille kuitenkaan), jos kurssi ei tule täyteen niin sitten ei tule, samat luennot on pidettävä kuitenkin.
[/quote]
Ei maksa mitään? Kuinka se on mahdollista? Miten sitten kouluille maksetaan sen mukaan montako opiskelijaa siellä on? Ja miksi kaikki eivät pääse opiskelemaan jotka haluaisivat, vaikka se ei maksa mitään? Onko parempi maksaa työttömyyskorvausta, kun voisivat työttömät olla sivistämässä itseään kun odottelevat sitä tulevaa työvoimapulaa?
ap
[/quote]
Ei niille nykyään makseta opiskelijoiden mukaan vaan valmistuvien mukaan. Roikkujat ei tuota, mutta toisaalta eivät maksakaan mitään.
[/quote]
Niin siis opiskeleva aiheuttaa kuluja, kuluttaa käytäviä, vessoista vessapaperia, luentosalin penkkejä, professorien aikaa. Kotona oleva suorituksia tekemätön ei maksa yliopistolle montakaan euroa, jotain toimistohenkilökunnan kuluja varmaan tulee ja postimaksuja jos sille lähetellään kirjeitä. Yliopistot haluaa että mahdollisimman moni tekisi kunnolla opintoja, käsittääkseni osa rahoituksesta tulee siitä että moniko opiskelija suorittaa yli 60 op vuodessa. Kaikin tavoin yritetään saada ihmiset opiskelemaan, mutta se joku roikkuja ei aiheuta paljonkaan kuluja. Kuluja aiheuttaa toki sellainen, joka opiskelee aktiivisesti mutta ei valmistu eikä hyödynnä osaamistaan ikinä missään. Mutta enemmän se on henkilökohtainen menetys kuin yhteiskunnallinen, minun mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:11"]
[quote author="melba" time="10.07.2014 klo 22:06"]
Mä oon yksi noista ryökäleistä. Olen sairastunut töissäni aika pahasti ja mietin, että pitäisikö vaihtaa uudelle alalle. Hain viime keväänä opiskelemaan minua kiinnostavaa alaa ja sain paikan nelikymppisenä. Samaan aikaan sain työpaikan, jossa en tiennyt, että pystynkö tekemään töitä, mutta olenkin yllättäen pystynyt tekemään tosi hyvin töitä ja viihdyn töissäni hyvin. Teen noin 50-tuntista työviikkoa ja olen kahden lapsen äiti ja opiskelupaikka on monen sadan kilsan päässä kotoani, joten opiskelu töiden ohessa ei onnistu. Luultavasti ensi vuonna aion suorittaa jonkun yhden kurssin tuonne, mutta rehellisesti sanottuna opiskeluni on tässä vaiheessa harrastuksenomaista. Jos terveyteni kestää työpaikkani, niin tuskin minusta tulee täyspäiväistä opiskelijaa, varsinkin kun se tarkoittaisi erossaoloa lapsistani.
[/quote]
Miksi et luovu opiskelupaikasta? Kun et kerran tee sillä mitään? Miksi sinä saat harrastella, ja joku toinen ei sinun takiasi saa opiskella ollenkaan? Eikö edes hävetä?
[/quote]
Ei niitä opiskelupaikkoja minun käsittääkseni uudelleenjakoon vuoden päästä laiteta. Sitäpaitsi en voi itse tietää että tarvitsenko sen opiskelupaikan vielä. Luulen että halutessani voisin suorittaa 2 vuodessa maisterin tutkinnon siellä, joten aikaakaan ei sit paljon tarvita, jos siihen hommaan ryhdyn.
Lainaus lehtijutusta:
Ahkeria opiskelijoita kaivataan erityisesti Oulun yliopistossa, sillä "nollasuorittajat" ovat rehtori Lauri Lajusen mukaan heillä keskimääräistä suurempi ongelma. Heitä on liki kolmannes opiskelijoista. - Kyllähän se merkitsee lovea yliopiston valtionrahoitukseen, kun kolmasosa opiskelijoista ei suorita mitään, Lajujen tuohtuu.
- Nollasuorittajat kulutavat vain meidän resurssejamme, eivätkä tuo sellaisia tuloksia, jotka tuovat seuraavina vuosina yliopistolle rahaa.
No mä ainakin opiskelen alalla jolla on todella huono työllisyystilanne. Olkaa siis vain iloisia että olen vähentänyt yhtenä vuonna yhden aloituspaikan alalta jolta valmistuu enimmäkseen työttömiä.
No, nykyäänhän se ei enää olekaan sallittua, sikäli että opiskeluaika on rajattu. Siihen toki saa lykkäystä eri syistä, mm. niiden ärsyttävien kakaroiden varjolla. Myöskään nuo suorituksia tekemättömät ei pysty nostamaan opintotukea. Yliopistot myös saa rahoitusta nykyään sen mukaan, moniko suorittaa kunnolla opintoja vuoden aikana. Mutta noin muuten ei se maksa yliopistolle eikä yhteiskunnalle juuri mitään, jos joku on kirjoilla tekemättä mitään. Jotainhan ne suorittamattomattomatkin opiskelijaihmiset tekee elääkseen eli luultavasti käyvät töissä, koska jos haluaisivat vaikka työttömyyskorvauksia niin olisivat keskeyttäneet opintonsa. Että voit nukkua ihan rauhassa yösi jatkossakin, opintoaikoja on kyllä kuristettu ja kiristetty melkeinpä kaikin mahdollisin keinoin viimeisen 10 vuoden aikana.
Mä olin just ennen valmistumista 2 v kotona lapsen kanssa. Tietysti olin kirjoilla yliopistossa, mutta en nostanut mitään opintotukea ja tekemättä oli vaan gradu ja 3 kirjatenttiä. Tuskin siinä vaiheessa enää kenenkään paikka vein "lorvimalla". Kun lapsi meni tarhaan tein gradun & kirjatentit, otin paperit ulos ja menin töihin.