Onko Sinkkonen oikeassa? Saako lapsi osata tällaisia?
"Muistan erään lapsen, jonka vanhempi oli ylpeä siitä, että lapsi osaa paistaa 9-vuotiaana yksin lettuja. Minusta se oli surullista. Letut ovat ihmissuhderuokaa. Niitä paistaa äiti, isä, mummi tai vaari, ja lapsen tehtävä on odottaa malttamattomana, milloin pääsee herkuttelemaan", Sinkkonen sanoo.
Kommentit (69)
Entä kun mun 10 vuotias rakastaa paistaa lettuja kavereiden kanssa. Ihan yksin, ilman aikuisia.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:41"]Meidän 11-vuotias osaa leipoa pullaa ihan yksin, tehdä Hanna-tädin kakkuja, teeleipiä, lättyjä, spagettia ja jauhelihakastiketta, keittää perunoita, leipoa tiikerikakun, imuroida, pestä pyykkiä, käyttää järkkäriä, tehdä tietokoneella kaikenlaista mitä minä en osaa, hän on opetellut itsekseen japania, hän osaa kutoa sukat ja lapaset, käyttää ompelukonetta...ja aika paljon muutakin. Ei siksi, että hänet olisi pakotettu oppimaan tai ettemme me vanhemmat tekisi noita töitä, vaan ihan vaan siksi, että hän tykkää oppia uutta ja touhuta.
11-vuotiaamme saattaa siis paistaa niitä lättyjä ja kutsua muun perheen syömään niitä. Se on hänestä ihanaa.
Olenko minä nyt huono äiti ja onko Sinkkosen syytä olla surullinen meidän puolestamme? Tämä tyttömme oppi myös uimaan 3-vuotiaana ja lukemaan 4-vuotiaana ja ilman opetusta, omasta halustaan. Hän on kaikinpuolin ollut aina vanhemman oloinen ja osannut paljon enemmän kuin ikätoverinsa tai vanhemmat sisaruksensa. Mitä minun pitäisi tehdä, että saan hänet taantumaan?
[/quote]
Eikö mene millään perille? Olen pahoillani.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:10"]
KOITTAKAA JO SAATANA TAJUTA ASIAN POINTTI!!!!!
[/quote]Ei me saatana tajuta. Ja olis kiva saada linkki mitä se oikeasti sanoi.
Kai se nyt riippuu siitäkin, kuinka turvallista lapsen elämä on ollut. Jos lapsi tietää, että tukea on pyydettäessä, silloin uskaltaa kokeilla yksin!
"Joo kyllä pointti taas meni ohi teillä. On aivan eri asia jos lapsi tekee lettunsa ite kuin se, että esim isä vääntää niitä hellan ääressä ja muut istuu pöydässä odottamassa kenen lautaselle se seuraava lätty läsähtää. Se on hetki, jossa aikuinen tuottaa lapselle mielihyvää ja kokoaa porukan yhteen. Meillä lettupöytään tulee vielä täysikäisetkin ja taantuvat ihanasti pikkulapsiksi "mä vedän ainakin 15 lettua" -jutuillaan..."
Joo, aika monta viestiä tarvittiin, kunnes pointti löytyi.
Kyllä se rakkaan tekemä voileipä maistuu mammoillekin aivan eri lailla, kuin itse tekemä. Sama se on lapsella. Puhumattakaan äidin tekemistä lihapullista tai mummon omin käsin neulomista villasukista.
Siinä on sitä tunteiden ja rakkauden paloa, joka säilyy läpi elämän ja jota muistellaan vanhuksena kiikkustuolissa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:10"]
[/quote]Ei me saatana tajuta. Ja olis kiva saada linkki mitä se oikeasti sanoi.
[/quote]
Otan osaa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:10"]Jos lapsi osaa tehdä lettuja 9-vuotiaana, eikö se kerro siitä, että esimerkkiä on ollut runsaasti tarjolla?
[/quote]
Hyvä pointti. Perhe on joutunut vetämään lohturuokaa oikein urakalla.
Oletteko perehtyneet Sinkkosen ajatuksiin? Jos olette, kyllä ymmärrätte, mitä hän tarkoittaa. Miksi pitää ottaa yksi lause kokonaisesta ajatusmaailmasta ja sitten sauhuta siitä? Jotenkin pöhköä.
Jos ihan yksin keittössä aina niitä lettuja paistaa, niin onhan se vähän surullista.
Itse paistan aina poikieni kanssa yhdessä lettuja, koska heistä on kivaa kääntää niitä pannulla ja sitten yhdessä syödään letut.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:23"]
Jos ihan yksin keittössä aina niitä lettuja paistaa, niin onhan se vähän surullista.
Itse paistan aina poikieni kanssa yhdessä lettuja, koska heistä on kivaa kääntää niitä pannulla ja sitten yhdessä syödään letut.
[/quote]Meillä on useimmiten joku yksin keittiössä ruoanlaitossa. Mutta meillä askarrellaan yhdessä, katsotaan perhe-elokuvia yhdessä, moniko tekee sitä teinien tai edes alakoululaisten kanssa? Voi voi, kyllä nyt sinkkosella oli tärkeä pointti, ei passaa kehua mitään.
Oo - mun äiti ja mummo surkeita kokkeja. Mä opettelin ihan itse! Ei kaikki osaa, mutta mä osaan.
Ps! Äidin lihapullat oli surkeita. Ei se sitä tarkoita, että hän oli huono äiti. Oli hyvä lukemaan kirjoja mun kanssa.
Miksi ihmeessä lapsi ei saisi tehdä yksin lettuja?
Tekihän Peppikin. Tai no, Tommi ja Annikka olivat kerran mukana, mutta niistä yksin tehdyistä letuista kertominen olisi ollut vain toistoa. Hevosta ja herra Tossavaista ei lasketa.
Tässä tiivistyy perus av-mamman älykkyys tai sen olemattomuus.
Kyse ei edelleenkään ollut siitä, etteikö saisi tehdä yksin. Mutta sitähän te ette ymmärrä, koska luette sanasta sanaan kaiken kirjaimellisesti.
Sinkkonen ei ole ajatuksensa kanssa yksin, sillä jo 10-vuotta sitten monet asiantuntijat olivat huolissaan lapsen YKSIN suorittamisesta, josta vielä monet vanhemmat ylpeilevät esim. kuinka meidän Janipetteri jo parin vuoden ikäisenä nukkuu omassa huoneessaan Yksin.
Aivan liian moni lapsi tekee päivällisensä YKSIN ja vain itselleen - vetäisemällä nakkipaketin jääkaapista ja lämmittämällä sen mikrossa ja syömällä sen YKSIN.
Päivällisen valmistaminen ja ruokailu perheen kanssa toisi lapsille kuin vanhemmille mielihyvää ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, jota ei voi korvata rahalla tai uusilla tavaralla. Ja ne hetket säilyvät läpi elämän.
^Jollain ei ole huumorintajua. Onko se sitten iloisempaa jos tekee yksin pannukakkua?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:34"]
Tässä tiivistyy perus av-mamman älykkyys tai sen olemattomuus.
Kyse ei edelleenkään ollut siitä, etteikö saisi tehdä yksin. Mutta sitähän te ette ymmärrä, koska luette sanasta sanaan kaiken kirjaimellisesti.
[/quote]Kylläpä olet selkeästi viisaampi kun muut.
No joo, eihän siinä mitään pahaa ole jos lapsi osaa paistaa lettuja. Surullista se on silloin, jos lapsi joutuu ne paistamaan yksin ja syömäänkin yksin. Meillä 9-vuotias osaa tehdä niitä yksinkin ja toisinaan paistaa niitä ylläriksi koko perheelle. Sitten istutaan kaikki yhdessä pöydässä ja nautitaan niistä- se ehkä on minusta tärkeämpää kuin se kuka ne letut paistoi...
Vielä surullisempaa on jos lettu jää yksin syömättä. Kukaan ei huolinut sitä.
Ihmissuhdelättyjä? Mikäli mulla tekee mieli lättyjä niin teen ja voin ihan hyvin olla yksinkin.