Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Sinkkonen oikeassa? Saako lapsi osata tällaisia?

Vierailija
10.07.2014 |

"Muistan erään lapsen, jonka vanhempi oli ylpeä siitä, että lapsi osaa paistaa 9-vuotiaana yksin lettuja. Minusta se oli surullista. Letut ovat ihmissuhderuokaa. Niitä paistaa äiti, isä, mummi tai vaari, ja lapsen tehtävä on odottaa malttamattomana, milloin pääsee herkuttelemaan", Sinkkonen sanoo.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä! Mun 35 vuotias exmies ei osaa vieläkään, koska hänen äitinsä oli täydellinen äiti ja opetti ettei tarvitse, koska vaimo...

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:06"]

Kauheaa. 8v poikani osaa keittää perunat.

[/quote]

Vierailija
22/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto miten tyhmää porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväähän nämä kaikkitietävät psykologit tarkoittavat ja kai joskus oikeaankin osuvat, mutta kovin mustavalkoisesti he tulkitsevat nykyajan muka mistään tietämättömiä vanhempia..

Vierailija
24/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:51"]

Mitä haittaa siitä on jos lapsi osaa 9 vuotiaana tehdä itse lettuja?

Minäkin osasin ja osain tehdä monia muitakin asioita. Mun mielestä etenkin leipominen on todella kivaa. Äiti opetti samalla kun itse leipoi, enkä koskaan joutunut leipomaan äitini puolesta mitään.

Kyllä mä otan omatkin lapset mukaan kaikkii päivän askareisiin. Pakko ei ole osallistua, mutta jos esim ruoan laitto kiinnostaa niin kyllä mä opetan...

Ei kasva niitä avuttomia aikuisia katsos kun ei kiellä arkipäiväisiä asioita, eikä myöskään pakottamalla pakota...

[/quote]

Sun lapset ei siis paista niitä lettuja YKSIN. Eikä leivo YKSIN. Tottakai lapset saa olla mukana ja opetella, mutta yhdessä vanhempien kanssa. Mutta se että lapsi paistaa lettuja yksin on aika surullista. Mitä muuta se lapsi tekee yksin.

Vierailija
25/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:03"]

Ärsyttää koko Sinkkonen! Onhan hänellä ihan hyviä ajatuksia, mutta on nykyään aina esillä ja syyttävä sormi osoittamassa vanhempia kohti. Oikein valtakunnan besserwisser!

[/quote]

Mun mielestä on taas hyvä että joku vielä uskaltaa syyllistää vanhempia. Tuntuu että päivän trendi on että vanhempien onni ja autuus menee lasten edelle. Eikä vanhempia saa syyllistää, koska jos vanhemmat on onnellsiia niin lapsikin on. Mikä kyllä ei pidä läheskään aina paikkaansa. 

Vierailija
26/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:51"]

Minäkin osasin ja osain tehdä monia muitakin asioita. Mun mielestä etenkin leipominen on todella kivaa. Äiti opetti samalla kun itse leipoi, enkä koskaan joutunut leipomaan äitini puolesta mitään.

Kyllä mä otan omatkin lapset mukaan kaikkii päivän askareisiin. Pakko ei ole osallistua, mutta jos esim ruoan laitto kiinnostaa niin kyllä mä opetan...

Ei kasva niitä avuttomia aikuisia katsos kun ei kiellä arkipäiväisiä asioita, eikä myöskään pakottamalla pakota...

[/quote]

Sun lapset ei siis paista niitä lettuja YKSIN. Eikä leivo YKSIN. Tottakai lapset saa olla mukana ja opetella, mutta yhdessä vanhempien kanssa. Mutta se että lapsi paistaa lettuja yksin on aika surullista. Mitä muuta se lapsi tekee yksin.

[/quote]

Toivottavasti tämä rautalankavastauksesi menisi perille näille tolloille :).

Vierailija
27/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:51"]

[/quote]

[/quote]Ei kai se automaattisesti sitä tarkoita, että jos  joskus tekee jotain yksin, niin aina tekisi kaiken yksin. Myönnän, syyllistyin liioitteluun, mutta niin sinäkin.

Vierailija
28/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolloa meillä lapset tekee ruuan on hyvin koulutettu osaavat tuoda myös kaljaa jääkaapista

Vierailija
29/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11-vuotias osaa leipoa pullaa ihan yksin, tehdä Hanna-tädin kakkuja, teeleipiä, lättyjä, spagettia ja jauhelihakastiketta, keittää perunoita, leipoa tiikerikakun, imuroida, pestä pyykkiä, käyttää järkkäriä, tehdä tietokoneella kaikenlaista mitä minä en osaa, hän on opetellut itsekseen japania, hän osaa kutoa sukat ja lapaset, käyttää ompelukonetta...ja aika paljon muutakin. Ei siksi, että hänet olisi pakotettu oppimaan tai ettemme me vanhemmat tekisi noita töitä, vaan ihan vaan siksi, että hän tykkää oppia uutta ja touhuta.

11-vuotiaamme saattaa siis paistaa niitä lättyjä ja kutsua muun perheen syömään niitä. Se on hänestä ihanaa.

Olenko minä nyt huono äiti ja onko Sinkkosen syytä olla surullinen meidän puolestamme? Tämä tyttömme oppi myös uimaan 3-vuotiaana ja lukemaan 4-vuotiaana ja ilman opetusta, omasta halustaan. Hän on kaikinpuolin ollut aina vanhemman oloinen ja osannut paljon enemmän kuin ikätoverinsa tai vanhemmat sisaruksensa. Mitä minun pitäisi tehdä, että saan hänet taantumaan?

Vierailija
30/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mielestäni ole sinällään yhtään mitään surullista, jos 9-vuotias osaa paistaa yksin lettuja. Varmaan Sinkkonenkaan ei tarkoittanut asiaa näin, vaan lapsi, josta hän kertoi, on muutenkin tottunut tekemään kaikki asiat itse ilman vanhempien apua. Tässä kontekstissa lettujen paistaminen yksin vaikuttaa toki huomattavasti surullisemmalta.

Vierailija
31/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin paistinen ei ole surullista. Yksin syöminen on. 

Vierailija
32/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä paistoin Juhannuksena lettuja. Yksin. Vähän vitutti kieltämättä.

Vierailija
33/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kokenut koskaan tuollaista odotusta lettujen suhteen. Aina vaan tuli iso pino pöytään, joskus paistoin itsekin aika pienenä. Mutta ei niitä kieli pitkällä tarvinnut odottaa. Eikä pullaakaan. Mun erikoisherkku, jota odotin oli Linnanmäen hattara kerran vuodessa tai harvinainen karkkiannos. 

Vierailija
34/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:14"]

voi luoja mammat, oletteko oikeasti noin yksinkertaisia?

Ideahan tuossa on se, ettö vanhempi on ylpeä, kun lapsi _yksin_ tekee niitä, sen sijaan että niitä tehtäisiin yhdessä touhuten.

[/quote]No ei ole, meilläkin tehdään yhdessä sitä sun tätä, mutta silti on jotenkin lohduttavaa ajatella että lapsi osaa edes yhden asian ihan itsekin. Esikoinen voisi tosiaan osata enemmänkin, mutta kuopus taas laittelee mielellään ihan itse, mikä on mielestäni ihan kiva asia tulevaisuutta ajatellen.

Ja tuossa esimerkissä (josta ei ollut linkkiä jossa kenties asia olisi ilmaistu vähän laajemminkin) viitattiin vain siihen että joku sanoo yhden asian ja asiantuntija lukee kuin piru raamattua, että tämähän on huono merkki. Sama kuin kummituksista tai jostain kiinnostunut lapsi piirtäisi yhden oudon kuvan josta pääteltäisiin että nyt on psyykkinen kehitys jotenkin vaarantunut.

Ladataan yksille letuille jotain merkitystä, kun ne eivät kaikille ole edes herkku tms.

Kyllä 9-vuotiaalle saa jo opettaa joitain asioita tehtäväksi ihan itse, yksin, lapsikin on ylpeä siitä.

Kaappaus keittiössä -ohjelmassa näkee niitä vähän mietityttäviä esimerkkejä joissa lapsi tekee ruoat kun aikuinen ei viitsi.

Tai siinä lasten master chefissä tai mikä se oli, eikö siellä joku vanhempi vihjaillut siihen suuntaan että lapsi tekee kaiken, kun häntä ei kiinnosta.

4

Vierailija
35/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 21:51"]

[/quote]

[/quote]

Toivottavasti tämä rautalankavastauksesi menisi perille näille tolloille :).

[/quote]mutta yhdenkään asiantuntijan ei pidä sitä syyttävää sormea yhdestä esimerkistä ruveta heristelemään.

Minullakin on kokemusta lastensuojelusta, ja se on oikeasti kummallista miten siellä ohjekirjoja luetaan kirjaimellisesti. Lapsi heijaa -se on jotenkin vaurioitunut, lapsi turvautuu vieraaseen aikuiseen - ei mitään merkitystä että se on puolivuotiaasta kasvanut siellä ensikodilla samojen tätien kanssa, yksivuotiasta imetetään ja nukkuu perhepedissä -psykiatri kuulematta perhettä päättää että lapsella ei ole "omaa tilaa" ja kehitys vaaraantuu.

Vierailija
36/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jonkun lastensuojelujutun jossa riipaisi sydäntä kun 18kk vaihtoi itselleen vaipan.

Paitsi että oma taaperoni, minäitte, teki saman, saman ikäisenä ja jätti sitten koko vaipan pois.

Vierailija
37/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 22:56"]

Luin jonkun lastensuojelujutun jossa riipaisi sydäntä kun 18kk vaihtoi itselleen vaipan.

Paitsi että oma taaperoni, minäitte, teki saman, saman ikäisenä ja jätti sitten koko vaipan pois.

[/quote]Luit vissiin saman kuin minäkin

t. joku edellä vastannut

Vierailija
38/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin Sinkkosen pointtina olevan se, että 9-vuotias paistaa YKSIN niitä lettuja, ei niinkään se lettujen paistaminen. Onhan se surullista, jos vanhemmilla ei ole aikaa viettää lapden kanssa esim paistaa niitä lettuja. 

Vierailija
39/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen asian niin että Sinkkosesta on surullista se että vanhempi on ylpeä siitä että lapsi osaa paistaa lettujä yksin, eikä siitä että lapsi osaa paistaa lettuja. Koska ei 9v:n oikeasti tarvitse osata paistaa niitä lättyjä yksin, vanhempien pitäis olla mukana, vaikka vaan odottamassa niitä valmiita lettuja. 9v. vasta opettelee elämää, ei hänen yksinoloaan ja yksinosaamistaa tarvi korostaa. Lapselle on tärkeämpää paistaa niitä lettuja yhdessä vanhempien kanssa kuin paistaa yksin. Noin niinkuin tulevaa elämää ajatellen. Vanhempien kanssa lettuja paistaessa lapsi saa turvaa, tukea, rakkautta, yhdessäoloa ja oppii siinä sivussa paistamaan lettuja. Yksin paistaessaan se lapsi ei noita saa, toki oppii paistamaan lettuja. Mutta kummalla sitä pärjää paremmin tässä maailmassa?

Vierailija
40/69 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lukemisen ymmärtäminen on vaikeaa..

Kyllä 9v. osaa itse paistaa lettunsa, tehdä ruokansa, siivota kotinsa, olla yksin kotona jne. jne. josta niin monet vanhemmat ylpeilevät, koska meillä ihannoidaan aivan liiaksi suoriteperusteista kasvatusta. Pienen lapsen on pärjättävä yksin ja tultava omillaan toimeen.

Tie lapsen sydämeen käy vatsan kautta... on aivan eri asia lapsen saada lettunsa vanhempien, isovanhempien jne. tarjottavana. Näin osoitetaan arvostusta ja rakkautta lapselle ja letut ovat vain siinä sivuroolissa. Ja siihen liittyy niin paljon tunnetta ja huomiota, jota jokainen kaipaa elämässään. On ikävää, että niin moni lapsi ja aikuinen ovat tämän rakkauden tai ylipääntään ettei toista huomioida pienillä eleillä ja teoilla arjessa, vaan kaikesta on selvittävä itse jo pienestä pitäen. 

Läheisen passaus ja toisen huomioiminen kunniaan! Ei siitä kukaan mene pilalle, ei edes lapsi.