Ketju, jossa teeskentelemme olevamme suurta ikäluokkaa
Kyllä Suomessa tekemätöntä työtä riittää! Kyllä hyvä ja luotettava työmies saa aina töitä jos vaan haluaa.
Kommentit (1110)
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Ei se ole mies eikä mikään, joka ei hartiapankilla rakenna omaa taloa. Minä suunnittelin aikoinani taloni tupakka-askin kylkeen ja se riitti.
Nauratti. Minun isäni, syntynyt 1924, todella sutaisi talomme suunnitelmat Klubi-askin kanteen vuonna 1952.
Ei meillä mitään makaryynejä ja spaketteja syödä. Perunalla tämä maa on rakennettu.
Kyllä metsurin ja fyysistä työtä tekevän pitää syödä lihaa ja makkaraa ja perunaa, ei muuten pärjää.
Ootko ollu töissä?
- No ei ole sitä työpaikkaa, niin en ole.
Mitä varten ei ole, koita nyt mennä töihin??
- Olen kertonut sata kertaa, että minulla on sairaus x ja sen kanssa on vaikea päästä töihin :(
Kyllä töitä pitää tehdä. Menee koulutus hukkaan!
Ai vettäkö pitää juoda helteellä? Televisiossa sanottiin ettei passaa juuvva liikaa, ko veri laimenee ja tulee huono olo. Varmaan oon nyt juonu liikaa ko istunu tässä auringossa kolme tuntia ja aamusella juonu puol kuppia kahvia.
Kuules likka tässä mitään ketjuja tarvita! Kyllä meillä oli paljon rankempaa silloin. Kymmenen kakaraa joka talossa. Kiittämättömiä vaan olette kaikki! Kaikkemme olemme tehneet ja aina saa kuunnella valitusta. Töihin siitä!
Nykyinen pullamössösukupolvi ei jaksa edes töitä tehdä. Minä olin maksanut jo nelikymppisenä asuntoni, mutta nykyään ei tunnu nuoria työn tekeminen kiinnostavan. Minä menin suoraan peruskoulusta töihin, missä vietin sen 40 vuotta. Nykyään pitäisi nuorten hillua opiskelemassa vuosikausia ja matkustella! Ei työt tunnu kuitenkaan kelpaavan. Vanhempani olivat sodassa eli minäkin olen lähestulkoon veteraani. Missä on kaikki kunnioitus? Pienestä 2000 euron eläkkeestäni pitäisi kaikki kustantaa, miksi yhteiskunta ei maksa minulle minun lomamatkarahojani? Nuoria ei myöskään lastenteko tunnu kiinnostavan, kyllä minä olen lapsenlapseni ansainnut. Silti ärsyttää kun lapset ja muut pullamössöt riehuvat ja leikkivät talon yhtiömme pihalla. Pitäisi meille veteraaneille suoda arvokas vanhuus ja aamukahvit ilman perheiden ja lasten ääniä. Miksi lapseni eivät käy viihdyttämässä minua viikoittain? Mihin on kadonnut kaikki arvostus vanhempia kohtaan?
Silloin kun minä olin nuori niin silloin leikittiin luonnossa kaarnaveneillä, kuurupiiloa ja rakennettiin luonnon antimilla mitä ihmeellisimpiä juttuja. Leikkiäkin sai vain muutaman tunnin ja, jos ei valmiina oltu askareisiin kellon lyödessä neljätoista, niin saatiin selkään kirjaimmellisesti.
Silloin nuorena ihan käsin pestiin pyykkiä, oltiin nuorimmaisen lapsen vahtina ja osallistuttiin ruuan laittoon. Eikä silloin kaupasta haettu ruokaa vaan ihan itse luonnon antimista tehtiin ruokaa. Nykynuoret asuvat ihan pumpulissa, kun verrataan meihin. Sodan loppupuolilla ei ollut yhtään helppoa elämää. Leikkiäkin sai vain turvatuissa tiloissa ja joskushan me vähän uhmattiin, kun silmä vältti. Olihan niitä pelottavia tilanteitakin, kun ei meitä tuli luoksemme ja pyysivät elein saada ruokaa. Sitten siinä annettiin ruokaa ja sitten jatkoivat matkaansa. Oli niitä leikki hetkiäkin hyvin vähän meidän lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia syntynyt eniten vuosina 1945-48, joita kutsutaan suuriksi ikäluokiksi, (amerikaksi baby boomers vielä koko 50-luku).
Aivan! Mutta siihen jää siltikin Amerikoissakin vielä viiden vuoden gäppi x-sukupolven. Mitä ihmettä ovat - 60 - 64 syntyneet?
Ennen vanhaan lauantaikin oli työpäivä, vain sunnuntai vapaata. Sellanen viikonloppu. Uuniruoka ja pullan leivontaa, matot tampattiin ja lattiat pestiin. Kuudelta saunaan ja lauantaitanssit telkkarista.
Tietääkö kukaan että tuleekohan Solgaten hammastahnasta aftoja?
Minulle sanottiin että pitäisi kuuglettaa, mutta en osaa. Vaadin palvelua!
Suurimmalla osalla kommentoijista näyttää menevän suuret ikäluokat väärään kohtaan aikajanaa. Suuret ikäluokat ovat syntyneet vuosina 1945 - 1950. Eivät siis paria vuosikymmentä aiemmin, kuten moni näyttää ymmärtäneen.
Suuret ikäluokat sisältävät myös kaikkea tällaista:
Ensimmäiset nuorisokulttuurit Suomessa.
Ensimmäinen sukupolvi, joka sai edes jonkinlaista seksuaaliterveyteen liittyvää infoa koulun kautta.
Ensimmäinen sukupolvi, jolla oli käytössään ehkäisyvälineitä.
Ensimmäinen sukupolvi, jonka lapset pääsivät kunnalliseen päivähoitoon.
Ensimmäinen sukupolvi, joka pystyi kouluttautumaan kansakoulua pitemmälle huolimatta vanhempien varakkuudesta.
Ensimmäinen sukupolvi, joka pystyi opiskelemaan korkeakouluissa valtion takaaman opintolainan turvin (1969 -).
Se sukupolvi, jonka aikana naisten ja miesten välinen tasa-arvo otti historiallisen suuren askeleen eteenpäin.
Jne.
Suurten ikäluokkien myötä maailma mullistui Suomessa niin paljon ja niin nopeasti, että samaa ei ole koettu sitä ennen eikä sen jälkeen.
Ja sitten täällä naureskellaan, että mitä juntteja ne oikein ovatkaan.
Tottahan siihen sukupolveen myös juntteja mahtuu, mutta myös todella suuri määrä radikaaleja yhteiskunnallisia vaikuttajia.
Kuulin, että naapurin Pentti oli mennyt lomalle Thaimaaseen ja saanut sieltä sen Adidaksensa.
Otetaan tämäkin vielä, kun näköjään edes siitä ei täällä tiedttä, mitä ne suuret ikäluokat Suomessa oikein ovat:
"Viimeiset 50 vuotta Suomen ikärakennetta ovat hallinneet niin sanotut suuret ikäluokat. Niillä tarkoitetaan vuosina 1946-50 syntyneitä. Sodan jälkeenhän hedelmällisyys ponnahti ylöspäin, ja epävakaiden sota-aikojen alhainen hedelmällisyys korjaantui vuosittain kertaheitolla ylöspäin."
https://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_06_03_nieminen.html
MInä olen omaisuuteni hankkinut kovalla työllä enkä opiskelemalla vuosikausia. Menin muutaman lyhyen kurssin jälkeen paperitehtaaseen töihin, jossa olin töisä eläköitymiseeni saakka. Pitää pitää huoli, ettei lusmurisukupolvi peri pennin hyrrää minulta. Itsehän sain mukavan perinnön vanhemmiltani ja perin jopa vanhempia sisariani, mutta sen ansaitsin, koska olin kova työmies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia syntynyt eniten vuosina 1945-48, joita kutsutaan suuriksi ikäluokiksi, (amerikaksi baby boomers vielä koko 50-luku).
Aivan! Mutta siihen jää siltikin Amerikoissakin vielä viiden vuoden gäppi x-sukupolven. Mitä ihmettä ovat - 60 - 64 syntyneet?
Baby boomers = 1946-1964 syntyneet. Lähde: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/04/28/millennials-overtake-b…
Tämä siis Amerikassa, ja kuten jo todettu Baby boomers on eri asia kuin Suomen Suuret ikäluokat, vaikka toki aika isolta osin päällekkäin meneekin.
Vessaa ei tarvitse vetää jokaisen pissan jälkeen, ja sauna lämmitetään lauantaisin.
Oikeastaan kaikki liberaaliin huumepolitiikkaan liittyvä:
"Yksikin kannabis-piikki kokeilu johtaa kuolemaan!" jne.
Kyllä minäkin, suureen ikäluokkaan kuuluva roisto, kerkesin monta vuotta tehdä kuusipäiväistä viikkoa. Lauantaipäivä oli lyhyempi.