Älyllisesti tyhmän ihmisen tunnusmerkkejä
Laukoo näkemyksiään totuuksina, vaikka keskustelun aihepiirin määritelmistäkään ei ole vielä päästy yhteisymmärrykseen. Näkemys naulitaan ja paalutetaan paikoilleen, kunhan tietyt loogiset perusedellytykset täyttyvät. Sen jälkeen ajattelu lopetetaan - ehkä koska se koetaan "turhana jahkaamisena"? Tietoisuus siitä, että kaksi vastakkaista näkemystä voisi olla yhtäaikaisesti aivan yhtä totta, tuntuu olevan kehittymätön.
Kommentit (675)
Sämpy kirjoitti:
Otsikko on paradoksi.
Älykäs ihminen harvoin on viisas ja päinvastoin.
Minä olen perheen älykkö, joka tietää, muistaa ja osaa kaiken. Äo 156 ja laudaturin paperit avaamatta kirjoja. Voin tehdä metsän risuista toimivan lentokoneen jos tarvii.
Vaimoni, jolla on seiskan päästötodistus ja amistausta sekä duunarityö, on perheen viisaus joka tekee parhaat päätökset ja pitää talouden noususuunnassa. Hänellä on myös enemmän rahaa kuin minulla.
Minä siis äly, hän viisaus. Yhdessä meillä menee melkoista hyvin.
Miksi älykäs ei olisi viisas? Mielestäni useimmiten on.
Lukee uutisista vain otsikon ja menee paasaamaan mielipiteitään sen pohjalta, vaikka itse uutinen olisi aivan päinvastainen. Oma mielipide on aina se oikea, vaikka se olisi faktana väärä, muita näkemyksiä asiaan ei haluta edes kuunnella tai ärsyynnytään jos joku on eri mieltä, käydään haukkumaan ja uhkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Avoin suvaitsemattomuus siinä mielessä että kohtelee ihmistä huonosti ulkonäön, taustan tai olemuksen perusteella ihan sen takia että niputtaa kaikki yhteen lokeroon.
En minäkään mikään maailmaa syleilevä ole ja osa nykyajan kotkotuksista menee ohi hilseen, mutta ihan kohteliaasti ja ystävällisesti käyttäydyn kaikkien ihmisten kanssa. Toki periaatteella, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Noinpa on.
Minua ja miestäni esim. kohdellaan tosi nuivasti, koska meillä ei ole lapsia ja lapsenlapsia. Tyhmät ilmeisesti kuvittelevat, että on OK olla ilkeä meille ja syrjäyttää meidät kaikesta yhteiselosta. Tai hei, ehkä he ovatkin kateellisia meille? Mistä senkin tietää.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että vain tyhmä ihminen on ilkeä yhtään kelleen mistään syystä. Vielä tyhmempi on sellainen, joka näkee ilkeytensä tulokset (uhri pahoittaa mielensä) ja vielä sitten nauraa päälle kun on saanut toisen itkemään tai voimaan huonosti.
Juoksee trendien perässä tuhlaamassa rahaa koska muutkin tuhlaa tai kun joku some vaikuttaja niin käskee vaikka tietää että ei ole millään tavalla järkevää
Vierailija kirjoitti:
Uskoo, että lihava on normaali/terve, so ma li on suomalainen (etnisesti) tai kehitysvammainen voi olla älykäs, jos vain uskoo niin. Naisille tämä on tyypillistä käytöstä.
Se on tätä nykyajan poliittista korrektiutta. Eihän heikkolahjaisiakaan saa sanoa heikkolahjaisiksi eikä saa sanoa ääneen, että kyseessä on matala älykkyys vaan puhutaan henkilöllä olevan laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Samalla sitten kielletään eroavaisuudet sukupuolten tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoista näkee, että kuinka kyseenalaistamalla "miesten kuukautiset" joudut jopa oikeuteen selvittämään asioita. Hyvin osataan käännyttää älykkäimmätkin tuollaiseen tyhmyyteen ja nämä sitten päättävät mahdollisesti maamme asioista. Kovat tieteet lienee ainoita, jotka saavat vielä olla rauhassa.
Ei hätää, kyllä ne kovat tieteetkin tullaan vielä muuttamaan poliittisesti korrekteiksi. Johan jo siellä evoluution tuotokset halutaan kieltää, erityisesti sukupuolten ja rotujen väliset erot aivoissa. Eihän jääkarhujakaan tuoda Afrikan savanneille tai kenguruita Suomen metsiin.
Demokraatti-intoilija. Pitää yli 2500 vuotta vanhaa kateusoppia eli demokratiaa toimivana ja hienona systeeminä.
Susan Boylehan eli ensin kehitysvammaisen tai heikkolahjaisen papereilla, mutta myöhemmin paljstui että onkin keskiverto älykkäämpi. Asperger selitti ne aiemmat vaikeudet. Joissain älykkäissä voi olla sellaisia piirteitä, jotka antavat heikkolahjaisen vaikutelman.
Veganismi ja muu hihhulointi, joilla kielletään kovia faktoja ja luonnon kiertokulku jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoo, että lihava on normaali/terve, so ma li on suomalainen (etnisesti) tai kehitysvammainen voi olla älykäs, jos vain uskoo niin. Naisille tämä on tyypillistä käytöstä.
Se on tätä nykyajan poliittista korrektiutta. Eihän heikkolahjaisiakaan saa sanoa heikkolahjaisiksi eikä saa sanoa ääneen, että kyseessä on matala älykkyys vaan puhutaan henkilöllä olevan laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Samalla sitten kielletään eroavaisuudet sukupuolten tapaan.
Älykkyys on sosiaalinen konstruktio. Koska vihervasemmisto tajuaa tämän?
Vierailija kirjoitti:
Tehtaillut paljon lapsia, vaikka taloudellinen tilanne on ollut surkea ja elämänhallinta hukassa (iso lapsimäärä yleensä jo merkki tästä).
Ainakin mulattilapsia tekevät naiset ovat tällaisia ja nämä naiset ovat yleensä aika yksinkertaisia eli eivät mitenkään välkkyjä. Ei kukaan koulutettu saati ammatin hankkinut mieskään haluaisi tällaista naista leikkimään isää eroperheen lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Pelaa päivät pitkät tietokoneella tai pleikkarilla eikä koulukaan kiinnosta. On tyyliin seiskan oppilas. Ei kotityötkään kiinnosta. Kyseessä sukulaispoika.
Ihan perusteini kyseessä. Nuoren aivot kypsyvät vielä 25 ikävuoteen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus harjoittelijana päiväkodissa, jossa oli toinenkin lh-opiskelija. Ihmettelin kun kyseisellä henkilöllä ei ollut edes perustietoja hallussa ja vaitiolovelvollisuudesta ei ymmärtänyt mitään. Jopa bussissa ollessa tuli puhumaan minun ja lapseni asioista! Yritin tehdä selväksi, ettei hän voi työyhteisön ja hoitolasten asioita kertoa talon ulkopuolisille, vaikka olisimme naapureita! Välillä mietitytti, että oliko oikeasti niin yksinkertainen ihminen kyseessä. Kysyikin jopa pokkana, että koska kehitysvammaisuudesta voi parantua. Ei minun tai kenenkään hoitajaksi tällaista ihmistä, joka ei perusasioistakaan ole perillä.
Juuri oli uutisoitu, että lehtori sai ammattikorkeakoulusta potkut vaatiessaan opiskelijalta osaamista verenpainemittarin käyttämisestä. Että sillä lailla, kertonee suomalaisten äo:n laskemisesta jos joku verenpaineen mittaaminen ei luonnistu ensimmäisellä kerralla. Sehän on ihan perustaito muillekin.
Seisoo kaupassa muiden tukkeena ja tyhmänä toljottaa eteensä. Prismat näitä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Seisoo kaupassa muiden tukkeena ja tyhmänä toljottaa eteensä. Prismat näitä täynnä.
Sinäkin taidat käydä Prismassa ja toljotat muita ihmisiä.
Suomalaisten äo oikeasti laskee kuin lehmän häntä. Älyllinen tyhmyys alkaa olemaan normi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtaillut paljon lapsia, vaikka taloudellinen tilanne on ollut surkea ja elämänhallinta hukassa (iso lapsimäärä yleensä jo merkki tästä).
Ainakin mulattilapsia tekevät naiset ovat tällaisia ja nämä naiset ovat yleensä aika yksinkertaisia eli eivät mitenkään välkkyjä. Ei kukaan koulutettu saati ammatin hankkinut mieskään haluaisi tällaista naista leikkimään isää eroperheen lapsille.
Hyvin kelpaa koulutetulle naisellekin luku- ja kirjoitustaidoton avaruusinsinööri.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostuksen kohteista
Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.
Eleanor Roosevelt
Tämän perusteella Jane Austen taisi olla melko typerys.
Et tainnut pysyä totuudessa. Ensinnäkin kukaan ei kirjoita ällän papereita koulukirjoja avaamatta.