Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyllisesti tyhmän ihmisen tunnusmerkkejä

Vierailija
06.07.2021 |

Laukoo näkemyksiään totuuksina, vaikka keskustelun aihepiirin määritelmistäkään ei ole vielä päästy yhteisymmärrykseen. Näkemys naulitaan ja paalutetaan paikoilleen, kunhan tietyt loogiset perusedellytykset täyttyvät. Sen jälkeen ajattelu lopetetaan - ehkä koska se koetaan "turhana jahkaamisena"? Tietoisuus siitä, että kaksi vastakkaista näkemystä voisi olla yhtäaikaisesti aivan yhtä totta, tuntuu olevan kehittymätön.

Kommentit (675)

Vierailija
281/675 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan opena kommentoin, että matalasta älykkyydestä on tehty tabu. Sai sitä alkuun olla hämillään, että mistä sanankäänteistä minä voin päätellä nuoren pulmien syyt lausuntojen kertoessa haasteita olevan asioissa x ja y. Aina vain hymyilyttää lukea psykologin lausunnosta: "Prosessointinopeus erittäin heikkoa". Ikävä asia kauniisti ilmaistuna. Eihän tuo nyt vielä kerro mitään. Jos diagnoosina on laaja-alaiset oppimisvaikeudet = matala älykkyys. Näillä hyvin heikoilla vaikeudet alkaa jo siitä, ettei ymmärretä edes tehtävänantoa. Monet lähenevät toimintakyvyltään kehitysvammaista, mutta eivät silti ole tarpeeksi vammaisia ollakseen oikeutettuja erityispalveluihin. Heille peruskoulu on ihan rääkkäystä, eikä ole erityisopetuksen taikakaan auttanut vaikka on miten paljon tuettu ja autettu. Nämä nuoret jäävät täysin heitteille aikuisina johtuen yhteiskunnan monimutkaistumisesta, kun ei edes ne arjen asiatkaan luonnistu Kelan hakemuksista alkaen.

Sulle sanon, että ime säkkejä. Aika jännä homma, että mulla oli peruskoulussa todella heikot suoritukset kaikissa aineissa, paitsi kuviksessa koska rakastin sitä.

Olin varmasti opettajien mielestä heikkolahjainen älykääpiö.

En olut Ei vaan sattunut kiinnostamaan. Terkuin myöhemmin AMK päässyt.

Tosin jätin senkin kesken ku oli niin tylsää.

Voi huokaus... nyt ei viitata siihen onko joku huonompi esim. matematiikassa, mutta parempi kielissä tai huono lukija, mutta hyvä käytännön asioissa. Eikä edes ne evvk-tyypitkään vielä edusta heikkolahjaisuutta. Voin ihan kokemuksesta kertoa, että oppilaistani on aina löytynyt niitä huonojakin oppijoita, jotka ovat niitä vitosen ja kutosen oppilaita, mutta muuten hoksaavia, mukavia, hauskoja, hyviä ylläpitämään sosiaalisia suhteita ja loistavat käytännön asioissa kuten teknisissä jutuissa. Reippaalla vaikutelmalla he voivat saada itselleen oppisopimuspaikan ja tienaavat jopa minua, opea enemmän. Opena tarkoitin nyt niitä todellisia heikkoja ensimmäisellä kommentillani tässä keskustelussa, jotka ovat täysin rajatapauksia (ns. normaalin ja lievästi kehitysvammaisen rajamailla). Peruskoulussa taitoaineetkin ovat heille vaikeita johtuen siitä, että esim. köksässä on oltava monta rautaa tulessa, uunivuokiin kosketaan paljain käsin ja puurot palaa pohjaan. Näille laaja-alaisia oppimisvaikeuksia poteville on vaikeaa keksiä edes ammattia, jossa pärjäisivät, kun jo ammattikouluun hakiessakin keskiarvon tulisi alkaa yli seitsemästä ja jopa siivoojakin on tänä päivänä vaativa ammatti. Myös esim. kokin ammatti on mahdottomuus johtuen kokonaisuuksien hallinnasta ja oman työn ajoittamisesta, mutta silti heidät ohjataan tämän kaltaisiin ammatteihin.

Allekirjoitan tämän yläkoulun erkkana. Omassa oppilasaineksessani on niitä "kelmejä", joille koulu ei maistu ja ovat vetelehtijöitä. Kaikesta huolimatta hoksaavat asioita ja ovat toimintakykyisiä, vaikka ei lukuaineet kiinnosta. Kunhan eivät sekoita päihteitä elämäänsä ja ala liian laiskoiksi, niin voivat jonkun mieleisen ammatin löytää itselleen. Vaikka sitten oppisopimuksen kautta.

Sitten ne nuoret, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, ovat helposti manipuloitavissa ja alttiita hyväksikäytölle - niin taloudellisesti kuin seksuaalisesti. Teini-iässä paineet kasvavat ja jo sosiaaliset kuviot vaativat heiltä paljonkin osaamista, kun ei pystytä kartalla ikätovereiden jutuista ja ollaan ihan ulalla.

On nähty, että ei se erityisopetuksen taika ole tepsinyt laaja-alaisiin oppimisvaikeuksiin (jota ennen kutsuttiin heikkolahjaisuudeksi), vaikka kuinka helpotetaan ja pienennetään koealueita ja tehtäviä. Kaikkein rasittavampia ovat omaiset, jotka ensin vaativat helpotuksia mutta silti pitäisi saada kokeisiin ja todistukseen yleisopetuksen kasi. Surettaa näiden nuorten puolesta, joiden vanhemmat vaativat mahdottomia ja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Vanhemmille on kova paikka hyväksyä sitä tosiasiaa, että lapsi on heikko eikä pärjää normitahtiin. Apukoulut pitäisi ehdottomasti palauttaa takaisin ja kohdistaa peruskoulun erityisopetus lukivaikeuksien yms. lieventämiseen.

Vierailija
282/675 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa kaikki maakuntalauluja ulkoa.

Ai vitsit! Täältä lähtis Keski-Suomen kotiseutulaulu vieläkin, ja sieltä lähdin jo n. 20v sitten. Kyllä tämä vaan on se kansallisen älykkyyden mittari. Ja tämä oli ihan lämpimin ajatuksin, kotiseuturakkaus on hyvästä. Suomalaiset ilmeisesti ovat keskimäärin melko älykästä kansaa. Oisko jollain heittää asiasta faktaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/675 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelee vauvapalstalla

Vierailija
284/675 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostuksen kohteista

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.

Eleanor Roosevelt

Kääntäisikö joku tämän suomeksi?

Eikö äly riitä selvittämään käännöstä itse?

Vierailija
285/675 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelee vauvapalstalla

Tämä! 

Eiku... *ttu!

Vierailija
286/675 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostuksen kohteista

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.

Eleanor Roosevelt

Tämän sanoi minulle tyhmä ihminen. Kuvitteli varmaan olevansa älykäs. Älykkyys ei liity siihen mistä puhuu.

Vierailija
287/675 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostuksen kohteista

Eleanor Roosevelt

Tämän sanoi minulle tyhmä ihminen. Kuvitteli varmaan olevansa älykäs. Älykkyys ei liity siihen mistä puhuu.

Ei tuo lausahdus ihan aukoton ole. Tuon mukaanhan esim. lääkärit, lääketieteelliset tutkijat, psykologit, sosiaalitieteiden tutkijat jne., ketkä todellakin keskustelevat ihmisistä, olisivat keskimääräistä tyhmempiä.

Mutta joo, ymmärrän kyllä, että viittaa lähinnä juoruiluun.

Vierailija
288/675 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että alkaa elää kuin koronaa ei olisi heti kun luvuista ei enää joka päivä uutisoida lehdissä.

Tiedän monta tyyppiä, joiden korona oli ohi 1.4.2022 klo 0:01. En tiedä imbesillimpiä ihmisiä.

Jos liikenneonnettomuuksista ei enää uutisoitaisi, niin lopettaisivat moottoripyörää ajaessa kypärän käytön ja autossa turvavyön käytön.

Vierailija
289/675 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älyllisesti tyhmä"

Vierailija
290/675 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan opena kommentoin, että matalasta älykkyydestä on tehty tabu. Sai sitä alkuun olla hämillään, että mistä sanankäänteistä minä voin päätellä nuoren pulmien syyt lausuntojen kertoessa haasteita olevan asioissa x ja y. Aina vain hymyilyttää lukea psykologin lausunnosta: "Prosessointinopeus erittäin heikkoa". Ikävä asia kauniisti ilmaistuna. Eihän tuo nyt vielä kerro mitään. Jos diagnoosina on laaja-alaiset oppimisvaikeudet = matala älykkyys. Näillä hyvin heikoilla vaikeudet alkaa jo siitä, ettei ymmärretä edes tehtävänantoa. Monet lähenevät toimintakyvyltään kehitysvammaista, mutta eivät silti ole tarpeeksi vammaisia ollakseen oikeutettuja erityispalveluihin. Heille peruskoulu on ihan rääkkäystä, eikä ole erityisopetuksen taikakaan auttanut vaikka on miten paljon tuettu ja autettu. Nämä nuoret jäävät täysin heitteille aikuisina johtuen yhteiskunnan monimutkaistumisesta, kun ei edes ne arjen asiatkaan luonnistu Kelan hakemuksista alkaen.

Sulle sanon, että ime säkkejä. Aika jännä homma, että mulla oli peruskoulussa todella heikot suoritukset kaikissa aineissa, paitsi kuviksessa koska rakastin sitä.

Olin varmasti opettajien mielestä heikkolahjainen älykääpiö.

En olut Ei vaan sattunut kiinnostamaan. Terkuin myöhemmin AMK päässyt.

Tosin jätin senkin kesken ku oli niin tylsää.

Vaikka et ÄO:n osalta olisi tyhmä, niin et silti anna tuollaisella kielenkäytöllä itsestäsi kovin fiksua vaikutelmaa. Monet älyllisesti tyhmät ovat käytökseltään impulsiivisia ja arvaamattomia, mikä näkyy juuri mm. alatyylisenä ja tilanteeseen sopimattomana kielenkäyttönä. Heti hermostutaan ja ärsyynnytään, jos jotain ei ymmärrä tai jos jokin asia ei istu omaan maailmankuvaan saumattomasti. Et kai halua viestittää kuuluvasi tähän samaan sakkiin?

Vierailija
291/675 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa "vuorenvarmat" ja mustavalkoiset, muuttumattomat mielipiteet joka asiasta. Jos ei jotain "tiedä", se on tarpeetonta.

Ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin omista jutuistaan.

Vierailija
292/675 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus viittaa vahvasti vasemmistoon.

Aloitus viittaa hoitajaan, jonka kannattaisi äänestää vasemmistoa mutta joka äänestää kokoomusta, koska kuvittelee kuuluvansa tähän rikkaiden parhaimmistoon.

Vierailija
293/675 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppimisvaikeudet joissain aineissa ei ole mikään ehdoton totuus kenenkään älykkyydestä.

Tiedän monia lapsia, joilla on ongelmia vaikka äikässä tai matikassa mutta ne on muuten todella älykkäitä.

Ei heikkolahjainen esim. osais käyttää tietokonetta tai pelata todella vaikeuta pelejä.

Siitä huolimatta, että äikkä ei suju

Minä taas heikkolahjaisena (oikea diagnoosihan on laaja-alaiset oppimisvaikeudet) sain keskitason tulokset matriisitehtävästä psykologin teettämästä testistä. Kutsun sitä Mensa-testiksi, koska tein joskus vitsillä ilmaistestin ja idea oli kyseisessä testiosiossa sama kuin Mensan ilmaisversiossa: mikä kuvio sopii jatkamaan edellistä kuviota. Ehkä kasvaminen pelien äärellä on kartuttanut tätä taitoa, ja olen jopa voittanut kerran elämässä Tetriksen SM-kilpailun. Tietokonettakin olin oppinut käyttämään jopa vanhempiani paremmin ollessani lapsi.

Yleistietokin oli ok, mikä yllätti minut, koska en ole mikään lukemisen mestari. Muuten olin aivan ulalla siitä, että Suomessa on tasan yhden Nobelin saanut suomalainen kirjailija tai Suomen kansallisurheilulaji on pesäpallo, jonka sain painettua googlaamalla kalloon. Naurakaa vain, sillä tiedän itsekin olevani naispuolinen Homer Simpson - yhtä tyhmä ja laiska, mutta toisaalta liian älykäs niilo22:en kaltaiseksi hölmöksi, "koko kansan pelleksi".

Osaan myös hoitaa arkiset asiat itse, vaikka en ole kodinhoidon mestari. Tiedän, että missään tilanteessa ei tule ottaa pikavippejä, enkä ikinä ottaisi, vaikka söisin pieniä kiviä elääkseni. Elän sitten vaikka köyhäillen, sillä olen nähnyt suuria korkoja muuallakin kuin kenkieni pohjien alta. En halua koskaan itseäni toisen luokan kansalaisen asemaan, jollaiseen luottotiedoton joutuu vrt. murhamieheen tai raiskauksesta tuomittuun henkilöön, jotka tuomionsa lusivat nopeiten.

Ironisinta tässä heikkolahjaisessa naisessa on se, että hän arvostaa enemmän rationaalisuutta kuin tunteilua, joista jälkimmäistä ei pitäisi sekoittaa päättäessämme isoista asioista. Kuten olemme nähneet esim. mitä seuraa, kun hoivavietin pauloissa ra(a)jat avataan kenelle tahansa päänleikkaajalle.

Vierailija
294/675 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan niin että älykkäitä löytyy kaikista ammateista kuten siivooja, kaupan myyjä, opettaja ja fyysikko, mutta sen sijaan taas tyhmiä on vain ammateissa, joissa koulutusta ei tarvita ja työ on sitä samaa toistoa. Tähän en vielä laske lähihoitajaa tai sähkönasentajaa, sillä niissä pitää pärjätä korkeintaan keskinkertaisilla hoksottimilla ja työnkuva on itsenäinen.

Vierailija
295/675 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaa muita. Kiusaaminen voi olla väkivaltaista. Aikuinen, joka kiusaa niin kuin murrosikäinen lapsi, mutta enemmän keinoja käytössään. Menee mukaan laumasieluisuuteen. Ei elä normaalin moraalin mukaisesti. Ajattelee ensisijaisesti itseään, aina, edes muiden kiduttaminen ei ole poissuljettua oman edun tavoittelussa. Puhuu selän takana. Levittää valheita. Polkee toista maan rakoon, jotta voi ylentää itseään. Omii muiden työt. Tarvitsee muiden riistoa elääkseen, koska omat kyvyt eivät riitä. Liittoutuu lauman kanssa yhtä tai harvoja ihmisiä vastaan. On kateellinen. On kateellinen lapselle. Kyttää muiden tekemisiä ja raportoi niitä eteenpäin.

Vierailija
296/675 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan niin että älykkäitä löytyy kaikista ammateista kuten siivooja, kaupan myyjä, opettaja ja fyysikko, mutta sen sijaan taas tyhmiä on vain ammateissa, joissa koulutusta ei tarvita ja työ on sitä samaa toistoa. Tähän en vielä laske lähihoitajaa tai sähkönasentajaa, sillä niissä pitää pärjätä korkeintaan keskinkertaisilla hoksottimilla ja työnkuva on itsenäinen.

Olisitko itse tyhmä ja kouluttautunut?

Vierailija
297/675 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammastikun imeskely muiden läsnäollessa sellaisen äänen kera, joka muistuttaa pikkulapsen tutin imemistä. Lähes ärsyttävämpää kuin ruuan maiskutus.

Vierailija
298/675 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee moisia aloituksia

Vierailija
299/675 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun naama. Kuvaani en kuitenkaan linkkaa.

Vierailija
300/675 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kokoomuksen olki-urpo sopii kuin kakka huussiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi