Muuten kiva mies muuten, mutta hyvin raskas murre ärsyttää
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä/millainen murre?
Ei osaa sanoa kirjaimia b, g, d ja f. Sanoo esimerkiksi "panaani", "pensa", "veta", "verpi" jne. Lisäksi sanoo verbeissä konsonantteja tuplana esim. Ei sano "pidä" vaan "pittää" tai "sanoa" vaan "sannoo".
Mies on siis pohjoisesta Suomesta idän suunnalta. Ettei peräti Kainuusta. Itsekin olen sieltä päin ja pohjanmaalaista miestäni naurattaa, että sanon 'panaani'. Muuten puhun aika yleiskieltä. Hankala tilanne, en itsekään jaksaisi kovin itämurretta viäntävvää miestä. Eikä se murre sieltä puheesta lähde helpolla, vaikka opettelisi, itämurteiden kaksoiskonsonantit pukkaa päälle ja puheen nuotti. Pohjimmiltaanhan kyse on siitä, että tietyt murteet kuulostavat suomalaisten mielestä "sivistymättömiltä", tätä ei saa vain ääneen sanoa.
Jaha no mut onneks koht alkaa olumppialaiset ni ei tarvii ko kalas käydä ja katella niitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä/millainen murre?
Ei osaa sanoa kirjaimia b, g, d ja f. Sanoo esimerkiksi "panaani", "pensa", "veta", "verpi" jne. Lisäksi sanoo verbeissä konsonantteja tuplana esim. Ei sano "pidä" vaan "pittää" tai "sanoa" vaan "sannoo".
Ei osaa vai ei halua? Itse puhun Oulun murretta mutta halutessani myös kirjakieltä. Ei se teidän hesalaistenkaan murre välttämättä kaksiselta kuulosta. Aika ärsyttävää laulantaa välillä.
Kirjakieltä ei puhuta. Mitä tarkoitat hesalaisten laulannalla?
Kiekuminen ja sanan loppuosan imaisu, puhutaan samalla kun vedetään ilmaa keuhkoihin.
Sivusta.
Jopa ylen toimittajat haastatteluissa tekee tuota, ihmeellistä vinkumista. Ulkomaalaiset väittää että suomalaiset puhuu sisäänhengittäessään, ja taitaa olla totta, tosin ainoostaan hesalaiset teinitytöt ja naismaiset pojat puhuu niin.
Mä olisin aivan myyty :) tykkään murteista, se tuo henkilöön jotain särmää. Vähän tylsää kun oma puoliso ja kaveritkin on kaikki tästä lähialueelta kotoisin ja kaikki puhuu tylsästi samaan tyyliin.
Mulle on tullut käsitys että kumppania eivät täällä löydä ne oikein puhuvatkaan...joten ei pahastuta me murteen länkyttäjät <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä/millainen murre?
Ei osaa vai ei halua? Itse puhun Oulun murretta mutta halutessani myös kirjakieltä. Ei se teidän hesalaistenkaan murre välttämättä kaksiselta kuulosta. Aika ärsyttävää laulantaa välillä.
Kirjakieltä ei puhuta. Mitä tarkoitat hesalaisten laulannalla?
Kiekuminen ja sanan loppuosan imaisu, puhutaan samalla kun vedetään ilmaa keuhkoihin.
Sivusta.Jopa ylen toimittajat haastatteluissa tekee tuota, ihmeellistä vinkumista. Ulkomaalaiset väittää että suomalaiset puhuu sisäänhengittäessään, ja taitaa olla totta, tosin ainoostaan hesalaiset teinitytöt ja naismaiset pojat puhuu niin.
Kyllä noin puhutaan muuallakin kuin Helsingissä.
Sinua ehkä ärsyttää miehessä muukin ja siksi murre myös. Jos olisi maailman ihanin unelmien mies, pitäisit murretta söpönä. Nyt varmaan nolottaa kaupungilla, kun mies puhuu? Noita mureteita puhutaan usein aika kovalla äänellä ja korostetun vääntäen, sellaset liekkipaitamiehet. Mun pohjoisen serkut puhuu murretta kivan kuuloisesti, mutta ovat muutenkin fiksuja ja hillittyjä tyyppejä. Onko mies hieman "juntti" makuusi?
No nythä miulle selvis mikä tökkii naisten kans. Ko oon asunu eteläkarjalas, sit kuopios vuosia ja nyt viä 10v tampereel et eihä täst sekasotkust saa kukaa mitää selvää :D
Mistä päin ap olet itse, puhutko mitään murretta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä/millainen murre?
Kun sanon, että se on "banaani" ei "panaani" hän rupeaa oikein hokemalla hokemaan tuota "panaania" eikä suostu sanomaan sitä oikein. Samaten aina, jos hän sanoo esim. "pittää" sanon "se on pitää" ja taas alkaa tuo typerä hokeminen. Jos en kommentoi murretta mitenkään hän puhuu silti tuota murrettaan. Eli suoraan sanottuna en tiedä eikö osaa vai eikö vain halua.
Hyvä kun pitää kiinni oikeudestaan puhua murrettaan. Murre voi olla niin olennainen osa ihmisen identiteettiä, että pitäisin siitä huomauttelua parisuhteessa henkisenä väkivaltana.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin ap olet itse, puhutko mitään murretta?
Olisikohan hän Provoosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän hankalaa, esim. kun ei tiedä muuten kuin asiayhteydestä arvaamalla puhuuko bussista vai pussista.
Apn kuvaileman puhetavan perusteella tyyppi sanois linija-auto, eikä sitä silloin voi sekoittaa bussiin/pussiin.
Tai linjuri, linjuriauto, onnikka.
Äitini on vääntänyt jo 50v eteläsuomeen muuttaneena samaa kotiseutumurretta, onnea vaan jos luulet että se lähtee ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä/millainen murre?
Vähänhän se savolaeselta kuulostaapi. Varmaan ossoo puhua ihan oikeaa kirjakieltä va kuka semmostakaan jaksaa kuunnella pitemmän päälle?
Takakireää porukkaa on vaan niin mukava ärsyttää ylikorostetulla Kainuun / Savon murteella. Jos se mies vaan kiusaa sinua? Toki sekin lienee ihan hyvä syy olla jatkamatta juttua.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on vääntänyt jo 50v eteläsuomeen muuttaneena samaa kotiseutumurretta, onnea vaan jos luulet että se lähtee ihmisestä.
Kärsimyksesi määrä on yli-inhimillinen. jaxuhali ja voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä/millainen murre?
Kun sanon, että se on "banaani" ei "panaani" hän rupeaa oikein hokemalla hokemaan tuota "panaania" eikä suostu sanomaan sitä oikein. Samaten aina, jos hän sanoo esim. "pittää" sanon "se on pitää" ja taas alkaa tuo typerä hokeminen. Jos en kommentoi murretta mitenkään hän puhuu silti tuota murrettaan. Eli suoraan sanottuna en tiedä eikö osaa vai eikö vain halua.
No, ei kai nyt kukaan aikuinen oikeasti tuollein käyttäydy. Vajaamielisen hommaa tuo tuollainen hokeminen. Eikä sitä kukaan järkevä jaksais kuunnella palkatta.
T. Entinen kehitysvammaohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä/millainen murre?
Mies on siis pohjoisesta Suomesta idän suunnalta. Ettei peräti Kainuusta. Itsekin olen sieltä päin ja pohjanmaalaista miestäni naurattaa, että sanon 'panaani'. Muuten puhun aika yleiskieltä. Hankala tilanne, en itsekään jaksaisi kovin itämurretta viäntävvää miestä. Eikä se murre sieltä puheesta lähde helpolla, vaikka opettelisi, itämurteiden kaksoiskonsonantit pukkaa päälle ja puheen nuotti. Pohjimmiltaanhan kyse on siitä, että tietyt murteet kuulostavat suomalaisten mielestä "sivistymättömiltä", tätä ei saa vain ääneen sanoa.
Me puhumme kotona Kainuun murretta, ja tuttujen seurassa myös. Vieraampien samankielisten kanssa puhumme hyvää yleiskieltä ja esim. pankeissa, virastoissa, puhelinpalveluissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä/millainen murre?
Mies yrittää opettaa sinulle oikeaa kieltä. Hän ei tykkää sinun tavastasi puhua.
Harmi kun en älynnyt ärsyyntyä aikoinani mummooni,nyt on myöhäistä. Hän söi kalloo ja kasteli kukkoo,puhui Jaappanista ja aprikuusista. Siis kun nyt tarkemmin ajattelen-sietämätön tyyppi...