Onko noloa antaa 20€ rippilahjaksi?
Serkkuni tyttärellä on rippijuhlat tulevana sunnuntaina. Emme ole olleet missään tekemisissä vuosiin ja näimme tytönkin viimeksi hänen ollessaan muutaman vuoden ikäinen. Asumme niin kaukana, että matkakustannuksiin meidän perheeltämme menee jo ihan tarpeeksi ja muutenkin rahat on todella tiukilla, ollaan jouduttu säästelemään ruuan ja muiden menojen suhteen jonkin aikaa juhlia varten.
Serkkuni perhe on "hienostoperhe" sanan todellisessa merkityksessä, he asuvat hulppeassa omakotitalossa ja työskentelevät hyväpalkkaisissa ammateissa. Meidän perheemme on täysin sen vastakohta. Mietityttää, kehtaammeko antaa "vain" 20€ lahjaksi?
Kutsukortissa luki "Muistamiset mieluiten tytön tilille tai rahana käteisenä". Kehtaisiko tuon summan laittaa vaikka tilille, ettei tarvitse juhlissa hävetä hienostoväen keskellä jos tyttö avaa lahjat ja kirjekuoret juhlien aikana?
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 18:41"]
Vi**u mitä köyhiä juntteja!
[/quote]
Mene mansikanpoimintaan, niin saat rahaa. Rippilapsi ei tartte rahaa, eihän se ole tehnyt muuta kuin pelleillyt pari viikkoa jossain leirillä. mitään ei nykyään tartte edes osata.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:06"]Sitten kun muuttaa omilleen niin ne kipot ja kupit kyllä tulee tarpeeseen.
[/quote]
Sittenkun muutta omilleen niin menee itse hankkimaan astiaston jonka haluaa eikä monta erilaista kuppia. Näin ainakin minä ja moni ystävistä teimme. Makuja on kyllä monia, mutta nykyään monet toivovat rahaa koska eivät halua turhaa krääsää.
Ennen rippijuhliin kutsuttiin vain ihan lähimmät: kummit sekä lähisukulaiset, eli sedät tädit ja läheiset serkut eikä järjestetty mitään ihme juhlia, vaan keitettiin tälle pienelle porukalle keitettiin kahvit. Nyt lasketaan, paljonko voitaisiin saada rahaa ja kutsutaan porukkaa, jonka kanssa ei olla tekemisissä. Minä en ap:n tapauksessa noteeraisi kutsua mitenkään, ehkä ilmoittaisin kylmästi, että en tule, kun ei ole oltu tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:06"]Sitten kun muuttaa omilleen niin ne kipot ja kupit kyllä tulee tarpeeseen.
[/quote]
Sittenkun muutta omilleen niin menee itse hankkimaan astiaston jonka haluaa eikä monta erilaista kuppia. Näin ainakin minä ja moni ystävistä teimme. Makuja on kyllä monia, mutta nykyään monet toivovat rahaa koska eivät halua turhaa krääsää.
[/quote]
siellä taitaa puhua yksi tälläinen raha-ahne joka tottunut saamaan kaiken minkä haluaa
Minä karsin juuri siksi juhlijoita, kun pelkäsin, että alkavat miettiä jotain 53 kirjoittajan tapaista. Noloa meille oli sitten, että halusivat kuitenkin muistaa lasta lahjalla, vaikka kutsuttuina eivät olleetkaan .
En edes lähtisi noin kaukaisen sukulaisen rippijuhliin...
Mutta 20€ on ihan hyvä summa.
52 kirjoittaja varmaan neuvoisi myös pyytämään kuitit lahjan mukana että voi sitten palauttaa kun ne onkin turhaa krääsää
Sinänsä ymmärrän raha/ osake tms lahjat. Moni ei halua turhaa krääsää. Mutta kohtuus kerjätessäkin. Rippi ei ole mikään mainitsemisen arvoinen saavutus. Enemmän arvostan henkilöä, joka on ollut sen verta omapäinen, että on jättänyt menemättä rippikouluun. Ja sitten myös nämä valmistujaisjuhlat. Mielestäni pitää olla saavuttanut jotain parempaa, että viitsisin juhlia, muuten vaikuttaa hyvin teennäiseltä.
Veistäkää puuhalosta karhun näöistä veistosta, alareunaan muutama aakkonen. Kääntäkää veistos tuhkassa
Itse olen jättänyt tuollaisissa tapauksissa kokonaan menemättä. Lähettänyt kyllä pahoitteluni esteestä ja nuorelle paljon onnitteluja, siinä kaikki.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:33"]
Minä karsin juuri siksi juhlijoita, kun pelkäsin, että alkavat miettiä jotain 53 kirjoittajan tapaista. Noloa meille oli sitten, että halusivat kuitenkin muistaa lasta lahjalla, vaikka kutsuttuina eivät olleetkaan .
[/quote]
Ei kaukaiset sukulaiset, joiden kanssa ei ole missään tekemisissä, edes tiedä milloin ne rippijuhlat on, jos ei sitä erikseen kerrota.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:32"]Itse antaisin 30e.
20e on todella vähän.
T. 16-vuotias
[/quote]
Kun kasvat lapsi kulta niin ymmärrät ettei raha kasva puussa
[/quote]
Kuinka köyhiä oikein olette? Itse saan opintotukea 100e, kesät työskentelen torilla ja silti pystyn maksamaan vuokrani (asun Tampereella), elinkustannukseni ja mahdolliset lahjat.
Raha ei kasva puussa, mutta ilmeisesti lorvimalla kotona sossun asiakas :')
T. Se 16-vuotias edelleen
Itse sain yo-lahjaksi pienimillään kolmelta hengeltä 50e (siis aikuisten kimppalahja, ei perhe) ja se oli minusta ihan okei, koska kauempia sukulaisia joita en juurikaan tuntenut. Olivat enemmän vanhenpieni vieraita kuin minun. Joten tuolta pohjalta sanoisin, että 20e on sopivasti.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:32"]Itse antaisin 30e.
20e on todella vähän.
T. 16-vuotias
[/quote]
[/quote]
Kuinka köyhiä oikein olette? Itse saan opintotukea 100e, kesät työskentelen torilla ja silti pystyn maksamaan vuokrani (asun Tampereella), elinkustannukseni ja mahdolliset lahjat.
[/quote]
Epäilen, että annat omissa nimissäsi lahjat kaikille mahdollisille. Monilla on juhlia monta kertaa vuodessa ja omiakin juhlia järjestettävänä. Etkä satasella kuussa maksa edes solun puolikasta, joten jostain saat rahaa ja ruokaa muualtakin. Mulla on tosi halpa asunto, käyn töissä, mutta asumiseen sähkön ja veden kanssa menee silti 400 eikä näin halpaa ole helppo löytää.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:46"]
20e on todella vähän.
T. 16-vuotias
[/quote]
[/quote]
[/quote]
mitähän tuo viimeinen lause oli tarkoittavinaan? Ja miksi tuon ikäinen on edes vauva palstalla?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:27"]En edes lähtisi juhliin, jos rahatilanne olisi tuo + se, että vuosikausiin ei olla tekemisissä. Muistaisin kortilla + 20e setelillä postitse.
[/quote] Tässä tapauksessa, jos en lähtisi juhliin, niin muistaisin pelkällä kortilla.
Anna joku parin kympin pitkäikäinen kasvi niin ei tunnu parikymppiä niin "huonompiarvoiselta".