Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko noloa antaa 20€ rippilahjaksi?

Vierailija
10.07.2014 |

Serkkuni tyttärellä on rippijuhlat tulevana sunnuntaina. Emme ole olleet missään tekemisissä vuosiin ja näimme tytönkin viimeksi hänen ollessaan muutaman vuoden ikäinen. Asumme niin kaukana, että matkakustannuksiin meidän perheeltämme menee jo ihan tarpeeksi ja muutenkin rahat on todella tiukilla, ollaan jouduttu säästelemään ruuan ja muiden menojen suhteen jonkin aikaa juhlia varten.

Serkkuni perhe on "hienostoperhe" sanan todellisessa merkityksessä, he asuvat hulppeassa omakotitalossa ja työskentelevät hyväpalkkaisissa ammateissa. Meidän perheemme on täysin sen vastakohta. Mietityttää, kehtaammeko antaa "vain" 20€ lahjaksi?

Kutsukortissa luki "Muistamiset mieluiten tytön tilille tai rahana käteisenä". Kehtaisiko tuon summan laittaa vaikka tilille, ettei tarvitse juhlissa hävetä hienostoväen keskellä jos tyttö avaa lahjat ja kirjekuoret juhlien aikana?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan hyvin voi antaa vaan 20 e tai olla kokonaan antamatta. Mun mielestä on jo hienoa, että näätte vaivaa ja säästätte päästäksenne paikalle. Mun mielestä rahalahjatoivomukset tarkottaa sitä, ettei toivota tavaraa. Lahjan varsinainen pyytäminen on todella junttimaista. Ja ite oon häälahjaksi toivonut mieluiten rahaa, ja tehnyt selväksi että lahjan antamattomuus on erittäin ok, mutta en todellakaan tahtoisi tavaraa. Paha mieli tuli ainoostaan kun pari vierasta oli antanut enemmän kun mielestäni olis ollut kohtuullista heidän taloustilanteessaan.

Jos on pelkoa, että niitä kuoria ruvetaan siinä availemaan kaikkien nähden, niin laittaisin tilille. Ehkä muutenkin. Mun mielestä rippijuhlissa parasta oli se huomion keskipisteenä oleminen, aikuistumisen tunne ja se kun näki kaukaisempiakin sukulaisia pitkästä aikaa. Hyviä juhlia!

Vierailija
42/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa on ap:n kuvailemassa tapauksessa aivan riittävä lahja. Ripillepääsy ei ole mikään saavutus tai tutkinto, eikä sen eteen joudu kovasti töitä tekemään.

50 euroa antaisin rippilahjaksi kummilapselleni tai sisarusteni lapsille, en muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkä juhliin, tai antakaa kortti ja ruusu. Ihan oikeasti kiva kortti ja ruusu riittää! Meillä oli juuri rippijuhlat ja olemme varakas perhe - rippilapsi saikin kaukaisimmilta sukulaisilta/ystäviltä kortin ja ruusun ja läheisimmiltä lahjan ja ruusun, kukaan ei antanut rahana. Onneksi! Tyttö oli myös itse tyytyväinen.

Vierailija
44/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi**u mitä köyhiä juntteja!

Vierailija
45/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen antaa sen minkä pystyy ja haluaa. Itse annoimme lastemme serkulle 150€.

Vierailija
46/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aikanaan rippilahjaksi 20€ kaukaisemmalta sukulaiselta ja todellakin oli sopiva lahja. Teidän tapauksessa en tosin edes itse menisi juhliin, jos ovat muutenkin kaukana eikä olla tekemisissä. Ihme ahneutta kutsua kaikkia tuntemattomampiakin mukaan.

Vierailija
47/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€ on sopiva summa. Mikä tahansa on sopiva summa. Jokainen antaa summan, mihin on varaa ja suhteuttaa summan vielä siihen kuinka läheinen on juhlittavan ja tämän perheen kanssa.

Vierailija
48/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuoret eivät valitettavasti ymmärrä rahan arvoa nykypäivänä. 20e riittää mainiosti

Vierailija
49/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin 30e.

20e on todella vähän.

T. 16-vuotias

Vierailija
50/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e on pienestä paljon.

Vierailija
51/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:32"]Itse antaisin 30e.

20e on todella vähän.

T. 16-vuotias

[/quote]

Kun kasvat lapsi kulta niin ymmärrät ettei raha kasva puussa

Vierailija
52/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:22"]

No on se nyt noloa pihtailla tuollaisessa, ainutlaatuinen päivä tytölle.

[/quote]

Joo, ainutlaatuinen tilaisuus nyhtää sukulaisilta rahaa. Niiltäkin, joiden kanssa ei muuten olla missään tekemisissä. Mutta kas kun on tilaisuus saada vähän lahjarahaa niin johan lähtee kerjuukutsu serkun kummin kaiman koirallekin.

Ap, älä oikeesti edes ajattele antavas enempää. 20€ kaukaisemmalta sukulaiselta on ihan tarpeeksi. Antakoot lähisuku enemmän.

Vierailija
53/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:32"]

Itse antaisin 30e.

20e on todella vähän.

T. 16-vuotias

[/quote] Täällä vuotta nuorempi ihmetteli miten paljon ihmiset oikein tuhlaavat hänen lahjoihinsa, kun moni antoi 50 euroa. Mitään summaa ei ylenkatsonut. Sai monelta myös juuri 20-30 euroa.

Olisin pahoillani, jos lapseni ylenkatsoisi lahjojaan, ja epäonnistunut mielestäni arvomaailman luomisessa.

Vierailija
54/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän raha tai lahjat meinaa mitään. Osallistuminen on kait tärkeintä. Voi vaikka piirtää kortin, tyttö pienenä kuten hänet muistatte eikä mitään rahaa. Tänäpäivänä kaikki ymmärtää ettei rahaa kannata haaskata. Mutta jos haluatte jotain antaa, niin ostakaa torilta siis tori.fi jokin juttu joka maksaa max 20 euroa. On vuosilautasia, on yhtäsuntoista maljakkoa myytävänä joka on tyylikästä antaa. 

Vierailija
55/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua kuinka täällä nyt valitetaan siitä että lahjaksi pyydetään rahaa?

Mielummin käyttää sen 20€ antamalla setelin, kun ostamalla jonkun astiaston mukin. Itse ainakin haluaisin mielummin seteleitä kuin monta eri astiaston yksittäisiä mukeja.

Joku sanoi joskus ettäei juhliin edes tarvitsisi tuoda lahjaa. Kyllä juhlien järjestämiseenkin menee rahaa ja tuntuu aika ironiselta että joku vain istuu pöytään ja syö "ilmaiseksi".

Parempi ostaa/ antaa sellainen lahja jota toivotaan - eikä siinä ole mielestäni mitään röyhkeää jos ei halua turhaa tavaraa nurkkiin lojumaan.

Vierailija
56/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 19:57"]

Eihän raha tai lahjat meinaa mitään. Osallistuminen on kait tärkeintä. Voi vaikka piirtää kortin, tyttö pienenä kuten hänet muistatte eikä mitään rahaa. Tänäpäivänä kaikki ymmärtää ettei rahaa kannata haaskata. Mutta jos haluatte jotain antaa, niin ostakaa torilta siis tori.fi jokin juttu joka maksaa max 20 euroa. On vuosilautasia, on yhtäsuntoista maljakkoa myytävänä joka on tyylikästä antaa. 

[/quote] 

Jatkan. Lyötte koko potin kun kerrotte koko konkkaronkan edessä maukkaan kertomuksen kenen kippo se oli. Esim. isoisä sai sen venäläisestä vallatusta kylästä, kiitoksena siitä kun jakoivat omasta muonasta kyläläisille... 

Vierailija
57/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun muuttaa omilleen niin ne kipot ja kupit kyllä tulee tarpeeseen.

Vierailija
58/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippi ei ole miklään saavutus...

Vierailija
59/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 + 50 = 60? :O

Vierailija
60/90 |