Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko noloa antaa 20€ rippilahjaksi?

Vierailija
10.07.2014 |

Serkkuni tyttärellä on rippijuhlat tulevana sunnuntaina. Emme ole olleet missään tekemisissä vuosiin ja näimme tytönkin viimeksi hänen ollessaan muutaman vuoden ikäinen. Asumme niin kaukana, että matkakustannuksiin meidän perheeltämme menee jo ihan tarpeeksi ja muutenkin rahat on todella tiukilla, ollaan jouduttu säästelemään ruuan ja muiden menojen suhteen jonkin aikaa juhlia varten.

Serkkuni perhe on "hienostoperhe" sanan todellisessa merkityksessä, he asuvat hulppeassa omakotitalossa ja työskentelevät hyväpalkkaisissa ammateissa. Meidän perheemme on täysin sen vastakohta. Mietityttää, kehtaammeko antaa "vain" 20€ lahjaksi?

Kutsukortissa luki "Muistamiset mieluiten tytön tilille tai rahana käteisenä". Kehtaisiko tuon summan laittaa vaikka tilille, ettei tarvitse juhlissa hävetä hienostoväen keskellä jos tyttö avaa lahjat ja kirjekuoret juhlien aikana?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä ollenkaan? Minä en menisi, vaikkei rahasta kiinni olisi. Ensinnäkin jos muutenkaan ei olla tekemisissä ja toiseksi...

Meille tuli joskus saman tyyppinen kutsu, että rahaa tilille ym. Ei menty koko juhliin.

Vierailija
22/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:27"]

En edes lähtisi juhliin, jos rahatilanne olisi tuo + se, että vuosikausiin ei olla tekemisissä. Muistaisin kortilla + 20e setelillä postitse.

[/quote]

Pelkkä kortti riittää! Ei tartte palkita kutsuja, jotka on pelkässä ahneudessa lähetetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:37"]Poikani sai kummiltaan 20€ (masentunut, työtön) ja surin ja säälin häntä niin paljon, että sujautin kuoreen myös 50€ setelin. Poikani luuli saaneensa häneltä siis 60€.

Kivittäkää pois, mutta jopa kaukaisimmat sukulaisetkin antoivat 50-200€. Niiden summien rinnalla KUMMIN raha oli säälittävän pieni :(

Olisi kannattanut alkaa aikasemmin säästämään jos rahatilanne on todella niin huono ettei kykene kipurajalla olevaa 50€ antamaan.

[/quote]

Kiittämätön olet ja lapsestasikin kasvaa varmasti samanlainen.

Vierailija
24/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:37"]

Poikani sai kummiltaan 20€ (masentunut, työtön) ja surin ja säälin häntä niin paljon, että sujautin kuoreen myös 50€ setelin. Poikani luuli saaneensa häneltä siis 60€.

Kivittäkää pois, mutta jopa kaukaisimmat sukulaisetkin antoivat 50-200€. Niiden summien rinnalla KUMMIN raha oli säälittävän pieni :(

Olisi kannattanut alkaa aikasemmin säästämään jos rahatilanne on todella niin huono ettei kykene kipurajalla olevaa 50€ antamaan.

[/quote]

Provo? Mun poika sai kummilta ja ukilta yhteensä satasen ylioppilaslahjaksi. Kummi on hyvätuloinen poikamies johtajatasolla, veljeni. Ei meidän suvussa ole tapana vaihdella rahaa, jokainen pitää huolen omastaan. Mutta usein nämä rahan kiilto silmissä toimijat eivät ole valmiita panostamaan mihinkään itse.

Meillä on muutakin säästämisen kohteita kuin toisten tilin kartuttaminen. Tänä vuonna on ollut kahdet ylppärit, kahdet valmistujaiset ja kahdet häät jo tähän mennessä. Ei noihin satasia viitsitä säästää, varsinkin kun yksi pari oli asunut yhdessä vuosikausia ja kutsu tuli vain kolme viikkoa ennen häitä. 

Vierailija
25/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:37"]Poikani sai kummiltaan 20€ (masentunut, työtön) ja surin ja säälin häntä niin paljon, että sujautin kuoreen myös 50€ setelin. Poikani luuli saaneensa häneltä siis 60€.

[/quote]

Kiittämätön olet ja lapsestasikin kasvaa varmasti samanlainen.

[/quote]

Ja laskutaidotonkin vielä.

Vierailija
26/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisin kaikki rippijuhlat ja ylppärit on hirveetä rahastusta sukulaisten kustannuksella, meillä on menny tänä kesänä 400€ sukulaisten ja ystävien jälkikasvun lahjarahoihin (kolmet ylppärit, kahet rippijuhlat). ens vuonna sama rumba jatkuu :/

Vierailija
27/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ihmiset näin sairaan pihejä vai köyhiä? Eihän 20 eur oo yhtään mitään.

Vierailija
28/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, nykyihmiset on niiiin ahneita!

Meillekkin tuli alkukesästä puhelu, että halutaanko tulla ylppäreihin, kun on tullut niin paljon peruutuksia. Joo, aivan varmasti päästiinkin muutaman tunnin varotusajalla, vaikka lähekkäin asutaankin. Ahneus vaan paistoi läpi ja meidät kutsuttiin vain niiden peruutusten takia eli oltaisiin oltu niiden oikeesti kutsuttujen korvikkeena...

Ihme rahan kerjäystä...

Vierailija
29/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:06"]Sitten kun muuttaa omilleen niin ne kipot ja kupit kyllä tulee tarpeeseen.

[/quote]

Sittenkun muutta omilleen niin menee itse hankkimaan astiaston jonka haluaa eikä monta erilaista kuppia. Näin ainakin minä ja moni ystävistä teimme. Makuja on kyllä monia, mutta nykyään monet toivovat rahaa koska eivät halua turhaa krääsää.

[/quote]

siellä taitaa puhua yksi tälläinen raha-ahne joka tottunut saamaan kaiken minkä haluaa

[/quote]

"taitaa" eli sinulla ei ole faktatietoa minusta. En ole läheskään saanut kaikkea elämässäni mitä olisin halunnut, enkä ole varakas että minulla olisi siihen mahdollisuus.

Jos olisin varakas en valittaisi niistä kymmenistä kupeista, joita saa aina jos ei mainitse että jos sen lahjan voisi saada rahana.

Koska minulla on tilaisuus saada ripulle pääsystä rahaa, niin kerro minulle miksi en järjestäisi juhlia ja pyytäisi lahjaksi rahaa. Osan tämän palstan logiikan mukaan minun pitäisi olla kutsumatta monta vierasta etten vaikuta ahneelta. Yleensä kutsun ns. Tärkeimpiin juhliin paljon ihmisiä koska haluan kutsua suvun koolle ja vanhat yhdtävät yms.

Myöa osan logiikan mukaan minä en saisi ilmoittaa haluavani rahaa vaan minun olisi oltava mahdollisimman hiljaa toiveistani. Typerää, koska jos on mahdollisuus saada rahaa näiden juhlien kautta (eikä monia oikeasti edes haittaa antaa 20€ - 50€) niin en missään nimessä saisi tehdä niin.

Palstan logiikan mukaan ripille pääsy ei edes ole mainitsemisen arvoista. No ei ole tavallaan syntymä/ nimipäivä, en ole tehnyt mitään ihmeellistä. Eikä ole myöskään esimerkiksi yo juhlat jos on kirjoittanut huonot aineet. Joillekin ripille pääsy ON iso asia. Ei minulle mutta joillekin. Erotkaa suoraan kirkosta jos ripillepääsy ei kiinnosta.

Kyllä se nyt vaan on niin että rippijuhlista on muodostunut tapa saada rahaa. Entä sitten? Onko se nyt NIIIIN kauhean paheksuttava asia? On, mutta siti yhdistä juhlista voi saada ihan hyvin ja jos se on mahdollista niin selvä.

Vierailija
30/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takia on ap kutsuttu paikalle. En menisi, kortin laittaisin ilman mitään rahoja. Ällöttävää rahastusta. Jotkut ihmiset vaan on niin vastenmielisen ahneita.

Vierailija
31/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se todella vähän mutta ei voi mitään jos varaa ei ole. Ymmärrän : )

Vierailija
32/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ollut missään tekemisissä pitkään aikaan niin kannattako sinne mennä arvosteltavaksi? 

Vierailija
33/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ripille pääsyssä ei ole mitään aihetta juhlaan. 20 e ei mistään on ihan liikaa sekin. Miten ihmiset kehtaa vielä viettää tämmöisiä kerjuujuhlia? Ymmärrän, jos ollaan oikeasti uskovaisia ja tuo on tärkeä riitti heille, mutta kun suurimmalle osalle se on vain tapa, jäänne menneisyydestä.

Vierailija
34/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat sukulaiseni olivat aina kerjäämässä lahjoja mutta antoivat itse lahjaksi vaan jonkun parin euron saunapesusetin tarjoustalosta ostettuna vaikka saunaa ei ollut! ja toisinaan taas antoivat lahjaksi pelkän suihkugeelin! ja olivat kyllä aina toisilta hakemassa lahjoja, ahnetta ja ahneudella ei ole rajaa. Jos lähetti onnittelukortin koskaan ei saanut mitään vastausta kuten kiitosta, ahneita.

Vierailija
35/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin sain rippilahjaksi ihan kympin seteleitäkin. 50€ tuli vain kaikista läheisimmiltä eli paappa ja kummitäti. Ja itse kun olen mennyt juhliin niin saatan ostaa vaan vaikka ruusun. :) Köyhästä suvusta olen, enkä oikein ymmärrä tuollaista rahastuskulttuuria kaikissa juhlissa. Eikö siellä ole tarkoitusd juhlistaa sitä ripillepääsyä, eikä kerätä rahaa? :O

Vierailija
36/90 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 23:20"]

Kyllä mä ainakin sain rippilahjaksi ihan kympin seteleitäkin. 50€ tuli vain kaikista läheisimmiltä eli paappa ja kummitäti. Ja itse kun olen mennyt juhliin niin saatan ostaa vaan vaikka ruusun. :) Köyhästä suvusta olen, enkä oikein ymmärrä tuollaista rahastuskulttuuria kaikissa juhlissa. Eikö siellä ole tarkoitusd juhlistaa sitä ripillepääsyä, eikä kerätä rahaa? :O

[/quote] 

Niinkuin italialaisista mafiafilmeistä suoraan. vinkkinä, älkää laittako kuoreen vaan antakaa se käteen. 

Vierailija
37/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa. Annatte mitä voitte.

Vierailija
38/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, jos raha on tiukalla niin ei niitä kannata pois antaa. Antakaa omille lapsille. . Sitäpaitsi saatte koko porukka sellaisen saamarinmoisen stressin koko jupakasta, hampaat irvessä kuljette koko loppusyksyn harmistuksissa, että pitikö sinne lähteä. 

Vierailija
39/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap :( Pisti harmittamaan tällainen tilanne.

Jos sinusta tuntuu, että kutsu on lähetetty rahan toivossa, niin jäisin suosiolla pois koko juhlista. Hieno ele perheeltänne, että olette säästäneet juhlia varten, mutta säälittää jollain tapaa :(

Vähävaraiset on lähes poikkeuksetta niitä, jotka antaa omastaan :( Varakkaampi popula ei taas meinaa luopua pennistäkään.

20e on kelpo summa. Älkää ainakaan antako yli varojenne, vaan antakaa sellainen summa mikä rahatilanteeseenne sopii.

Vierailija
40/90 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni sai kummeilta 1600 €, jotka sai käyttöön täytettyä 18. Olin todella hämmästynyt ja en odottanut mitään noin suurta. Meiltä vanhemmiltakin sai vain 40 €.