Ylioppilaskunnan pakollinen jäsenmaksu?
Miten muut tekee tai teki kun otti vastaan yliopisto-opiskelupaikan ja piti maksaa pakollinen ylioppilaskunnan jäsenmaksu? Sehän ei ole mikään pieni, vaan meidänkin tapauksessa yli 100 euroa.
Kommentit (56)
No silloin kun maksat, saat opiskelijakortin. Ainakin niin minun aikaan oli.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:17"]
Maksan mukisematta
[/quote]
Sama. Pieni hintahan se on opiskelusta, vaikka kyllähän ärsyttää kun se satanen sieltä tililtä lähtee. :(
Minun ymmärtääkseni ei opiskelupaikkaa voi edes ottaa vastaan ellei maksa maksua.
No saa sillä YTHS:n palvelut samalla.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:13"]Miten muut tekee tai teki kun otti vastaan yliopisto-opiskelupaikan ja piti maksaa pakollinen ylioppilaskunnan jäsenmaksu? Sehän ei ole mikään pieni, vaan meidänkin tapauksessa yli 100 euroa.[/quote]
Kiinnostava kysymys. Mä maksoin sen. Mitä muita vaihtoehtoja on?
Hassu kysymys. Joka vuosi olen maksanut sen ihan normaalisti niin kuin muutkin (harvat) laskuni.
Niin minunkin papereissa vihjaillaan ettei opiskelupaikkaa voi vastaanottaa ellei maksa.
Ööö, maksoin..?
Sitä paitsi, se pitää maksaa joka vuosi.
Ja jos yo-kortti puuttuu, jää monet edut ja alennukset saamatta, esim. opiskelija-alennus junassa ja bussissa.
Maksaahan se pitää, jos haluaa yliopistossa opiskella. Se on kyllä epäreilua, että amk:ssa ei tarvitse maksaa opiskelusta.
Kun kerron ulkomaalaisille - etenkin amerikkalaisille - tutuilleni, että olen saanut yliopistokoulutukseni täysin ilmaiseksi maksamalla vuosittain vain muutaman kymmenen euron ylioppilaskuntamaksun, he eivät usko korviaan.
Eipä siinä auta kuin maksaa, koska pakko on.
et sä voi osallistua kursseillekkaa ennen ku oot maksanut sen maksun :D pakollinen maksu tarkottaa että pakko maksaa jos kouluun haluaa
Pieni hinta YTHS:n palveluista. Tietty maksoin sen. Jos tuo satanen kaataa budjettisi, miten meinaat pärjätä opiskeluajan?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:16"]En ole yliopistolainen, mutta kiitin itseäni ja vanhempiani että olin tarpeaksi järkevä, etten lähtenyt edes hakemaan ko. laitoksiin. Ylioppilaskuntamaksu... MIKÄ VITSI!
[/quote]
Juu kyllä muakin nauratti siinä vaiheessa kun kaikkien viisaudenhampaiden poisto maksoi muutaman kympin ja ajan sai parin viikon päähän :) puhumattakaan lounaasta, joka kustantaa 2,60... niin ja entäs liikuntavuorot! Salilla käyminen on ilmaista ja noin kymmenellä eurolla saa tarran jolla pääsee koko lukuvuoden ajan jumppiin, joogaan ja muille ryhmäliikuntatunneille. Ihan hikka tuli siitä nauramisesta!
No mitäs vaihtoehtoja ap:llä on? Jättää saatu opiskelupaikka käyttämättä? Mielestäni se on aika pieni hinta, ilmaista tuoopiskelu muuten on. Voithan maksaa myös lukukauden kerrallaan jos rahatilannetta helpottaa...
T. kohta valmis FM
Opiskelu Suomessa ei ole ilmaista, koska järjestelmän ylläpitoon maksetaan veroja. Ylioppilasmaksun suuruus on taas niin mitätön, etten voi ymmärtää, miten joku jaksaa kitistä siitäkin. Menkää töihin, jos ei ole maksaa satasta koulutuksesta, joka lääketieteen lisensiaatin tutkintoa lukuun ottamatta johtaa ainakin tilapäiseen työttömyyteen.
En ole yliopistolainen, mutta kiitin itseäni ja vanhempiani että olin tarpeaksi järkevä, etten lähtenyt edes hakemaan ko. laitoksiin. Ylioppilaskuntamaksu... MIKÄ VITSI!