Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KASVIO ja laiska teini

Vierailija
06.07.2021 |

Nyt kärähti pinna tän patalaiskan teinin kanssa. Sillä oli kesätehtävänä kerätä se tuttu kasvio, oli valinnut kasvion, ei mitään kuvakokoelmaa. Yhtään kasvia ei ole saanut koottua. Puoliväkisin pakotimme sen kesämökillä keräämään perus-niittykukat ennen juhannusta. Nyt pitäisi kerätä paljon muutakin kuivumaan ja ehdotin eilen että lähdetään tänään käymään suolla ja metsässä. Ei halua lähteä. Tänään yritin puhua järkeä, että se on vain viitseliäisyydestäsi kiinni, helppo numero kun yrität.

Ei, ei mitään reaktiota. Sanoin että ole yhdeltä valmis, käydään lenkki. Ei, kävin äsken huoneessa kysymässä, joko on valmis. Ei mitään, ei ollut edes päivävaatteita saanut päälle. Räjähdänkö, räjähdänkö.. ei, tämä on hänen juttu, en tee mitään hänen puolestaan tässä. En enää ehdottele edes lähtemistä. vedin oven kiinni ja siellä olkoon. Pärjää elämässä miten pärjää. Jos oma laisuus on tuota luokkaa niin siellä olkoon. Ilmoitin äsken tekstiviestillä että puhelimeen tulevat yöksi taas dataliikenteen estot päälle. Mä oon niin vihainen...

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hikipingoilla vanhemmat ja suku valjastetaan etsimään mökkimatkoillaan. Aivan turhaa touhua. Luokan yhteinen luontoretki keväällä ja syksyllä riittäisi aivan hyvin ja muutamien peruskasvien tuntemus! Onneksi ei itsellä tarvinnut 1980-luvulla kerätä koulussa!!

Ei minunkaan tarvinnut. Mutta olen puolet lapsuudestani viettänyt maalla ja tunnistin kerättävät kasvit yhtä lukuunottamatta. Lapsella sen sijaan oli vaikeuksia tunnistaa edes ketunleipää. Eli aivan tarpeen oli tämä tehtävä.

Miten niin?! Olen itse asunut lähes korvessa lapsuuteni eikä kiinnosta kasvit ja eläimet kuin pintapuolisesti. Kuvat näkee googlettamalla joka tapauksessa. Tätkeämpää olisi yhdessä opettajan kanssa tehdä luokan ulkopuolella retkiä kuin kerätä hikihatussa kasviota.

Kuva ei ole sama kuin tunnistaa kasvi luonnossa. Yhteisellä retkellä voi seistä takarivissä ja somettaa samaan aikaan kun ehkä kaksi näkee ja tunnistaa sen kuvan. Oppimistyylejä on monenlaisia. Tekemällä oppiminen yksi aika hyvä keino. Oletko sinä tehnyt sen kasvion? Siinä on aika monta vaihetta, jolloin kasvin ulkonäkö ja nimi ehtii painua mieleen.

Mitä muuten tarkoitit "korvessa"? Minä tosiaan asuin maalla. Oli kotieläimiä, vähän omaa metsää ja tietysti puutarhaa. Siinä rikkaruohoja kitkiessä oppi samalla erottamaan miltä näyttää tilli ja juolavehnä. Saunavastat tehtiin tiettyyn aikaan kesästä ja piti tunnistaa kumpaa lajia koivunoksia niihin tulee.

Vierailija
102/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuleva vitosluokkalainen tekee digikasviota, ja yhteensä se 50 lajia pitäisi löytää pk-seudulta. MITEN?? Meillä ei ole mahdollisuutta lähteä luonnonsuojelualueille rämpimään. Mistä löydän 4 erilaista jäkälää?? Juolukkaa?? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on runsaasti metsää. Nuuksio, Uutela, Sipoonkorpi nyt tunnetuimpina alueina. Jäkäliä löytyy mistä tahansa vähän kalliosemmalta alueelta helposti.

Vierailija
104/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon teinin ja teinien puolella. Ei niitä enää kiinnosta ja ei jaksa. Ne tehdään lapsena tai ei ollenkaan. Ei ole laiska. Ei nuorena tajua heinistä mitään, jotain turhaa ruohoa. Aikuisena ne voi kiinnostaa ja sitten otetaan yrttejä. :)

Vierailija
105/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla on runsaasti metsää. Nuuksio, Uutela, Sipoonkorpi nyt tunnetuimpina alueina. Jäkäliä löytyy mistä tahansa vähän kalliosemmalta alueelta helposti.

No en todellakaan lähde kasvion takia pummimaan kyytiä + takaisin tuonne. Kiitos silti vastauksesta. Kasvio tulisi olla lapsen vastuulla, en oikein ymmärrä miksi vanhempien oletetaan kuskaavan + valmentavan muksuja koulutehtävän nimissä. 

Vierailija
106/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki datayhteydet poikki kunnes kasvio on kasassa ja lisäksi huone siistissä kunnossa. Mikään ajan kanssa järjen kasvaminen ei toimi, vaan edellyttää nyt tilanteeseen tiukasti puuttumista nuoren kohtaamista ja sääntöjä. Huoneessa yksinolo ei tuo selkärankaa. Vaatii vastuunottoa ja selkeitä sääntöjä. Tähän on kasvettava jo teinistä, koska jos hän on nyt 14, niin pian on 18 v ja pitää alkaa kantamaan vastuuta omasta elämästään. Siihen on hyvä kasvaa jo nyt. Kasvoi on eka steppi. Jos tarvitsee mielenterveyteen apua haette sitä. Selkeät säännöt ja rajoitukset nyt kehiin! T. Amisope

Vierailija
107/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi, meillä kaikki teinit tekivät kasvion viimeisen päälle (varmaan siksi kun itse olin niin innoissani ja ostin kasvikirjoja ja lähdin innoissani rämpimään metsiin ja soille :D) Ainoat kympit parille teinille tuli just noista kasvioista. Yksi opiskelee biologiaa kun innostui kutosella vapaaehtoisesta kasvien keräämisestä.

Vierailija
108/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ongelma ei ole nyt kasvio, vaan ylipäänsä elämänhallinta. Onko muita masennuksen oireita?

Ongelmana on lähinnä äiti Joka on totuttanut siihen että holhotaan ja joku huolehtii siitä että homma lopulta tulee hoidettua.

Vierailija
109/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurin yh-äiti juoksi metsässä ja keräsi vaavilleen kaikki kasvit. Lapsia on neljä. Kaikille on varmaan kerännyt. Jalattomia näyttävät kyllä olevankin. Joka paikkaan menevät autolla. 

Vierailija
110/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan lähde kasvion takia pummimaan kyytiä + takaisin tuonne. Kiitos silti vastauksesta. Kasvio tulisi olla lapsen vastuulla, en oikein ymmärrä miksi vanhempien oletetaan kuskaavan + valmentavan muksuja koulutehtävän nimissä. 

Mitä ihmettä? Kyytejä? Julkinen liikenne on keksitty! Kersa bussiin eväskassin kanssa. 

Vierailija
111/114 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini jätti tekemättä kokonaan. Hyvin sai silti opiskelupaikan ja sen jälkeen työpaikan.

Vierailija
112/114 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan lähde kasvion takia pummimaan kyytiä + takaisin tuonne. Kiitos silti vastauksesta. Kasvio tulisi olla lapsen vastuulla, en oikein ymmärrä miksi vanhempien oletetaan kuskaavan + valmentavan muksuja koulutehtävän nimissä

Kaikkiin noihin pääsee julkisilla.

Vierailija
113/114 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on väärään aikaan opetussuunnitelmassa. Alakoululaisten saa ihan hyvin tekemään vielä tämmöisen tehtävän, teini paljon vaikeampaa.

Mutta minun vinkki on puhua teinin kaveri mukaan, sitten lähtevät kyllä keräämään. Toki tarvitaan vanhempi avuksi tunnistamisessa. Onneksi kuvat riittää tänä päivänä. 

Vierailija
114/114 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan lähde kasvion takia pummimaan kyytiä + takaisin tuonne. Kiitos silti vastauksesta. Kasvio tulisi olla lapsen vastuulla, en oikein ymmärrä miksi vanhempien oletetaan kuskaavan + valmentavan muksuja koulutehtävän nimissä

Kaikkiin noihin pääsee julkisilla.

Mun lapsi kärsii matkapahoinvoinnista bussissa ja autossa, eipä onnistu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän