Isäni pyytää korjaamaan pyödän kun olemme kylässä
Asumme toisessa kaupungissa parin tunnin ajo matkan päässä perheeni kanssa, käymme muutaman kerran vuodessa isälläni kylässä ja jäämme sinne yleensä myös yöksi.
Olen kotiäiti ja pyykkiä ja tiskiä menee useampi koneellinen päivässä.
Isälläni kyläillessä hän pyytää minua pesemään perunat tai siivoamaan pöydän, en millään jaksaisi kun kotonakin joutuu aina tekemään näitä puuhia, eikö kylässä voisi vain rentoutua?
ONko mielestänne reilua? Miten voisin sanoa asiasta vai voinko?
Pedit siellä on aina pedattu valmiiksi kun hänen avopuolisonsa tekee sen..mutta esim. Pinnasängyn joka on siellä meitä varten joutuu mieheni kokoamaan ennen käyttöä.
Kommentit (67)
Ööö meillä kyllä vanhemmat passaa kun sinne mennään, ovat 60vuotiaita. Ei meidän suvussa ole lähtökohta että kylään mennään TÖIHIN, ihmettelen apn saamia vastauksia. Minusta isäsi on tökerö pyytäessään sinulta noita. Ihan mielenkiinnosta. Missä päin Suomea kylään mennään kokkaamaan ja siivoamaan, ei meidän eteläpohjalaisia juuria omaavaassa ainakaan!!!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 09:13"]
Mä kyllä ymmärrän sua, ap. Mulla vaan se ihana tilanne, että lapsuuskodissani äiti komentaa mut levähtämään, ku tekisin jotain. Mutta jotenki noista sun kirjoituksista tulee sellainen olo, että oot kotona aika yksin lasten ja hommien kans. Ootko masentunu?
Just eilen sanoin miehelle, että ku paikat on sekaisin ja tiskipöytä yks vuori ja lapset sotkee kolme vaatekertaa päivässä, ni tulee olo, ettei riitä mihinkään ja ei jaksa edes yrittää.. Ja jos ihan jaksamisen rajoilla yrittää, ni takuulla tulee paha mieli, jos edes omien vanhempien luona ei saa ymmärrystä ja mahdollisuutta levätä ja vaan olla. Isäsi ei ilmeisesti ole ollut lasten kanssa kotona, eikä siis ymmärrä, että kotona olo ei ole jouten oloa ja se kuormittaa henkisesti yllättävässä määrin.
Luulisin, että jos noihin hommiin ei velvoitettais, ni ne saattais ihan ajankuluna tehdä, mutta kotitöiden kuormittavuuden vähättely ja ymmärtämättömyys väsymyksen suhteen lannistaa ja väsyttää lisää. Pelkästään se, että joku ymmärtää tilanteen, helpottaa.
Onko sulla monta lasta?
Mua on helpottanu, ku oon päässy väliin töihin, osaa sit arvostaa taas kotona oloa.. Meillä siis 7 lasta, oon äitiyslomalla.
[/quote]
minulla on kaksi lasta, kaksi hoitolasta ja kaksi koiraa ja mies joka osallistuu paljon kaikkeen. En ole laiska vaan yleensä en osaa rauhoittua ja vaan olla, kyläillessä minuun iskee ihan järkyttävä väsymys on jotenki stressaavaa jo pelkästään lähteä jonnekkin missä tiedän olevani vaivaksi.
. Mieheni tekee asioita puolestani isälläni kun näkee oloni.
Isäni ei ole kasvattanut minua tai sisaruksiani.
Teen työkseni tätä peruna tiski hommaa ja kyläily ei tunnu mukavalta kun työt painavat sielläkin päälle.
Isäni ei ole työelämässä eikä ole vuokseni koskaan joutunut mitään tekemään.
Äitini hoisi meidät.
Anopin mökillä olen tarjoutunut auttamaan monesti, eikä avun tarjoaminen tai asioiden tekeminen tunnu siellä raskaalta.
Tekstiäni lukiessa tulee itselle olo että suhteeni isääni ei ole terve kun tämä laiskuus yllättää aina siellä....
Tavallaan ymmärrän ap:ta.
Me menemme vanhemmillemme kylään. Ne paikat eivät ole enää meidän koteja. Tavarat ovat aika päiviä sitten vaihtaneet paikkaansa enkä edes löytäisi olellisia asiota. Samon vanhempamme tulevat meille kylään = istuvat sohvalla, kun talon väki puuhaa vieraiden eteen. Enkä todellakaan alkaisi vanhempiemme kodissa siivoamaan ikkunoita tms. Enhän niitä mitenkään ahkerasti saa omassa kodissanikaan tehtyä. Heillä on varaa palkata siivooja, jos eivät itse jaksa tehdä. Meillä ei ole siihen varaa.
Pinnasängyn kokoamisen ymmärrän (siis että vieraat kokoaa). Lakanat voi vuoteeseensa sijata. Ja pöydän kattamisessa/siistimisessä voi auttaa isännän/emännän ohella. Mutta mielestäni vieraiden ei kuulu hoitaa koko ruokarumbaa. En minäkään laita vieraitani laittamaan ruokaa tai siivoamaan jälkiä, itsestään selvyys on että me ne hommat tehdään. Omat vanhempani ovat viriileitä ihmisiä, jotka ovat koko ajan menossa. Vähentäisin kyllä vierailuja, jos joutuisin lapsuudenkodissani jatkuvasti töihin. Oma äitini marmatti aina maatalon tyttärenä kuin poikki hän on aina "loma"reissuista, kun joutuu navettatöitä myöden osallistumaan talon asioihin vaikkei ole moneen kymmeneen vuoteen edes siellä asunut. Vanhemmat vain olettivat, että tytär jatkaa hommia entiseenmalliin kuin lapsenakin.
Hei eikö tässä nyt ole kuitenkin ihan sellainen tilanne, että ap on jollain tapaa uupunut, jonka vuoksi ei jaksa meistä muistta ns. normaaleilta tuntuvia askareita enää oman kodinhoidon yms lisäksi.
Nykyisin olen reipas ja teen akikenlaista ja puuhailen ja autan ja harrastan, mutta masennukseni ( yli 10 v kesto) aikan en olsi jaksanut käydä edes isäni kynnyksellä, makasin vaan lamaantuneena. En nyt tarkotia että ap:lla olis masennus, mutta jos on uupunut kotiarjesta, ei välttämättä pysty samaan kuin ei-uupuneet. Tarkoitan kai sanoa, että annetaanko armoa niille, joilla on jaksamisen kanssa ongelmia?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:00"]Ööö meillä kyllä vanhemmat passaa kun sinne mennään, ovat 60vuotiaita. Ei meidän suvussa ole lähtökohta että kylään mennään TÖIHIN, ihmettelen apn saamia vastauksia. Minusta isäsi on tökerö pyytäessään sinulta noita. Ihan mielenkiinnosta. Missä päin Suomea kylään mennään kokkaamaan ja siivoamaan, ei meidän eteläpohjalaisia juuria omaavaassa ainakaan!!!
[/quote]
No joku päiväkahvittelu on vähän eri juttu, mutta ainakin meidän suvussa (karjalaisia) yökyläilijät osallistuvat kyllä kkaikkeen päivän aikana tapahtuvaan puuhasteluun. Ruuan laittamisessa auttamista, saunan lämmittämistä, marjojen perkaamista jne. Tarjoutuvat siis ihan itse, ei isäntäväki lyö mitään to do -listaa kouraan ja sano että hoitakaas nämä hommat. Pointti vaan, ettei meidän suvussa vaan kukaan ainakaan kehtaisi mennä yökyläilemään toisten luo ja sitten nostaa ketaroita pystyyn ja istua palveltavana. Hotellit on tuollaista varten.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 09:08"]
Kuulostaa vähän huolestuttavalta jos tavalliset arkiaskareet itkettää ja väsyttää.
itse olen raskaana aika viimeisillään, toinen alle kouluikäinen kotona ja koira. Ihan arkea ja normaali elämää on siivous, koiran lenkitys, ruuanlaitto jne. En ole koskaan ymmärtänyt miten arki voi olla raskasta esim. Tiskien takia. Toinen ryhmä on sit nää työstä valittajat, kun on Nii raskasta työpäivän jälkeen (8h) ja mitään muuta ei jakseta.
meidän porukka käy vanhempieni luona noin kerran kuussa vloppu reissun (asuvat kaukana). Ei tulisi mieleenkään, että en osallistuisi arkeen kodissa, jossa olen itse kasvanut. Ja ihan itse teemme pedit vieras huoneeseen ja yhdessä tehään ruokaa jne. Ja vanhempani ovat ihan työssäkäyviä 50 vuotiaita.
[/quote]
me käymme vain pari kertaa vuodessa, olemme yhden yön...
Isäni koti ei ole lapsuudenkotini, isäni ei käy töissä eikä koskaan ole tehnyt vuokseni mitään. Muissa kyläily kohteissa teemme yhdessä tai yksin petimme, kerroin että se tehdään siellä puolestamme siksi että emme todellakaan joudu kaikkia kotitöitä siellä tekemään, mutta koen raskaaksi jo pelkän perunan pesun.
No miksi ap menette yöksi isänne luokse? Jos matka ei ole kuin pari tuntia niin helpostihan sinne päiväreissunkin tekee. Mikä pakko jäädä yöksi jo joku sängyn kokoaminen (joka hootaa sitä paitsi miehesi) rassaa noin paljon.
Kasvattamaton tytönhuitukka, en paremmin sano. Häpeän puolestasi silmä päästäni. Niin kauan kuin lapsuudenkoti oli pystyssä ja toinen vanhemmista vielä elossa, otin sinne mentyäni itsestään selvästi koko huushollin hoitooni ilman erillistä pyyntöä. Isäpuolelle tuotiin viimeisenä vuonna ateriapalvelusta ruoka, mutta aina hän oli kiitollinen, kun menin muutamaksi päiväksi ja tein niitä ruokia, joista tiesin hänen pitävän.
Ap:hen verrattuna on tietenkin se ero, että minulla ei ollut lapsia. Mutta sinulla on myös mies. Eikö hän hoida lasta / lapsia, kun olet niin uupunut? Taitaa olla niin, että suurentelet kotitöiuden raskautta. Oletko ollut ihan oikeissa töissä koskaan?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:27"]
No miksi ap menette yöksi isänne luokse? Jos matka ei ole kuin pari tuntia niin helpostihan sinne päiväreissunkin tekee. Mikä pakko jäädä yöksi jo joku sängyn kokoaminen (joka hootaa sitä paitsi miehesi) rassaa noin paljon.
[/quote]
isäni pyytää meidät ja toivoo yöpymistä että saisi viettää aikaa lastenlasten kanssa enemmän... siskoni perheineen ei jää enään yöksi, hänkin kokee siellä olemisen jotenkin raskaaksi, jättää lapset lomailemaan ja lähtee itse kotiin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:38"]
Kasvattamaton tytönhuitukka, en paremmin sano. Häpeän puolestasi silmä päästäni. Niin kauan kuin lapsuudenkoti oli pystyssä ja toinen vanhemmista vielä elossa, otin sinne mentyäni itsestään selvästi koko huushollin hoitooni ilman erillistä pyyntöä. Isäpuolelle tuotiin viimeisenä vuonna ateriapalvelusta ruoka, mutta aina hän oli kiitollinen, kun menin muutamaksi päiväksi ja tein niitä ruokia, joista tiesin hänen pitävän.
Ap:hen verrattuna on tietenkin se ero, että minulla ei ollut lapsia. Mutta sinulla on myös mies. Eikö hän hoida lasta / lapsia, kun olet niin uupunut? Taitaa olla niin, että suurentelet kotitöiuden raskautta. Oletko ollut ihan oikeissa töissä koskaan?
[/quote]
olen ollut oikeissa töissä ja olen myös nyt oikeassa palkkatyössä.
Eli onko niin että itäsuomalaiset menee toisten kotiin hääräämäön, mulle on vaan niin vieras ajatus mikä täällä tuntuu olevan normi että toisten kotiin mennään siivoon ja touhuun. Meillä ei kertakaikkiaan ole tapana, Se on noloa jos isäntäväki pistää vieraat töihin.
Se eteläpohjalaista sukua
Meillä on myös 90vuotiaalle suvun vanhimmalle vaikea paikka ettei jaksa enää passata. Kun tapoihin kuuluu että omassa kodissa jokainen laittaa ruuan, siivoaa tms. Vieraat korkeintaan osallistuu pöydän kattamiseen tai petien petaamiseen
Siis ihan oikeasti te oletatte että vieraanne häärivät kotonanne? Taitaa miehen itäinen suku pitääkin mua laiskana, sitä en ole. Mut on vaan opetettu että toisen kotona ei ruveta emännöimään tai piikoomaan
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:44"]Eli onko niin että itäsuomalaiset menee toisten kotiin hääräämäön, mulle on vaan niin vieras ajatus mikä täällä tuntuu olevan normi että toisten kotiin mennään siivoon ja touhuun. Meillä ei kertakaikkiaan ole tapana, Se on noloa jos isäntäväki pistää vieraat töihin.
[/quote]
En tiedä ja noinhan en kyllä sanonutkaan, iyse ymmärrät väärit. Isäntäväki ei siis pistä vieraita töihin vaan kaikilla on sama asenne että hoidetaan nuo päivän hommat yhdessä niin sujuvat nopeammin. Ja nämä pikkuhommat ei ole mitään risusavottaa tai heinätöitä, vaan tosiaan jotain puiden tai vesien kantamista saunaan isännän apuna tai sitten vaikka tuota perunoiden kuorimista samalla kun emäntä laittaa ruokaa.
Miksi miehesi ei tee? Hän voi kuoria perunat kun sinä otat torkut. Ja miksi hän ei auta sinua kotona?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 14:01"]
Miksi miehesi ei tee? Hän voi kuoria perunat kun sinä otat torkut. Ja miksi hän ei auta sinua kotona?
[/quote] mies tekee ja auttaa, mutta ilmeisesti olen super laiska kun kotityöt nyppii silti kyyneleitä silmiin kotona ja varsinkin isäni luona kylässä.
Avasin tämän ketjun vain nähdäkseni, puhutaanko tässä pyörän vai pöydän korjaamisesta. Aloitusviestistä selvisi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 13:44"]Eli onko niin että itäsuomalaiset menee toisten kotiin hääräämäön, mulle on vaan niin vieras ajatus mikä täällä tuntuu olevan normi että toisten kotiin mennään siivoon ja touhuun. Meillä ei kertakaikkiaan ole tapana, Se on noloa jos isäntäväki pistää vieraat töihin.
[/quote]
En tiedä ja noinhan en kyllä sanonutkaan, iyse ymmärrät väärit. Isäntäväki ei siis pistä vieraita töihin vaan kaikilla on sama asenne että hoidetaan nuo päivän hommat yhdessä niin sujuvat nopeammin. Ja nämä pikkuhommat ei ole mitään risusavottaa tai heinätöitä, vaan tosiaan jotain puiden tai vesien kantamista saunaan isännän apuna tai sitten vaikka tuota perunoiden kuorimista samalla kun emäntä laittaa ruokaa.
[/quote]
Musta olis ainakin virkistävää tehdä vaihteeksi heinätöitä tai jotain metsähommia, jos sen jälkeen saisin tulla valmiiseen pöytään syömään ja joku muu vielä tiskaisi ja vahtisi lapsia.
Ikuiset samat kotityöt ja se, että mitään ei saa tehdä rauhassa keskittyen puuduttaa. Sit jos lomat ja vierailutkin on tuota samaa, paitsi että ruokaa pitäis laittaa vielä isommalle porukalle ja siivota vielä enemmän sotkua ja vielä vieraassa kyökissä niin sama jäädä kotiin.
Eikö sun isäsi osaa itse korjata pyörää?
Isäni on tehnyt minulle lapsena niin paljon, auttanut joka asiassa, että voin kyllä näin vanhempana maksaa hänelle kaiken sen takaisin auttamalla kotitöissä.