Isäni pyytää korjaamaan pyödän kun olemme kylässä
Asumme toisessa kaupungissa parin tunnin ajo matkan päässä perheeni kanssa, käymme muutaman kerran vuodessa isälläni kylässä ja jäämme sinne yleensä myös yöksi.
Olen kotiäiti ja pyykkiä ja tiskiä menee useampi koneellinen päivässä.
Isälläni kyläillessä hän pyytää minua pesemään perunat tai siivoamaan pöydän, en millään jaksaisi kun kotonakin joutuu aina tekemään näitä puuhia, eikö kylässä voisi vain rentoutua?
ONko mielestänne reilua? Miten voisin sanoa asiasta vai voinko?
Pedit siellä on aina pedattu valmiiksi kun hänen avopuolisonsa tekee sen..mutta esim. Pinnasängyn joka on siellä meitä varten joutuu mieheni kokoamaan ennen käyttöä.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:11"]Jos isän tilalla lukisi anoppi, olisi palsta ap:n puolella: eihän anopille piikomaan lähdetä.
[/quote]
Ja mitä tämä nyt sitten liittyy asiaan, ja auttako tää jotenki ap:ta?
[/quote]
tämä oli ainoa kommentti joka auttoi minua.
Olette tosi ilkeitä :( ehkä minun ei pitäisi enään käydä isäni luona kun voimavarani ei kerran riitä.
[/quote]
siis ihan hirveän rankkaa kuoria perunat ja siivota pöytä?? :O
Kyllä mä ainakin ihan mielelläni auttelen kotitöissä jos kylään menen. Ei tunnu mitenkään raskaalta vaikka kotonakin on täystyö neljän lapsen ja ison kodin kanssa. Ihan vaan se että pääsee välillä pois kotoa ja kyläilemään ja näkemään ihmisiä antaa kummasti virtaa :)
Tuollaista se on yleensä jos kyläilee. Ei vaan voi laiskotella. Onneksi en kyläile usein, olen laiska ihminen :D
Isi taisi kohdella sua kuin prinsessaa, kun olit lapsi? Hyvä että se on loppunut, melkoinen prinsessa taidat kuvitella olevasi vieläkin. Poikki ollessasi sun pitää korjata pöytää ja kuoria perunat, huh hei kun on rankkaa!
Mä ainakin auttelen pöydän korjaamisessa jne kun käyn kotona, joskus tosin äiti sanoo, et lepää sinä, hän siivoaa. En koe mitenkään raskaana. Musta kuulostaa et olet ehkä uupunut tms. jos itkettää jo ajatuskin perunoiden kuorimisesta?
Ei ap mielestäni ole tässä automaattisesti väärässä. Olisihan se kieltämättä vähän kummallista, jos hyväkuntoiset 50-vuotiaat vain komentelisivat ja katselisivat vierestä, kun kylävieras (vaikkakin samaa perhettä) tekee kaikki kotihommat. En minä ainakaan kutsu meille ketään kylään piikomaan.
Onko näin, vai onko kyse siitä, että ap:tä vain pyydetään osallistumaan töihin muiden mukana?
Jos nuori ihminen on noin väsynyt, on syytä varata aika lääkärille. Normaalisti ihminen piristyy, kun pääsee hetkeksi pois kotirutiineista.
Voi olla, että väsymys on ns. korvien välissä. Minulla oli kerran työkaveri, joka varasi aina kesäksi vähintään 2kk lomaa itselleen (palkatonta). Hän selitti, että hän TARVITSEE lepoa. Ei piitannut yhtään, miten muiden lomat järjestyi. Tuo nainen oli perheetön yksineläjä, terve ja hyväkuntoinen. Hänelle ei myöskään palkkatulo ollut yhdentekevä juttu, mutta oli mieluummin rahaton kuin työssä.
Ihan reilua on! Niin kuin jo sanottiinkin - ette mene sinne hotelliin ja täysihoitoon ja maksa siitä. Vai maksatteko?
Kuulostaa vähän huolestuttavalta jos tavalliset arkiaskareet itkettää ja väsyttää.
itse olen raskaana aika viimeisillään, toinen alle kouluikäinen kotona ja koira. Ihan arkea ja normaali elämää on siivous, koiran lenkitys, ruuanlaitto jne. En ole koskaan ymmärtänyt miten arki voi olla raskasta esim. Tiskien takia. Toinen ryhmä on sit nää työstä valittajat, kun on Nii raskasta työpäivän jälkeen (8h) ja mitään muuta ei jakseta.
meidän porukka käy vanhempieni luona noin kerran kuussa vloppu reissun (asuvat kaukana). Ei tulisi mieleenkään, että en osallistuisi arkeen kodissa, jossa olen itse kasvanut. Ja ihan itse teemme pedit vieras huoneeseen ja yhdessä tehään ruokaa jne. Ja vanhempani ovat ihan työssäkäyviä 50 vuotiaita.
Mä kyllä ymmärrän sua, ap. Mulla vaan se ihana tilanne, että lapsuuskodissani äiti komentaa mut levähtämään, ku tekisin jotain. Mutta jotenki noista sun kirjoituksista tulee sellainen olo, että oot kotona aika yksin lasten ja hommien kans. Ootko masentunu?
Just eilen sanoin miehelle, että ku paikat on sekaisin ja tiskipöytä yks vuori ja lapset sotkee kolme vaatekertaa päivässä, ni tulee olo, ettei riitä mihinkään ja ei jaksa edes yrittää.. Ja jos ihan jaksamisen rajoilla yrittää, ni takuulla tulee paha mieli, jos edes omien vanhempien luona ei saa ymmärrystä ja mahdollisuutta levätä ja vaan olla. Isäsi ei ilmeisesti ole ollut lasten kanssa kotona, eikä siis ymmärrä, että kotona olo ei ole jouten oloa ja se kuormittaa henkisesti yllättävässä määrin.
Luulisin, että jos noihin hommiin ei velvoitettais, ni ne saattais ihan ajankuluna tehdä, mutta kotitöiden kuormittavuuden vähättely ja ymmärtämättömyys väsymyksen suhteen lannistaa ja väsyttää lisää. Pelkästään se, että joku ymmärtää tilanteen, helpottaa.
Onko sulla monta lasta?
Mua on helpottanu, ku oon päässy väliin töihin, osaa sit arvostaa taas kotona oloa.. Meillä siis 7 lasta, oon äitiyslomalla.
Tämä vaihtelee perheittäin. Perhekulttuuriasia.
Anoppini tarttuu pyytämättä tiskiharjaan aina kun käyvät, ovat yleensä 1-2 yötä. Appiukko värkkää joka kyläilyreissullaan kuntoon jonkin osan taloamme, esim. portaat.
Äitini ei tee yhtään mitään, jos ei erityisesti pyydä. Saattavat olla 2-5 yötä kylässä "passattavana". Eikä osaa yhtä aikaa esim. vaihtia lapsia ja laitaa ruokaa, vaan lapsia ei voi jättää hänen vastuulleen, jos hänen pitäisi esim. keittää perunat ja paistaa poronkäristys.
Kotonansa taas äitini passaa vieraat eikä anna heidän tehdä mitään, anoppi odottaa, että vieraat osallistuvat kotitöihin.
Molemmat tavat ovat mielestäni ihan yhtä reiluja ja tasapuolisia.
AP, kun isäsi tulee kylään, tiskaako hän ja kuoriko perunoita? Syytä olisi....
Asiat ovat pielessä jos pakkaaminen uuvuttaa ja tiskit saavat itkemään.
Ööö...wtf?! Itse en vieraammassakaan kylässä vaan istu kuin tatti pöydässä passattavana ja odota että emäntä hoitaa kaiken, en varsinkaan silloin jos ollaan oikein yötä. Jos haluat täyshoitoa, mene hotelliin! Varmaan sanomattakin selvää että ap ei koskaan kutsu ketään kylään, ei ainakaan yöksi. Muuten kyllä tietäisit että on siinä vieraidenkin kestitsemisessä oma hommansa.
AP, oletkohan masentunut. Jos olet, hae apua itsellesi jotta saat itsesi kuntoon.
Sä tarvitsisit ap ehkä ihan oikean loman, jossa lapsille hoitomahdollisuus, kuten monissa lomakohteissa. Isääsi et kuitenkaan voi velvoittaa lomittajaksesi.
Ap, mitä miehesi tekee? Miksei hän tee noita asioita islläsi käydessänne? Kyllä minäkin autan anoppiani kun vierailemme siellä. Miehesikin voisi auttaa appeansa, ei se ole yksin sinun velvollisuutesi.
Kuulostat myös uupuneelta, jopa masentuneelta. Oletko keskustellut tästä miehesi kanssa?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:43"]
Isi taisi kohdella sua kuin prinsessaa, kun olit lapsi? Hyvä että se on loppunut, melkoinen prinsessa taidat kuvitella olevasi vieläkin. Poikki ollessasi sun pitää korjata pöytää ja kuoria perunat, huh hei kun on rankkaa!
[/quote]
näin lapsena isääni harvoin, ehkä joka toinen kuukausi. Kohteli minua toki silloin hyvin, mutta prinsessa en koskaan ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 09:39"]
Ööö...wtf?! Itse en vieraammassakaan kylässä vaan istu kuin tatti pöydässä passattavana ja odota että emäntä hoitaa kaiken, en varsinkaan silloin jos ollaan oikein yötä. Jos haluat täyshoitoa, mene hotelliin! Varmaan sanomattakin selvää että ap ei koskaan kutsu ketään kylään, ei ainakaan yöksi. Muuten kyllä tietäisit että on siinä vieraidenkin kestitsemisessä oma hommansa.
[/quote]
kutsun kyllä kylään ihmisiä ja passaan, leivon...yöksi kukaan ei ole jäänyt pieneen asuntoomme. Otan mielelläni lapsien serkut hoitoon yöksikin.
Olet perheineinesi isäsi luona, et missä tahansa kylässä. On siis oikeutettua olettaa sinun osallistuvan taloudenpitoon eikä passauttaa koko perhettä vanhalla ihmisellä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:11"]Jos isän tilalla lukisi anoppi, olisi palsta ap:n puolella: eihän anopille piikomaan lähdetä.
[/quote]
Ja mitä tämä nyt sitten liittyy asiaan, ja auttako tää jotenki ap:ta?
[/quote]
tämä oli ainoa kommentti joka auttoi minua.
Olette tosi ilkeitä :( ehkä minun ei pitäisi enään käydä isäni luona kun voimavarani ei kerran riitä.
[/quote]
Ainoa kommentti joka auttoi? Vai ainoa jossa oltiin kanssasi samaa mieltä..? Oikeasti, keskustele miehesi kanssa että hoitaa sen auttamisen jos oikeasti olet niin poikki.