Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 650e kk liian korkea vuokra, jos nettotulot on noin 2000e?

Vierailija
06.07.2021 |

Jos halvemman asunnon haluaisi, niin jotuisi asumaan joko kaukana keskustasta tai sitten jollain ihan kammottavalla spurgualueella.

Onko teidän mielestä näillä tuloilla järkevää vuokrata vähän kalliimpi asunto jotta pääsee sentään elämään mieluisammassa paikassa ja lähempänä työpaikkaa?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nettotulot kuukaudessa noin 2100e ja asumiskuluni kuukaudessa on lainanlyhennys noin 400e ja vastike noin 200e eli 600 euroa noin.

Aika tiukkaa eläminen on kun on vielä auto käytössä.

Sanoisin ap:lle että ihan maksimi tuo on tuloillasi etenkin jos tarvitset vielä autoa.

Miten voi olla tiukkaa jos jää 1500 euroa ruokaan ja huvitteluun?

Katsos kun tuosta 1500 eurosta sitten maksan laskut,autonkulut,vakuutusmaksut,käyttötavarat.

Ei minulla jää 1500 euroa käyttöön vaan alle 1000 euroa jää ruokaan sekä huvitteluun pakollisten kulujen jälkeen.

Jos pitää ostaa vaikka uusi huonekalu tai kodinkone niin se vie jo aika paljon rahaa.

Okein, no sitten. Et voi luopua autosta? On meinaan iso säästö.

Vierailija
22/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nettotulot kuukaudessa noin 2100e ja asumiskuluni kuukaudessa on lainanlyhennys noin 400e ja vastike noin 200e eli 600 euroa noin.

Sanoisin ap:lle että ihan maksimi tuo on tuloillasi etenkin jos tarvitset vielä autoa.

Katsos kun tuosta 1500 eurosta sitten maksan laskut,autonkulut,vakuutusmaksut,käyttötavarat.

Ei minulla jää 1500 euroa käyttöön vaan alle 1000 euroa jää ruokaan sekä huvitteluun pakollisten kulujen jälkeen.

Jos pitää ostaa vaikka uusi huonekalu tai kodinkone niin se vie jo aika paljon rahaa.

Okein, no sitten. Et voi luopua autosta? On meinaan iso säästö.

En voi luopua autosta koska töihin en ilman autoa pääsisi. Luopuisin autosta heti jos pääsisin julkisilla töihin, polkupyörällä reilu 20km matka päivittäin on aika rankka.

Ja kyllä siinä säästäisi jos autosta voisi luopua.

Auton pitäminen on kallista ja siihen kuuluu tankkaukset,vakuutukset,verot ja huollot... Nämä vuoden kulut jos jakaa joka kuukaudelle niin se on jo useita satoja euroja kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite nettona 1200 ja vuokra 930e et siitä perspektiiviä

Millä sinä maksat laskut?

Millä rahalla ostat ruokasi?

En ole tuo jota lainasit, mutta yllättävän vähällä voi tulla toimeen. Minulla jää vuokran jälkeen noin 400-500e työvuoroista riippuen. Siitä maksan ruuat, sähkön, vaatteet, puhelimen yms. 50e kk laitan säästöön rahastoon. Oikeasti tiukkaa teki silloin kun jäi vuokran jälkeen 250e.

T. osa-aikatöitä tekevä opiskelija

Vierailija
24/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 2200. Asumiseen 1700.

Vierailija
25/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian korkea. Riippuu tietenkin kuinka monta henkilöä joutu elämään tuolla 2000 euron kuukausitulolla mutta yksin asuvalle ei todellakaan ole liian korkea.

Vierailija
26/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla tuskin on autoa? Miten pärjäät jos tulee isompi ostos tai menoerä?

Ja miten pakki on myöntänyt sinulle edes lainaa...

Vierailija
27/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmettelen itsekin. Tuostahan pistää säästöön sen 600 euroa kuukaudessa ja siltikin käteen jää kivasti rahaa. Itsellä samat luvut ja juuri noin teen. Kohta on asunnon käsiraha kasassa.

Sinulle sama eli tuosta 1500 eurosta maksan vielä laskut,auton käyttökulut,käyttötaravat.. jne

Autoon menee jo polttoainetta kuukaudessa noin 200e ja tämä on vain polttoainekulu.

Elämiseen minulla jää kuukaudessa varmaankin noin 800e eli tämä raha jää ruokaan ja huvitteluun mutta aina täytyy muistaa se että asuntoihin tulee remontteja ja kodinkoneet hajoilevat...

Vierailija
28/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan hyvä tulojen ja asumiskulujen suhde.

Muistaakseni jossakin luki, että se saisi olla maksimissaan 25 prosenttia. Mutta esimerkiksi Helsinki on Helsinki, täällä joillakin menee 50 prosenttiakin asumiseen.

Mmmm, vai joillakin. Aika usella 75 - 80 %, itsellä 85 % eikä naurata.

Vierailija
29/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOI! Meil maksaa vuokran sosiaali!

Vierailija
30/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lainaa. Eikä autoa enää. Vielä pärjään vaikka menot isommat kuin tulot. Parin vuoden kuluttua eläkkeelle. Se pelottaa.

Vierailija
31/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9192 kirjoitti:

Itse tienaan kuussa jotain 1800-2000e, ja vuokra on kolmiossa 884e/kk, ja perhettä kun on niin ei paljon pienempään kämppään tai toiselle paikkakunnalle noin vaan muuteta. Hankalaa on.

Sinähän saat vielä lapsilisät ja elarit tohon.

Vierailija
32/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla tuloilla minulla on sama vuokra ja saan tonnin kuussa säästöön ja sijoituksiin.

Pari vuotta vielä tässä, sitten varmaan ostan kämpän.

Vierailija
33/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lainaa. Eikä autoa enää. Vielä pärjään vaikka menot isommat kuin tulot. Parin vuoden kuluttua eläkkeelle. Se pelottaa.

Mistä tuo asumiskustannus sitten muodostuu, jos ei lainaakaan ole?

Vierailija
34/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot bruttona noin 2600e

Tulot nettona 1900e

Asuntolainan kuukausierä 450e

Yhtiövastike 150e

Sähkölasku noin 60e(sähkölämmitys eli talvella 100e ja kesällä alle 50e)

Puhelinlasku 30e

Netti 30e

Ammattiliittomaksu 40e kuukaudessa

Vakuutukset(koti,auto ja henki) arviolta 50e/kk ja voi olla yläkanttiin

Polttoaine noin 200e(joskus voi olla vähemmän jos on lomilla esim)

Lääkekuluni 25e kuukaudessa

Elämiseen jää about 900 euroa kuukaudessa jolla ostelen ruokaa,vaatteita,harrastelen,viihdepalveluita.

Tuolla 900 eurolla sitten vielä maksan autonkäyttömaksu,auton mahdolliset huollot,mahdolliset asunnon remontit,mahdolliset uudet hellat,jääkaapit,sohvat.

Jotain saattoi puuttua listastani.

Pelottaa kun kattoremonttia suunnittelevat taloyhtiööni...

Vierailija
35/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla on samanlaiset tulot ja vuokra 700 euroa. Ihan samasta syystä, eli haluan asia paremmalla alueella ja hyvin kulkuyhteyksien sisällä. En myös jaksa katsella spurguja tai narkkareita. 

30 prosenttia suunnilleen siis menee asumiseen. Onhan se aika paljon, mutta semmoista se on. 

Että semmoinen kartano.

Vierailija
36/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian korkea. Riippuu tietenkin kuinka monta henkilöä joutu elämään tuolla 2000 euron kuukausitulolla mutta yksin asuvalle ei todellakaan ole liian korkea.

Yksinasuvalle se on liian korkea jos omistaa auton.

Vierailija
37/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasi on siis noin 30% tuloista.

Mun vuokrani on 550 €/kk ja saan tukia noin 900 €/kk. Maksan siis yli 60 % tuloistani vuokraa.

En siis pitäisi liian suurena.

38/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen maksanut tuollaisia reilu 600€ vuokria 2000€ nettotuloilla.

Vierailija
39/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok minusta, mutta ehkä kuitenkin ylärajoilla. Riippuu muista menoista. Jos ei ole muita rahareikiä ja lainoja, tuo on varsin passeli. Mutta jos on paljon sekalaisia muita menoja ja kuluja, sitten voi tehdä tiukkaa. Kokonaisuus ratkaisee.  

Vierailija
40/62 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nettotulot 1800 euroa kuukaudessa, maksan kahta asuntoa (oman vastike 300 euroa/kk, työn takia työpaikkakunnalta vuokraamani 420 euroa/kk eli yhteensä 720 euroa/kk) plus sitten auton kulut (välttämätön töiden takia, paitsi joistakin matkoista saan km-korvaukset), sähköt, vakuutukset yms. laskut. Niin, ja kesämökin sähkölasku juoksee koko ajan vaikka sitä ei käyttäisi ollenkaan.

Olen yksineläjä, joten säästöön ei jää mitään, mutta saanpahan kaiken maksettua ajallaan. Auton korjausten kanssa pitää vähän sumplia, että saa haalittua vähän rahaa ennakkoon kasaan.

Ei tällä rikastu ja aika kädestä suuhun mennään, mutta mieluummin näin kuin työttömänä pelkän peruspäivärahan ja asumistuen varassa kotipuolessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi