Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perinnöttä jättäminen

Vierailija
09.07.2014 |

Millä perusteella henkilö voidaan jättää perinnöttä? Kyseessä lainmukainen lakiosuus. Riittääkö selitykseksi huikenteleva ja laiska elämäntapa? Työttömyys ja huumeiden kasvatus?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:53"]

Miten tuo loukkaaminen määritellään? Voinko jättää ihmisen perinnöttömäksi, jos en pidä kissoista ja perijällä olisi vaikka kokonainen kissatalo itsellään?

[/quote]

Tottakai voit yrittää, mutta ei oikeus sitä hyväksy jos perillinen kiistää sen sun testamentin. Ei kissan pitäminen ole mitään syvää loukkaamista. Ei perillisen sentään tarvi orjallisesti noudattaa perinnönjättäjän kaikkia oikkuja. Kyllä hänellä on oikeus kissoja pitää jos haluaa. Ja muutenkin elää normaalia elämää. Perinnöttömäksi voi jättää vain jos perillinen viettää rikollista elämää, siis ihan oikeasti rikollista elämää. Joku nuoruuden pikkurikoskaan ei perintöä vie, jos sen jälkeen on elänyt kunnon elämää. Aika tiukasti ne oikeudet näitä juttuja katsoo, ei ne hevillä perintöoikeutta evää.

Vierailija
22/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:07"]

Itse olen varmistanut, että minua ei peritä. Tai ei jää mitään.

Kiinteistö on puolison nimissä ja samoin autot. Avioehto. Testamentti.

Perillinen luulee, että saa ison potin. Voi voi, kun en tiedä miten asiat ja omistukset ovat.

[/quote]

Mun setäkin tappeli suvun kanssa, yhtä veljeä lukuunottamatta. No, päätti sitten jättää nää muut ilkeät sisaruksensa perinnöttä (oli siis lapseton) ja siirsi omaisuutensa tän yhden veljensä ja tämän vaimon nimiin. Oltiin niin paitaa ja peppua että. Kaikille julistettiin, että ähäskutti ilman jäitte, hepä fiksuina hoiti homman. No, veljen vaimo kuoli ja pariskunnan lapset (jotka oli tän sedän mielestä ne kaikkein parhaat maailmassa) vaativat osuutensa perinnöstä. Tän perintökikkailijan koti myytiin hänen altaan ja sai muuttaa vuokralle. Vanha mies. Pakko sanoa että pikkasen olen vahingoniloinen, silleen lievästi :) En kyllä käsitä miksi se omaisuus piti toisille siirtää, olishan testamentti ajanut saman asian. Mutta kai se piti muulle suvulle näyttää, kuoleman jälkeen esiintullut testamentti olis ollut liian laimea kun ei enää itse olis ollut paikalla :) Ja ihan oikeesti, kun se muu suku ei edes ikinä odottanut mitään perintöä. Nyt vanha mies asuu vuokralla ja kaikki on mennyt, pieni eläke sentään tulee. Ja välit meni niihin ainoisiin sukulaisiin. On se tavallaan myös surullista, jollei olis täysin itseaiheutettua.

[/quote]

täysin keksitty juttu, ei kukaan rupea tekemään asiakirjoja toisten nimiin ja maksamaan lahjaveroja kun muuten ei olisi tarvinnut tehdä mitään, sedän perintö olis menny vanhemmille. Ja jos olisikin tehnyt niin varmasti olisi laatinut ehdon kuoleman varalta Tai tehnyt pelkän testamentin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:47"]

Millä perusteella henkilö voidaan jättää perinnöttä? Kyseessä lainmukainen lakiosuus. Riittääkö selitykseksi huikenteleva ja laiska elämäntapa? Työttömyys ja huumeiden kasvatus?

[/quote]Siis oletko jättämässä perintöä, vai pelkäätkö, ettet saa?

Tuntuisi omituiselta, jos laiskuus ja jokusen kasvin kasvattaminen olisi "syvästi loukkaavaa". Luulisi noiden jälkeenkin vielä lakiosa irtoavan. Käytä siis itse kaikki. Suosittelen myös kaiikille muille; ei jää kukaan tappelemaan.

Vierailija
24/31 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:16"]

Käyttäkää omaisuutenne itseenne, älkääkä jättäkö mitään perintöjä. Jokainen on vastuussa omasta varallisuudesta ja sen kartuttamisesta.

Kun olette vanhoja niin menkää rahoillanne kunnon vanhainkotiin, jossa pääsette edes kerran päivässä wc:hen tai voitte palkata hoitajan kotiinne. Eläkää elämisenarvoinen vanhuus.

[/quote] 

Olen täysin eri mieltä. Itse luovutan lapsille suurimman osan kun täyttävät 25, tehkööt he mitä haluavat sitten.  

Vierailija
25/31 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monestakin eri asiasta. Jos henkilö on vaikkapa rikollinen, velkaa valtiolle ja jättää menemättä oikeudenkäyntiin tällöin häneltä voidaan kai evätä perintö tai se voidaan Suomen lain toimesta laittaa suoraan maksuun perintörahoista. Jos sen sijaan rikoksia tehtyään menee oikeudenkäyntiin, voi vielä saada perintöä.

Yleensä rikollisille on kaikki silloin vaikeampaa jos eivät ole yhteistyökykyisiä. 

Vierailija
26/31 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä pitää olla tuomittu- jos asia ei ole koskaan ollut poliisilla, ja kukkaruukussa on jokin hamppukasvi, jota joku epäilee kannabikseksi, ei riitä.

Pitää olla tuomittu.

Ei myöskään laiskuus, työttömyys, oman mielensä mukaan eläminen sinänsä ole mitään riittäviä syitä. Oma lähiomaiseni paheksui kovin jo vanhaa avioeroani. Siitähän on tuomio, mutta lieneekö rikos? Eronneita on pilvin pimein, ja liekö jääneet ilman perintöjä.

Vierailija
27/31 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakiosaa ei voi kieltää.

Miksi pitää mennä julistamaan "totuuksia" asioista, joista ei tiedä? Joku uskoo vielä.

Vierailija
28/31 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla vaikuttaa olevan vaikeuksia hahmottaa, että perinnöttä voi jättää jommallakummalla kahdesta perusteesta.

1. Toinen syy on se syvästi loukannut rikos. Sen määrittelyyn ei ole mitään selvää rajaa, sillä loukkaavuus on niin tilannekohtaista. 3 kuukauden ehdollista rattijuopumuksesta tuskin katsottaisiin riittäväksi perusteeksi, mutta samanmittainen tuomio perittävän lapsenlapseen kohdistuneesta pedofiilistelystä voisi riittääkin.

2. Toinen syy on kunniaton ja epäsiveellinen elämä. Käytännössä se tarkoittaa aika usein esimerkiksi sitä, että perittävä on läheisiään huonosti kohteleva alkoholisti. Elämäntapatyötön pilviveikko tavanomaisine toilailuineen voisi luultavasti jäädä vaille perintöä tällä perusteella.

Vierailija
29/31 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:01"]

Siis miten tämä asia nyt oikeasti on?

Niin kuin 6 sen sanoo. 6:n lainaus ei taida olla ihan suoraa lakitekstiä, mutta lakitekstin sisältö vähän helpompitajuisesti sanottuna.

Uskoisin, että huumeiden kasvatus (jos siitä on näyttöä) hyvin todennäköisesti riittää siihen, että voi jättää lapsensa perinnöttömäksi.

Huumeiden kasvattaminen on riittävän iso rikos, jotta lakiosan voi evätä.

Vierailija
30/31 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri luin tapauksesta, jossa lapsi oli tehty testamentissa perinnöttömäksi, koska oli varastanut vanhempiensa omaisuutta ja pahoinpidellyt äitinsä lähestymiskiellon aikana. Oikeus katsoi, että testamentti oli pätevä ja lapsi menetti perintöoikeutensa.

Vierailija
31/31 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peri sinä minun isä niin sinun lapsesi perivät aasin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme