Mihin vaivaan/sairauteen et ole saanut hoitoa kunnallisessa terveydenhoidossa?
Kommentit (44)
Mulla huonoimmat kokemukset on kyllä työterveydestä, joka tällä hetkellä Terveystalossa. Sain töissä asiakkaalta tuolin selkään, ja saman tien hirmuinen hartia, olka ja selkäkipu. Taksilla päivystykseen, jossa kitupiikit ja röntgen joissa ei näkynyt mitään. Saikku oli ja meni, kipu jäi ja hakeuduin työterveyteen. Lääkäri kirjoitti buranaa ja lisää saikkua. Ravasin vielä 4kertaa työterveydessä ortopedillä, mutta magneettikuvaan en saanut lähetettä, koska lääkärin mukaan lihasjumi. Vaiva jatkui ja jatkui, välillä helpotti ja pääsin töihin, mutta pienikin väärä liike jumiutti koko selän kaularangasta pakaraan. Tämä jatkuu edelleen. Lopulta maksoin itse mgkuvan ja kas, nikamassa pieni murtuma ja olkavarren jänne osittain poikki. Olisi pitänyt kuvata heti jotta jotain olisi voitu tehdä, nyt vain elellään näin...
Kuulostaa siltä, että monet ovat kyllä päässeet tutkimuksiin ja saaneet hoitoakin, mutta eivät ole tyytyväisiä hoidon laatuun tai hoito ei ole ollut riittävää.
Itse vastaisin, että yleensä olen saanut erittäin hyvää hoitoa julkisilta. Joskus vuosia sitten oireilin hurjalla väsymyksellä ja lämpöilyllä. Mitään ei löytynyt, joten mitään ei myöskään voitu hoitaa. Lääkäri sanoi voivansa kirjoittaa diagnoosiksi kroonisen väsymysoireyhtymän, mutta joska en moista yhtä tyhjän kanssa olevaa liibalaabaa halunnut koko homma jäi. Lopulta oireet menivät ohi itsekseen.
Enpä ole juuri mihinkään edes yrittänyt saada, mutta silloin kun minulta on mennyt näkö- ja puhekyky, niin en ole päässyt edes kunnallisella puolella 6 tunnin jonoon vaan lähettivät kotiin... Aivoverenkiertohäiriössä ei siis päässyt kunnalliselle. No sittemmin pääsin, kun kävin ottamassa vauhtia yksityiseltä puolelta.
Polvikipuihin ja polvien nesteen keräämiseen. Kun menin yksityiselle polvilääkärille niin sanoi, että rakenteellinen vika ja lopeta heti ratsastaminen jos et halua 10vuoden päästä istua pyörätuolissa :) Olin siis pienestä asti harrastanut ja oma hevonen jolla kilpailin. Nyt olen parin vuoden ajan vaan silloin tällöin käynyt ratsastamassa ja polvet ei oireile enää mitenkään muuten kuin virheasennolla ja jos erehdyn juoksemaan portaissa tai astun huonosti.
Luomi joka on paikassa johon hankaa kaikki saumat, laukun hihnat ja rintaliivin olkaimet. Vuotaa ajoittain hankauksen takia myös verta ja on kipeä. Kuulemma ei poisteta, koska verenvuotoa ja hankausta ei katsota ongelmaksi vaan vain pientä epämukavuutta aiheuttavaksi asiaksi. Poistetaan jos se kasvaa. Ei oo opiskelijana varaa mennä yksityiselle niin pakko vain kestää.
Atooppinen ihottuma. Ilmestyi suun ympärille, luulin mahdolliseksi ruoka-aineallergiaksi.
En päässyt allergiatesteihin, saati saanut ihotautilääkärille lähetettä. Tk-lääkärin mielestä kyseessä oli hiivasienitulehdus, johon määräsi jalkasienivoidetta..
Kävin sitten yksityisellä ihotautilääkärillä, joka totesi samantien, että on atooppista ihottumaa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:59"]
Myös jatkuva väsymys ja kuumeilu on jäänyt diagnosoimatta ja hoitamatta. Siitä olen kärsinyt nyt viitisen vuotta, mutta ketään ei kiinnosta ja 37,3 on lääkärin mukaan ihan normaali lämpö. Verikokeissa näkyy kohonneet leukkarit.
[/quote]
Oh, mulla samaa! Mutta en mä ole vuosiin edes yrittänyt löytää syytä/hoidattaa, olen tottunut, ja ehkäpä tuo lämpö onkin nykyään mun normaalilämpö?
Mutta muuten, mä olen aina saanut tarvittavan avun ja hoidon.
[/quote]
En mäkään, jossain kolmen vuoden ja HIV-testien kohdalla annoin periksi. On rankkaa, kun ketään ei kiinnosta. Oma normilämpö on 35,5, mut tosiaan, kun kaikki tunnetut vakavat vaivat on poissuljettu, niin sama kai se on potea. Lomailu helpottaa hetkeksi, harmi kun on köyhä niin ei voi lomaillakaan kokoaikaa.
[/quote]
Kotona tai työpaikalla on hometta, Se tekee juuri tuollaista. Jos helpottaa kotonakin vietetyn loman aikana, niin työpaikan sisäilma on syyllinen, jos taas vain muualla kuin kotona vietetyn loman aikana, niin kotona on hometta. Etsi käsiisi Tuula Putus -nimisen lääkärin kirjoittamia kirjoja, mm. "Home ja terveys". Osa lääkäreistä tietää tästä, osa ei halua kuullakaan koko vaivasta. Vertaistukiryhmistä saa paljon apua. Parantumisessa tärkeintä on puhdas sisäilma, toivottavasti sinulle ei ole ehtinyt tulla kroonisia sairauksia kuten astmaa. Terveisin saman kokenut, homeesta astman saanut. Mulla myös oli valkosoluarvot pielessä ja jatkuvaa lämpöilyä, mm.
[/quote]
Sain valittamisella aikaiseksi sen, että työpaikan sisäilma tutkittiin. Tutkimuksissa (joita kukaan ei kai nähnyt) ei löydetty mitään poikkeavaa. Kotona olevasta homeesta ei voi myöskään olla kyse, koska muutin välillä parikin kertaa, ja kaikissa ollessa lomalla oireet helpottuivat. On niin helppo pistää kaikki homeen piikkiin, mutta mites, jos homealtistusta ei olekaan? Tätä oli minun arkeni vuosikausia, kunnes annoin periksi ja päätin vain kestää, koska olen kai hullu sitten.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:45"]Kilpirauhasvaivaan. Yksityiseltä koelääkitys ja siitä alkoi elämänlaatu kohoamaan. Julkisella vain pompoteltiin, ja ajat tosiaan kiven takana. Mulla ei edes ole omalääkäriä! Että sillä lailla.
[/quote]
Mulla sama homma! Kunnallisella tutkittiin kilpirauhasen vajaatoimintaa kahdesti, eikä löytynyt, vaikka oli hyvin selvät oireet, masennuslääkettä tarjottiin. Yksityisellä löytyi heti.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:02"]
Sappikiviin en saanut apua, joten hain yksityiseltä purkin Litalginia, joka riitti kuudeksi vuodeksi. Julkisella olisivat halunneet leikata jo arvioinnissa, vaikka sanoin ettei minun painollani (yli 110kg) leikata mielellään ja kohtauksia tulee vain harvoin.
[/quote]
ELi olisist saanut apua, mutta et ottanut sitä vastaan.
28, ei vaan tajusin itse paremmin missä mennään. Yksityisellä sanottiin heti, että tämänpainoista ei leikata kuin hengenvaarassa ja koska kohtauksia ei ole tullut edes kerran vuodessa vaan harvemmin, Litalgin on fiksumpi ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:19"]
28, ei vaan tajusin itse paremmin missä mennään. Yksityisellä sanottiin heti, että tämänpainoista ei leikata kuin hengenvaarassa ja koska kohtauksia ei ole tullut edes kerran vuodessa vaan harvemmin, Litalgin on fiksumpi ratkaisu.
[/quote]
Kyllä sinun painoisia leikataan.
T: sh, työpaikkana leikkaussali
Epämääräiset vatsavaivat: millon ripulilla ja millon ummella, 2 viikkoa saattoi mennä ettei tullu ulostusta ollenkaan. Kovia vatsakipuja, joiden takia olin useasti päivystyksessäkin, aina totesivat vaan ettei ole mitään akuuttia. Painokin tippui 4 kiloa lyhyessä ajassa.Viimein marssin sitten yksityiselle, kun oli verta ulosteessa..tähystysajan sain jo muutaman viikon päähän. Onneks ei löyty mitään vakavaa, ärtyneen suolen oireyhtymä vaan..mutta kyllä helpotti, kun ties mistä on kyse! Vuosia mietin et mikähän syöpä siellä mahassa jyllää..ja nyt tiedän myös miten tätä vaivaa hoidetaan :)
Kroonisesti tulehtuneeseen umpilisäkkeeseen. Leimasivat hulluksi tai luulotautiseksi. Jossain vaiheessa joku lääkäri jopa sanoi, ettei minulla voi olla kyseistä vaivaa, "koska se on niin harvinainen". Vain oman sinnikkyyteni vuoksi pääsin vihdoin leikkaukseen vaivan ollessa päällä akuuttina. Lähes kaksi vuotta meni. Kymmenen vuotta myöhemmin mieheni kärsi samasta, hänelläkin hoito venyi niin pitkälle, että lopulta umppari meni nekroosiin ja hän sai erittäin pahan verenmyrkytyksen. Viisi tuntia ennen leikkausta häntä oltiin vielä kotiuttamassa. Vain erään hoitajan "kieroilu" esti kotiuttamisen, ja niin, kuoleman.
Myös jatkuva väsymys ja kuumeilu on jäänyt diagnosoimatta ja hoitamatta. Siitä olen kärsinyt nyt viitisen vuotta, mutta ketään ei kiinnosta ja 37,3 on lääkärin mukaan ihan normaali lämpö. Verikokeissa näkyy kohonneet leukkarit.
[/quote]
Tuo jälkimmäinen, oletko googlannut kroonisen väsymysoireyhtymän,cfs? Labroja ei sitäkään varten ole ja oireet ovat moninaisia ja tasoisia. Mutta ei tuolla diagnoosilla kunnallisessakaan mitään saa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:10"]
[/quote]
Oh, mulla samaa! Mutta en mä ole vuosiin edes yrittänyt löytää syytä/hoidattaa, olen tottunut, ja ehkäpä tuo lämpö onkin nykyään mun normaalilämpö?
Mutta muuten, mä olen aina saanut tarvittavan avun ja hoidon.
[/quote]
En mäkään, jossain kolmen vuoden ja HIV-testien kohdalla annoin periksi. On rankkaa, kun ketään ei kiinnosta. Oma normilämpö on 35,5, mut tosiaan, kun kaikki tunnetut vakavat vaivat on poissuljettu, niin sama kai se on potea. Lomailu helpottaa hetkeksi, harmi kun on köyhä niin ei voi lomaillakaan kokoaikaa.
[/quote]
Kotona tai työpaikalla on hometta, Se tekee juuri tuollaista. Jos helpottaa kotonakin vietetyn loman aikana, niin työpaikan sisäilma on syyllinen, jos taas vain muualla kuin kotona vietetyn loman aikana, niin kotona on hometta. Etsi käsiisi Tuula Putus -nimisen lääkärin kirjoittamia kirjoja, mm. "Home ja terveys". Osa lääkäreistä tietää tästä, osa ei halua kuullakaan koko vaivasta. Vertaistukiryhmistä saa paljon apua. Parantumisessa tärkeintä on puhdas sisäilma, toivottavasti sinulle ei ole ehtinyt tulla kroonisia sairauksia kuten astmaa. Terveisin saman kokenut, homeesta astman saanut. Mulla myös oli valkosoluarvot pielessä ja jatkuvaa lämpöilyä, mm.
[/quote]
Sain valittamisella aikaiseksi sen, että työpaikan sisäilma tutkittiin. Tutkimuksissa (joita kukaan ei kai nähnyt) ei löydetty mitään poikkeavaa. Kotona olevasta homeesta ei voi myöskään olla kyse, koska muutin välillä parikin kertaa, ja kaikissa ollessa lomalla oireet helpottuivat. On niin helppo pistää kaikki homeen piikkiin, mutta mites, jos homealtistusta ei olekaan? Tätä oli minun arkeni vuosikausia, kunnes annoin periksi ja päätin vain kestää, koska olen kai hullu sitten.
[/quote]
Hyvä että asiaa on selvitetty. Tutkimukset töissä ei valitettavasti takaa mitään, on firmoja jotka eivät löydä mitään vikaa, vaikka talo olisi purkukuntoinen, mikäl tutkimuksen tilaaja haluaa että vikaa ei ole. Jos kyse on homeesta, tilanteesi voi ajan kuluessa pahentua paljon.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:20"]
Asumme stadissa, ja täällä on ainakin meidän tk-alueellamme vaikea saada aikoja omalääkärille. Esim. kerran soitin heti kahdeksalta tk:een ja yritin saada aikaa viisivuotiaalleni, jolla oli kolmen päivän potemisen jälkeen flussa pahentunut yhtäkkiä niin, että kuume huiteli 40:tä ja yskä oli kamala. Hyvin todennäköinen keuhkoputkentulehdus, jopa keuhkokuume, johon hänellä on taipumusta (lievätkin flunssat aiheuttavat herkästi em. tai poskiontelotulehduksen tai korvatulehduksen tai larygniitin).
No, jo kahdeksalta aamulla tarjolla oli pelkkää ei-oota ja ehdotus mennä illalla istumaan pariksi tunniksi Lastenklinikan päivystykseen kipeän ja voimattoman lapsen kanssa, keräämään kattava arsenaali Helsingissä sillä hetkellä kiertävistä viruksista kotiintuomisiksi oman taudin päälle...
Onneksi lähellä on yksityinen lastenlääkäriasema ja meillä varaa käyttää lasta tarvittaessa siellä. Kaikilla tätä vaihtoehtoa ei ole käytössä :-(
Vastaavia kokemuksia on paljon, tuossa vain yksi esimerkki. Sinäsnä hoito on tk:ssa ollut hyvää, KUN sitä on saanut, mutta resurssit ovat siellä puolella selvästi liian niukat. Akuuttiaikoja pitää olla saatavilla ainakin vielä aamusta!
[/quote]
Tämä on niin valetta. Olen itsekin asunut Helsingissä useassa eri paikassa ja kaikkialla on 1-2 lääkäriä, jotka ottavat vastaan akuuttipotilaat. Aina sinne pääsee, jos tarvitsee ja soittaa oikeasti kahdeksalta. Joko soitit paljon myöhemmin kuin sanot tai sitten teillä ei ollut akuutti hätä. Ja mitä väliä, eikö Lastenklinikka kelpaa, kun sitäkin teille tarjottiin? Kyllähän yskäinen lapsi kuumeessakin odottaa muutaman tunnin päästäkseen lastenlääkärille, ihan helposti. Ei se ole mikään akuuttitilanne, että odottelee kotona kolme päivää ja soittaa ja pitäisi päästä tunnin sisällä lääkärille.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:15"]
Selkäkipuihin ja jalan puutumiseen ym. oireisiin, joihin työterveysfysioterapeutilla sittemmin (vuosia myöhemmin) ilmeni syyksi jumittuva SI-nivel. Minulla oli vielä omalääkärinä kaupungin johtava lääkäri, joka ei millään tavalla ryhtynyt tutkimaan kipujen lähdettä tai antanut lähetettä tutkimuksiin. "Kyllä se siitä ohi menee"
[/quote]
Voitko antaa jotain itsekuntoutusvinkkejä tähän vaivaan, sama kohtalo :(!
En saanut aikaa kun soitin, tarjosivat puhelinaikaa viikon päähän -> lääkäri ei kirjottanut reseptiä näkemättä potilasta. Jep. Kerroin kyllä vaivani hoitajalle, joka oli sitä mieltä et puh.aika riittää.
yleensä käytän työterveyspalvelua ja Mehiläistä, mutta nyt olen äitiyslomalla ja ekaan kertaan varmaan kolmeen-neljään vuoteen soitin kunnalliseen puljuun.
Mulla huonoimmat kokemukset on kyllä työterveydestä, joka tällä hetkellä Terveystalossa. Sain töissä asiakkaalta tuolin selkään, ja saman tien hirmuinen hartia, olka ja selkäkipu. Taksilla päivystykseen, jossa kitupiikit ja röntgen joissa ei näkynyt mitään. Saikku oli ja meni, kipu jäi ja hakeuduin työterveyteen. Lääkäri kirjoitti buranaa ja lisää saikkua. Ravasin vielä 4kertaa työterveydessä ortopedillä, mutta magneettikuvaan en saanut lähetettä, koska lääkärin mukaan lihasjumi. Vaiva jatkui ja jatkui, välillä helpotti ja pääsin töihin, mutta pienikin väärä liike jumiutti koko selän kaularangasta pakaraan. Tämä jatkuu edelleen. Lopulta maksoin itse mgkuvan ja kas, nikamassa pieni murtuma ja olkavarren jänne osittain poikki. Olisi pitänyt kuvata heti jotta jotain olisi voitu tehdä, nyt vain elellään näin...