Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paljon jättäisit nuorille ruokarahaa viikoksi?

Vierailija
09.07.2014 |

?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 07:25"]

Jos kaappi on suht tyhjä, jättäisin 200e ja jemmaisin 2x50e jonnekin hätävaraksi. Ruokaan ei tietenkään mene noin paljon, mutta jos teinit on keskenään (ekaa kertaa?) kotona, haluan,että he voivat ostaa myös jotain ekstraa, vaikka noutoruokaa parina päivänäja käydä ulkona syömässä parina. Tietty eri asia on, jos on todennäköistä että raha menee tupakkaan ja kaljaan.

[/quote]ihan liikaa antaisit rahaa, saattaa mennä tupakkaan ja alkoholiin, tietenkin jos sallit, itse en taisi tuollaista summaa, toisaalta en jätä 16 v yksin. Ellen käy mun seura niin hän menee isälleen.

Vierailija
42/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin tosiaan ostamaan yhdessä tuon ajan ruokatarvikkeet, varsinkin jos pojat eivät ole kokeneita ruuanlaittajia. Näin saat myös kulut pidettyä aisoissa, kun suunnittelette jokaiselle päivälle ruuan ja ostatte siihen tarvikkeet. Lisäksi jättäisin vaikkapa 50 euroa jos haluavat tilata pitsaa tms. Jos teillä on sama pankki jne niin voithan sinä siirtää rahaa mikäli perusteltu tarve on :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi päivässä kahdelle teinille on liian vähän, jos jääkaappi on tyhjä! Kyllä he tuolla juuri ja juuri hengissä pysyvät, mutta onko tarkoituksena pitää heille eloonjäämiskurssi?

Minä ostaisin jääkaapin ja pakastimen täyteen ruokaa ja antaisin satasen. Jos itse olet lähdössä lomamatkalle, tuntuu kohtuuttomalta kiduttaa nuoria makaronidietillä.

Vierailija
44/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään rahaa ku kaapit täyteen ruokaa vaan etteivät ostele rahoilla jotai ihan muuta ku ruokaa.. tai sitte jos välttämättä haluaa rahan antaa niin kyllä se kymppi per päivä riittää ihan loistavasti ilman että tarvii nälässä olla, ellei sitten aatellu jollai roskaruoalla ja limpparilla ym elää joka päivä

Vierailija
45/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä kuluu ruokaan rahaa kuukaudessa koko perheeltä? Ota siitä poikien osuus (esim. puolet, jos teitä on yhteensä 2 aikuista ja 2 lapsi) ja jaa se neljällä (yhden viikon osuus). Siitä saat arvion tarvittavasta summasta, jos kaapit ovat tosiaan tyhjiä. Meidän perheessä tuo summa olisi viikoksi noin 50 euroa / henkilö.

Vierailija
46/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoret eivät osaa tehdä ruokaa, heiltä ei synny jauhelihakeitto tai marjapuuro. Teini-ikäiset pojat syövät valtavia määriä. Kymppi päivässä ei riitä kahden nuorukaisen ruokkimiseen!

Vierailija
47/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli 2 poikaa ja ei ole tottuneet kokkailemaan niin jääkaappi täyteen ruokaa plus pakasteita, hedelmiä vadit täyteen. Muuten se rahaa menee roskaan, kuten mäkkiin ja pitsoihin, kokakolaan, karkkeihin.

Vierailija
48/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ennalta ruokaa pakkaseen, kalakeittoa, lihakeittoa, lihapullia, makaronilaatikkoa. Kai osaavat lämmittää mikrossa.

Vierailija
49/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20/päivä on aikas minimi, eli viikoksi 140, ja pariin jemmaan vielä kakskybäset.

Vierailija
50/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tekisin kuten 31, laittaisin myös leipää ja leikkeleitä pakkaseen ja ostaisin margariinia jääkaappiin. Antaisin lisäksi 70 euroo/nenä, nimenomaan teroittaen, että käyttövaraa on kymppi per päivä, elä sen mukaan. Opeta paistamaan jauhelihaa, keittämään perunoita ja tekemään munakas. Meillä osaa 12-v. sen verran jo.

Muistan kun itse jäin 16 veenä kaupunkiin, kun porukat lähti maalle, ja äiti teki annoksia pakkaseen. Selvisin ruuanlaitosta sen verran, että osasin jotain pientä tehdä ja elelin pitsalla...ja tuo on ihan totta, että kun rahaa oli itsellä käytössä, niin kaupassa teinityhjäpää ostaa   kaikkia herkkuja ja se varsinainen ruoka jää hyllyyn. Kun kissa on poissa, hiiret on pöydällä!

Vierailija
51/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 07:03"]

Antaisin lähtiessä käteen 50 euroa, jos jääkaappi olisi täynnä. Olisin etukäteen laittanut pari jemmaa kaksikymppisiä joista kertoisin sitten jos tuo eka raha loppuu ja nuoret siitä ilmoittavat. Tämä siis kahdelle teinitytölle ikää 14-16v. Kuinka monta teiniä sinulla on?

[/quote]ruokaa jääkaapissa yllinkyllin ja vielä 50 eu no saahan sillä muutaman kaljapullon ja tupakkaa, sitäkö haluat?

Vierailija
52/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lähes täysikäistä poikaa ja ovat jesällä paljon keskenään, kun miehen kanssa mökkeillään. Suosittelen ostamaan kaapit täyteen ruokaa ja siihen päälle n. 20€ /pv per nuppi. Meillä kyllä edellytetään, että kämppä pidetään kunnossa ja siivotaan. Jos rahat tai ruoka loppuu, niin saavat tulla mökille sukulaisten mukana. Lisää ei anneta. Ovat oppineet käyttämään rahansa fiksusti ja jääkaapissa on yleensä kahvimaidot ostettuna meitä varten, kun palataan.

Vierailija
53/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:17"]

Jos nuoret eivät osaa tehdä ruokaa, heiltä ei synny jauhelihakeitto tai marjapuuro. Teini-ikäiset pojat syövät valtavia määriä. Kymppi päivässä ei riitä kahden nuorukaisen ruokkimiseen!

[/quote] äiti tekee pakastimeen keittoja, laatikoita, lihapullia ja varmasti mikroa osaavat käyttää

Vierailija
54/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin hätärahaa vain jemmaan. Ruokarahaa en jättäisi ollenkaan, sillä meillä on tili lähikaupassa ja teinit osaisivat käyttää sitä ostoksiin. Teineillä on omat kortit ja omissa lompakoissaan käteistä, jos haluavat jossain muualla käydä kuin siinä lähikaupassa.

Toi oli kyllä hupaisa heitto, ettei poikien tarvitse painavia kaupasta raahata. Heh. kasvattakaa vaan lapsistanne mammanpoikia, jotka eivät armeijaan mennessä ole sipsipussia painavampaa koskaa pitäneet käsissään. Tui tui pieniä. :D

Vierailija
55/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:58"]

[/quote] äiti tekee pakastimeen keittoja, laatikoita, lihapullia ja varmasti mikroa osaavat käyttää

[/quote]

Ei juma, mä en kyllä tekis ruokia pakkaseen, melko avutonta, jos kaverit eivät ruokaa osaa tehdä... Mitä pullamössöjä te kasvatatte?

Vierailija
56/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:58"]

[/quote]

Ei juma, mä en kyllä tekis ruokia pakkaseen, melko avutonta, jos kaverit eivät ruokaa osaa tehdä... Mitä pullamössöjä te kasvatatte?

[/quote]

Mä epäilen, että tuossa nyt on tarkoitus eliminoida se roskaruuan syöminen. Nimittäin ei ne pojat tosiaan rupeais kahdestaan väsäämään mitään kalakeittoa ja lihapullia pyörittelemään =). Ne tilaa pizzaa, käy mäkkärissä ja nakkikiskalla. Kolmantena päivänä ostaa kotiin kaupan pizzat, sitten hampparit. Tai kaupan pyttipannun pakastealtaasta, kuten meidän pojat.  Eli jos äiti haluaa syöttää vähän terveellisemmällä, niin sitä varten on pakastimessa

Vierailija
57/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää tuo joidenkin vanhempien asenne, että tupakkaan ja viinaan ne menee kuitenkin, ei niille voi rahaa jättää.

Itse asuin 16 vuotiaana heinäkuun yksin niin, että vanhemmat kävivät viikonloppuna kotona yhden yön (olivat töissä toisella paikkakunnalla). Isäni ei jättänyt minulle ruokarahaa, koska ajatteli, että tupakkaa ja kaljaa se ostaa kuitenkin. Ainoa ongelma oli, että en ryypännyt, en polttanut, vaan olin arka hissukka, joka sen kuukauden aikana ei paljon muuta tehnyt, kuin lueskeli ja otti pihalla aurinkoa.

Mutta nälkä oli, kun ei oikein osannut tehdä ruokaa niistä isoista lihakönteistä, mitä oli pakastimessa. Onneksi veljeni auttoi minua ja antoi vähän ruokarahaa, kun liftailin hänen luo rahattomana. Toki keitin makaroonia ja söin näkkileipää, mutta vähän kuivakka dietti kuukaudeksi.

Vierailija
58/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olet lähdössä lomalle tms., niin silloin haluaisin, että lapsillanikin olisi tavallista enemmän herkkuja jne. Eli että voisivat käydä pizzaa syömässä., hampurilaisilla, jäätelötötteröitä syömässä näin helteillä. Eli aika paljon rahaa varaisin KAHDELLE teinille. Eli 30-40 euroa per päiväkin on aika vähän, jos haluaa teineille herkutteluviikon. 

Itse olen luonteeltani sellainen, että jos itselläni on jotain kivaa menoa tiedossa, haluan, että kotiin jäävillä lapsilla on niin kivaa kuin mahdollista. Eikä silloin säästellä rahassa. Tai sitten jätän omat menot menemättä.

Vierailija
59/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 09:15"]

Paljonko teillä kuluu ruokaan rahaa kuukaudessa koko perheeltä? Ota siitä poikien osuus (esim. puolet, jos teitä on yhteensä 2 aikuista ja 2 lapsi) ja jaa se neljällä (yhden viikon osuus). Siitä saat arvion tarvittavasta summasta, jos kaapit ovat tosiaan tyhjiä. Meidän perheessä tuo summa olisi viikoksi noin 50 euroa / henkilö.

[/quote]

Meidän perheessä tuo kaava ei toimisi. Ne kaksi lasta kun syövät paljon enemmän kuin me aikuiset. Ap:n lapsetkin teinejä joten varmasti syövät ainakin enemmän kuin perheen äiti.

En lähtisi lomalle niin että kaapit huutavat käytännössä tyhjyyttään. Ennakkoon kaapit täyteen. Jos osaavat edes vähän laittaa ruokaa niin nimenomaan lihaa yms kannattaa ostaa myös runsaasti valmiiksi. Ruoan valmistuksen jättäisin sitten kyllä nuorille. Toiminut ainakin meillä. Rahaa olemme jättäneet  70 euroa viikkoa varten kummallekin jääkaapin täydennystä varten. Etukäteen ollaan käyty joko teinien kanssa yhdessä kaupassa tai kertoneet millaisia ruokia haluavat  tehdä joten ostettu sopivia raaka-aineita.

Hyvin ovat toistaiseksi ainakin luottamuksen arvoisia olleet sillä jos mokaavat ovat jatkossa aina mukana mökillä. Tietävät myös että jos kaapit tyhjenevät niin voivat soittaa ja siirretään heidän tililleen lisää rahaa. Hevosetkin syövät vähemmän kuin kyseinen kaksikko. Jos olemme viikon poissa niin sitä määrää ei edes pysty ostamaan kaappeihin ja pakastimeen minkä he syövät sinä aikana.

Vierailija
60/71 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis osaavatko nuoret tehdä itse ruokaa? Mikset kysy heiltä mitä haluavat syödä? Sen perusteella osaisi arvioida rahankulutustakin. Esim. Makaronilaatikkoainekset eivät paljoa maksa, sitä saa tehtyä paljon kerralla ja riittää moneksi päiväksi.

Jos taas meinaavat joka päivä kokkailla eri ruokia, tulee huomattavasti kalliimmaksi. Jos taas eivät osaa kokata ollenkaan, ostelevat valmisruokia tai tilailevat pizzoja yms. Tietää rahanmenoa.

Kun itse jäin 16-veenä yksin kotiin viikonlopuksi ("talonvahdiksi"), osti äiti jääkaappiin maidot, jauhelihat, ruokakermaa, kinkkua, juustoa etc... Kaappiin makaronia, riisiä, leipää. Siihen päälle sain 40e käyttörahaa.), joka ei edes mennyt kokonaan, koska en ostellut alkoholia tai röökiä tai tilaillut pizzoja tai kebabeita.

10e/hlö per päivä riittää, jos nuoret tekevät jotain oikeasti halpaa ja riittävää, muuten mielellään 20e/hlö/pv

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä