Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta, ettei kakkua saa syödä ennen kuin on syönyt pullaa?

Vierailija
09.07.2014 |

Jos on kahvilla jonkun kotona, ja tarjolla on kahvin lisäksi pullaa ja kakkua, pitääkö todella ensin syödä pullaa ennen kuin saa syödä kakkua? Onko hyvien tapojen vastaista syödä ensin kakkua tai vain kakkua?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalauta. Ei ole totta.

Vierailija
2/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä kuullu tollasesta. Mä saisin ainakin aina jäädä nuolemaan näppejä, koska pulliin en koske

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innottiko minun kommenttini tuolla "Älyttömät tavat ulkomailla" kessassa, sua avaamaan tälläsen?

Vierailija
4/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

What?

Vierailija
5/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 00:05"]

Innottiko minun kommenttini tuolla "Älyttömät tavat ulkomailla" kessassa, sua avaamaan tälläsen?

[/quote]

Kyllä!

Vierailija
6/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 00:06"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 00:05"]

[/quote]

Kyllä!

[/quote]

Mutta siis ihan oikeasti mietin, että onko tämä totta? 

Vierailija
7/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä jauhan siitä pakkopullasta tässäkin. Jostain lapsuudesta jäänyt semmonen takaraivoon, että kyllä sitä pullaa on otettava ennen kuin parempiin särpimiin tarttuu.

Vierailija
8/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin juhlissa joissa olen itse ollut, ihmiset yleensä nimenomaan kutsutaan ottamaan kakkua ja kahvia siinä vaiheessa, kun kahvitarjoilu kakkuineen ja pullineen alkaa. Tuntuu loogiselta, että kaikki ottavat ensin kakkua koska yleensä kaikki haluavat sitä, ja kakun jälkeen halukkaat voivat ottaa pullaa.

Vierailija
9/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei! Antakaas kun täti neuvoo. Olen jo yli viidenkymmenen ja rakastan kahvikutsuja. Siis: ensin suolaiset. Sitten pulla, ja samalle tassille voi ottaa pikkuleipää. Jopa kahvi- eli kuivakakkua, jos sellaista on. Jos on jotain muuta sen tapaista (muffineja tms.), niin tässä välissä, olkaa hyvät! Lopuksi kakku. Ja jos kakkuja on monenlaisia, ensin mielestäni "kuivemman" ja "vähemmän juhlavan" näköinen. Lopuksi on varaa sotkea lautanen esim. jäätelökakulla tms. Jos jotain sorttia ei ota, se  ei ole ongelma, jos on seisova pöytä. Mutta jos tarjotaan henkilökohtaisesti, järjestys on edelläkäyvä. Jos et ota jotain laatua, voit ihan hyvin kieltäytyä. Kauniisti voi vielä sanoa, että "jätän tilaa tuolle seuraavalle herkulle" tai "ei makeaa mahan täydeltä". Ja sitten voi taas liittyä syömäseuraan seuraavan lajin tarjoilukierrokselle. Jos joku ottaa kakkua kärkeen kahvikutsuilla, se on kyllä aika brutaalia. Eri asia, jos tarjolla ei ole muuta kuin kakkua ja ehkä jotain pikkuleipiä. Eli alkuperäiseen kysymykseen: pulla ennen kakkua.

Vierailija
10/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näin minusta on. Meillä kotona ja kodin juhlissa otetaan ensin muuta kahvileipää ja lopuksi täytekakkua. Sitten jos kakkua otetaan lisää, pitää hieman korostaa, että "otan nyt toisenkin palan täytekakkua".

Vierailija
11/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, pulla ennen kakkua. Kakku kun sotkee lautasen. Jos pullaa ei ota lainkaan, voi siirtyä suoraan kakkuun. On moukkamaista syödä likaiselta lautaselta.

Harva näitä enää noudattaa, vaikka minusta onkin ihan hyvä "sääntö". :)

Vierailija
12/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12:n kommentista tulee mieleen sellainen hassu piirre, joka minua on vaivannut joissakin kyläilijöissä.

Joillakin vieraillani on valtava vimma haluta syödä täytekakkua samalta lautaselta, jolta on jo syöty suolaista tarjottavaa ja lautanen on likaantunut. Eli ei millään haluttaisi ottaa puhdasta lautasta täytekakulle.

Minulle emäntänä siitä ei tosiaankaan ole lisävaivaa, että katan puhtaan lautasen täytekakulle. Viimeeksi kävi näin, kun ensin olin tarjonnut suolaista piirakkaa ja salaattia. Jälkiruokana oli sitten mansikkakakku ja kahvia. Yksi vieras olisi sitten ehdoin tahdoin halunnut syödä siltä salaattikastikkeeseen ja lohipiirakkaan käytetyllä lautaselta myös täytekakkua "ettei tule turhaa tiskiä".

Tätä "turhan tiskin säästämistä" olen tavannut muutamallakin ihmisellä ja se hieman harmittaa. Kuitenkin itse olen nähnyt vaivaa tarjoiluihin, joten tuntuu hassulta, että niitä ei voitaisi syödä puhtailta lautasilta.

Vierailija
13/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 00:30"]

Ei ei ei! Antakaas kun täti neuvoo. Olen jo yli viidenkymmenen ja rakastan kahvikutsuja. Siis: ensin suolaiset. Sitten pulla, ja samalle tassille voi ottaa pikkuleipää. Jopa kahvi- eli kuivakakkua, jos sellaista on. Jos on jotain muuta sen tapaista (muffineja tms.), niin tässä välissä, olkaa hyvät! Lopuksi kakku. Ja jos kakkuja on monenlaisia, ensin mielestäni "kuivemman" ja "vähemmän juhlavan" näköinen. Lopuksi on varaa sotkea lautanen esim. jäätelökakulla tms. Jos jotain sorttia ei ota, se  ei ole ongelma, jos on seisova pöytä. Mutta jos tarjotaan henkilökohtaisesti, järjestys on edelläkäyvä. Jos et ota jotain laatua, voit ihan hyvin kieltäytyä. Kauniisti voi vielä sanoa, että "jätän tilaa tuolle seuraavalle herkulle" tai "ei makeaa mahan täydeltä". Ja sitten voi taas liittyä syömäseuraan seuraavan lajin tarjoilukierrokselle. Jos joku ottaa kakkua kärkeen kahvikutsuilla, se on kyllä aika brutaalia. Eri asia, jos tarjolla ei ole muuta kuin kakkua ja ehkä jotain pikkuleipiä. Eli alkuperäiseen kysymykseen: pulla ennen kakkua.

[/quote]

Juuri näin! Ja samoin menee vaikkei tarjottaisi henkilökohtaisesti, vaan on buffet-tyyppinen kahvipöytä. Kakun aloittamisen kanssa kursaillaan, kukaan ei aloita sitä. Ok, jos on synttärit niin päivänsankari aloittaa, mutta miksei sitä tehdä heti. Kahvia kaadetaan lisää ja haetaan muita tarjottavia, kukaan ei aloita kakkua. Sit kun lopulta päivänsankari tai joku on sen aloittanut, onkin tullut jo juotua kahvia pari kuppia ja sen kanssa muita tarjottavia, eikä kakkua enää jaksa. Sit ihmetellään miksei kakku kelpaa.

Vierailija
14/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kahvirituaali on aivan ihana. Vaalikaamme sitä.

Vierailija
15/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus "sata vuotta sitten" oli tuollainen etiketti, mutta ei päde enää. Ihmisten ei ole pakko syödä älytöntä määrää makeaa. Moni ei sitä pullaa ota ja meillä sitä ei ole juhlissa edes tarjolla. Moni kyllä on vieläkin sillä kannalla, että pitää olla. Esim. täti oli sitä mieltä, että veljen 50-v synttäreillä pitää olla pullaa ja ostin sitten leipomosta kranssin, mutta aika harva sitä otti. Vanhat ihmiset lähinnä. 

Vierailija
16/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 lisää, että minä ja täti olimme tarjoiluvastaavat. 

Vierailija
17/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain sitä mitä oikeasti haluan maistaa. Kakkua kohteliaisuussyistä.

Vierailija
18/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selvisi sitten sanonta "pakkopulla". Hyvä av.

En ole aiemmin kuullut tästä säännöstä, vaikka kuulun palstan akateemisiin ja tulen sivistyneestä suvusta.

Vierailija
19/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 00:04"]Jos on kahvilla jonkun kotona, ja tarjolla on kahvin lisäksi pullaa ja kakkua, pitääkö todella ensin syödä pullaa ennen kuin saa syödä kakkua? Onko hyvien tapojen vastaista syödä ensin kakkua tai vain kakkua?

[/quote]

Kyllähän se on hyvien pöytätapojen mukaista. Jos tarjolla on pullaa, sitä pitäisi ottaa ensin. Tästä tulee termi 'pakkopulla'. Mutta en tiedä, kuinka moni tätä 'sääntöä' sitten käytännössä noudattaa.

Vierailija
20/34 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 05:45"]

Suomalainen kahvirituaali on aivan ihana. Vaalikaamme sitä.

[/quote]

Se todellakin on yhtä tarkka kuin japanilainen teeseremonia. Kenelle kaadetaan ensin, kauanko kuuluu sekoittaa, kuka hörppää ensin. Monennestako kupillisesta pitää yrittää kieltäytyä  jne. Ja tietenkin ne leipomukset syödään tietyssä järjestyksessä, jossa pulla on ykkösenä, täytekakku viimeisenä.

Tämä kaikki on katoavaa kansanperinnettä ja hiipuvaa tapakulttuuria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi