Mikseivät nykynuoret osaa tervehtiä?
Aiheesta päätellen voisi luulla että täällä kirjoittelee Marjatta 60 v mutta olen 30 vuotias :D
Oletteko huomanneet että jotkut lapset, nuoret sekä nuoret aikuiset eivät saa suutaan auki jos heitä tervehtii. Aloin miettiä tätä pari vuotta sitten ja tämä ilmiö huipentui jokunen aika sitten harrastepiireissä kun moikkasin tuntematonta nuorta joka vastaukseksi vain tuijotti takaisin eikä saanut sanaa suustaan. 
En ymmärrä miksi vaikkapa rappukäytävässä vastaan tulevalle ei voi sanoa heitä takaisin. Johtuuko tämä meidän suomalaisesta kulttuurista ettei tuntematonta tai puolituttua tarvitse tervehtiä?
Kommentit (12)
Ehkä tässäkin on paikkakunta eroja. Asun itse Jyväskylän lähellä ja ihan koulun vieressä. he kävelevät usein meidän pihan läpi kouluun ja koulusta kotiin ja kyllä he vastaavat tervehdykseeni ( vaikka en siis heitä tunnekaan)
Samoin on ihan tavallista että tuossa luontopolulla ihmiset vastaavat kyllä tervehdykseen.
No, olen lähes 50v enkä ymmärrä miksi jossain rappukäytävässä pitäisi tervehtiä?
Aina, suomalaisissa on joku pilalla, tänään sitten tervehtimättä jättäminen ja huomenna ehkä keski-ikäisten miesten tervehtiminen.
Olen miettinyt. Monet teinit vielä tykkäävät haukkua autisteiksi, kun eivät itse osaa edes tervehtiä normaalisti... Tuntuu että oikeasti autismin kirjolla olevilla on enemmän potentiaalia oppia niitä sosiaalisia taitoja. Ristiriitaista?
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikki osaa/halua tervehtiä rappukäytävässä edes vanhoina.
En minä ainakaan halua korona aikana että avataan sitä suuta turhaa ja levitetään niitä pisaroita.
Olen huomannut saman. Meidän talossa moikkaavat kaikki 30+ asukkaat, mutta alle parikymppiset tai vähän päälle nyrpistelevät vain nokkaansa.
Menin kerran käymään eräällä vanhainkodilla. Käytävällä istuskeli kyytiä odottava vanhus, joka alkoi dissata minua siksi, koska en tervehtinyt häntä. No, ei hänkään tervehtinyt minua, mutta jollain tavalla vastuu oli kuitenkin minun :D
Vierailija kirjoitti:
Menin kerran käymään eräällä vanhainkodilla. Käytävällä istuskeli kyytiä odottava vanhus, joka alkoi dissata minua siksi, koska en tervehtinyt häntä. No, ei hänkään tervehtinyt minua, mutta jollain tavalla vastuu oli kuitenkin minun :D
Et näköjään ole oikein ymmärtänyt, että vanhempia ihmisiä tulisi kunnioittaa tervehtimällä heitä vaikka sitten ensin. Tämä on kohteliasta. Voit tietysti ajatella olevasi yhtä arvokas kuin joku vanhuskin, mutta siinä tapauksessa olet keskenkasvuinen kloppi.
Ei kaikkia ole kasvatettu, eikä sosiaaliset taidot ole riittäneet itse opetteluun.
Toi osuus ihmisiä on ihan joka ikäluokassa.