80-luvulla syntynyt. Miten otit puheet tulevasta työvoimapulasta?
90-luvulla puhuttiin että kun suuret ikäluokat on eläkkeellä, tulee hirvittävä työvoimapula ja kuka tahansa muuten työkykyinen voi valita työpaikkansa. Vaan miten siinä kävikään. Itse otin nuo puheet todesta enkä panostanut kouluun ja se kostautui aikuisena. Lopputuloksena joudun opiskelemaan kunnollisen tutkinnon vasta alkaen nyt syksystä.
Kommentit (15)
Yliopisto. Pääainetta en kerro mutta olen etukäteen selvittänyt että se työllistää.
Mä vaan vartoilin että koska alkaa ihmiset jäädä eläkkeelle. Sitten huomasin että ei eläköityvien tilalle ketään otettukaan; työt jaettiin jääneiden kesken. Tämä havainto yksityisen alan suurista yrityksistä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:35"]Yliopisto. Pääainetta en kerro mutta olen etukäteen selvittänyt että se työllistää.[/quote]
turha aloitus siis
Odottelin myös avautuvia työpaikkoja toiveikkaana, mutta ei sieltä mitään tullut. Ketään ei palkata tilalle. Päinvastoin avoimet työpaikat vain vähenevät eläköitymisestä huolimatta. Melkein yhtä lamaahan tämä elämä on ollut. Ensin 90-luvulla kaikki päin mäntyä, sitten lyhyt parempi jakso ja nyt taas ollaan suossa.
Jossain vaiheessa otti päähän typerät puheet siitä kuinka joudutaan ottamaan satoja tuhansia maahanmuuttajia paikkaamaan tulevaa työvoimapulaa. Siinä vaiheessa oli jo selvää minusta, että mitään työvoimapulaa ei ole eikä tule ja näin katastrofina koko ajatuksen siitä, että tänne hommataan lisää työttömiä ulkomailta, kun on omastakin takaa liikaa. Onneksi kukaan ei ole vähään aikaan päästänyt sellaisia aivopieruja enää.
Minä synnyin 70-luvun viimeisinä vuosina, enkä koskaan uskonut tuohon väitteeseen. Olen juuri sen veran 80-lukulaisia vanhempi, että olin riittävän iso muistaakseni 80-luvun lopun puheet aivan kulman takana olevasta työvoimapulasta ja varsinkin hoitoaloilla. Kaikkihan me tiedämme kuinka siinä kävi: 90-luvun alun massatyöttömyys, jolta eivät säästyneet hoitoalatkaan ja jotka eivät vieläkään ole päässeet eroon silloin luoduista pätkätyömarkkinoista.
Kun oli kerran nähnyt katteettomat lupaukset työvoimapulasta, ei niihin uskonut missään vaiheessa aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:58"]
turha aloitus siis
[/quote]
ime munaa
Tajusin vasta aikuisiällä ettei mitään oikeaa työvoimapulaa tulla päästämään syntymään koska se heikentää yritysten kilpailukykyä.
Nuorena vielä uskoin noita puheita, mutta jo lukiossa aloin vähän epäillä totuudenmukaisuutta. Hommasin yliopistotutkinnon alalta, jonka piti olla tulevaisuuden ala - no eipä ollut. En oikeastaan usko yhteiskuntaan, työelämään tai koulutukseen vaan hankin elämääni sisällön harratuksilla ja vapaaehtoisella sivistyksen hankkimisella. Yhteiskunnalta loisin kaikki mahdolliset tuet niin kauan kuin vielä voi. En usko koskaan saavani vakituista työpaikkaa omalta alaltani.
No joo, ap, minä ja mies munattiin oikein kunnolla, koska kouluttauduttiin "tulevaisuuden alallae" mies luonnontieteistä ja minä ympäristöpuolelta. Ei ollut töitä, ei. Nykyään molemmat hoitoalalla. Kymmenen vuotta meni käytännössä elämästä hukkaan väärän alanvalinnan vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:21"]
No joo, ap, minä ja mies munattiin oikein kunnolla, koska kouluttauduttiin "tulevaisuuden alallae" mies luonnontieteistä ja minä ympäristöpuolelta. Ei ollut töitä, ei. Nykyään molemmat hoitoalalla. Kymmenen vuotta meni käytännössä elämästä hukkaan väärän alanvalinnan vuoksi.
[/quote]Mutta saittehan...arvokasta kokemusta?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:21"]
[/quote]Mutta saittehan...arvokasta kokemusta?
[/quote]
Totta kyllä, saatiin arvokasta kokemusta. :D Saatiin siivoamisesta, pesulasta, suurkeittiöstä, raksalta, lähikaupasta, kerhonohjauksesta, kiinteistöhuollosta....kyllä täytyy sanoa, että monipuoliset tutkinnot meillä, kun niillä pystyi kaikkea tätä tekemään. ;)
14
mikä tutkinto?