Onko normaalia, vai onko mulla joku "kaksoispersoonallisuus"?
Siis, ei mulla sentäs mitään varsinaista jakautunutta persoonallisuutta tms. ole, en muutu silmänräpäyksessä toiseksi ihmiseksi joka ei muista mitä se toinen teki/sanoi tms. (heheh :D )
mutta, olen alkanut miettiä, onko ihan normaalia että mussa on ikäänkuin kaksi eri puolta, kaksi erilaisesta elämäntavasta ja eri arvoista välittävää puolta? Joskus ajattelin, että ehkä vain haen vielä itseäni, mutta kun edelleenkin vielä miltei 35-vuotiaana nämä "puolet" vaihtelevat, olen ryhtynyt miettimään että onko tämä sittenkin vain osa minua, onko tällaista muilla, ja vakiintuuko näistä puolista koskaan jompi kumpi, vai jatkuuko näiden vaihtelu lopun elämääni?
Eli siis, toisinaan tunnen itseni ihmiseksi, joka haluaa elää menevää elämää täysillä. Tämä puoli on pinnallisempi (ulkonäkö tärkeää, tämän puolen vallitessa laihdutan, hankin uusia vaatteita, meikkaan enemmän, käyn kampaajalla jne) ja olen myös kevytmielisempi (flirttaan, haaveilen sivusuhteista), ja toisaalta myös muuten irrottelevampi ja hauskempi ja esim. kodinhoito jää aika retuperälle (teen kyllä pakolliset mutten todellakaan jaksa keskittyä siihen että koti olisi kovin siisti, ja jos pitää valita, lähdenkö jonnekin harrastamaan tai ystävien kanssa tai viihteelle vai jäänkö kotiin tekemään kotitöitä, valitsen ehdottomasti ulosmenon). Tällöin muutenkin siis olen itsekkäämpi ja nautiskelen eri asioista ja olen ja haaveilen olevani menevä ja "riehakas" ja nuorekas jne. Haaveilen matkoista ja reppureissuista ja festareista jne. Ruoanlaitto tms. ei kiinnosta yhtään, lapseni vien rennosti vaikka mäkkäriin tai tilaan kotiin ruokaa tai sitten syödään eineksiä tai muuta helppoa ja nopeaa.
Ja sitten se toinen puoli: toisinaan olen ja haluan olla hilllitty, kunnollinen, tunnollinen "hyvä ihminen", joka haluaa eroon tuosta toisesta puolesta ja kevytmielisyydestä ja haihattelusta ja itsekkyydestä. Tämän puolen "vallitessa" keskityn kodinhoitoon, puunaan kotia, leivon, laitan terveellistä ruokaa, meikkaan vähemmän, en niin välitä ulkonäöstä muutenkaan, haluan olla siisti mutta ns. vaatimattoman näköinen. Mietin paljon ekologisia asioita, kompostoin, kierrätän, ajattelen aina että "nyt en enää osta uusia vaatteita vaan korjaan vanhoja ja käytän kirppareita eikä ole mitään mieltä edes yrittää pysyä muodissa, ei se ole pysyvää eikä tärkeää". Olen kiinnostunut myös vaatimattomasta elämäntavasta ja rahansäästämisestä. Panostan omaan parisuhteeseeni, haluan olla miehelleni mieliksi, kunnon kiltti kotivaimo (vaikka työssä käynkin siis). Tällöin myös uskonasiat kiinnostavat. Teen käsitöitä, eikä ole mitään hinkua lähteä viihteelle mihinkään, festareista puhumattakaan. Tällöin minua kiinnostaa rauhallisuus ja seesteisyys ja "aikuisuus", ja haluan ajatella toisia ja toimia epäitsekkäästi ja olla herttainen ja pitkäpinnainen.
Niin.. että nämä puolet sitten vaihtelevat minulla, vaihteluväli voi olla mitä tahansa päivästä puoleen vuoteen... ja tätä on siis jatkunut niin kauan, että en edes muista milloin tämä on alkanut...?
Miltä tämä kuulostaa, kuulostaako ihan hullulta, vai onko teillä muillakin tällaista?
Kommentit (49)
Kuulostaa ihan minulta ja olen vähän epävakaa (ei diagnoosia).
Haluaisin löytää sen välimuodon, koska kaikkia näitä ominaisuuksia ei voi esiintyä yhtäaikaa ja ne riitelevät keskenään.
Jos ei tuo häiritse sinua mitenkään niin varmaan ihan normaalia. Mulla on itselläni eräs muoto "jakautuneesta persoonallisuudesta" ja koska se ei ole sellainen täysin jakautunut niin muistan kyllä kaikki asiat mitä teen, enkä kutsu itseäni eri nimillä tai pukeudu täysin erilaisiin vaatteisiin. Miten tuo sitten näkyy on esim. siinä, että koen vaihtuvani päivän mittaan eri ihmisiksi joilla on keskenään hyvinkin erilainen, joustamaton maailmankatsomus ja en voi esim sanoa että "minulla on ristiriitaiset tunteet avioerostani, toisaalta se oli surullista ja toisaalta helpotus". Sen sijaan vaikka en varsinaisesti unohda asioita, niin mikäli esim. tänään hommaisin sen avioeron niin huomenna minun saattaisi olla jo vaikea hahmottaa olleeni ylipäätään naimisissa. Jos taas puhuisin ko. avioerosta jollekin, niin riippuen kanssakeskustelijasta päässäni voi aktivoitua henkilö, jonka mielestä kaikki ihmiset noin muutenkin ovat ihan perseestä eikä kehenkään voi luottaa, joten eksäkin oli ihan hirveä ihminen, tai sitten olen se jonka mielestä kaikki ihmiset ovat todella ihania ja näin ollen Ranekin oli täydellinen. Eniten minua ärsyttääkin se, ettei minulla ole mitään kokonaiskäsitystä maailmasta tai itsestäni (edes sellaista vääristynyttä, kuten se varmaan useimmilla jossain määrin on) vaan vain lukuisia melko yksipuolisia käsityksiä jotka vaihtuvat riippuen siitä kenelle puhun tai mitä on päälläni tai missä huoneessa olen tai istunko vai makaanko.
Tasapaino. Et ole löytänyt sellaista tasapainoa elämässäsi ja ajatusmaailmassasi, joka sovittaisi koko persoonallisuutesi ja tarpeesi yhdeksi paketiksi. Voi johtua esim. vaikeudesta kommunikoida parisuhteessa tai ajautumisesta nykyiseen elämäntilanteeseen itsensä unohtaen tai muuten epäkypsällä tavalla. yritä löytää tasapaino joko tai -ajattelun sijaan. Nuorena on usein mustavalkoisempi ja se voi olla vaikeaa, mutta vanhemmiten palaset yleensä loksahtavat kohdilleen ennemmin tai myöhemmin. Älä tukahduta itseäsi vaan kohtaa tunteesi.
Häpeät olla oma itsesi, ja siksi "Toinen persoona" tulee sinusta esiin ja yrittää kompensoida sitä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:47"]
Tuo dissosisaatiohäiriö ei kyllä osunut, en koe että olisi noin voimakkaita oireita (siis että kokisin itseni "epätodelliseksi" tai saisin muistinmenetyksiä tms. mitä googlettamalla dissosiaatiohäiriöstä tuli vastaan).
Pystyn siis kummankin "puoleni" vallitessa kyllä muistamaan ihan kaiken ja toimimaan ihan suht järkevästi, en koe olevani mitenkään epätodellinen enkä vieraassa paikassa tms. ja ihan siis maksan laskut ajallaan ja käyn töissä normaalisti jne.
[/quote]
Luuletko, että dissosiaatiohäiriöiset tietävät unohtaneensa?