Netistä ulkomailta tilaaminen= moraalinen ongelma?!
Tilaan usein ulkomaisista nettikaupoista esim. vaatteita, kosmetiikkaa, kampaamotuotteita, yms käyttötavaraa. Vähän nettikauppojen valikoimaa selailemalla olen säästänyt isoja summia. Samoja tuotteita löytää ulkomaisista kaupoista niin paljon edullisemmin mitä Suomesta.
Noh, erään ystäväni mielestä teen väärin, koska nettiostamiseni ei tue suomalaista yrittäjyyttä!! Miten te muut netistä ostajat, koetteko toimivanne eettisesti arveluttavasti?
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:21"]
Mä käyn tallinnasta ostamassa esim. shampoota ynm. kosmejuttuja. Sama shampoo maksaa anttilassa 10.50 ja tallinassa 5.15e. Ei tarvii miettiä, miks en osta suomesta.
[/quote]
ja värit ei maksa mitään tallinnassa
Huh huh. Itse ostan aina kotimaista, jos mahdollista. Suomessa on kallista, koska tuotteissa on vero mukana. Se vero, jolla maksetaan sinunkin terveydenhuolto, koulutus jne. Ulkomailla verotus on usein pienempää, eikä valtio tarjoa kansalaisilleen samoja etuja kuin Suomessa. Tosin eipä Suomikaan tätä menoa enää kauaa pysty noita tarjoamaan, kun eivät edes suomalaiset enää tue suomalaisia yrittäjiä, jotka Suomea pitävät pystyssä. Hävetkää!
Kannattaa mielummin miettiä mitä möisi ulkomaille. Se on kestävämmällä pohjalla ja markkinat paaaljon suuremmat kun lama suomen
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:23"]
Huh huh. Itse ostan aina kotimaista, jos mahdollista. Suomessa on kallista, koska tuotteissa on vero mukana. Se vero, jolla maksetaan sinunkin terveydenhuolto, koulutus jne. Ulkomailla verotus on usein pienempää, eikä valtio tarjoa kansalaisilleen samoja etuja kuin Suomessa. Tosin eipä Suomikaan tätä menoa enää kauaa pysty noita tarjoamaan, kun eivät edes suomalaiset enää tue suomalaisia yrittäjiä, jotka Suomea pitävät pystyssä. Hävetkää!
[/quote]
Yrittäjät laskevat hintojaan sitten ja poliitikot tekevät osansa.
Minua kiinnostaa vaan hinta ja teidän on parasta sopeutua siihen -tai loppuu bisnes.
[/quote]
Niin hävetkää politiikot, tehtaiden pamput ja omistajat jotka siirsitte teollisuuden suomesta.
Ulkomailta, ulkomailla valmistetut, tilaaminen netitse on ekolooginen teko.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:27"]
Niin hävetkää politiikot, tehtaiden pamput ja omistajat jotka siirsitte teollisuuden suomesta.
[/quote]
Hyvinvointiyhteiskunta ja ay-liike tekivät kaikesta liian kallista. Sitä niittää mitä kylvää.
[/quote]
en häpeä. Julkinen terveydenhuolto ei toimi. Maksan itse sairaskuluvakuutukseni ja käytän yksityisiä terveyspalveluita.
Minusta keskustelu tuotteiden/palveluiden hinnosta on tervetullutta. Tätä menoa suomalaiset yrittäjät hinnoittelevat tuotteensa/palvelunsa liian korkeiksi. Tästä seuraa asiakkaiden karkaaminen muualle.
Usein yritän ensin etsiä kotimaisen tuotteen, vaikka hinta olisi korkeampi. Jos sellaista ei ole saatavilla (tai kukkaro ei yksinkertaisesti kestä), ostan ulkomaisen tuotteen joko kotimaasta tai ulkomailta riippuen siitä, miten iso hintaero on. Vähän voin maksaa "suomilisää" siitä että raha menee suomalaiselle yrittäjälle, mutta tuplahinnan maksaessani tuntisin itseni lähinnä huijatuksi.
Mä tykkään tukea oman pienehkön paikkakunnan "kivijalkaliikkeitä" ja ostaa pienemmän putiikin yrittäjiltä esim. elektroniikan, erikoistuotteet ja palveluita tietysti. Elektroniikka on varmasti netissä halvempaa, mutta mielummin tuen paikallista ja pidän putiikkeja lähellä pystyssä - saanpa sitten ilman omantunnon tuskia valittaa, jos palvelut loppuvat. Lisäksi lähikaupasta saa näppärästi käyttö- ja asennusapua, ja tulevat tarvittaessa vilkaisemaan veloituksetta kotiin rikkinäistä konetta, pesukonetta... yms. Mieheni vanhemmat olivat kodinkoneyrittäjiä, että ehkä senkin kautta saadun perspektiivin myötä tykkään hieman kovemman hinnan läheltä maksaa. Sinne tulivat kyllä netistä tilanneet valittamaan ongelmiaan laitteiden kanssa ja palvelun oisi pitänyt tulla ilmaiseksi sormia napsauttamalla, vaikkeihan se heidän velvollisuutensa muiden firmojen laitteiden takuuhuolloista yms. olisi ollut huolehtia.
Vaatteita sen sijaan tilaan netistä, koska omaan makuuni löytyviä ei oikein Suomesta löydy. Ostaisin nekin toki läheltä, jos putiikkeja olisi, mutta kun ei ole.
Elektroniikalla on esim saksassa pitempi takuuaika. Kun rikkinäisen tuotteen lähettää sinne niin viikon sisällä on takuutuote odotettavissa. Suomalaisten firmojen kanssa pitää laittaa asiamies vaatimaan muuten voi olla että et saa mitään paitsi haukkuja ja pahaa mieltä.
Tosta kik.de -sivuston kamasta tulee ihan mieleen europehouse, ja kun kaikki tilas jotain aivan ihme juttuja sieltä 2000-luvun alussa... vilkkuvia hiuspantoja ja muuta tooosi tarpeellista. (Piti ihan käydä kattomassa, onko se vielä pystyssä. Onhanse, vähän ehkä ihme.)
En näe mitään syytä, miksi mun pitäisi maksaa suomalaiselle yrittäjälle ylihintaa siitä, että hän on tilannut sen tuotteen jonka mä voisin yhtä hyvin itse tilata. Tuntuu vain hassulta ajatus, että mun pitäisi tehdä hyväntekeväisyyttä sellaisen ihmisen hyväksi, joka ei edes ole mua rikkaampi ja joka kenties yrittää rahastaa mun tyhmyydellä. Toki joissain tuotteissa hintaerossa on kyse esim. isommista veroista ja kuluista Suomessa, mutta yleensä tilaan netistä sellaista pientä sälää, joka on Suomessa ihan naurettavan kallista Aasian nollahintoihin verrattuna.
Olisihan se ihan kiva tosiaan tukea suomalaista työllisyyttä, mutta mutta. Mieluiten tukisin suomalaista teollisuutta. Jotenkin tyhmää tuoda Kiina-kamaa tänne ja kuvitella, että mikään siinä itse tuotteessa muistuttaisi suomalaisuudesta.
Suomesta ei yksinkertaisesti saa niitä vaatemerkkejä joita käytän.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 22:14"]
Olisihan se ihan kiva tosiaan tukea suomalaista työllisyyttä, mutta mutta. Mieluiten tukisin suomalaista teollisuutta. Jotenkin tyhmää tuoda Kiina-kamaa tänne ja kuvitella, että mikään siinä itse tuotteessa muistuttaisi suomalaisuudesta.
[/quote]
Juuri näin! Juuri näin! Se että noudetaan kiina-kamat suomen sisäisesti ei ole kovin ekologinen teko.
Kumpi on parempi suomen työllisyydelle ja velkaantumiselle, ostetaan vaan suomalaista, ja suomalaiset kauppiaat/teollisuus nauraa partaansa, eivätkä joudu kehittämään palvelua/tuotteita/hintoja, vai pakotetaan kauppiaat taistelemaan asiakkaista parantamalla edellisiä, ja yhtäkkiä ulkomaalaisetkin voi kiinnostua innovatiivisista, kohtuuhintaisista, laadukkaista palveluista/tuotteista? Eikö ole parempi että meillä on 400 000 työtöntä, mutta vienti vetää ja velat lyhenee, kuin että hierotaan ketjussa toistemme hartioita ja maksetaan viulut velkarahalla? Ylikalliin suomalaisen ostaminen on ihan yhtä järkevää kuin auttaa kaveria työntämään autoa, sen sijaan että kertois sille että sitä autoa pitäis tankatakin, jos se ei ole ite hoksannu.
Onneksi meillä on Venäjä vieressä, jonka kanssa on ollut pitkät kauppasuhteet monta sataa vuotta.
Osta ulkomailta juuri siksi etten halua tukea Suomena mätiä rakenteita.
On moraalisesti oikein ostaa ulkomalta
Mä käyn tallinnasta ostamassa esim. shampoota ynm. kosmejuttuja. Sama shampoo maksaa anttilassa 10.50 ja tallinassa 5.15e. Ei tarvii miettiä, miks en osta suomesta.