Haluamme tytölle vanhanaik. nimen, kerättiin ehdotuksistanne parhaat, apua!
Tein uuden keskustelun, koska siinä toisessa oli yli 200 viestiä ja viestini olisi hukkunut sinne muiden joukkoon. Teillä oli todella hyviä ehdotuksia ja melkein kaikki oli ihania nimiä, kiitos paljon! :) Miehen kanssa olemme päässeet yhteisymmärrykseen suosikeista. Tässä ne tulevat: Sylvia, Ulrika/Ulriikka, Aurelia, Agnes, Eufrosiina, Loviisa, Ester, Serafiina, Brita, Ilmatar, Augusta, Toini, Elisabeth, Fredrika, Onerva, Inari, Klaudia, Lisbeta, Agnes, Eedit, Judit/Juudit, Soilikki, Varpu, Ottilia (esim jonkun ehdottama Eva Anelma/Maria Ottilia oli ihana!), Ingrid ja Karelia. Vaihtoehtoja on siis paljon, pitäisi valita 2-3 nimeä ja laittaa ne vielä järjestykseen. Ensimmäisen nimen haluaisimme olevan tästä joukosta joku, mutta 2. ja mahdollinen 3. nimi voi olla joku muukin, esim Mariakin kuulostaisi noiden nimien kanssa hyvältä, vaikka hyvin tavallinen nimi onkin. Jos vielä jaksatte, niin voisitte kertoa ideoitanne nimiyhdistelmistä, kun edellisessäkin keskustelussa teillä oli niin hyviä ehdotuksia :)
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 14:52"]
Valitkaa sellainen kuitenkin, joka sopii myös ihan suomalaiseen sukunimeen.
Minulla on erikoinen ja toki myös oikeasti kaunis etunimi. Ja ruotsinkielinen sukunimi.
En oikeasti tiedä mitä teen, jos mennään miesystävän kanssa naimisiin, jonka sukunimi on tietenkin niinkin erikoinen kuin Hämäläinen.
Mun ristimänimi sointuu siis täysin keskenään yhteen, mutta Hämäläisen kanssa kuulostaa aivan hirveältä. Ja kun mä olen sen verran vanhanaikainen, että haluaisin miehen sukunimen, hänelle asialla ei ole merkitystä.
Tässä vaan siis yksi katsantokanta asiaan myöskin, noista valitsemistanne moni nimi onkin juuri sellainen, että sopii käytännössä millaisen sukunimen kanssa tahansa yhteen :)
[/quote]
Mun sukunimi on tyyliin von Frenckell ja miehen nimi on Korhonen. Naimisissa ollaan eikä käynyt mielessä, että pitää sukunimi vaihtaa. On vuosi 2014, nainen voi valita.
[/quote]
Niin? Juurihan sanoin, että edes miehelle tuolla asialla ei ole merkitystä. MÄ olen ihan itse tässä sen verran vanhanaikainen, että haluaisin ottaa miehen sukunimen. Mulle ei ole merkitystä miten muut toimii, siskonikin piti oman sukunimensä eikä edes ollut tällaista "ongelmaa" kuin mulla, hän vain valitsi niin. Koska kyllä, on valinnanvapaus, se vaan pätee molempiin suuntiin, voi valita myös sen perinteen ;-)
Oletteko tutkineet omaa sukuanne tuonne 1800-1900-luvun taitteeseen? Ennen oli tapana antaa suvussa aina samoja nimiä. Olisi tosi kaunista, jos voisitte löytää omista juuristanne kauniita nimiä!
En malta pysyä housuissani, kun jännitän niin mikä ap:n vauvan nimeksi tulee!
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 14:44"]
Ilmatar! Rakastan yli kaiken tuota nimeä ja se liittyy todella vahvasti suomalaiseen kulttuurihistoriaan! Valitettavasti ei kelvannut mun miehelleni.
[/quote]
Tulee mieleen, joku jonka peräpää paukkuu jatkuvasti: ILMATAR! *prööt*
Rauha, Elsa, Senja, Seija, Elvi, Eeva, Aino, Kerttu, Jenni, Selma, Saimi, noista nimistä en kelpuuttais yhtäkään
Rakastuin nyt tohon Ottilia nimeen :"D
Tosi on, että Judit on itäeurooppalaisen juutalaisen nimi.
Ester Elisabet, Ulrika Eleonoora.
Ester on mielestäni ihan hirveä, tulee mieleen rihannan umbrella -laulusta kehitelty suomalainen pilalaulu jossa laulettiin että tulee vettä esterin perseestä..
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 15:57"]
Rakastuin nyt tohon Ottilia nimeen :"D
[/quote]
Et ole ainoa. Ja sieltä ekasta ketjusta se Edla. Edla Ottilia.
Pitäisköhän käydä purkamassa sterilisiaatio ja tilata yksi tyttö.... :D
Loviisa Serafiina
Klaudia
Eedit/ Ebba Augusta
Inari Maria
Brita Matilda