Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertoisitteko mitä oireita fibromyalgiassa?

Vierailija
24.08.2006 |

Onko siinä kipuja eri nivelissä? Minulla on nykyisin enenevässä määrin kipuja eri nivelissä, niskassa ym. Turvotusta esiintyy aamuisin. Laskee päivän mittaan. Mitä muita oireita on?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuja nivelissä ja lihaksissa, minulla enimmäkseen sormissa ja ranteissa, jalkapohjissa ja polvissa, kauhea väsymys ja voimattomuus, univaikeudet - nukahtaa helposti, mutta heräilee aamuyöstä usein, pistelyä ja puutumista, huimaustakin ajoittain. Tyypillistä on, että saunan jälkeen kivut ovat erityisen voimakkaat, samoin matalapaineen aikaan. Diagnoosin tekee reumalääkäri.

Vierailija
2/3 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissuljettiinko sinulta ensin reuma? Ja miten siihen fibromyalgia-diagnoosiin lopulta päädyttiin? Veikö kauan? Joudutko syömään paljon särkylääkkeitä?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan paljon verikokeita, koska monet muut sairaudet voivat aiheuttaa samanlaisia oireita. Minulla oli oireita oikeastaan vuosia eikä niihin löydetty mitään syytä. Kun yhden kerran sitten valitin lääkärille kovaa puutumista ja pistelyä polvissa, kyynärpäissä ja jalkapohjissa, hän epäili fibromyalgiaa ja lähetti reumalääkärille. Oireet olivat pahimmillaan kevättalvella ja reumalääkärille pääsin vasta kesällä eikä minulla ollut silloin oikeastaan mitään oireita. Fibromyalgiadiagnoosi tehdään tunnustelemalla kipupisteitä, joita pitää olla tietty määrä. Pisteet ovat siis todella aristavia ja tietyissä paikoissa ja ne löytyivät minultakin, vaikkei silloin kipuja ollutkaan. Särkylääkkeitä meni paljon ennen kuntoutusta, mutta siellä opin hoitamaan itseäni niin, että nykyään pärjään pienellä lääkemäärällä. Myös Triptyliä käytin alkuun, että pääsin kunnolliseen unirytmiin ja kipukynnys saatiin nousemaan.