rv 24 ja vauvan liikkumattomuus
Pitäisikö vauvan liikkua paljon näillä viikoilla? Viimeksi tunsin jotain liikettä aamupäivällä, mutta sen jälkeen on ollut hiljaista.Pitäisikö huolestua?
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:38"]
Olen myös viikolla 24 ja olisin todella huolestunut jos en tuntisi liikkeitä koska vauva on liikkunut ahkerasti viikosta 18 lähtien. Mutta jos sulla on ollut alusta asti rauhallinen tapaus niin en huolestuisi :)
[/quote]
Vauvan liikkeiden tuntemiseen vaikuttaa paljon se, mihin suuntaan vauva potkii. Jos se potkii ulospäin, liikkeet tuntuvat hyvin, jos sisäelimiin päin, ne tuntuvat heikommin. Mulla on ollut molemmissa raskauksissa niin, että vaikka sikiö on liikkunut paljon ja olen tuntenut liikkeet hyvin, näitä "vähemmän aktiivisia" kausia on ollut - toisessa raskaudessa tajusin, että ne sisäelimiin päin suuntautuvat liikkeet tuntuvat tosiaan heikommin, ne voivat jäädä helpommin huomaamatta.
Joten ei sunkaan tarvitse heti huolestua, jos liikkeitä ei hetkeen tuntuisi!
En muista olleeni huolissani muissa raskauksissa, vai olinko nuorempana niin paljon huolettomampi?Raskaus on kuitenkin jo kolmas, mutta jospa vauva on vain rauhallisempaa sorttia. ap
Mulla ainakin menee päivien mukaan. Välillä on vilkkaita päiviä ja välillä rauhallisempia. En vielä noilla viikoilla ole tuntenut 10 liikettä tunnissa.
Eikös liikelaskentakin pidä aloittaa vasta rv 30 tienoilla? Meillä oli kotidopleri jolla kuunneltiin aiemmilla viikoilla jos huolestutti. Mutta sitten rv 30 jälkeenhän liikelaskennan täytyy täyttyä vaikka sydänäänet olisikin ok.
En huolestuisi, koska ainakin minä en tunne liikkeitä säännöllisesti. Ota sokeria ja yritä saada liikkumaan. Jos ei toimi, soita päivystykseen . Parempi pelata varman päälle!
Välillä tulee sellainen huoli vaan, kun ei moneen tuntiin kuulu mitään.Taitaa olla ihan normaalia. ap
Ihan normaalia. Kannattaa kokeilla käydä pitkälleen ja katsoa alkaako liikettä tuntumaan. Itselläni ainakin liikkeitä tuntuu enemmän, kun käyn pitkälleen. :)
Normaalia on. Älä huoli. Mun vauva kans noilla viikoilla ajoittain hiljainen, keräsi kai voimia kasvamiseen tai saattaa potkia selkään päin ja sitä et tunne. Nuku yösi rauhassa. Aamulla varmasti sut taas potkuilla herättää.
N 27v. Rv 36+4
Jos hirveästi huolestuttaa, niin käy vaikka tk:ssa kuuntelemassa sydänäänet. Mutta itsellä oli noina viikkoina jopa pari päivää vauva masussa hiljaisempi ja liikettä tuntui harvemmin/vähemmän...nyt taas viikolla 27 on tuntunut enemmän potkuja:)
Olen myös viikolla 24 ja olisin todella huolestunut jos en tuntisi liikkeitä koska vauva on liikkunut ahkerasti viikosta 18 lähtien. Mutta jos sulla on ollut alusta asti rauhallinen tapaus niin en huolestuisi :)