Haitallinen saunanlämmitys halutaan Suomessa kuriin
Nyrkkisääntö on se, että mitä vanhempi kiuas, sitä enemmän päästöjä tulee. Kaikista tärkeintä on kuitenkin, se miten kiuasta lämmittää.
Puilla lämpiävä sauna kuuluu Suomen kesään olennaisesti. Perinteisiin on pitkään kuulunut valitettavasti myös se, että saunan kiukaassa poltellaan mitä tahansa maitopurkeista makkaran kääreisiin.
Tälle perinteelle pitää tulla loppu, sillä Kansallinen ilmansuojeluohjelma 2030 määrää askelmerkkejä lähivuosille – ja ohjelmassa puututaan myös puun pienpolton päästöihin. Poltosta syntyvät pienhiukkaset tunkeutuvat syvälle keuhkoihin ja verenkiertoon asti.
On arvioitu, että altistuminen puun pienpolton hiukkaspäästöille aiheuttaa noin 200 ennenaikaista kuolemaa Suomessa. Suurin osa pienpolton päästöistä tulee nimenomaan kiukaista.
Kommentit (67)
Rakennan puulämmitteisen salasaunan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun pitää luopua puulämmitteisestä kiukaastani, niin sen jälkeen meikäläinen kyllä painelee Ohisalon luokse ja vaadin sitä antamaan minulle luksusgrillinsä. Ei sähkökiukaista ole puukiukaisiin verrattuna yhtään mihinkään: ne löylyt ovat liian kuivia ja kuumia. Savusaunasta tulee puolestaan kaikkein maukkaimmat löylyt.
Mistä ihmeestä ne "löylyt" tietää millä polttoaineella kiuas on lämmitetty? Nuo on kaikenlaisia vanhan kansan uskomuksia, sähkökiukaasta tulee ihan samanlaiset löylyt kuin vastaavasta puukiukaastakin jossa on sama määrä kiviä ja ne on samassa lämpötilassa.
Kyllä se vaan on niin, että puukiukaasta tulee paljon paremmat löylyt kuin jostakin h*lvetin sähkökiukaasta.
Siis puukiukaassahan tulipesän savukaasut kulkee peltihormeissa jotka lämmittää kiukaan kiviä. Sähkökiukaassa nämä lämmitetään suoraan vastuksilla.
Jos tästä tulee jotain merkittävää eroa, niin on mahdollista kehittää kiuas, jossa peltihormeissa kiertävää ilmaa lämmitetään sähkövastuksilla. Tällöin siitä on pakko tulla aivan samanlaiset löylyt kuin puukiukaasta, ne kivet ei voi mistään tietää, onko sen hormin toisella puolella palamisreaktion savukaasuilla vai sähkövastuksella lämmitettyä ilmaa.
Toki luulen että ne löylyt olisi sittenkin ihan yhtä "huonoja" kun näin on pakko olla koska se on lämmitetty sähköllä. Olisi hyvä tehdä sokkotesti jossa osallistujien pitäisi arvata onko saunassa puu vai sähkökiuas ilman että sitä pystyy päällepäin sanomaan tai tietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun pitää luopua puulämmitteisestä kiukaastani, niin sen jälkeen meikäläinen kyllä painelee Ohisalon luokse ja vaadin sitä antamaan minulle luksusgrillinsä. Ei sähkökiukaista ole puukiukaisiin verrattuna yhtään mihinkään: ne löylyt ovat liian kuivia ja kuumia. Savusaunasta tulee puolestaan kaikkein maukkaimmat löylyt.
Mistä ihmeestä ne "löylyt" tietää millä polttoaineella kiuas on lämmitetty? Nuo on kaikenlaisia vanhan kansan uskomuksia, sähkökiukaasta tulee ihan samanlaiset löylyt kuin vastaavasta puukiukaastakin jossa on sama määrä kiviä ja ne on samassa lämpötilassa.
Sanopa se! Jos suomalainen viedään saunaan silmät ummessa, hän pystyy melko varmasti sanomaan, tuleekö löyly puu- vai sähkökiukaasta. Onko se vastuksista tuleva haju ja ionit vai mikä, mutta vissi ero siinä on. Mitä vähemmän kiukaassa on metallia ja mitä enemmän hyviä kiviä, sitä paremmat löylyt. Parhaana on savusaunat.
Sekin on totta, että hyvä sähkösauna on parempi kuin huono puusauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vaan huomaa. Itellä puukiuas ja ystävällä sähköinen. Voin sanoa, että paremmat löylyt puukiukaasta tulee ja kauemmin siellä viihtyy saunomassa. Että ihan höpöhöpö juttuja, jos ei erota miltä löylyt tuntuu. :D Ja savusauna varsinkin, sitä ei voi ei edes verrata millään tavalla sähköön.
Meillä saunotaan talvella jopa päivittäin. Lämmittää kivasti taloa toisesta päästä ja vanha muuri toisesta päästä. Lisäksi puilla lämpee pannu. Sähkölämmitys löytyy myös, mutta ei mulla oo varaa maksella tonnin sähkölaskuja talvella.
Miten saunojen ilmanvaihto on toteutettu? Tuleeko tuloilma säädösten mukaan koneellisesti puhallettuna kiukaan ulkopuolelle ja poistoilma lauteiden alta? Puukiuas luonnollisesti vaihtaa ilmaa koska savukaasuja menee hormin kautta ulos mitä ei sähkökiukaassa tapahdu.
Jos sauna on varustettu nykyaikaisella oikein toteutetulla ilmanvaihdolla, niin tällä ei kuitenkaan pitäisi olla merkitystä. Jos siellä sähkösaunassa taas ei ole kunnon ilmanvaihtoa, niin tuo voi selittää miksi ne löylyt on puukiukaalla "paremmat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tietää. Jokainen puulla lämmitettävää saunassa sanonut tietää eron.
Voi kun tää koituis myös naapurin kohtaloks!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa se! Jos suomalainen viedään saunaan silmät ummessa, hän pystyy melko varmasti sanomaan, tuleekö löyly puu- vai sähkökiukaasta. Onko se vastuksista tuleva haju ja ionit vai mikä, mutta vissi ero siinä on. Mitä vähemmän kiukaassa on metallia ja mitä enemmän hyviä kiviä, sitä paremmat löylyt. Parhaana on savusaunat.
Sekin on totta, että hyvä sähkösauna on parempi kuin huono puusauna.
Sähkökiukaissa tyypillinen konstruktio on peltikuori jossa keskellä tulipunaisena hehkuvat vastukset joiden ympärillä kourallinen kiviä. Tuollainen kuumentaa kivet tosi tulisiksi ja tekee polttavaa ilmaa, löylyä kun heittää niin se höyrystyy hetkessä ja antaa pistävän, kipakan löylyn jossa ei jaksa olla pitkään.
Puukiukaat on taas yleensä jo fyysisesti huomattavasti isompia, niissä on paljon enemmän kiveä ja lämpö muutenkin huomattavasti "lempeämpää" kuin niillä hehkuvilla vastuksilla jotka pilkottaa joka välistä.
Pienhiukkasten terveysriskit ovat vain hatusta vedettyjä arvioita. Väkisin väännettyjä laskelmia joilla pienhiukkasten väitetään lyhentävän elinikää. Mediaani odote on Suomessa muuten jo yli 80v.
Samoilla laskelmilla on todistettu ydinvoimalan josta ei koskaan ole päässyt ulos radioaktiivisuus aineita. Lisäävä lähiseudulla syöpä kuolleisuutta radiaktiivisten aineiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Lillukanvarsia pitäisi polttaa että kaikki näkisivät metsän puilta.
* * * PÄIVÄN PARAS! * * *
Kiukauden valmistajat haistaneet hyvän businesidean. Kehitetään uusia kalliita kiukaita. Ja ihmiset vaihtaa vanhat toimivat kiukaat kilvan uusiin. Ei se kiuas vaan mitä siellä poltetaan ja miten. Eikä siltikään sillä ole merkitystä koko maapallon kannalta.
Elokapina on puhdas pietarivetoinen trolliryhmä joka ei vieläkään edes itse tajua olevansa sellainen. Toimintansa kertoo ihan riittävästi porukan logiikasta & järjenkäytöstä. Jos eivät itse tajua niin minkäs teet, ovat lähinnä verrattavissa johonkin raskaan luokan antivaxx-porukkaan reippaalla pietari-ohjauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vihreiden ekokiuasdirektiivi. En malta odottaa hetkeä, jolloin Ohisalo paljastaa 100% tuulivoimaa käyttävät sähkökiukaat.
Ohisalon sauna lämpiää kaamosaikana aurinkosähköllä.
Ohisalolla ei edes pitäisi olla saunaa. Turha ylellisyystapa. Kylmä pikasuihku riittää (ja nekin vedet otetaan talteen, koska niillä voi kastella vaikka kukkasia).
Onko Ap joku sekopää? Moinen ehdotus ei kyllä mene läpi eduskuntaa. Toki Ap voi olla itse sanomatta jos haluaa mutta ei voi kieltää meitä muita saunismasta ja saunoja meiltä.
Eiköhän sovita että Ap menee nukkumaan ja unohtaa moiset typerät vaatimukset. Ei tule menemään koskaan läpi eikä Ap voi yksin määrätä meitä kaikkia suomalaisia.
Rupesi kovasti tekemään mieli savusaunomista. Aaahhh!
Anteeksi, olen varmaan paha ihminen, mutta en voi sietää Ohi(tusleikkaus)saloa ilman, että laatta lentää ihan kohtsillään!
Ap:n ei ole mikään pakko saunoa jos ei kerran halua mutta anna meidän muidenkin silti käydä rauhassa saunassa.
Elokapina-vajaat on ilmiselvästi päästetty pois sellistä, mikään muu ei selitä tällaista määrää sekopäisiä kommentteja palstalla. Asiaa voisi auttaa jos edes osa hörhöistä olisi vaikkapa _töissä_ jossain, mutta aatteen tuntien en odottaisi ihmeitä :(